Mijn paard houd zich strak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Mijn paard houd zich strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 20:38

Dit is een vrij lang verhaal dus ik hoop dat men de tijd neemt om het te lezen en mij kan helpen.

Ik heb een onwijs leuke merrie van 8 jaar oud en 1.75 hoog.

Wij ondervinden het volgende probleem:

In de omgang is het een zeer lief paard met wat complexiteit bij de hoefsmid en dierenarts, maar verder is ze met mij erg vertrouwd en kan ik alles met haar. Ze heeft van zichzelf wel een ril karakter

Met rijden en langeren houd ze zich met name in het begin enorm strak. Ze heeft een beetje zingeldwang maar dat is na 5 min weg. We singelen erg rustig aan stapje voor stapje en hier ondervind ik verder geen problemen aan.
Echter houdt de strakheid aan. Aan de longeerlijk zeker een kwartier en met rijden zeker 20 minuten en soms de gehele rit.

We ondervinden met name erg veel moeite in de (lengte)buiging. En het daarbij onderbrengen van met name het linker achterbeen. We komen er uiteindelijk wel iedere keer weer doorheen. Het frustrerende is alleen dat we elke dag opnieuw beginnen met een strak paard wat niet onvoorwaardelijk wil nageven en de beenhulpen soms negeert om niet te hoeven buigen. Of het achterbeen onder te hoeven brengen.
Nu kan dit wat werkontwijkend gedrag zijn of merrie nukkigheid maar dit is niet altijd zo geweest.

Het begon denk ik een jaar geleden maar het kan ook een periode uit de training zijn. Helaas kom ik er samen met mijn instructrice achter dat we echt een beetje stilstaan met dit probleem en ook geen vooruitgang meer boeken omdat we elke dag opnieuw lijken te beginnen.

Echter trainen we wel rustig door en heb ik een engelengeduld. Maar we rijden inmiddels M1 en dan ga je het steeds meer ondervinden dat het ergens niet goed gaat. Het is een enorm paard maar dit mag niet de reden zijn om niet lekker te willen buigen of gewoon lekker los te zijn.

Verder doet ze niet staken, bokken of wegrennen. We krijgen dus geen seintje van pijn. Ze is afgelopen jaar al eens behandeld door een sportmasseur ( meerdere malen ), dit heeft iets geholpen voor de nageeflijkheid maar nog niet voor de buiging. Gebit is goed.

We hebben al veel geprobeerd. Ook longeren voor het rijden op verschillende manieren. Lostijden op verschillende manieren. Extra lang stappen. Het lijkt niet zijn uitwerking te hebben.

Ik zou zo graag, net als wat ik in de inrijring zie bij andere paarden, eens willen opstappen met een lekker los paard onder mijn kont. En niet eentje die meteen haar nek er op zet en haar lichaam vastzet. Wij hebben het idee dat haar iets niet lekker zit waardoor ze niet (makkelijk) kan buigen.

Ik wil niet dat ze pijn heeft dus ik sta voor alles open. Paard is röntgenologisch goedgekeurd dus ik wil het meer zoeken in de spieren en standen van gewrichten. Ik zit zelf te denken aan Chiropractie maar allicht hebben jullie goede ideeën of mensen die mijn paardje kunnen helpen.

Ps. Ik heb professioneel les en meerdere mensen op haar laten rijden, waaronder mijn instructrice, ze doet het bij allen. Het probleem bij mijzelf zoeken heb ik al gedaan.


Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:49

Dit lijkt wel wat op mijn verhaal van de afgelopen 3 maanden en daarom heb ik mijn paard afgelopen zaterdag verhuisd. Helaas heb ik, door ziekte van mijn kant nog niet kunnen testen of het werkelijk heeft geholpen :+ .
Maar vandaar nu wel mijn vraag, komt ze elke dag buiten waar ze zich kan uitleven en voelt ze zich verder helemaal ontspannen en op haar gemak op de plek waar ze nu staat?

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:49

Heb je al eens bloed laten trekken? Misschien komt ze wel wat te kort. Ijzer ofzo of magnesium.


courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: Mijn paard houd zich strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 20:59

Ze staat al van veulen af aan op deze stal. Ze komt dagelijks buiten en krijgt veel beweging. Het is pas sinds een jaar dat ik het steeds meer begin te merken dat we stilstaan. Ik zoek dan ook eigenlijk iemand die met handen tewerk gaat en die mijn hele paard kan checken op blokkades en dan in de buurt van Adam. Ik heb nog geen bloed laten trekken.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:06

Dan heeft het dus een andere oorzaak dat wat er bij mijn paard, waarschijnlijk, speelde/speelt.
Bloed laten afnemen is dan inderdaad geen verkeerd idee. Mijn tip is dan wel om meteen echt alles te laten checken, wel wat duurder maar dan weet je ook meteen meer. Dat heb ik namelijk zelf gehad met een paard met vage klachten, uit het normale bloedonderzoek zou er niks afwijkends zijn gekomen maar er waren toch afwijkende waarden die alle klachten konden verklaren.

Ik ben een beetje zot van mijn Od <3

De liefste en stoerste zus ter wereld? Die heb ik 8-)

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Mijn paard houd zich strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:11

En hoe staat het met het zadel.?

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Re: Mijn paard houd zich strak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 21:13

Zadel is op maat gemaakt :-)

We hebben aan alle externe factoren gedacht

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:17

Ik zou een goede osteopaat langs laten komen. Chiropracter kan ook nog maar ik zou zelf in 1e instantie gaan voor een osteopaat.
Klinkt alsof paard ergens vast zit en hinder ondervind met afbuigen...
Wel een goede osteopaat laten komen als je er een laat komen en niet zo'n kwakzalver.
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 03-12-13 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:18

Ik zou eerder voor een osteopaat gaan dan voor een chiropractor, de osteopaat gaat uit van het hele lichaam, dus ook vliezen, bindweefsels etc. en de chiropractor van het skelet.

Als je de wervels weer beweegbaar maakt maar de omgeving daar omheen blijft vast zitten dan zit die wervel zo weer vast, daarom een osteopaat.

Voor meer informatie en een lijst met osteopaten: http://www.icreo.com/nederlands/

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:19

courtjuh schreef:
Zadel is op maat gemaakt :-)

We hebben aan alle externe factoren gedacht


Hoe lang geleden is er voor het laatst naar gekeken.?

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 12:03

Zadel is recent nagekeken en wordt ook ieder half jaar nagekeken.
Ik heb inmiddels contact opgenomen met Miranda wilschut zij is osteopaat en Fysio.
Ik hoop dat ze ook in Amsterdam behandeld :=

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:09

lees je ook eens in over dry-needling

dat heeft mijn paard super geholpen en ook paard van stalhoudster

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:12

courtjuh schreef:
Zadel is op maat gemaakt :-)

We hebben aan alle externe factoren gedacht


Is het zadel ook recent nagekeken? Of het nog steeds goed is?
Ik heb zelf goede ervaringen met een osteopaat.

Daarnaast(zodra je zeker weet dat er fysiek/medisch niets aan de hand is) zou ik me richten op het rechtrichten van het paard. Problemen met de lengtebuiging en niet willen dragen met 1 van de 2 achterbenen is toch duidelijke scheefheid.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:20

Osteopaat zou voor mij ook de eerste stap zijn. Ik denk wel dat die iets voor je paard kan betekenen!

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Kayleigh__, SemrushBot en 68 bezoekers