Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:53

Duikers gebruiken het om warm te blijven. En het ademt absoluut niet, isoleert wel heel goed.

Pees op werktemperatuur wordt warm, warmte kan niet weg door het neopreen..... dan wordt het allemaal toch veel te warm?

En zie hier: http://horses.nl/artikelen/kunststof-be ... ringsport/

wat is wijsheid dan?

Ik voor mij heb besloten dat alle kunststof peesbescherming weggaat, heb de hele zooi op Marktplaats gezet. Mijn paard tikt zich aan mét bescherming erom, maar zonder niet, en heb haar zonder bescherming toch aardig maf zien doen :')
en een peesblessure riskeren door peesbeschermers..... liever niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt


knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:01

Ik volg even, je hebt eigenlijk toch een groot punt!

Volg mijn werk op mijn website http://www.grafies.nl/

NoName126
Berichten: 1001
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Limburg

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:04

Ik zou zeggen vanwege de zachtheid. Beschermers met wol of leren padding isoleren ook flink maar zijn ook lekker zacht. Om drukkingen te voorkomen.

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:08

Ik heb peesbeschermers met een soort speciale verkoelende gel er in :) (CSO), zijn ook nooit echt warm als ik ze afhaal, ideaal dus! Zit overigens wel ook een deel neopreen in, en vraag me ook wel af waarom dit niet van ander materiaal gemaakt word... Je hebt geloof ik ook kunststof peesbeschermers die een soort "net" zijn, dus meer gat dat peesbeschermer, maar toch iets meer steun bieden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:12

@ NoName: Niet mee eens.
Lamswol ademt. Als jij een singel hebt met lamswol erom heen, is het zweten onder de singel bijna nihil, wol heeft namelijk fantastische ademende eigenschappen, en neemt zweet geweldig op, dus er broeit niks onder lamswol. Onder een neopreen singel zweet het paard zich een ongeluk.

Leer ademt ook, is huid namelijk, als een huid niet zou ademen, overleefde je het wss maar een uur of 2 buiten je moeder, en iedereen hier is ouder dan dat.......

Neopreen broeit als een gek, kan je volgens mij de benen ook inpakken in plastic, hard plastic ding eromheen, en ons heeft een peesbeschermer, probleem is met neopreen dat de warmte niet weg kan, daarom wordt het ook gebruikt door duikers, die koelen dan niet af door het koude water. Maar bij de pezen van onze paarden willen wij helemaal niet dat ze überhaupt warm worden.......

En toch zit er neopreen in peesbeschermers...... dat is dan toch volkomen onlogisch?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:14

Dat is een dermate interessante vraag dat die misschien wel aan een fabrikant gevraagd kan worden?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:21

Yamcha schreef:
Leer ademt ook, is huid namelijk, als een huid niet zou ademen, overleefde je het wss maar een uur of 2 buiten je moeder, en iedereen hier is ouder dan dat.


Verklaar je nader?


Ik vermoed dat er neopreen in zit voor de schokabsortie.

Duende01

Berichten: 125
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:27

Dat is ook de reden dat ik mijn paard nooit beenbescherming aandoe. Temperatuur loopt veel te hoog op met de kans op (juist) een peesblessure. Mijn mening is dat als je je paard altijd beschermt, hij dus ook nooit voelt of hij zich aantikt, hij moet leren lopen zonder zichzelf te beschadigen.

Groetjes, Monique, Ashley en Duende

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:30

Oh, zal ik eens doen, maar denk dat het zoveel geproduceerd wordt omdat het goed verkoopt. Fabrikanten hebben niet zoveel belang bij de gezondheid van je paard als jijzelf namelijk.
Focussed schreef:
Yamcha schreef:
Leer ademt ook, is huid namelijk, als een huid niet zou ademen, overleefde je het wss maar een uur of 2 buiten je moeder, en iedereen hier is ouder dan dat.


Verklaar je nader?


Ik vermoed dat er neopreen in zit voor de schokabsortie.

je huid is je grootste ademhalingsorgaan van je hele lichaam, je huid regelt je temperatuur, die poriën openen zich en sluiten naarmate er warmte weg moet of juist moet blijven. je huid zweet als het echt te warm is, en door het verdampen van het zweet koel je dus weer af, plus dat je huid van alles op kan nemen, ook zuurstof bijvoorbeeld.

Als je huid dat niet zou doen raak je in minder dan geen tijd oververhit, sterven je cellen af (eiwit stolt boven een bepaalde temperatuur, en dat is niet een omkeerbaar proces) en ga je dood.

Dat is precies wat neopreen imo ook doet, het sluit de boel af, de huid kan niet meer doen wat hij doet, peescellen raken boven een temperatuur van 45 graden permanent beschadigd, verliezen hun elasticiteit, en zo raakt de pees beschadigd door de warmte.

Neopreen wordt idd gebruikt als schokdemper, en als zodanig doet het prima zijn werk.
Maar de warmte-isolerende eigenschappen zorgen voor beschadiging van binnenuit, en imo moet je dan afwegen wat het zwaarst weegt, ik persoonlijk vind neopreen als schokdemper verwaarloosbaar als ik kijk naar de celschade die neopreen veroorzaakt.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:43

Duende01 schreef:
Dat is ook de reden dat ik mijn paard nooit beenbescherming aandoe. Temperatuur loopt veel te hoog op met de kans op (juist) een peesblessure. Mijn mening is dat als je je paard altijd beschermt, hij dus ook nooit voelt of hij zich aantikt, hij moet leren lopen zonder zichzelf te beschadigen.


hier idem. Mijn paard heeft ook nooit peesbeschermers om, het doet over het algemeen meer slecht dan goed. De temperatuur in die dingen loopt zo hoog op dat je juist pees schade krijgt.

Ik denk dat 90% van de paarden die peesjes dragen dit helemaal niet nodig hebben. En waarom het gebeurt? Denk gewoonte, niet zelf nadenken en de massa volgen, omdat het leuk staat, verkopers die je graag willen laten geloven dat het nodig is enz, enz.

Valt voor mij weer in de categorie: denk 1st na waarom je iets nodig denkt te hebben en of het wel echt nodig is voordat je paarden vol hangt met van alles en nog wat,dat als enig doel heeft de zak van fabrikanten te spekken. En die dingen zijn vaak nog slecht ook. Net zoals dat zo veel ruiters compleet onnodig met een extra bontje onder hun zadel rijden. Ook vaak meer schadelijk en compleet onnnodig, maar dat is een ander discussie.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:45

Ik ga nu toch wel achter m'n oren krabben met of peesbeschermers nou inderdaad wel zo goed zijn.

Als een paard het wel nodig hebt, wat zouden jullie dan om doen ipv peesbeschermers met neopreen?

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:03

Eindelijk, iemand die een punt maakt van neopreen in peesbeschermers _/-\o_ !
Voor de zachtheid en drukverdeling kun je net zo goed ander materiaal gebruiken. Onder neopreen komen de pezen kokend heet vandaan. Heb zelf al eens voor de grap er een temperatuursensor ingedaan, die kwam op 42 graden uit! Sindsdien nooit meer met neopreen peesbeschermers gereden. De kans dat ze zichzelf aantikken is kleiner dan de kans dat ze een peesblessure krijgen van een oververhitte pees.
Mochten ze zich wel raken (of als ik ga springen) voldoen voor mij neopreenvrije crossbeschermers veel beter.

Neopreen is fijn spul, maar absoluut niet voor in peesbeschermers :(

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:17

Ik vermoed eigenlijk dat neopreen ook vooral goedkoop is, en doordat het nauwelijks onderhoud nodig heeft en niet snel slijt is het natuurlijk voor de onwetende koper ideaal..

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:20

Mijn pony heb ik ook nooit peesbeschermers om. Het wordt er hartstikke warm onder en dat is niet goed voor de pezen. Daarnaast tikt ze zichzelf niet aan.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:23

troi schreef:
Ik vermoed eigenlijk dat neopreen ook vooral goedkoop is, en doordat het nauwelijks onderhoud nodig heeft en niet snel slijt is het natuurlijk voor de onwetende koper ideaal..


Dat denk ik dus ook. Neopreen singels bijvoorbeeld kun je ook makkelijk afborstelen en zijn lekker goedkoop en onderhoudsvriendelijk. Daarbij komt dat het overgrote deel van de peesbeschermers die je in winkels tegenkomt gevoerd zijn met neopreen, waardoor je er eigenlijk niet over nadenkt en het voor kennisgeving aanneemt dat dit spul erin zit.

Toevallig dacht ik hier vanmiddag nog over na. Ik had mooie peesbeschermers gezien, uit de hogere prijsklasse, dus ik ging er eigenlijk al bijna vanuit dat deze zonder neopreen zouden zijn (logische redenatie ook, not). Totdat ik research op internet deed, toen ben ik er meteen vanaf gestapt. Neopreen prima, maar niet om de pezen van mijn paard :)

Fenore van Gipsy Spirit

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:23

Hmm je hebt best een punt TS.. Ik altijd maar roepen dat ik tegen bandages ben vanwege de warmte die niet wegkan, maar dat synthetische neopreen is natuurlijk ook niet alles als het om warmte kwijtraken gaat.

Aan de andere kant, is er beenbescherming die wel warmte doorlaat? Ik gebruik vaak de HKM comfort beschermers, hier zit wel nep bont in maar ze zijn eigenlijk nooit nat, ik heb het idee dat die zweet en warmte wel redelijk afvoeren.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:55

Aranel schreef:
Hmm je hebt best een punt TS.. Ik altijd maar roepen dat ik tegen bandages ben vanwege de warmte die niet wegkan, maar dat synthetische neopreen is natuurlijk ook niet alles als het om warmte kwijtraken gaat.

Aan de andere kant, is er beenbescherming die wel warmte doorlaat? Ik gebruik vaak de HKM comfort beschermers, hier zit wel nep bont in maar ze zijn eigenlijk nooit nat, ik heb het idee dat die zweet en warmte wel redelijk afvoeren.


Bandages zijn juist beter als het gaat om warmte afvoer dan peesbeschermers. Dat bandages niet veel bescherming bieden is een ander verhaal, maar als het om temperatuur gaat komen bandages beter uit de bus.

Beenbescherming die wel warmte doorlaat, dan kom je al in de richting van leer of crossbeschermers. Die hebben luchtgaten, gladde binnenkant, nylon ipv neopreen enz. enz.
Het is natuurlijk wel minder charmant, maar die zijn er speciaal voor gemaakt om warmte af te voeren. Ook de prijs is misschien een minpuntje.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:43

Niet als aanval bedoeld maar... je geeft aan het zelf niet meer te willen gebruiken omdat je bang bent dat het schade aan je paard toe brengt... waarom zet je het dan op marktplaats?


Anoniem

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:21

Omdat ik ze kwijt wil. Anders flikker ik ze weg.

Die met lamswol hou ik wel, maar de rest gaat. Al maak ik mijn kansen op verkoop een stuk kleiner nu natuurlijk :D

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:32

Toevallig heb ik hier een paar jaar geleden mijn profielwerkstuk (6 vwo) over gedaan. Ik heb oppervlakkige metingen gedaan en bepaalde berekeningen gemaakt. Bij een temperatuur van 45 graden Celsius gaan fibroblasten kapot waardoor bindweefselcellen niet kunnen vernieuwen. Tijdens mijn oppervlakkige metingen (rekening houdend met temperatuurverschil buiten de huid en onder de huid) kwam ik niet aan de 45 graden Celsius. Natuurlijk is dit geen goede betrouwbare meting aangezien ik het buiten de huid gemeten heb.
Ik heb toen wel te horen gekregen dat hier serieus onderzoek naar gedaan wordt. Maar telkens wanneer ze dicht bij de ontknoping zaten, haakten de sponsoren af. Er wordt natuurlijk momenteel zoveel winst gemaakt op de peesbeschermers. Als écht naar buiten komt dat peesbeschermers schadelijk zijn, heeft dit een grote invloed op de economische markt..

Momenteel studeer ik Diergeneeskunde en mocht de kans zich voordoen, dan zou ik hier heel graag een onderzoek naar doen: welke schade de temperatuur van peesbeschermers en bandages kan aanrichten.

Het neopreengedeelte dient overigens, volgens mij, als schokdemper en als bescherming. Want dat is eigenlijk dé functie van peesbeschermers: beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Ik heb mijn profielwerkstuk nog ergens op de computer staan, mocht iemand geïnteresseerd zijn dan hoor ik het graag via PB. Het is wel vwo-niveau.. ;)

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:37

MissMiekjee schreef:
Aranel schreef:
Hmm je hebt best een punt TS.. Ik altijd maar roepen dat ik tegen bandages ben vanwege de warmte die niet wegkan, maar dat synthetische neopreen is natuurlijk ook niet alles als het om warmte kwijtraken gaat.

Aan de andere kant, is er beenbescherming die wel warmte doorlaat? Ik gebruik vaak de HKM comfort beschermers, hier zit wel nep bont in maar ze zijn eigenlijk nooit nat, ik heb het idee dat die zweet en warmte wel redelijk afvoeren.


Bandages zijn juist beter als het gaat om warmte afvoer dan peesbeschermers. Dat bandages niet veel bescherming bieden is een ander verhaal, maar als het om temperatuur gaat komen bandages beter uit de bus.

Beenbescherming die wel warmte doorlaat, dan kom je al in de richting van leer of crossbeschermers. Die hebben luchtgaten, gladde binnenkant, nylon ipv neopreen enz. enz.
Het is natuurlijk wel minder charmant, maar die zijn er speciaal voor gemaakt om warmte af te voeren. Ook de prijs is misschien een minpuntje.


Dit denk ik juist niet.. Als je bandages omdoet, doe je eerst de onderlappen om en daarna de bandages. Dat lijkt me behoorlijk warm en lucht dicht. Peesbeschermers zijn van de voorkant open (integendeel van een duikpak..) Maar nogmaals, dit is een zeer interessant studie-object :)

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care..

[IM] Veel te vroeg, veel te plotseling: dag lieve gekke merrie..

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:41

Goede vraag Yamcha! :)
Ik ben behoorlijk tegen veelvuldig gebruik van peesbeschermers en kaart het ook aan waar het kan!
Bij het springen, prima, maar verder, nee. Onzin. Je doet er meer kwaad dan goed mee! :)

'In het land der blinden is eenoog koning'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:45

Interessant :) ik zou hem sowieso graag lezen :)

het gaat mij vooral om het materiaal eigenlijk. Ik vind het gebruik van neopreen onlogisch, omdat neopreen eigenschappen heeft die je imo niet in een peesbeschermer wil...... dat snap ik dus niet.

ik kan me iets voorstellen bij financiële redenen, neopreen is goedkoop, nepbont bv is al veel duurder. maar voor de pezen van de paarden vind ik het gebruik van neopreen niet slim. de peesjes van lamswol die ik heb, zijn veel duurder, heb er ook nog met nepbont, ook duurder, maar wel beter, wordt veel minder warm.

miekje: volgens mij worden bandages ook minder warm idd, maar dat moet ik nog nazoeken.

BA stable: ik heb vilten onderlappen, natuurlijk materiaal, in sommige onderlappen zit ook neopreen, en dan zal 't idd goed warm worden :j

mavantos

Berichten: 3586
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:52

Ik heb die flextrainers van HH. Waarbij het me ook al opviel dat met mijn standaard BR beschermers de benen na het rijden altijd heel warm waren (bezweet) en het met die flextrainers inderdaad ook nog wel warm was, maar niet zo heet en bezweet als met de BR beschermers. Terwijl die flextrainers er met dat wol er heel warm uitzien en dan zijn ze nog helemaal dicht... Met mijn Dalmar beschermers zijn de benen nauwelijks warmer dan de rest van het lichaam van het paard.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:55

Ik gebruik zelf vrijwel nooit peesbeschermers. Ik vraag mij alleen af, hoe het kan komen dat er dan al zo lang en veel mee wordt gereden. Je zou toch zeggen dat ieder paard dan fixe pees problemen heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CoronaLime, Sjors050 en 44 bezoekers