[ART][WIP] Horsehair hitching

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

[ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 23:15

Lang geleden dat ik nog eens creatief geweest ben en ik dacht laat ik ook maar eens een topic aanmaken.
Lang verhaal, dus respect als je het helemaal leest.

Deze hobby is niet bij veel mensen bekend. Ik ben er zo'n 15 jaar geleden mee in contact gekomen, heb in het begin veel gedaan maar heb door de paardjes gewoon niet veel tijd gehad. Nu de avonden langer worden, begint het weer te kriebelen.

Wat is Horsehair Hitching? Dat is knopen met paardenhaar. Een prachtige techniek waar je bijv. hoofdstellen mee kunt maken. Het is zéér bewerkelijk. Voordat een hoofdstel af is ben ik maanden verder.
Heb nooit foto's van tussentijdse stappen gemaakt maar besloten dat nu maar eens te doen.

Het begin: paardenhaar. Ik laat dit uit de USA komen.
Waar komt het haar vandaan? Ik weet het eerlijk gezegd niet precies. Het wordt door paardeneigenaren verkocht maar komt ook van slachtpaarden.
Waar het haar vandaan komt is (misschien) een discussie die ik hier echter niet wil voeren, want dan kun je je ook afvragen waar de haren voor borstels, strijkstokken (viool bijv.) etc. vandaan komen.
Dit topic gaat om een mooie, hele oude techniek en wat je er mee kunt doen.

Ik ben pas weer begonnen en aangezien het zeer veel tijd in beslag neemt, zijn de stapjes klein.

1.
Je begint met een bundel haar. In dit geval heb ik veel wit nodig want ik wil met kleuren werken en dus gaan verven. Alleen witte en peper/zout-kleurige haren kun je verven. De overige natuurkleuren (zwart/bruin/vos) kun je niet verven
Afbeelding

2.
Ik heb steeds 10 haren nodig om strengetjes te draaien. Ik heb héél véél strengen nodig, dus dat betekent héél veel tellen en heel veel draaien... Heb 2 weken lang iedere avond geteld en gedraaid :P
Afbeelding

3.
De 10 haren knoop je zover mogelijk op het einde samen en dan splits je dit in 2x 5 haren en ga je strengetjes draaien.... Het lijkt heel makkelijk maar valt best tegen. Je moet er handigheid in krijgen.
Afbeelding

4.
En dan heb je na een paar avonden een paar honderd strengen klaar.
Afbeelding

5.
Dit zijn de zilvergrijze, oftewel peper & zout-kleurige, haren. Er zitten ook een aantal hele donkere haren tussen en die haal ik er allemaal uit, anders krijg je straks een soort strepen en dat is niet zo mooi.
Afbeelding

6.
Dan ben ik zover om de haren te gaan verven. Ook nog een heel lastig procedé hoor, want met iedere kleur verf kun je verschillende tinten maken, afhankelijk van hoe lang je het haar verft. Hoe korter hoe lichter, hoe langer hoe intenser de kleur. Heb eerst overal stalen van gemaakt om een leidraad te hebben, van iedere kleur 3 verschillende tinten.
De 2e en 3e van links zijn bijv. met dezelfde verf. De 2e is maar 15sec geverfd en de 3e (middelste dus) is 1,5min. geverfd.
Omdat ik denk dat de tinten groen het mooiste bij mijn paardje passen, heb ik daarvoor gekozen.
De lichte kleur rechts zijn dus de strengen van de zilvergrijze haren, deze gebruik ik voor de achtergrond.
Afbeelding

7.
Dan kan 'het feest' beginnen. het hitchen doe je op een stok en om een dubbele draad die op spanning staat en dus steeds om de stok heen draait.
De breedte van het hoofdstel (bakstuk bijv.) wordt straks ongeveer 2,5x de doorsnede van de stok, je gaat het stuk als het klaar is nl. plat persen (je kunt het overigens ook rond laten en een rond bakstuk maken, maar ik wil dat bij dit hoofdstel alleen met de keelriem doen).
Omdat mijn paardje een normaal, fijn hoofd heeft, heb ik gekozen voor een stok van 1cm. Het bakstuk wordt straks dus ong. 2,5cm breed.
De haren worden opgezet en ik kan gaan knopen. Een bakstuk heeft een voor- en achterkant en hier moet je dus ook rekening mee houden met het opzetten van de haren. Het patroon hitch ik nl. alleen aan de voorkant, de achterkant zie je toch niet.
Afbeelding

8.
De haarstukken krijgen opzij een soort sierrand. Als het stuk straks plat geperst is, is deze rand dus hetgeen wat je aan de zijkant ziet. Hier zie je de sierrand en zo'n zelfde zit uiteraard ook aan de andere kant van de stok.
Afbeelding

9.
Omdat je steeds van richting moet wissen met knopen (net zoals je een linkse en rechtse breisteek hebt) is het heel handig de plaats aan te geven waar je dit moet doen. Dit doe ik dus aan de achterzijde en dat zie je hier.
De witte steek tussen de 2 groene is de 'wisselhitch'. Zo heb je straks aan de onderkant van het haarstuk toch nog enige versiering.
Afbeelding

10.
Hier zie je de voorkant van het stuk, wat dus straks de voorkant van het bakstuk wordt. Nu nog saai, maar ik ben nu zover dat ik met het patroon kan beginnen en dan begint het échte moeilijke werk pas. Dat wordt héél erg opletten....
Afbeelding

11.
Hier zie je het begin van het patroon wat ik getekend heb en waar ik nu dus mee moet beginnen. Het patroon is drie A4-tjes lang. Ik zie pas als ik bezig ben of dit te weinig of te veel is voor een bakstuk en dan pas ik het patroon gewoon aan.
Een patroon verzinnen is super lastig, want je moet rekening houden met het aantal strengen wat op een stok past en het aantal strengen wat uiteindelijk de voorkant wordt en dat zijn er niet veel... 13 in dit geval om precies te zijn. Het patroon is 11 hitches breed, dus hou ik straks 1 witte aan beide zijdes over (kunnen jullie het nog volgen?? :) )
Verder moet ik precies in het patroon aangeven wanneer welke kleur komt en wanneer deze weer weggaat én ik moet het patroon zélf nog verzinnen natuurlijk. Ik begin altijd maar wat te tekenen met kleurpotloden en dan werk ik het later uit op de computer. Ik vind dat handig werken maar dat is persoonlijk. Voordel is wel dat ik dan mijn patronen duidelijk en netjes kan bewaren. Dan print ik het patroon uit zodat ik tijdens het hitchen de rijen kan wegstrepen.
De nummers 1 t/m 13 die je ziet zijn dus het aantal hitches (zoals ik zei: 13 voor de voorzijde). Het patroon wordt echter niet van links naar rechts gehitched, maar van onder naar boven. Eén keer van onder naar boven is dus 1x rond op de stok.
Afbeelding

Kon dit verhaal helaas niet korter maken want het uitleggen is net zo moeilijk als het doen ;)
Ik hoop eerdaags een update met een gedeelte van het patroon te kunnen plaatsen. Hopen maar dat het helemaal goed gaat, anders moet ik opnieuw beginnen....

FB fotografie-pagina
Op zoek naar een supergave paardrijvakantie? Kijk snel op http://www.oosting-horseriding.com en vindt ons leuk op Facebook


Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: [ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:18

Wauw, dat is pas pielen op een paardenhaar. Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

Isabel_k

Berichten: 4767
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:22

Heel gaaf en wát een werk ! Dat je het volhoud joh , ik heb alleen de foto's bekeken. De tekst heb ik halverwege opgegeven _O- Maar ik volg :D Ben heel
Benieuwd!

IG: @arabierjoep

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:22

Een woord, WAUW


wat een gepriegel ik ben heel benieuwd hoe dat er uiteindelijk uit gaat zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:23

Oh dit is wel een kunst opzich , heel benieuwd naar het resultaat want zie er even niks in :')

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:25

Wow! Ik snap er niks van, maar vind het prachtig! Ik ben heeel benieuwd naar je vervolgstappen! Veel plezier en succes. :D

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

VenoSnorlax

Berichten: 4506
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:27

Ik ga dit even volgen ziet er gaaf uit

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:29

Ik snap het ook niet helemaal.
Maar het ziet er enorm gaaf uit!

Volgens mij zou je hier zo een winkeltje in kunnen beginnen. Al zouden de hoofdstellen onbetaalbaar worden als je eer nog op zou willen verdienen. :+

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: [ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 23:35

Wow... wat zijn jullie snel! Dat had ik niet verwacht.
Kan me voorstellen dat er geen voorstelling van te maken is hoor, maar dat komt hopelijk nog als ik met het patroon begin.
Winkel zou ik idd kunnen beginnen Iris82, maar zelfs alleen met het materiaal is het al bijna onbetaalbaar, dus laat staan als je de uren moet tellen :)

FB fotografie-pagina
Op zoek naar een supergave paardrijvakantie? Kijk snel op http://www.oosting-horseriding.com en vindt ons leuk op Facebook

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:37

:wow: respect :D
Kan me er nog niet helemaal voorstelling van maken dus volg ....

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

SilverStorm

Berichten: 2024
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:39

Wat ziet dat er leuk uit! Ben benieuwd naar het resulaat :)

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:39

Ik snap de uitleg niet helemaal, maar ik snap wel dat het een heleboel werk is! Respect dat je daar het geduld voor hebt. Ik ben zeer benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien!

12-09-2016 <3
04-04-2019
<3

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:43

Jemig, da's hogere wiskunde joh :wow:
Maar het ziet er wel enorm leuk uit!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: [ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:44

Jeetje. Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat zo'n bos haar kost?
Mag ook via pb :)

Vind het heel knap dat je het kunt zeg! Snap dat hier heeeeel veel uurtjes in gaan zitten!

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.


__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:48

Wow hoe gaaf! Wist helemaal niet dat dit bestond!
Een winkel lijkt mij idd ook onrealistisch ivm de prijzen, maar een (serie) cursus(sen) zou ik wel zien zitten. ;)
Ben heel erg benieuwd wat dit gaat worden!
Heb je niet de mogelijkheid om eens te filmen hoe het in z'n werk gaat?
Kan me er idd ook moeilijk iets bij voorstellen...

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:49

Wow gaaf :D

Schoentje!

Eleionomae

Berichten: 19595
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:53

Wat een werk! Maar wow Ik vind het nu al mooi!

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:58

Gaaf dat er toch nog mensen zijn die hitchen. Vind het echt heel knap en heb er niet de rust voor.

Voor diegene die zich geen voorstelling kunnen maken van hoe zon hoofdstel eruit gaat zien. Hier een voorbeeld. Dit is een compleet gehitched hoofdstel.
Afbeelding

Deze heeft dan leer erbij voor de sluitingen, en ik weet niet hoe de TS dat wil gaan maken. Ik volg dit topic dus ook graag. TS doe je hier af en toe ook vorderingen van je werk??
Grinnik en de vraag, doe je ook werk voor anderen?? En dan speciaal met eigen haar. Ik heb nog wit haar (zowel staart als manen) liggen van mijn overleden paintmerrie. Die had een bijna volledig witte staart. Ik heb er altijd nog iets mee gewild maar nooit geweten wat. Een hoofdstel met haar haar lijkt me wel heel speciaal. En ik heb geen haast ;)

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Re: [ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:54

Wauw...respect! Ik tel zelf ook heel wat af met paardenhaar dus ik weet hoe tijdrovend het is.

Ben heel benieuwd hoe het gaat worden en ik hoop dat je de motivatie zult houden om updates te plaatsen :)

Ik ben trouwens ook erg nieuwsgierig waarmee je de haren verft?

http://www.beadalot.nl/ Paardenhaar Sieraden
http://www.facebook.com/beadalot : Regelmatig leuke acties!

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: [ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:17

Wauw... *gaat volgen*

Is er ook iemand die deze op bestelling maakt? Of een plek waar je zoiets kan kopen? En wat zal dat dan kosten?

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4161
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 02:00

_/-\o_ Respect!! Wat bijzonder zeg!

Ik volg, ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 02:17

ArGieVai schreef:
Wauw... *gaat volgen*

Is er ook iemand die deze op bestelling maakt? Of een plek waar je zoiets kan kopen? En wat zal dat dan kosten?


Op bestelling weet ik niet. Kant en klaar in de USA, tenminste de westernuitvoering zoals ik hem heb. En ze zijn duur ;( Heel duur. Ik heb em op de kop getikt via Ebay voor echt een spotprijs. Maar nieuw ga je heel snel richting de 300 euro of meer.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: [ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 11:20

Woops.... Veel reacties weer. Hartstikke leuk zeg. Had echt niet verwacht dat er interesse zou zijn hiervoor.
Even kijken of ik alle vragen kan beantwoorden.

@superassie: prijs is afhankelijk van de kleur haar en de lengte. Hoe langer t haar, des te beter (langer) je met een streng kunt hitchen, maar haar van een meter is eigenlijk weer te lang. Prijzen variëren van $50 per lb (ong. 4,5 ons) tot wel $100 per lb. Een onsje haar is echter niet zo heel veel dus daarom wordt t per lb verkocht.

@Rina: de foto is niet zo heel duidelijk, maar als ik inzoom lijkt t toch of dit hoofdstel gevlochten is en niet gehitched. De verschillende vlechten worden dan aan elkaar vast gemaakt. Zo'n hoofdstel heb ik ook al eens gemaakt.

Ik maak helaas niet op bestelling. Heb t wel ooit geprobeerd, maar dan MOET ik en komt gewoon de inspiratie niet ;)
Een compleet gehitched hoofdstel is érrug prijzig (uren niet geteld). Hoofdstellen met een stukje gehitched zijn betaalbaarder. Met mijn laatste hoofdstel ben ik 7 maanden bezig geweest, incl teugels, dus dan hebben jullie een idee van de tijd (en dan iedere avond en in t weekend).
Wil mijn hoofdstel idd ook met leer afwerken en met de Turkse knoop (Turks head knot). Dat heb ik nog nooit gedaan dus ook weer een nieuwe uitdaging.

Een hoofdstel met compleet eigen haar zal niet gaan. Dit haar is nl gesorteerd op dikte/lengte. Wel kun je eigen haar erin verwerken.

@nathalie2303: ik verf met jacquard acid dye, maar je kunt ook met een bepaalde batikverf verven. De kleuren zijn dan minder intens en t verfproces is lastiger.

Heb toevallig vannacht ook zitten bedenken of ik niet wat kan filmen. Dan zal ik sommige stukjes moeten versnellen denk ik, anders vallen jullie in slaap... LOL
Zou moeten kunnen, ik ga eens bedenken hoe.
Vandaag wordt ik aan een oog gelasterd, dus denk niet dat ik vandaag nog veel doe, maar ik hoop toch dat ik morgen een beetje boven Jan ben en verder kan (als dat tenminste vd docter mag).

FB fotografie-pagina
Op zoek naar een supergave paardrijvakantie? Kijk snel op http://www.oosting-horseriding.com en vindt ons leuk op Facebook

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [ART][WIP] Horsehair hitching

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:25

WAT GAAF :oo

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:38

Jeetje wat knap en veel werk. Ben benieuwd naar het resultaat als het af is.

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers