Is het een muis? Een rat? Nee... een opossum!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Is het een muis? Een rat? Nee... een opossum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 22:35

Inderdaad, een kortstaartopossum om precies te zijn :D Al langere tijd was ik op zoek naar dit diertje, maar ze zijn erg moeilijk te krijgen. Deze zondag had ik geluk en kocht ik een klein opossummeisje, Shiva! Ze is nog jong, pas 8 weken maar nu al erg tam en lekker brutaal :)

Even wat korte info: de kortstaartopossum is een klein nachtactief buideldiertje (alleen hebben ze geen echte buidel, maar dragen ze de kleintjes mee op de buik) uit Zuid-Amerika. Ze worden niet zo groot, ong. 15 cm en leven solitair.
Ze hebben een grijpstaart die ze gebruiken om mee te klimmen en waar ze ook nestmateriaal mee verslepen.
Kortstaartopossums eten voornamelijk insecten en vlees, ik voer oa vers vlees (van die worstjes carnibest/barf), allerlei soorten insecten, muizen, droge kattenbrokjes, ei, groenten en fruit. Tot nu toe vindt ze alles heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Lekker smullen van een sprinkhaan :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Lijkt heel wat zo :))

Afbeelding

In haar fleece slaapkubus :)

Afbeelding

Het is helaas erg donker maar hier is een filmpje waar je kunt zien hoe ze nestmateriaal (stukjes fleece) in haar staart pakt en naar het nest toe draagt.

Kortstaartopossums kunnen goed tam worden maar ik had niet verwacht dat ze zo makkelijk zou zijn. Ze is absoluut niet bang voor je, als ik mijn hand in het hok steek klimt ze er meteen op. Als ze wakker is en ik doe het deurtje open komt ze direct even kijken:

Afbeelding

Afbeelding

En gister lag ze overdag heerlijk in mijn vestzak te slapen. Je ziet haar letterlijk in slaap vallen. Eerst komt er een grote gaap en vervolgens zakken de oogjes steeds verder dicht :D

Afbeelding

:z

Afbeelding

Ze is echt geweldig leuk en ik ben heel blij met haar <3

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Re: Is het een muis? Een rat? Nee... een opossum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:36

Ahhhhh, wat een schatje! Veel plezier met haar! Leven opossums alleen?

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:37

Wat leuk. Nog nooit eentje gezien als huisdier.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 22:37

Dankjewel! Ja, het zijn solitaire dieren, ze zijn erg agressief naar elkaar.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:37

wat een grappig beestje, wat voor omgeving heeft ze nodig ?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:38

Wat een lieverd! Echt heel schattig! :)

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:39

Super leuk beestje, veel plezier ermee. :)

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:39

Beetje als hamsters dus? Nou ja, zoals de Syrische bijvoorbeeld die liever alleen leeft. Leuk dat ze al zo tam is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:39

Weer een apart dier, deze zijn toch heel goed in doodliggen en stinken? Hoe oud worden ze eigenlijk en mogen ze als huisdier gehouden worden en gekweekt buiten een dierentuin?

Vanwaar je interesse in vreemde aparte huisdieren. Je mooie sprinkhaan, de egeltje (hoe is het dasrmee eigenlijk) en nu deze.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:41

Wat leuk zeg! Ik zie de nieuwe Bokt hype al ontstaan dat iedereen nu een opossum wilt. ;) Wát een schatje is het en erg leuk dat ze zo lief bij je ligt. :)

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Re: Is het een muis? Een rat? Nee... een opossum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:43

Wat een leukerd! Toch hou ik het liever bij mijn hamster hoor, om nou insecten te gaan voeren vind ik een beetje vies

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:45

Op die foto met die sprinkhaan zie je de tandjes goed. Die wil je niet in je vinger hebben :=

Wel heel lief die slaapfoto's :+:

Sammylover, je hamster is ook erg blij met een meelworm zo nu en dan :j

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:46

_Tara_ schreef:
Sammylover, je hamster is ook erg blij met een meelworm zo nu en dan :j


Ik weet het -O- We geven hem heel veel, maar meelworm heb ik nog niet aangedurfd.
Schijterd he? Komt omdat ik insecten zo vies vind... En dat ze dan in dat bekkie van dat lieve diertje verdwijnen...
Van dat idee krijg ik al kippevel

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:47

Dat filmpje waar ze nestmateriaal haalt, zo schattig! En waar ze in je zak slaapt <3

Madelief

Berichten: 370
Geregistreerd: 06-06-09

Re: Is het een muis? Een rat? Nee... een opossum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:49

Wat een fotogeniek klein ding met die grote ogen! Ik ken ze helemaal niet en ken ook niemand die er eentje heeft. Ik hoop dan ook nog veel foto's van haar te zien. Veel plezier met haar in elk geval!

Groetjes,
Elsbeth.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 22:51

jilleroo schreef:
wat een grappig beestje, wat voor omgeving heeft ze nodig ?


Ik hou haar in een hoog terrarium aangezien ze graag klimmen, dus er zitten takken ed. in :) Het hok dient wel warm genoeg te zijn dus ik heb er een lampje bij hangen.

karuna schreef:
Weer een apart dier, deze zijn toch heel goed in doodliggen en stinken? Hoe oud worden ze eigenlijk en mogen ze als huisdier gehouden worden en gekweekt buiten een dierentuin?

Vanwaar je interesse in vreemde aparte huisdieren. Je mooie sprinkhaan, de egeltje (hoe is het dasrmee eigenlijk) en nu deze.


Nee dat zijn Virginiaanse opossums, die zijn ook een stuk groter (zo groot als een kat ongeveer).
Je mag ze gewoon houden :)
Ik heb nog steeds een egeltje, al is mijn vorige egeltje (die jij wss bedoelt) helaas overleden ;( heel onverwachts. Was niet echt op zoek naar een nieuwe, tot ik er eentje aangeboden kreeg van een bokker die er zelf niet meer voldoende tijd voor had.
En waarom ik zulke 'aparte' huisdieren heb... goeie vraag, heb zelf vroeger ook gewoon konijnen, cavia's, hamsters etc. gehad en dat vind ik ook nog steeds leuke dieren. Maar de dieren die ik nu heb spraken me aan en ze leken me geschikt voor mij qua wat ik zocht in een huisdier, dus vandaar!
Ze worden ong. een jaar of 4.

_Tara_ ze hebben inderdaad beste tandjes :D dit is niet mijn foto maar hier kun je tandjes wel goed op zien:

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110673
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Is het een muis? Een rat? Nee... een opossum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:53

Ik dacht dat deze vanaf 2014 verboden zijn als huisdier te houden.
Hij is wel erg leuk!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 22:54

Als de postieflijst door zou gaan, maar dat is nog niet 100% zeker. Ze staan er inderdaad niet op maar zijn volgens mij ook (nog) niet onderzocht. Dan zou je een aanvraag in kunnen dienen en zouden ze onderzoeken of ze wel of niet gehouden mogen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:55

Hoe warm moeten ze dan ongeveer zitten? :) Net van die draculatandjes als dat het egeltje van jou heeft ^^

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Is het een muis? Een rat? Nee... een opossum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:57

Ontzettend leuk beestje! En je hebt geluk.. Gezien de positieflijst die ze in willen gaan voeren. In 2014 zijn ze waarschijnlijk verboden. Erg jammer, ik wilde er ook graag één of meerder houden. Ooit eens op mijn stage gezien en verliefd geworden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Is het een muis? Een rat? Nee... een opossum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:58

Het eerste egeltje was overleden dat weet ik, en ik wist ook dat je er toen vrij snel weer een had. Maar geen fotos daarna nog tegengekomen eigenlijk.

Deze stinken dus niet. Hoe groot zijn deze dan? Cavia formaat of meer dwergkonijn?

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:59

Sammylover schreef:
_Tara_ schreef:
Sammylover, je hamster is ook erg blij met een meelworm zo nu en dan :j


Ik weet het -O- We geven hem heel veel, maar meelworm heb ik nog niet aangedurfd.
Schijterd he? Komt omdat ik insecten zo vies vind... En dat ze dan in dat bekkie van dat lieve diertje verdwijnen...
Van dat idee krijg ik al kippevel

Ah ok ik dacht dat je dat misschien niet wist omdat je zei van: gelukkig heb jij een hamster die dat niet hoeft, insecten. Al heb je daar ook wel weer gelijk in want je kunt een hamster ook op andere manieren eiwitten geven natuurlijk. Totaal offtopic ook allemaal :')

Fiffil, jeetje die hoektandjes! Tenminste ik denk dat dat de hoektandjes zijn? Die lange. Goeiemorgen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 23:02

20-26 graden ong.

Karuna: veel kleiner nog, meer formaatje (kleine) rat :) mannetjes worden wat groter dan de vrouwtjes.
Ik zal wel een keer een foto maken waarop je wat beter kan zien hoe groot ze nu is.

Over de positieflijst: ik heb nog even gecheckt en 'opossum' staat op de zogenaamde paarse lijst, dat is de lijst met dieren die je wel mag houden maar onder bepaalde voorwaarden.
Staat alleen niet bij wat voor soort opossum het is :+ maar ik neem aan deze, dat is wel de soort die het meest gehouden wordt...

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:03

En trouwens, als deze dieren verboden worden vanaf 2014, zijn degenen die het diertje al voor 2014 hebben, bevoegd deze te houden, tot ze sterven. Voortplanten is niet toegestaan.

Voor de geinteresseerde: (positieflijsten zoogdieren, toegestaan - verboden - bepaalde randvoorwaarden)
http://www.dibevo.nl/nieuws/positieflij ... ubliceerd/

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Is het een muis? Een rat? Nee... een opossum!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 23:04

Klopt, en opossum staat dus op de paarse lijst. Alleen niet zo handig dat er niet bij staat wat voor soort opossum ze dan bedoelen.