kun je het ras tinker missen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sylviabo

Berichten: 28
Geregistreerd: 06-01-13

kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 15:02

Ik heb een paar jaar geleden mijn super lieve tinker verkocht.

zouden jullie zonder een tinker kunnen? of zouden jullie je een andere ras kunnen voorstellen dan een tinker?

ik kan het me zeker voorstellen een ander ras mijn 2 paarden zou ik zeker niet willen missen , maar als ik ooit de kans weer krijg voor een paard erbij zou het zeker een tinker worden :)

Ik ben super nieuwsgierig naar jullie mening!


Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12728
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:04

Ik zal ze missen als kiespijn, als ik heel eerlijk ben :o.
We hebben er 4 voor onze manege, en de mijt in de sokken kost mij heel veel tijd en energie. (Het behandelen en daarbij de tinkers die niet mee werken).

Sorry tinker liefhebbers :(:)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:05

Ik heb geen Tinker, en wat paard betreft ga ik uit van een individu, en niet van een ras. Dus kom ik een paard tegen dat me aanstaat in een ras waar ik in eerste instantie nieteens naar had gekeken, en die verder wel aan al mijn verwachtingen voldoet zou het zomaar kunnen dat die op stal komt te staan.

Dus zonder (vul ras in)? Kan ik zo expliciet niet zeggen.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:06

Mjetterd schreef:
Ik zal ze missen als kiespijn, als ik heel eerlijk ben :o.
We hebben er 4 voor onze manege, en de mijt in de sokken kost mij heel veel tijd en energie. (Het behandelen en daarbij de tinkers die niet mee werken).

Sorry tinker liefhebbers :(:)


Daar is een oplossing voor (en dat zullen tinkerliefhebbers niet leuk vinden): scheerapparaat erover.

Je suis Charlie.

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:07

Mijn man zei altijd (voordat we onze huidige tinker hadden); "als je een bruin paard ziet kijk je vluchtig, als je een fries ziet glimlach je, maar als je een tinker ziet, dan straal je".. En zo is dat eigenlijk nog steeds.. Hoewel ik heel soms wel een twijfel of ik niet een paard had gewild dat iets meer dressuurgefokt is. Maar als ik er dan weer 1 over de weg zie stuiteren knijp ik in m'n handjes met m'n ongecompliceerde tinker <3

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:08

Sorry Mjetterd, ik neem het je niet kwalijk maar heb er zelf nu nog 4 en altijd een stuk of 10 gehad, en hier was ik de sokken 2 x per jaar met sebacil en niks geen problemen met mijten!
Om antwoord te geven op de vraag, hier komt niets anders meer in dan een tinker :D

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12728
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:08

Cassidy schreef:
Mjetterd schreef:
Ik zal ze missen als kiespijn, als ik heel eerlijk ben :o.
We hebben er 4 voor onze manege, en de mijt in de sokken kost mij heel veel tijd en energie. (Het behandelen en daarbij de tinkers die niet mee werken).

Sorry tinker liefhebbers :(:)


Daar is een oplossing voor (en dat zullen tinkerliefhebbers niet leuk vinden): scheerapparaat erover.



Gebeurd standaard een paar keer in het jaar al :Y). Ziet er best wel sportief uit moet ik zeggen.
Helaas lost dat het probleem nog niet helemaal op, het is alleen handig om dichterbij te komen met behandelen.

@hengstveulen, wij gebruiken neocidol, volgens mij ligt dat redelijk dichtbij sebacil. Geen idee wat het verschil is, maar we kregen deze tip van een tinkerstal.

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:19

Sebacil of cudectin (of bye mite) werken wonderen :j Hier af en toe ook last van stampers. Maar scheer de sokken niet af. Is niet nodig als je het tijdig behandeld.
Klein beetje in de sokken en klaar, nog geen 10 minuten werk per paard :) Ach, dat neem ik voor lief.

Hier echt niet meer zonder.

“Gypsy Gold does not chink and glitter, it gleams in the sun, and neighs in the dark”.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

lilopippa

Berichten: 836
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Veluwe

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:22

Ik vind het een van de mooiste liefste en betrouwbaarste rassen!
ik zou echt niet zonder ze kunnen!

KootMiraDrum

Berichten: 8324
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:23

Hier geen besmettingshaard, geen mijten bij beide dames.
Ik denk niet dat ik nog zonder Tinkers kan (en Fjord, want mijn oudste, 23 jr, is een Fjord).

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Berdien

Berichten: 64499
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:46

Scheren helpt niet tegen mijt. Been there, done that.

Zou ik zonder Tinkers kunnen? Oh vast. Zou ik zonder mijn! Tinkers kunnen? Nope. Absoluut niet. Mijn merrie heb ik bijna 12 jaar en haar zoon bijna zeven jaar.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:55

Ik zal het niet missen.
Heb een tinker maar haal alles eraf . halveer de manen en scheer de sokken.
nooit geen mok meer omdat ik er bij kan en kan luchten en mijt ook niet meer omdat het niet meer broeit.
Manen mij veel te veel werk.
Nee ik ben niet als ik ooit tinker loos ben. dan is er maar net wat op mijn pad komt en zal zeker niet speciaal om tinker gaan zoeken. het model paardje staat me wel aan en karakter maar de tinkereigenschappen zeggen me niks.

heb haar wel zelf gefokt maar had ik vooraf geweten dat ze bleef had ik leuke welsh cob hengst uitgekozen op mijn tinkermerrie.

JILDAU HET HEEFT ZO MOETEN WEZEN

sylviabo

Berichten: 28
Geregistreerd: 06-01-13

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 18:02

ik had nooit problemen met de sokken wij waste ze regelmatig met betadine shampoo

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:08

Mijn merrie heeft niet zo enorm veel behang als sommige andere Tinkers, dus bij mij valt het qua 'onderhoud' nog aardig mee. Ze staat momenteel wel met mijt, maar ik heb haar toevallig van de week behandeld met Eprinex en het werkt nu al als een trein. Sokken laat ik er gewoon aan zitten :)

Kan ik zonder Tinkers, geen idee. Ik heb er pas sinds 3 maanden één :P Feit is wel dat Tinkers mij van alle rassen het meest aantrekken. Zouden ze niet bestaan, dan kocht ik vast een Haflinger of Fjord of iets in die richting, maar voor nu kan ik me niet voorstellen dat ik een ander paard dan een Tinker zou hebben.

Fenore van Gipsy Spirit

eline1991

Berichten: 1178
Geregistreerd: 15-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:09

Ik heb een halve tinker, qua gedrag een volle tinker.
Ze is 2,5 maar als er nog wat anders komt word het of geen jonge tinker of een wat "heter" paardje.
Ze is namelijk veel pittiger om op te voeden dan andere jonkies die ik heb meegemaakt!

Happiness is not a goal, its a way of life

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:09

Heb mijn tinker afgelopen zomer verkocht. Heb daar een klein welshje voor weer gekocht. En heb nog een kwpn er. Heb hem in het begin wel gemist. Had altijd leuke fratsen, maar het nieuwe kleintje heeft ook leuke dingetjes en gaat heel goed samen met de grote.
dus hier geen spijt van de verkoop. Scheelt wel veel qua werk en met een slechte rug is dat wel fijn.

Geen leven zonder horsies!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:12

Ik heb persoonlijk niks met Tinkers, vind ze leuk om te zien maar zou er geen willen hebben.
Mijn moeder daarintegen vind ze dan wel helemaal leuk, ze had stiekem liever gehad dat ik een Tinker kocht dan een Haffie, al is ze volgens mij ook wel blij met haar nieuwe 'kleinzoon' haha :)

Ik vind alle paarden wel wat hebben, ja zelfs de Friezen ook al vind ik daar echt helemaal niks aan(hihi sorry friezeneigenaren/liefhebbers), ik zou dan ook geen enkel ras echt kunnen 'missen', zeker de Haflinger niet :)

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

sylviabo

Berichten: 28
Geregistreerd: 06-01-13

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 18:17

Zammie ik ben het er mee eens dat het kwa werk echt heel veel scheelt. Heb zelf nu een jonge appaloosa en een holsteiner x Groninger. Deze hebben ook erg leuke fratsen en zou ze voor geen goud willen missen

sylviabo

Berichten: 28
Geregistreerd: 06-01-13

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 18:22

en idd ieder ras heeft wel wat leuk is en wat minder leuk is , gelukkig houdt iedereen weer van een ander ras anders zou de wereld er wel er saai uit zien


antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:27

Ik wilde ook heel graag een tinker, maar kwam thuis met een arabier :+ Nu wil ik nog steeds een tinker trouwens :')

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:29

Vreemd topic. Niet elke tinker is hetzelfde. Zo met alle rassen.

Het is zeker niet mijn lievelingsras, en toch heb ik er een. En die kan ik nog lang niet missen. Maar hier heeft ook een tijdje bijv een tinker gestaan, nou die kon ik wel schieten dat kreng.

Dus ja, hier kan je geen oordeel over geven, tenzij je alles over 1 kam scheert.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:49

Als ik vroeger foto's zag van die stralend witte harige tinkers dan moet ik wel zeggen dat ik ze echt prachtig vond! Nooit bij stil gestaan dat ik er zelf 1 ging hebben, is toevallig zo gekomen omdat mijn zus even bij een tinker fokkerij had gewerkt. En ik wou het liefst een zwarte of een bruine, geen met wit in en ook een ruin! Het is nu wel duidelijk geworden dat je geen uiterlijke eisen kan vastleggen als je op zoek bent naar een paard want ik ben uiteindelijk met een zwart bonte (50-50 zwart/wit) merrie thuis gekomen en de bruine ruin die ik er had getest was totaal mijn type karakter niet. Mijn vorige paard was een kruising draver met veel bloed en zomerexceem dus had amper haar, qua uiterlijk kon er geen groter verschil zijn maar qua karakter... had ze nog geleefd, die had goede vriendinnen geweest met mijn tinker! Moest ik ooit op zoek gaan naar een nieuw paard zou ik mijn ogen open houden voor veel verschillende rassen en kruisingen maar de kans is wel groot dat ik eerst eens het tinkeraanbod bekijk :)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:57

Ik zou vast wel zonder kunnen, maar het wordt dan wel heel saai ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:04

Suusenmalvin schreef:
Mijn man zei altijd (voordat we onze huidige tinker hadden); "als je een bruin paard ziet kijk je vluchtig, als je een fries ziet glimlach je, maar als je een tinker ziet, dan straal je".. En zo is dat eigenlijk nog steeds.. Hoewel ik heel soms wel een twijfel of ik niet een paard had gewild dat iets meer dressuurgefokt is. Maar als ik er dan weer 1 over de weg zie stuiteren knijp ik in m'n handjes met m'n ongecompliceerde tinker <3


Wat zegt ie nu dan over de huidige Tinker <3 ?

Om antwoord te geven op je paard, ik was altijd al tinkerfan maar pas na 10 jaar is er ook daadwerkelijk een gekomen. En dat is niet eens een bonte :Y)

Maar ik ben en blijf fan dus kan zeker niet zonder :D

elainelouise

Berichten: 837
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Schijndel

Re: kun je het ras tinker missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:07

Niks anders meer dan tinkers hoor hihi.. Loop sinds kort rond op een tinkerstal en de tinkers komen niet meer van me af hoor hihi _O-

Zoë, nog steeds m'n kleine lieverd.
Je word nooit vergeten. Veel te vroeg van ons afgenomen..
19.10.2001 - 03.08.2009


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 61 bezoekers