Jacht op de vos legaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ziviaantje

Berichten: 723
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Culemborg

Jacht op de vos legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 19:41

Weet iemand of jagers op vossen mogen jagen zonder dat er een speciale vergunning voor gegeven is? Ik kreeg vandaag het bericht dat er pal naast de wei waar o.a. mijn paard staat (1 slootje er tussen) flink gejaagd werd op 2 vossen. De paarden behoorlijk in shock, vooral een jaarling en een drachtige merrie -:(- Gelukkig is mijn paard er normaal gesproken redelijk koel onder (heeft bij een natuurgebied gestaan waar veel gejaagd werd), maar ik vind het heel gevaarlijk omdat niet 24/7 iemand op de wei is met het gevaar van paarden in paniek ....

Who needs a therapist? I have an Icelandic Horse!


Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Jacht op de vos legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:42

Ja, vossen zijn vogelvrij en mogen bejaagd worden. Hele jaar door zelfs.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:44

Ja sinds 2006 mag je op vossen jagen...

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:46

als de jagers een jachtvergunning hebben (wat ze waarschijnlijk wel hebben anders ga je niet open en bloot staan schieten) mogen vossen afgeschoten worden ja omdat ze onder overlast en schade veroorzakende diersoorten vallen

dierenfan
Berichten: 9599
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Jacht op de vos legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:15

jep vossen mogen idd het hele jaar door vrij bejaagd worden. Daarom houd ik ook mijn mond waar ik veel vossen signaleer. Van het voorjaar flink genoten van 3 jonge vossen die samen aan het spelen waren (in een groot natuurgebied)


Ziviaantje

Berichten: 723
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 20:30

Wat zonde.... het gaat om 2 vossen in een groot gebied met veel overlast van ganzen.... waar ook weer op gejaagd wordt.... Laat die vossen lekker. We vinden af en toe een vleugel of een poot.... en een muskusrattenstaart.... De vossen houden de overlast van die beesten een beetje beperkt...

Who needs a therapist? I have an Icelandic Horse!

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Jacht op de vos legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:33

Jagers hebben geen benul van natuurlijk evenwicht. Ik had ze hier vorig jaar ook op de duiven - en dan pochen dat ze 20 vossen hebben geschoten de winter ervoor. Ik: goh, hoe zou het komen dat je dan nu last van duiven hebt? Kwartje viel niet hoor... Die sukkels (de goede niet te na gesproken) hebben écht geen benul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:36

Ik vind het zo not done om in een veld naast een weide met paarden te gaan jagen. Is er ook bebouwing bij de paarden. Ze mogen sowieso in een straal van zoveel meter rondom bebouwing niet schieten. Wie is de eigenaar van het stuk grond waar ze jagen? Anders een hartig woordje met de eigenaren spreken. En dan mogen vossen misschien bejaagd worden, het is volgens mij niet de bedoeling dat een jager maar kan gaan staan en gaan waar hij wil.

Ik heb ze 2 jaar geleden nog de huis vol gescholden. Hun hond liep al in het land en de schapen en geiten waren panisch. Het land was stijf bevroren klei met hobbels en de paarden waren ook nerveus. Het ze verteld op te sodemieteren.

Of je ook maar te pas en onpas op een vos kan jagen weet ik niet precies, volgende tekst geeft te denken namelijk. Volgens mij mag een jager daar alleen op jagen wanneer hij het verzoek heeft van de landeigenaar om dat te doen. Maar zo wel wat reglementen rondom de jacht.
Citaat:
Jagen en de wet
We krijgen nogal eens wat vragen van mensen, die zelf geen jager zijn, over hoe het eigenlijk geregeld is met de jacht in Nederland. Hieronder geven we een beknopte uitleg.
Iedere grondeigenaar in Nederland bezit tevens het jachtrecht. Dat wil zeggen dat hij met de in de wet omschreven geoorloofde jachtmiddelen mag jagen op zijn eigen grond. In de meeste gevallen is dan wel een jachtakte vereist, zo ook wanneer men wil jagen met een geweer. Mocht de grondeigenaar van het jachtrecht zelf geen gebruik willen of kunnen maken, kan hij dit recht verhuren aan een houder van een jachtakte, een jager. Deze jager wordt dan de jachthouder.

Om te kunnen jagen met een geweer dient de gehuurde grond tenminste 40 aaneengesloten hectares groot te zijn. De 40 hectare regeling is o.a. bedacht om de jachthouder aan zijn verplichting te kunnen laten voldoen, namelijk de verplichting om een redelijke wildstand op te bouwen en te handhaven van de in de wet omschreven soorten waarop gejaagd mag worden. Dit zijn de wilde eend, het haas, het konijn, de fazant en de houtduif. Kort gezegd, wie op een haas wil jagen moet eerst zorgen dat de hazenstand redelijk is en dit zo houden. Tevens dient de jachthouder ervoor te zorgen dat deze aangewezen bejaagbare soorten geen schade toebrengen aan bijvoorbeeld gewassen. De wildsoorten zijn aangewezen omdat zij bij verstandig faunabeheer niet in hun voortbestaan bedreigd worden en geschikt zijn voor consumptie. Er mag alleen gejaagd worden op deze soorten tijdens het geopende jachtseizoen dat voor de meeste soorten valt in de vroege winter. Stelregel is dat er niet meer dan 20% van het aanwezige wild wordt bemachtigd om de redelijke stand jaarlijks op peil te houden.

Om 40 hectare bij elkaar te krijgen huurt de jager het jachtrecht meestal van meerdere grondeigenaren waarmee hij jaarlijks de huursom afrekent. Jachthouders kunnen vervolgens gastjagers uitnodigen om samen met hem te komen jagen, zoals tijdens een jacht op fazanten of hazen, waarbij het wild wordt opgedaan door op linie te lopen in de hoop dat het binnen schot komt en zodanig kan worden bemachtigd voor eigen consumptie, of voor die van anderen. Jagers kunnen niet aan de vraag van de Nederlandse consument voldoen, daarom wordt er jaarlijks nog eens 95% geïmporteerd uit het buitenland.
Tot zover over de jacht op de bejaagbare wildsoorten in Nederland. Maar hoe zit het met de jacht op bijvoorbeeld ganzen, reeën, edelherten, damherten en wilde zwijnen in Nederland? Op deze soorten kan niet worden gejaagd volgens de wet want ze behoren niet tot de eerder genoemde vijf bejaagbare wildsoorten.
Ganzen
Wanneer een grondgebruiker financiële schade lijdt door toedoen van ganzen kan hij nadat hij er zelf eerst alles aan gedaan heeft om ze te verjagen met de beschikbare afweermiddelen, de overheid vragen om hem een ontheffing te verlenen waarmee de ganzen tijdelijk met het geweer mogen worden bestreden. Dat kan wanneer er belangrijke schade dreigt aan bijvoorbeeld gewassen. De grondeigenaar vraagt vervolgens aan een jager om van de ontheffing gebruik te maken en met het geweer in te grijpen om schade aan gewassen te voorkomen. Jagers kunnen dus niet eigenhandig ganzen bestrijden maar doen dit uitsluitend op verzoek van grondgebruikers. Zij doen er alles aan om de schade te minimaliseren maar omdat de problemen met ganzen dermate groot zijn lukt dit in veel gevallen niet waarna de overheid de schade vergoed uit het opgerichte Faunafonds. Zie het overzicht hiernaast hoeveel schade per diersoort is aangericht en is uitbetaald aan de grondgebruikers van 2009 t/m 2011. Bij grondgebruikers moet men denken aan akkerbouwers, groente- en fruittelers etc. . In die drie jaar tijd is door de overheid/belastingbetaler een kleine 28 miljoen euro uitbetaald. Naar verluidt loopt alleen al de schade in 2012 richting de 20 miljoen. De cijfers worden in de eerste helft 2013 door het faunafonds bekend gemaakt.
Grofwild
Ook de jacht op reeën, edelherten, damherten en wilde zwijnen is niet geopend in Nederland. Omdat met name de verkeersveiligheid in het geding is bij grote aantallen grofwild wordt door de provinciale overheden aan jagers gevraagd de populaties te beheersen op een aanvaardbaar niveau. Hieraan vooraf gaat een faunabeheerplan waarin wordt berekend hoeveel dieren er maximaal op een bepaald gebied kunnen verblijven zonder dat zij al te veel schade aanrichten. Ondanks inspanningen van o.a. jagers kan niet worden voorkomen dat er jaarlijks tienduizenden aanrijdingen zijn met grofwild.
Overig wild
De overheid heeft bepaald dat sommige dieren in zijn algemeenheid schadelijk zijn, waaronder de vos en de kraai. Zij vallen onder het zogenaamde roofwild. De aanwezigheid van deze soorten is schadelijk voor met name weidevogels. Slechts op verzoek van de grondgebruiker kan de jager schade proberen te voorkomen.

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Jacht op de vos legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:39

Ze mogen alleen binnen de bebouwde kom niet in de buurt van bebouwing schieten. Lees de jachtwet er maar eens op na (heb ik vorig jaar uitgebreid gedaan in de hoop iets te vinden om ze aan te pakken - tevergeefs - de jachtwet zit meer vol met gaten dan de gemiddelde aangeschoten duif...)

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:49

Zonde dat ze op vossen jagen...
En wat betreft het dichtbij de paarden schieten, belachelijk! Wij hadden vroeger 2 hobby varkentjes in de tuin en daar hebben we ook wel eens een jager in het hok aangetroffen, er was een haas het hok in gevlucht en die wilde de beste man wel even afschieten... Er is hem toen vriendelijk verzocht ons erf te verlaten -:(-

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:59

Probleem is.. als er niet gejaagd wordt.. dan komt er een overschot van vossen.
Zoals nu een overschot is van steenmarters want die zijn beschermd sinds x (weet jaartal niet). Je ziet ze nu overal in woonwijken waar ze auto's vernielen, huisdieren opeten en andere overlast veroorzaken.
Als er niet op vossen gejaagd wordt komen ze ook naar de woonwijken om voedsel te zoeken.. want dan zouden de prooidieren opraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:59

Op vossen jagen mag het hele jaar, maar alleen wanneer de grondhouder daar om verzoekt en wanneer met een geweer gebruikt is de 40 ha regeling van toepassing. Dus een jager mag niet zomaar overal waar hij zin heeft een vos doden. Hij moet in een gebied van 40ha aangeengeloten jagen en de toestemming van de grondhouder moet verkregen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:00

Laptopmuis schreef:
Probleem is.. als er niet gejaagd wordt.. dan komt er een overschot van vossen.
Zoals nu een overschot is van steenmarters want die zijn beschermd sinds x (weet jaartal niet). Je ziet ze nu overal in woonwijken waar ze auto's vernielen, huisdieren opeten en andere overlast veroorzaken.
Als er niet op vossen gejaagd wordt komen ze ook naar de woonwijken om voedsel te zoeken.. want dan zouden de prooidieren opraken.

Er is een verschil tussen jagen en massaal uitmoorden.

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:02

Ibbel schreef:
Jagers hebben geen benul van natuurlijk evenwicht. Ik had ze hier vorig jaar ook op de duiven - en dan pochen dat ze 20 vossen hebben geschoten de winter ervoor. Ik: goh, hoe zou het komen dat je dan nu last van duiven hebt? Kwartje viel niet hoor... Die sukkels (de goede niet te na gesproken) hebben écht geen benul.



is dat zo. Jij wel dan neem ik aan?

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:03

Vos is op de landelijke vrijstellingslijst geplaatst en wat is wel en niet toegestaan?

Het gevolg van deze wetwijziging (van artikel 65 " schade aan de fauna" )is, dat de vos, die door de minister landelijk al was vrijgesteld, nu vanaf 12 mei 2006 uitgevoerd kan worden.

Hierbij zijn de navolgende zaken van belang; de vos is dus het gehele jaar, dus zonder schoontijd vrijgesteld en kan dus ter voorkoming van in het huidige of komende jaar dreigende (fauna)schade als bedoeld in het tweede lid (art 65 FF-wet), binnen de grenzen van het werkgebied van de wildbeheereenheid waarin die gronden of opstallen zijn gelegen bestreden worden. Hiervoor is de toestemming van de grondgebruiker nodig en indien u dit met een Kogel- of hagelgeweer gebruikt is de 40 ha regeling van toepassing.

Welke middelen mogen hierbij gebruikt worden; artikel 72, (toegestane middelen)

Kogel- en hagelgeweren,

Kastvallen en vangkooien,

Aardhonden mogen gebruikt worden van 1 september tot 1 maart

De vos is alleen op deze voorwaarden te bejagen en dus zeker niet vogelvrij verklaart.

Mag men ‘s nachts een vos schieten (zonder lichtbak) of alleen van zonsopgang tot zonsondergang?

Het gebruik van het geweer mag alleen tussen zonsopkomst en -ondergang indien er schade is of het komend jaar dreigt binnen het werkgebied van de WBE. De provincie kan een ontheffing ( art 68) geven voor het gebruik van een lichtbak, deze moet dan aangevraagd worden bij de betreffende Faunabeheereenheid, waar het veld is gelegen, men moet dan wel over de benodigde toestemmingen grondgebruiker beschikken, voor het gebruik van een geweer ( dus de 40 ha regeling is hierop ban toepassing).

Anoniem

Re: Jacht op de vos legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:03

Er zullen jagers zijn met dat benul en ook zonder.

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:05

het merendeel toch wel hoor, daar kun je echt wel vanuit gaan.
duiven en ander gevogelte pikken letterlijk en figuurlijk een graantje mee van de boeren hun land.
Je wil niet weten wat een schade wij daarvan hebben( graszaad en tarwe)

het stikt van de vossen.

Vind het ook niet prettig om te lezen dat ze vlakbij de weide schieten, hier doen ze dat iig nooit, en als ze gaan jagen verwittigen we de mensen met paarden vlakbij t veld.

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock

nerina_97
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-01-11

Re: Jacht op de vos legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:15

Ik ken gelukkig vier jagers die wel weet hebben van natuurlijk evenwicht... Zij schieten vooral eenden, hazen en tegenwoordig ook ganzen. Alles wat geschoten wordt, wordt opgegeten door de jagers zelf of gaat naar liefhebbers van wildvlees.

Het enige wat ik niet snap is dat de vossen af worden geschoten. Want dat is feitelijk nog het enige natuurlijke middel tegen de enorme hoeveelheid ganzen en hazen... Ik vind het niet gek dat er zoveel vossen zijn...

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:21

peetje82 schreef:
het merendeel toch wel hoor, daar kun je echt wel vanuit gaan.
duiven en ander gevogelte pikken letterlijk en figuurlijk een graantje mee van de boeren hun land.
Je wil niet weten wat een schade wij daarvan hebben( graszaad en tarwe).

Hier wordt de gerst 3 weken te lang op het land gehouden zodat er vooral véél duiven op af komen. Daarna word geoogst en dán is het 3 weken knallen. Dat noem ik geen natuurbeheer. Dat heet bij mij voederen op de jachtplaats - wat verboden is.

En ter informatie: ik ben bioloog, en ja, ik heb aardig wat benul van natuurlijk evenwicht. Ben onder andere op predator/prooimodellen afgestudeerd.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:22

Mindim schreef:
Laptopmuis schreef:
Probleem is.. als er niet gejaagd wordt.. dan komt er een overschot van vossen.
Zoals nu een overschot is van steenmarters want die zijn beschermd sinds x (weet jaartal niet). Je ziet ze nu overal in woonwijken waar ze auto's vernielen, huisdieren opeten en andere overlast veroorzaken.
Als er niet op vossen gejaagd wordt komen ze ook naar de woonwijken om voedsel te zoeken.. want dan zouden de prooidieren opraken.

Er is een verschil tussen jagen en massaal uitmoorden.


Je mag niet zomaar een 100 vossen afschieten.
Eerst gaan jachtopzichters naar de gebieden en gaan dieren tellen. Als er een teveel aan een diersoort is wordt er bepaald hoeveel van deze dieren afgeschoten worden.
Dat aantal wordt verdeeld over de jagers die in dat gebied jagen. Dus Pietje mag 3 vossen schieten en Klaasje mag er 4 schieten en Jantje mag er 2 schieten.

Door jagen wordt natuurlijk evenwicht hersteld. Want een vos heeft hier geen natuurlijke vijand, net zoals het wilde zijn en bijvoorbeeld het damhert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:30

Laptopmuis,


Volgens mij geldt dat voor een vos niet. Misschien kun je even duiden waar dat staat. Bij mijn weten mag een boer als hij 10 vossen op zijn land heeft ook gewoon 10 vossen laten schieten. Het is namelijk roofwild, veel ontheffingen vervallen dan. Behalve de toestemming van de grondeigenaar en het 40 ha besluit, wanneer men met een geweer jaagt.

Hier gaan de jagers bij het maisveld zitten wanneer het mais er af gaat en zo schiet men vanuit de stoel de ene na de andere vos. De boer zelf verzuipt ook veel nesten per jaar.

Annemiek80

Berichten: 2849
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:42

@laptopmuis,
is de situatie waar jij op doelt niet alleen van toepassing op groot wild? (herten/reeën, evertzwijnen), daarbij ben je als jager gebonden aan een bepaald aantal binnen een bepaald gebied en seizoensgebonden.

Als we het hebben over landelijk/boeren gebied is er volgens mij geen jachtopziender (die lopen meer rond is beschermde natuurgebieden?), een jager pacht/huurt de jachtrechten dan bij de eigenaar van de grond, de boer bijv.

Moet hierbij wel zeggen dat het een beetje gissen van mijn kant is want ik heb er te weinig verstand van

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:49

Ibbel schreef:
peetje82 schreef:
het merendeel toch wel hoor, daar kun je echt wel vanuit gaan.
duiven en ander gevogelte pikken letterlijk en figuurlijk een graantje mee van de boeren hun land.
Je wil niet weten wat een schade wij daarvan hebben( graszaad en tarwe).

Hier wordt de gerst 3 weken te lang op het land gehouden zodat er vooral véél duiven op af komen. Daarna word geoogst en dán is het 3 weken knallen. Dat noem ik geen natuurbeheer. Dat heet bij mij voederen op de jachtplaats - wat verboden is.

En ter informatie: ik ben bioloog, en ja, ik heb aardig wat benul van natuurlijk evenwicht. Ben onder andere op predator/prooimodellen afgestudeerd.


hier doen we dat gewoon echt niet, beetje dure hobby om je oogst op te laten vreten toch?
kan met eer en geweten zeggen dat het bijons "netjes" verloopt.

RIP Rubini :-( (Rubinstein x Donnerhall x Furioso) (PROK,SPORT,STER PREFERENT en PRESTATIE) Diva (Spielberg x Rubinstein) ELITE SPORT GP, drachtig van Bordeaux.
Luna (Governor X Zhivago x Weltmeyer X Rubinstein) ELITE EPTM LT >70%
via ET veulen op komst van Indian Rock


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angs1989, dollyspikkel, Facebook, Ruai, YandexBot en 156 bezoekers