Leeftijd inschatten van veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 17:32

Ik heb onlangs een veulen gekocht, die volgens zegge 1 jaar is.
Op zijn papieren staat de datum 1 januari 2013 wat dus meestal wil zeggen dat de specifieke geboortedatum niet bekend is.

Pony in kwestie eet nog geen harde dingen zoals paardensnoepjes of appels (of hij kent het niet)
Hij is nu ongeveer 1.16 en zou volgens verkoper de D-maat halen.
Hij heeft nog een blauwe kleur over zijn ogen en onderin zijn staart nog veulenhaar (gekruld)
Iemand enig idee op welke leeftijd die blauwe kleur meestal weg gaat?

Op welke leeftijd dalen meestal de balletjes in bij een hengst?

Iemand enig idee hoe oud hij is?
Afbeelding


Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:35

Zou zomaar een jaarling kunnen zijn maar ook een 2 jarige....een beetje weinig foto's om het zo te beoordelen

Je paard is de spiegel van je ziel ......kijk er regelmatig kritisch in polijst 'm tot ie blinkt en laat 'm niet meteen barsten als je iets ziet wat je niet bevalt.

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 17:39

Op de foto's toont hij heel groot en fors al. Hij is echter nog heel smal en heeft nog veulenhaar in zijn staart en die blauwe gloed in zijn ogen? 2 jaar haalt hij sowieso niet..

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:49

Een blauwe gloed heeft niets te maken met leeftijd. (T'is niet zo dat een paard met blauwe ogen geboren wordt zoals katjes bijvoorbeeld.) Maar heeft eerder te maken met zijn kleur. Oogkleur blijft hetzelfde
Wat is hij qua kleur? (Want moeilijk te zien op die 1 ene foto in wintervacht) Heb je een foto van zijn ogen?

Als ik hem vergelijk met mijn eigen jaarling (qua lengte van de staart enzo), vermoed ik dat hij ongeveer dezelfde leeftijd heeft. Voorjaar 2012 ?
Ik vind het trouwens behoorlijk optimistisch dat hij nog een D-pony zou worden. Als hij van vorig jaar is.
Op die leeftijd hebben ze het grootste deel van hun grootte al wel bereikt. Zeker ponyveulens. We hebben hier ook een jaarling D-pony (juni 2012) lopen en die is al groter dan haar moeder...
Of het moet een vroeg veulen van dit jaar zijn?

Vraag even iemand met kennis van zaken (DA ofzo) om naar zijn tanden te kijken.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 03-12-13 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 17:52

Hij is van 2013, veulens hebben wel vaker een blauwe gloed over de ogen als ze geboren worden, dit trekt meestal weg, maar op welke leeftijd?

lisetteexx

Berichten: 3051
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Kop van noord holland

Re: Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:54

Aan zijn staart te zien is hij wel 1 jaar!
Maar zou ook al ouder kunnen zijn

Anouska me vriendinnetje

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:57

MelissaV schreef:
Hij is van 2013, veulens hebben wel vaker een blauwe gloed over de ogen als ze geboren worden, dit trekt meestal weg, maar op welke leeftijd?


Sorry, maar hier nooit veulens met 'blauwe gloed' hoor. Ook niet onze veulens met speciale kleuren.
Alleen uiteraard de veulens met dubbele verdunningen. Maar die blijven altijd zo blauw natuurlijk.
Ik snap ook niet goed wat je ermee bedoelt. Want zie nooit wat geks aan veulenoogjes, en ik zie er jaarlijks wel wat opgroeien...

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:00

Als ik zo zou moeten gokken zou ik ook zeggen dat hij van 2012 is en dus aankomend jaar 2 wordt. Als je zeker weet dat hij in 2013 geboren is dan denk ik vrij vroeg in het jaar. Ik ben wel bang dat dit in geen 100 jaar een D pony wordt, sorry.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 18:11

In zijn paspoort staat 2013
Op welke leeftijd dalen de ballen in?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:14

De staartlengte komt overeen met mijn 2 anderhalf jarige pony's (mei 2012).
Geboortedatum 1 januari 2013 geeft idd aan dat de geboortedatum niet bekend is en hij kan dus net zo goed van 2012 zijn, misschien heeft een vorige eigenaar wel deze datum opgegeven bij het chippen omdat het dier dan niet ouder was dan een half jaar (ze moeten voor een half jaar gechipt zijn en voorzien van een paspoort).

Bij het ene veulen zijn de ballen er met de geboorte, bij de ander kan het wel 2 jaar duren... kan je dus niet heel veel van zeggen.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:18

Voor zover mij bekend kunnen de balletjes tot 3 jaar nog indalen. Als ik de foto zo zie kan hij best van voorjaar 2013 zijn, op deze foto heeft hij best een bol buikje wormen ? Dat kan de groei ook wat tegen houden.

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 18:19

De dierenarts komt vd week, ik laat hem wel eens schatten adhv de tanden

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Re: Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:31

Ik wil net zeggen adhv de tanden kan jet heel nauwkeurig schatten. Als hij zijn derde snijtand begint te groeien (de buitenste) zijn ze rond de 6 maanden, is hij voor de helft gegroeid, zijn ze ongeveer een jaar. Is hij volledig op lengte (bij gesloten moenten buitenste snijtanden raken elkaar) dan is hij rond de 2 jaar.

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 18:37

Derde snijtand? Kunt u misschien dmv een foto aangeven welke tand u precies bedoelt

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:39

Afbeelding
Hier is het goed op te zien de buitenste snijtanden gaat het om.
Bij een jong veulen kom eerst de binnenste tanden, met 6 maanden de middelste ( is dus niet voor je gevoel de middelste)


MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 18:44

Dat ga ik morgen eens kijken en proberen een foto te maken

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:37

De D-maat gaat hij zeker niet halen. Mijn veulens zaten bij 3 maanden oud al ruimschoots boven de 1.20m, en deze is een stuk ouder.
Als ik de staart zie, denk ik dat het veulen minstens van rond de 1 januari 2013 moet zijn. Maar ouder zou me ook niets verbazen.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:01

Die staart is te lang voor een veulenstaart, komt overeen met een 1.5 jarige. Is hij al geent, en op welke datum is hij gechipt? Chippen is toch met 6 maanden leeftijd? Stel dat hij jan 2013 gechipt is, dan 6 maanden erbij kom je op bijna 1.5 jaar uit.
Denk dat het een c pony word, zoals al eerder aangegeven is een d pony veulen al snel een stuk hoger. Die van mij is nu 140 met 1.5 jaar

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Leeftijd inschatten van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 18:59

Heb gekeken naar zijn tanden hij zit rond een jaar.
Thanks voor de info.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke en 20 bezoekers