Hoe lang kan ik gekookt lijnzaad laten staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Hoe lang kan ik gekookt lijnzaad laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 16:17

Het is weer tijd voor een kuurtje gekookt lijnzaad voor mijn pony, aangezien ik zandkoliek wil voorkomen. Maar soms heb ik 's avonds bij het op stal zetten maar weinig tijd om de waterkoker drie keer af te wachten (ik moet het doen met koud water, vandaar) voor lijnzaad koken en slobber.

Kan het kwaad om het 's ochtends alvast te koken met twee liter en 's avonds nog één litertje te koken en dan de slobber te weken in de lauwwarme massa?

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.


Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:28

Geen idee of lijnzaad ook snel ranzig gaat worden als je het laat staan, maar om het jezelf wat makkelijker te maken....psylliumvezeltjes ( de vezeltjes dus, niet de hele zaadjes ) ! Gewoon met koud water een half uurtje laten weken en klaar is kees ! En evenzogoed, misschien zelfs nog beter tegen zand in de darmen :j

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Hoe lang kan ik gekookt lijnzaad laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 16:34

Ik geef altijd een kuur van zandweg (met psylium) 's ochtends en lijnzaadslobber 's avonds. Die vezeltjes heb ik eigenlijk nog nooit te koop zien staan, waar haal je die?

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:44

Ow, dan doe je 2 x goed hoor met lijnzaad en zandweg ! Die zandweg is ook super, maar wel duurder denk ik als de vezeltjes op zich. Ik bestel ze bij Makana in Duitsland ( www.makana.de ) , is de goedkoopste die ik kan vinden momenteel en heel tevreden van de service !
Masterhorse ( ook Duitsland heeft ze ook, maar iets duurder ).

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Hoe lang kan ik gekookt lijnzaad laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:48

Je hebt ook lijnzaad olie en lijnzaadvlokken(aveve) die je zonder koken kan geven (die heb ik thuis).

:)

mvdende

Berichten: 5612
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:43

Ja dat kan wel hoor. Heb ik laatst ook gedaan. Gewoon lijnzaad 15 minuten gekookt, laten afkoelen en als het koud is in een afgesloten bakje in de koelkast gezet. blijft dan tot de andere dag goed.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Hoe lang kan ik gekookt lijnzaad laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:56

Ik kook meestal veel tegelijk en verdeel het over bakjes die ik (na afkoelen) in de koelkast bewaar. Zelf doe ik het nooit langer dan een week (gekoeld) bewaren.

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

Caipirinha82
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-10-13

Re: Hoe lang kan ik gekookt lijnzaad laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:01

Wel oppassen met te vaak gekookte lijnzaad geven( dagelijks). Door de slijmerige substantie kan er aan de binnenkant van de darmen een laagje blijven plakken. Lijkt me niet heel bevordelijk als ze ook nog wel eens zand eten.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 22:04

Caipirinha82 schreef:
Wel oppassen met te vaak gekookte lijnzaad geven( dagelijks). Door de slijmerige substantie kan er aan de binnenkant van de darmen een laagje blijven plakken. Lijkt me niet heel bevordelijk als ze ook nog wel eens zand eten.


Doe kleverige substantie is toch juist wat aan het zand blijft kleven of zie ik dat verkeerd?

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Hoe lang kan ik gekookt lijnzaad laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 01:19

Wij gaven ook altijd gekookte lijnzaad. Onze dierenarts gaf aan dat het niet hoeft. Gewoon een handje over het voer en de voerbak controleren of alle zaadjes op zijn en anders verwijderen. Anders worden ze giftig.
Scheelt koken.
Dit heeft een echt paarden dierenarts gezegd

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 04:07

dianalamboo schreef:
Wij gaven ook altijd gekookte lijnzaad. Onze dierenarts gaf aan dat het niet hoeft. Gewoon een handje over het voer en de voerbak controleren of alle zaadjes op zijn en anders verwijderen. Anders worden ze giftig.
Scheelt koken.
Dit heeft een echt paarden dierenarts gezegd

Ongekookt zijn ze juist giftig (bevat nl blauwzuur)en daarom moet het voldoende lang gekookt worden.

Citaat:
Omdat lijnzaad in ongekookte vorm giftig is, dien je het te koken voordat je het aan je dier voorzet. Een kookduur van 20 minuten volstaat om de giftige stoffen te deactiveren.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 06:49

Ik heb gehhord dat verhitting boven de 80 graden voldoende is om het blauwzuur te verwijderen.
Dus even koken (=100 graden) is voeldoende. Op het moment dat het slijmerig wordt is de blauwzuur weg.

Aeshah Carré, een team vanaf 08/2015: Inmiddels Z startgerechtigd en internationaal prijswinnaar @ ANC/Aachen❤️
[IM] Our lovely little Angel flew away much too soon

rejov

Berichten: 177
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Laar (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 07:05

Pandora2 schreef:
Ow, dan doe je 2 x goed hoor met lijnzaad en zandweg ! Die zandweg is ook super, maar wel duurder denk ik als de vezeltjes op zich. Ik bestel ze bij Makana in Duitsland ( http://www.makana.de ) , is de goedkoopste die ik kan vinden momenteel en heel tevreden van de service !
Masterhorse ( ook Duitsland heeft ze ook, maar iets duurder ).



Had even gekeken op de site makana, maar mag ik vragen waar de zandweg onder valt? Ik zat er namelijk al een tijdje aan te denken mijn merrie dit ook te gaan geven i.p.v lijnzaad koken lijkt me een stuk makkelijker :) Jij hebt hiermee goede ervaringen?

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 18:33

Op dit moment heb ik sand-oil van de dierenarts deze pot:
Afbeelding

Zandweg poeder kun je bij de welkoop halen maar die eet mijn miepje niet zo graag.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:33

Had even gekeken op de site makana, maar mag ik vragen waar de zandweg onder valt? Ik zat er namelijk al een tijdje aan te denken mijn merrie dit ook te gaan geven i.p.v lijnzaad koken lijkt me een stuk makkelijker :) Jij hebt hiermee goede ervaringen?[/quote]


Bij Makana vind je het onder '' Flohsamen ''. Ben er echt heel tevreden over ! Die 3 hier eten het met het grootste gemak op en is snel klaar ! :j

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:41

dianalamboo schreef:
Wij gaven ook altijd gekookte lijnzaad. Onze dierenarts gaf aan dat het niet hoeft. Gewoon een handje over het voer en de voerbak controleren of alle zaadjes op zijn en anders verwijderen. Anders worden ze giftig.
Scheelt koken.
Dit heeft een echt paarden dierenarts gezegd

Mijn paarden dierenarts heeft dit ook gezegd, ik mocht niet meer dan een (koffie) maatschepje per dag over het voer doen..


sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 19:45

flitzz schreef:
dianalamboo schreef:
Wij gaven ook altijd gekookte lijnzaad. Onze dierenarts gaf aan dat het niet hoeft. Gewoon een handje over het voer en de voerbak controleren of alle zaadjes op zijn en anders verwijderen. Anders worden ze giftig.
Scheelt koken.
Dit heeft een echt paarden dierenarts gezegd

Mijn paarden dierenarts heeft dit ook gezegd, ik mocht niet meer dan een (koffie) maatschepje per dag over het voer doen..


Heb ik ook wel eens aan gedacht; mensen eten het ook ongekookt. En op de mensen gezondheidssites zie je juist staan dat ze gebroken moeten worden om werkzaam te zijn... van koken breken ze niet.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:35

sallandval schreef:
Op dit moment heb ik sand-oil van de dierenarts deze pot:
[ Afbeelding ]

Zandweg poeder kun je bij de welkoop halen maar die eet mijn miepje niet zo graag.

Bevalt het? Ik heb er ook naar gekeken en getwijfeld..

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 21:46

MartineC1711 schreef:
sallandval schreef:
Op dit moment heb ik sand-oil van de dierenarts deze pot:
[ Afbeelding ]

Zandweg poeder kun je bij de welkoop halen maar die eet mijn miepje niet zo graag.

Bevalt het? Ik heb er ook naar gekeken en getwijfeld..


dat weet ik pas na het volgende mestonderzoek, dan laat ik het weten!

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Hoe lang kan ik gekookt lijnzaad laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:51

Graag :)

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

rejov

Berichten: 177
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Laar (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 07:49

Pandora2 schreef:
Had even gekeken op de site makana, maar mag ik vragen waar de zandweg onder valt? Ik zat er namelijk al een tijdje aan te denken mijn merrie dit ook te gaan geven i.p.v lijnzaad koken lijkt me een stuk makkelijker :) Jij hebt hiermee goede ervaringen?



Bij Makana vind je het onder '' Flohsamen ''. Ben er echt heel tevreden over ! Die 3 hier eten het met het grootste gemak op en is snel klaar ! :j[/quote]

Bedankt heb even gekeken ik neem aan dat jij de Flohsamen Schalen pur gebruikt die je mengt? Of Flohsamen Schalen Psyllium? Wat ik wel jammer vind is dat er niet bij staat hoeveel, hoevaak en hoelang je dit moet geven aan je paard maar als het goed is weet jij dat wel :D ?
Kan ik naar aanleiding daarvan kijken of ik het eerst red met 1 kilo voor 1 paard :)

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe lang kan ik gekookt lijnzaad laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:06

Flohsamenschalen aus Indien staat hier op mijn verpakking...Dacht dat ze maar 1 soort hadden :o
Ik geef 50 tot 100gr per dag per paard, effe laten zwellen in 1/2L water en klaar is kees ! Zo'n 6 dagen achter elkaar krijgen ze het hier :j
Met een kilo kom je dus voor een kuurtje ruimschoots toe voor 1 horsie !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers