mening over bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patriciakke
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-09-13

mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 09:15

mijn dochter heeft tvolgende probleem..........

haar pony is erg onrustig inde mond,heeft in t verleden een alergishe reactie gemaaktbij een nieuw bit met daarin argentaan,daar kan hij dus niet tegen,zijn mond lag aan beide kanten open.
het heeft lang geduurt dat alles weer goed was,al sinds een week of 4 blijft alles heel en lijkt hij eindelijk van het probleem af te zijn.
hij is erg onrustig en dat is een vervelend gezicht,hij loopt gewoon goed,dus voor het rijden hoeft ze niks anders,maar ik zoek iets wat dus rustiger ligt.....

gisteren heeft ze een myler gebrobeerd en ik moet zeggen,hij hield zn mond mooi dicht en liep lekker.

ik mag dat bit een tijdje proberen,wil ook niet gelijk hup een nieuwe kopen.

ik vroeg mij af of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben en eventueel wat tips e.d


gr patricia

de pony is 5 jaar,Z dressuurgerechtigt, rijd met dubbelgebroken D trens.Daar rijd ze al mee vanaf zn inrijden.

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:34

tandarts is al geweest? En dan bedoel ik een knappe tandarts, geen beul met een vijltje.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:50

pony is 5 jaar en z startgerechtigd?? dat is wel erg jong hoor vind ik persoonlijk........ gaat het niet allemaal wat te snel voor hem? wat ik vaak zie is dat het probleem niet in het bit zit maar dat er een onderliggende reden is..... blijkbaar heeft jullie pony veel talent maar het blijft wel een baby van 5...... wellicht is het tijd om een stapje terug te doen, zeker als de pony eerder wel fijn liep op dit bit.

Edit: ik zou ook zeker aanraden een tandarts het gebit te laten controleren, zeker gezien ze op deze leeftijd nog wisselen.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:04

Ik rijd ook met een Myler bit level 1 en ik ben er tevreden over. Maar ik heb bij dit paard geen andere bitten geprobeerd, dus geen vergelijkingsmateriaal. Sowieso vind ik het een fijn idee dat het een redelijk dun bit is, aangezien mijn pony maar een klein mondje heeft.

Shanna7836Jarig
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:11

Ik ben grote Mylerfan!!
Onze paardjes lopen er iig heerlijk op en ik ben er heel erg blij mee.
Ik hoop dat de Myler fijn blijft voor jullie pony, ;)
Veel succes!

patriciakke
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-09-13

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 13:28

De pony word elke 6 maanden door een zeer goede tandarts nagekeken,en is 2 weken geleden nog gedaan,niks mis met zijn gebit.

De pony is inderdaad erg jong,maar loopt gewoon erg goed,leert heel snel,elke klasse start mijn dochter 4 of 5 x en heeft dr punten binnen voor een volgende klasse,vandaar zo snel Z gerechtigt,ze traint op goede manier,en rijd meestal basis,1x per week in dr les pakt ze alle oefeningen mee.
dus rijtechnisch is er niets aan de hand.daarover gaat dit toppick ook niet.
daar heeft t probleem ook niet mee te maken.

De problemen zijn ontstaan door een allergische reactie van een argentaanbit,daarvoor nooit problemen gehad.
hij rommelt gewoon erg met zn mond,heeft goede aanleuning,maar t is gewoon geen fijn gezicht.
daarom wilde ik de myler gaan proberen.en was benieuwd naar andere verhalen van misschien wel een zelfde probleem.

weet iemand ook welk myler het beste zou zijn omdat er 3 soorten zijn??

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:40

Ik zou gewoon voor de vriendelijkste variant gaan, de level 1 volgens mij.

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:45

ik ben ook een myler fan!

level 1 heeft nog tongdruk en is ( zoals mij is uitgelegd) voor paarden die bijv. ingereden moeten worden, level 2 heeft een grotere tong boog is eigenlijk voor paarden die de basis al beheersen.

je test er nu een, welk level is dat? want als de pony er goed op loopt kun je overwegen om die te kopen

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:46

Volgens mij mag je ook enkel met lvl1 op wedstrijden starten.

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:48

nee hoor, je mag ook met lvl 2 en 3 starten, alleen de gewone versie, dus niet met sleuven ofzo

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:55

Hier ook een mylerfan. Als hij er fijn mee rijdt, gewoon op dit bit blijven toch? Vanwaar de twijfel?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:03

Als het probleem zich voor het argentaan bit nooit heeft voorgedaan zou ik bij zijn eigen bit blijven, aangezien hij daar fijn op liep. Wellicht is de mond nu nog wat gevoelig ivm de allergische reactie en komt daar de huidige reactie uit.
Ik weet uit ervaring dat wanneer je eenmaal gaat wisselen met bitten je vaak aan de gang kan blijven, dus aangezien hij eerder altijd fijn met zijn eigen bitje heeft gelopen zou ik daar bij blijven.
Heeft je paard een probleem met zijn bit is het een ander verhaal maar zoals ik begrijp is dit voorheen ( voor het wisselen naar een argentaan bit) nooit aan de orde geweest.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:17

Ik heb de myler level 2 en ben er zeer tevreden over net als mijn paard!
De licht tongboog vind ze erg fijn. Ze geeft veel sneller toe en doordat het onafhankelijk van elkaar kan draaien valt ze veel minder over der schouder. Allemaal rijtechnisch maar ik ben er blij mee :)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:23

noorhermans1 schreef:
nee hoor, je mag ook met lvl 2 en 3 starten, alleen de gewone versie, dus niet met sleuven ofzo


Oh, excuses. Verkeerd onthouden en niet nagezocht.

patriciakke
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 09:19

Cemlys schreef:
Hier ook een mylerfan. Als hij er fijn mee rijdt, gewoon op dit bit blijven toch? Vanwaar de twijfel?


heb niet echt twijfel hoor,lees zulke goede verhalen erover,wilde gwoon meningenhoren van mensen zelf,de meeste verhalen ;lees ik via verkoop sites.fijner om t hier lezen.
alles wat ik lees zegt mij genoeg,erg vriendelijk voor onze pony en daar gaat t om.

patriciakke
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-09-13

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 09:28

mijn dochter gebruikt nu de myler 2,ze heeft nu 2 x gereden,en t lijkt erg goed te gaan,we gaan m zeker 2 weken proberen,om er zeker van te zijndat t goed is.

weet iemand toevallig een zaak waar je myler bitten kan lenen of huren of uitproberen in omgeving
rotterdam????
er zijner zoveel.....weet ook niet welke t beste past bij onze pony.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:33

van rijs zevenhuizen. daar kon je voorheen bitten uitproberen

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:39

patriciakke schreef:
De pony word elke 6 maanden door een zeer goede tandarts nagekeken,en is 2 weken geleden nog gedaan,niks mis met zijn gebit.

De pony is inderdaad erg jong,maar loopt gewoon erg goed,leert heel snel,elke klasse start mijn dochter 4 of 5 x en heeft dr punten binnen voor een volgende klasse,vandaar zo snel Z gerechtigt,ze traint op goede manier,en rijd meestal basis,1x per week in dr les pakt ze alle oefeningen mee.
dus rijtechnisch is er niets aan de hand.daarover gaat dit toppick ook niet.
daar heeft t probleem ook niet mee te maken.

De problemen zijn ontstaan door een allergische reactie van een argentaanbit,daarvoor nooit problemen gehad.
hij rommelt gewoon erg met zn mond,heeft goede aanleuning,maar t is gewoon geen fijn gezicht.
daarom wilde ik de myler gaan proberen.en was benieuwd naar andere verhalen van misschien wel een zelfde probleem.

weet iemand ook welk myler het beste zou zijn omdat er 3 soorten zijn??


Ik gebruik bij mijn paarden een bitwrap. Kun je zo om je bit heen wikkelen en is hij bij de mondhoeken wat minder gevoelig. misschien lijken de mondhoeken wel genezen maar is het onderhuids nog niet zo

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:44

Myler bevalt mij ook erg goed. Heb een level 1 met breder tongstukje. Als je idd eenmaal met bitten gaat wisselen kan je bezig blijven, dus ik hoop dat dit het voor jullie is.
Overigens was bij ons ook een tandenprobleem (overbeet die gecoriggeerd moest worden) wat sperren veroorzaakte (uitschuiven kaak onmogelijk), een sperriem levert hier ook enorme spanning op.

Edit: er is een webshop 'oregon trail' zo uit mn hoofd. Dan kan je testen en betaal je 10% van de originele prijs als je hem achteraf niet wil of een andere wil proberen.

patriciakke
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:54

bliver schreef:
van rijs zevenhuizen. daar kon je voorheen bitten uitproberen



bedankt ga ik even op kijken.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:44

Paardenschuur

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:52

Rijd je al Z? Want je mag pas Z starten als je paard 6 is.
Maar ontopic, ik zal ook voor Myler gaan, of een second opinion van een paardentandarts. Soms zien mensen wat over het hoofd, wat iemand die er met een andere blik op kijkt wel weer ziet.

patriciakke
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 21:24

Ess_Ramona schreef:
Rijd je al Z? Want je mag pas Z starten als je paard 6 is.
Maar ontopic, ik zal ook voor Myler gaan, of een second opinion van een paardentandarts. Soms zien mensen wat over het hoofd, wat iemand die er met een andere blik op kijkt wel weer ziet.


niet helemaal goed gelezen denk ik,
t gaat niet om mij maar om mijn dochter( 14 jr),zij rijd de pony,pony inderdaad nog geen 6 jaar...daarom staat er ook Z gerechtigd,ze gaat in april Z startten

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: mening over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:26

zeg ik iets raars als ik zeg, bitloos proberen?
tandarts is al meer genoemd ;). Beetje overdreven om die ook te adviseren.

Zelf rijd ik al jaren bitloos en wil nagenoeg niet anders meer.

patriciakke
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:29

joyfordogs schreef:
zeg ik iets raars als ik zeg, bitloos proberen?
tandarts is al meer genoemd ;). Beetje overdreven om die ook te adviseren.

Zelf rijd ik al jaren bitloos en wil nagenoeg niet anders meer.


bitloos doet mijn dochter regelmatig,en daar loopt hij best fijn mee,mits hij er zin in heeft hahha,want anders laat hij haar toch echt wel even zien dat ze beetje kansloos is.....en mijn dochter is redelijk fanatiek wedstrijd rijdster,en dan houd bitloos op natuurlijk