Hoe leer ik mijn paard wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Qwerty1

Berichten: 88
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Overijssel

Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 19:10

Hoi hoi, ik vroeg me af hoe ik mijn paard kon leren wijken? Want hij kent het wijken niet, en als ik probeer te wijken dan is het meer een schuine lijn. Dus hoe kan ik mijn paard leren wijken?! :)

:D


Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:24

Wijken is eigenlijk heel simpel.

Er zijn mensen die zweren bij eerst aan de hand laten wijken voor de druk, en dat kan prima helpen, maar over het algemeen wordt daarmee toch meer de aandacht besteed aan achterhand verplaatsen en blijft het voorwaarts achterwege en dat is toch het belangrijkste.

Voor wijken zijn gewoon een stel hulpen nodig die het paard vanzelf voorwaarts zijwaarts leiden en dat is stelling aan de kant waar je start, dus niet naar de kant waar je heen gaat. En met de teugel aan de kant waar je heen gaat leiden. Dit krijg je simpel voor elkaar door beide handen in de richting te brengen waarin je wilt gaan, zonder dat er een hand over de manenkam komt. Dit brengt het gewicht van het paard licht naar die kant. In het begin kan het helpen als je de handen een beetje overdreven hoog houdt.
Je gewicht breng je iets meer op de zitbeenknobbel aan de kant waar je heengaat. Je kijkt in de richting waar je heengaat.
Dit op zich zorgt, als je er bij drijft, al voor voorwaarts zijwaarts.
Je drijft met beide benen voor voorwaarts. Het voorwaarts is belangrijk en wordt vaak vergeten.
Met je been aan de kant waar je heen gaat kun je achter de singel voorkomen dat de kont verder gaat dan de schouders.
Je kunt je been aan de kant waar je vandaan komt licht achter de singel brengen als het paard niet goed de kont opzij wil zetten.

Overigens kan met 1 hand rijden ook helpen. Die breng je dan flink naar de kant waar je heen wilt.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 01:03

even een kleine verbetering "lusitana" je zit op de zitbeenknobbel aan de drijvende kant, dus niet de kant waar je heen gaat.
Je drukt het paard dus die richting uit.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:56

Klopt, ik wordt blijkbaar roestig wat het instructie deel betreft. Lang niet meer hoeven uitleggen. En zelf denk ik niet meer bij dat soort dingen na.
Thanx.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:47


Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:55

Lusitana schreef:
Klopt, ik wordt blijkbaar roestig wat het instructie deel betreft. Lang niet meer hoeven uitleggen. En zelf denk ik niet meer bij dat soort dingen na.
Thanx.


Daar zijn de meningen dan over verdeeld want in mijn ogen had je juist wel gelijk.
Een paard verplaatst zich altijd naar het zwaartepunt van de ruiter toe.
Overigens is de gewichtshulp samen met de voorwaarts drijvende hulp het belangrijkste bij het wijken.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:03

HTM schreef:

Fout.

De uitleg van Lusitana is imo de enige juiste. Binnenbeen op de singel, tenzij je paard smokkelt van achter, dan kun jij even wat duidelijker aangeven wat je wil dmv je been iets naar achter te leggen.

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:01

Babootje schreef:
Lusitana schreef:
Klopt, ik wordt blijkbaar roestig wat het instructie deel betreft. Lang niet meer hoeven uitleggen. En zelf denk ik niet meer bij dat soort dingen na.
Thanx.


Daar zijn de meningen dan over verdeeld want in mijn ogen had je juist wel gelijk.
Een paard verplaatst zich altijd naar het zwaartepunt van de ruiter toe.
Overigens is de gewichtshulp samen met de voorwaarts drijvende hulp het belangrijkste bij het wijken.

Mijn logica was ook dat het paard onder het gewicht wil blijven. Maar bij nalezen, kwam ik echt binnenzitbeenknobbel tegen. Schiet mij maar lek, je komt zoveel dingen tegen die niet kloppen, zo doen heel veel het binnenbeen achter de singel en het buitenbeen niet.

Waar ik mijn gewicht meer heb weet ik eigenlijk niet, dat zijn van die dingen die je gewoon doet.
Ik heb nooit enig probleem gehad met wijken. Dan zit je ook niet echt te puzzelen...

TS, houd eerst je gewicht maar eens gewoon in het midden... :D (Voorkomt ook ongewenst inknikken dat je nog wel eens ziet in ruiters bij het wijken)
En expirementeer wat met op de ene kant of de andere, dan merk je het vanzelf.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:35

Eerder geplaatste artikel niet helemaal gelezen, dus geen idee wat er fout aan is.
Daarnaast is niet elk paard het zelfde.

Ik doe mijn binnenbeen iets achter de singel, niet ver want dat is helemaal niet nodig.
Buitenbeen op de plek houden, hier kun je de voorhand mee begrenzen, en je gewicht moet op het binnenachterbeen.
Met de teugels doe ik weinig tot niks.
Let op dat je niet aan je binnenteugel gaat zitten trekken, en wil het paard over de buitenschouder vallen kun je een kleine ophouding maken met je buitenhand.

Als je het wil aanleren, begin met 2 passen, gaan dat goed doe dan meer, maar wil vooral niet te veel in 1 keer.

Dit is de manier die voor mijn paard werkt, ook onder dameszadel.
Wil niet zeggen dat het bij jou gaat lukken.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:54

leg nu eens uit waarom jullie op t binnenbeen (als je het al zo noemen moet) gaan zitten. je paard van 600 kg een kant uitduwen met je zit? Probeer het maar, met je gewicht aangeven waar je paard heen moet is veel makkelijker. logisch ook want een paard verplaatst zich onder jouw zwaartepunt om zijn eigen balans te houden.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:21

Mijn is uitgelegd dat ik mijn gewicht op het binnenachterbeen moet plaatsen.
En dit is niet uitgelegd door zomaar een instructeur, maar de persoon waar ik dameszadel les van krijg.
Ga maar even google of hier op bokt zoeken op Harro Goudsmid.

Als jij je gewicht naar buiten plaatst is het namelijk zo dat je je paard op die buitenkant nooit begrenzen kan, en hij dus vrolijk over de schouder weg loopt.
Hij kan dan zijn binnenachterbeen nooit onder de massa plaatsen omdat jij hem tegenwerkt met het gewicht, omdat je dat volledig naar de buitenkant gooit.

Het paard moet onder jou lopen, maar jij moet wel zorgen dat die dat kan.
En nee, je moet niet scheef gaan zitten, op 1 beugel gaan hangen.
Je moet recht blijven zitten, maar net iets meer gewicht op het binnenachterbeen.

En niet op de hele binnenkant, maar echt het binnen ACHTER been.
Dat het paard deze kan gebruiken, en ook gemotiveerd wordt te gebruiken.

Dus ja, ik kan mijn paard van 1.80 meter en 700 kilo met mijn been, en aan de rechterkant ook met mijn zweep 1 kant op duwen, als je het al duwen moet noemen. (en met die zweep sla ik niet!)
Ik leg namelijk mijn been aan, en mijn paard weet dat die daarvoor om moet, en doet dit ook (niet altijd, maar dat is een kwestie van gehoorzaamheid)
Als ik mijn gewicht naar de buitenkant verplaats, dan komt mijn paard uitbelans.
En aangeven waar ik heen wil doe ik door die kant op te kijken, en geeft ik aan met de buitenteugel.
Want de binnenteugel blijf ik van af.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:36

Lijkt mij toch vrij normaal dat je voornamelijk op je zit rijdt.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:57

In grote lijnen is wat jij beschrijft "HTM" net hetzelfde als wat ik bedoelde met mijn schrijven hier.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:05

Een paard moet wijken voor druk, dus jouw been moet in normale toestand tijdens het rijden als een rustig niet zwiepend , maar afhangend zeemvel naast je paard hangen.
Dus nooit knijpen of drukken of wat dan ook, enkel wanneer je iets wil van het paard ga je dat vragen door hulpen te gebruiken.
Er zijn verschillende hulpen ; teugelhulpen, gewichtshulpen en zoals hier bedoeld in dit voorbeeld dus beenhulpen, het paard moet dus wijken voor jouw been.
En dat wijken moet op bijna niets reeds al gebeuren, als je er dus echt moet tegen gaan duwen of erger nog stampen of kicken of .... dan is het paard dus niet goed aan de hulpen zoals ze dat mooi uitdrukken, en hier kan dus zeer specifiek ook op getraind worden. actie moet een reactie opleveren.
Je kan het andere been er wel vandaan halen, dat zet de poort open, maar je kan er niet mee trekken, duwen/druk geven hoe minimaal ook (soms gaat het zelfs over maar enkel grammen druk) kan wel.

Babootje schreef:
leg nu eens uit waarom jullie op t binnenbeen (als je het al zo noemen moet) gaan zitten. je paard van 600 kg een kant uitduwen met je zit? Probeer het maar, met je gewicht aangeven waar je paard heen moet is veel makkelijker. logisch ook want een paard verplaatst zich onder jouw zwaartepunt om zijn eigen balans te houden.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:24

aeolusnr1 schreef:
In grote lijnen is wat jij beschrijft "HTM" net hetzelfde als wat ik bedoelde met mijn schrijven hier.



:j

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:02

even een vraagje hier, ik ben 'mijn' fjord ook aan het leren wijken. Hij is heel fijn aan mijn been, dus dat zal het niet zijn. ik begin dicht bij de hoefslag zodat hij maar een klein stukje hoeft, maar de ene keer gaat hij juist tegen mijn been op de andere kant op, en de andere keer reageert hij wel fijn en gaat hij de 'goede' kant op. Enig idee hoe dit zou kunnen komen? Of misschien dat ik toch (onbewust) de ene keer net iets minder op m'n ene kant zit dan de andere keer?

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:48

Jij zegt dat jouw jouw paard goed aan het been is, en tegelijkertijd zeg je dat hij bv bij het wijken net tegen jouw been in gaat duwen ????? Dus jouw paard reageert hier verkeerd op jouw beenhulp, en dit wil dus zeggen dat jouw paard niet goed aan het been is, want dan zou hij idd niet tegen gaan drukken maar wijken voor jouw been.
Heel het principe van paardrijden is gebaseerd op dit principe, het wijken voor druk.
En onthou minimale druk, al bijna het denken dat je je been wil gaan aanleggen zou in principe reeds genoeg moeten zijn om deze reactie op te wekken.
Das een heel leerproces, paarden doen dit nooit uit zichzelf, want paarden gaan altijd tegen de druk in, dit is dus iets dat door een leerproces moet omgezet worden.
Goede instructie is hierbij van heel groot belang, als je dit op eigen houtje zomaar wat gaat uitproberen kom je mssn in het beste geval een beetje in de buurt van hetgeen het eigenlijk zou moeten zijn.
les nemen dus.


MarloesNatje schreef:
even een vraagje hier, ik ben 'mijn' fjord ook aan het leren wijken. Hij is heel fijn aan mijn been, dus dat zal het niet zijn. ik begin dicht bij de hoefslag zodat hij maar een klein stukje hoeft, maar de ene keer gaat hij juist tegen mijn been op de andere kant op, en de andere keer reageert hij wel fijn en gaat hij de 'goede' kant op. Enig idee hoe dit zou kunnen komen? Of misschien dat ik toch (onbewust) de ene keer net iets minder op m'n ene kant zit dan de andere keer?

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:11

Zo doet Edward Gal het (maar ja, die kan t natuurlijk niet :+ )
Hier het hele artikel.
http://www.dehoefslag.nl/tip/edward-gal-zijwaarts-6

Wijken voor de kuit in het begin
‘Wijken voor de kuit is één van de eerste zijgangen die wij met een jong paard rijden. We rijden deze oefening voornamelijk in draf. We beginnen meestal met wijken door enkele meters voor de hoefslag op de korte zijde af te wenden en dan naar de hoefslag te wijken. Als je linksom rijdt, wijk je naar rechts. Je rijdt feitelijk enkele meters van de hoefslag af en maakt gebruik van de drang van het paard om naar de hoefslag te lopen. Reageert een paard niet op je beenhulpen, dan helpt het om wat meer gewichtshulp te geven. Dus als je naar rechts wijkt, iets meer naar rechts te gaan zitten. De meeste paarden blijven over het algemeen toch het liefst ‘onder je gewicht lopen’. In het begin maak je het je jonge paard ook wat makkelijker door wat meer stelling te vragen naar de kant van waar het paard vandaan komt. Wijk je naar rechts, dan heb je dus stelling naar de linkerkant (foto 1). Je laat hem dan bewust een klein beetje over de schouder weglopen. Zodra het paard het principe van het wijken kent, is het juist belangrijk om het paard weer recht (zeker in de schouders) te maken. Controle over de rechtgerichtheid van de schouders is dan heel belangrijk. Het doel is dat een paard tijdens het wijken bijna parallel loopt (foto 2) en dus behoudens een klein beetje stelling naar de kant waar het paard vanaf komt, zo goed als recht is. Wat mij wel eens opvalt, is dat mensen zich te veel focussen op de binnenteugel, terwijl het veel belangrijker is om controle en nageeflijkheid te hebben aan de buitenkant.’

Beenhulpen bij het wijken

‘Als je een paard in het begin voor het eerst laat wijken, moet je hem vaak stap voor stap begeleiden en dus eigenlijk je zijwaartse hulp met je been vaker herhalen. Als het paard eenmaal snapt wat de bedoeling is, dan doe je dat veel minder. Dan ben je gewoon mee met de beweging, maar normaal gesproken drijf je het paard niet stap voor stap opzij. Wanneer een paard naar rechts wijkt, dan geeft mijn linkerbeen de hulp voor het zijwaarts gaan. Mijn rechterbeen doet weinig, tenzij het paard door rechts heen valt, dan gebruik je je rechterbeen om te begrenzen. Dat begrenzen doe ik ook weer met mijn handen, net zoals besproken bij het recht richten.’

Wijken voor de kuit, een stap verder
‘Als het paard meer bevestigd is in het wijken, kan je variëren in de oefening. Je kunt bijvoorbeeld een keer vanaf de hoefslag naar binnen wijken, of een keer wat schuiner. De eerste keer ziet dat schuiner wijken er vaak wat rommelig uit, maar als je dat enkele keren hebt gedaan en je wijkt daarna weer minder schuin, merk je verbetering. Wat dat betreft worden paarden ook hierdoor leniger en handiger. Wanneer een paard meer bevestigd is in het wijken, is ook het moment aangebroken om wat te schakelen in het wijken voor de kuit. Dat geldt trouwens voor alle zijgangen. Wij willen altijd kunnen blijven schakelen in alles wat we doen.’

Met stelling wijken naar de kant waar je heen gaat
‘Wanneer het paard goed bevestigd is in het wijken, en je controle hebt over een nageeflijke buitenkant, kan je het wijken weer een stapje moeilijker maken. Wijk eens een keer met stelling naar de kant waar het paard naar toe gaat. Je begint gewoon recht, en tijdens het wijken probeer je je paard te laten kijken in de richting waar het paard heen gaat. Zo maak je een begin met de appuyementen. Doordat je de buitenkant er altijd goed bij hebt gehouden en het paard aan de buitenteugel nageeflijk is, is dat eigenlijk maar een kleine stap.’

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:18

Babootje schreef:
Dus als je naar rechts wijkt, iets meer naar rechts te gaan zitten. De meeste paarden blijven over het algemeen toch het liefst ‘onder je gewicht lopen’.
Je laat hem dan bewust een klein beetje over de schouder weglopen.


Mijn rechterbeen doet weinig, tenzij het paard door rechts heen valt, dan gebruik je je rechterbeen om te begrenzen.


Zoals je hier kan lezen staat er toch al dat als je je gewicht naar de buitenkant doet het paard over de schouder zal weg lopen.
En als je paard over de buitenkant wegloopt, dan moet je deze begrenzen met je buitenbeen.

Dat gaat echt niet lukken als jij je gewicht daar al hebt...

Om het de eerste paar keer aan te leren is het misschien niet zo erg, gewicht op de buitenkant, maar onthoud dan zeker dat dit niet hoort!
Helemaal als je schouderbinnenwaarts wilt rijden, of moeilijkere dingen, dat gaat echt niet lukken met gewicht op de buitenkant, want je paard zal steeds op die buitenschouder vallen.
En dat is echt niet wat ze willen zien in de dressuur.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:31

Ik heb Edward Gal nog nooit zien wijken, dus zou niet weten of hij het kan. :')

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:38

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je paard rechtgesteld blijft bij het wijken en dat je er recht op zit.
Het is dan ook niet de bedoeling dat je met stelling (naar de kant waar je vandaan komt) wijkt.
Maar de vraag was "hoe leer ik mijn paard wijken". En een gewichtshulp en de stelling kan daarbij ook heel handig zijn. En het paard mag in dat stadium ook best iets over de schouder weg. Het moet het wijken ten slotte nog leren.
Jij en Aeolus1 beweren dat je op het binnenachterbeen zit (dus je gewichtshulp op de linkerkant als je naar rechts wijkt). Dat is voor het paard niet logisch omdat het dan naar binnen (links) zal willen komen (onder je gewicht), terwijl je met je been zegt dat hij naar buiten (rechts) moet. Een tegengestelde hulp.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:50

MarloesNatje schreef:
even een vraagje hier, ik ben 'mijn' fjord ook aan het leren wijken. Hij is heel fijn aan mijn been, dus dat zal het niet zijn. ik begin dicht bij de hoefslag zodat hij maar een klein stukje hoeft, maar de ene keer gaat hij juist tegen mijn been op de andere kant op, en de andere keer reageert hij wel fijn en gaat hij de 'goede' kant op. Enig idee hoe dit zou kunnen komen? Of misschien dat ik toch (onbewust) de ene keer net iets minder op m'n ene kant zit dan de andere keer?


Dat kan heel goed dat dat zo is. Probeer erop te letten dat je mee bent met je gewicht in de richting waar hij moet gaan.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:46

Hij is zeker wel goed aan mijn been, maar het is dus puur het wijken. Nu moet ik zeggen dat we daar ook nog niet lang mee bezig zijn hoor. Ik zal eens beter op mijn gewichtverplaatsing letten, kan best dat ik me daar gewoon niet bewust van ben.

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:48

"babootje" ik vermoed niet dat TS hier op het niveau van Edward zal rijden, geen probleem uiteraard iedereen rijdt zoals hij/zij het kan, en het oefenen en leren is het steeds verfijnen en verbeteren van....
Ik vermoed dat Edward zijn uitleg helemaal ook correct zal zijn, maar zoiets gaan uitleggen enkel via tekst hier op een forum en dan denken dat TS daar echt daadwerkelijk mee geholpen is, nee dat is onmogelijk, je kan zoiets enkel leren door les te nemen in real life.
Een instructie die dan ziet hoe en wat er gebeurt, actie en reactie ziet, en daar dan aanpassend aan wat er steeds gebeurt op in te gaan spelen, en zo telkens een beetje gaan bijsturen.
Je vindt het mssn leuk zo discussies te voeren, maar de waarheid komt zo zeker niet naar boven, neem les bij 10 verschillende instructie mensen en je zal 10x een net iets andere uitleg horen, toch bedoelen ze allemaal hetzelfde.
Het Einddoel is voor allemaal bijna identiek en de weg er naar toe kan heel erg verschillen, soms zelfs door echt gebruik te maken van heel erg verkeerde houdingen, die dan bewust verkeerd gedaan worden om zo het onhaalbare toch beter te kunnen bereiken.
En elke nieuwe beweging wordt altijd gestart met maar de intentie tot, dan pas een half stapje en dan pas een hele stap, dan pas een paar stapjes en zo verder opbouwen, en daarbij dan heel goed opletten dat het paard leert gevoelig te zijn voor minimale aanwijzingen, bij bijna iedereen is de beendruk die ze gebruiken 5x te veel op zijn zachtst uitgedrukt.
En dan pas kan je echt beginnen met het echte wijken.
Bij het initiële wijken voor het been is er wel degelijk binnenstelling, en daardoor vergemakkelijk je eigenlijk de oefening, het word pas moeilijker nadien idd bij het rechterstellen en nadien dan bij het overgaan tot het appuyeren hierbij is er dan lichte contrastelling dus in de richting waarin gegaan wordt.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:02

been er aan, paard weg ======= is goed aan het been.
jouw paard doet dit niet, of nog niet, dus paard is niet of nog niet goed genoeg aan het been (dit klinkt mssn vriendelijker).
simpel toch.


MarloesNatje schreef:
Hij is zeker wel goed aan mijn been, maar het is dus puur het wijken. Nu moet ik zeggen dat we daar ook nog niet lang mee bezig zijn hoor. Ik zal eens beter op mijn gewichtverplaatsing letten, kan best dat ik me daar gewoon niet bewust van ben.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers