Koliek? Verstopping? Witte slierten? We don't know...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ZarahLover
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-12-13

Koliek? Verstopping? Witte slierten? We don't know...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 13:34

Hoi hoi, Ik heb een hele rare vraag en misschien een beetje moeilijk.
Maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik zal eerst even het hele verhaal uitleggen...

Het begon Donderdag, ik wilde gaan rijden had me paardje opgezadelt naar de manege toegelopen (10 minuten) er was niks aan de hand. Ik heb een halfuurtje gereden in dat halfuur heeft ze wel tot 6/7 x gepoept. En ineens gaat me paardje, terwijl ik erop zit, door haar achterbenen het leek een soort kramp. Ik dacht dat ze wilde gaan liggen en tikte haar met de zweep omdat ze door moest. Maar een 10 meter verder deed ze precies hetzelfde, ik ben meteen afgestapt en ze ging bijna neer. Ze ging weer bijna door haar achterbenen met een krampachtige beweging en ze begon helemaal te shaken...

We zijn toen heel snel naar huis gaan lopen voordat het zou verslechteren, maar toen we in de gang van de manege waren en gewoon op de straat wilde ze telkens gaan liggen. Ook mocht je niet aan haar achterbenen komen. Je zou niet meteen aan koliek denken... Dus die avond hebben we haar goed in de gaten gehouden maar ze voelde zich heel slecht. Ze ging telkens liggen en was ontzettend moe en heel erg ver van de wereld.

De eerste avond is ze goed erdoorheen gekomen maar Vrijdag in de middag ging het ineens helemaal mis. Poepen doet ze niet en ze wil alleen liggen en rollen. Dus wij lieten haar steeds lopen om de darmwerking op gang te houden. Ook hebben we haar sla olie gegeven. Maar niks werkte... Uiteindelijk tegen de avond aan werd het alleen maar erger... Op dat moment hebben we besloten de dierenarts te bellen. Hij zei dat er geen darmwerking is maar zelf had hij ook geen idee wat er was. Ze heeft pijnstilling gekregen en een soort olie die ze door een slang kreeg door haar neus. Maar ook dit heeft niks geholpen.

Nu zijn we aan de 6de dag bezig en we longeren haar om de 1/2 uur en geven haar sla olie. Eten wil ze niet echt en drinken maar een klein beetje. Ze gaat gelukkig niet liggen en ook niet meer rollen. Het gaat wel met kleine stapjes beter maar toch is ze nog lang niet de oude... Ze poept ook nog steeds niet uit zichzelf. Alleen soms maar als we haar longeren.

Maar nu is mijn vraag...
Vanmorgen heeft ze 1x uit zichzelf gepoept maar er kwam iets heel raars mee.
2 slierten wit spul, het zijn geen wormen of iets anders levends.

Weten jullie misschien wat dit is? En misschien ideeën wat het allemaal kan zijn?
Want voor ons is het een groot raadsel...


Jolliegirl

Berichten: 32937
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:36

Heb je een foto van de mest gemaakt?

Is het een optie om de DA te laten komen voor een spuit voor de darmwerking?

Miranda95
Berichten: 116
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:37

Misschien iets van slijm?

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:37

Klinkt behoorlijk ernstig wat zegt de dierenarts ervan? Als mijn dierenarts mij niet meer zou kunnen vertellen zou ik toch een bezoekje aan de kliniek brengen of in ieder geval koste wat het kost achterhalen wat dat witte spul is.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:38

Als ik het zo lees hoort dit paard op een kliniek thuis.
Beterschap!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:38

Meteen weer je DA raadplegen en hem laten zien wat er uit is gekomen!

Als je paard al 6 dagen niet goed eet, drinkt en mest had er al veel eerder nader onderzoek door de DA moeten gebeuren. Ik begrijp dat hij 1x is geweest en dat jullie nu 6 dagen verder zijn?
Dat is heel lang om door te sukkelen met een paardje dat niet in orde is, dus ik zou echt nu de DA vandaag laten komen!

DA kan mestonderzoek doen, bloed trekken etc.
Heb je zelf al getemperatuurd?

Love - language - leadership

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:39

Misschien een second opinion vragen of naar een kliniek inderdaad, het klinkt niet echt heel gezond..

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:39

Als het zeker geen wormen zijn, heeft ze misschien iets opgegeten wat een verstopping veroorzaakt?

Ik vind wel dat na 6 dagen je paard weer normaal zou moeten functioneren. Dit is duidelijk niet het geval, dus dan vraag ik me af in hoeverre de dierenarts hierbij betrokken wordt...?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:40

Ik had na alinea 3 de DA al laten komen, maar goed.
En ik snap ook niet waarom paardje nu niet in de kliniek staat, maar ook goed.

Heb je foto's gemaakt van de witte slierten?

Sabbientje

Berichten: 4679
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:40

foto van maken en naar een dierenarts sturen.

Je bent al 6 dagen bezig? Hoe vaak heb je de dierenarts erbij gehad?
Anders misschien tijd voor een andere dierenarts of een ritje naar een kliniek?
Even goed uit laten zoeken wat er nu aan de hand is.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:41

timokyana schreef:
Als ik het zo lees hoort dit paard op een kliniek thuis.
Beterschap!

mee eens!
overigens had ik na het rijden al een DA laten komen en het niet aangekeken..

sterkte :(:)

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

Utixo

Berichten: 6556
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:42

Dit paard had allang op de kliniek moeten staan... weet je veearts dat hij nog steeds niet goed is?

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:47

simodi schreef:
Meteen weer je DA raadplegen en hem laten zien wat er uit is gekomen!

Als je paard al 6 dagen niet goed eet, drinkt en mest had er al veel eerder nader onderzoek door de DA moeten gebeuren. Ik begrijp dat hij 1x is geweest en dat jullie nu 6 dagen verder zijn?
Dat is heel lang om door te sukkelen met een paardje dat niet in orde is, dus ik zou echt nu de DA vandaag laten komen!

DA kan mestonderzoek doen, bloed trekken etc.
Heb je zelf al getemperatuurd?


Hier ben ik het helemaal mee eens. Je paard heeft al 6 dagen koliek en je verliest tijd (en kracht en energie van je paard) door zo afwachtend te zijn. Dit paard moet naar een kliniek en onder toezicht van een DA zijn. Veel sterkte en neem actie en probeer niet van alles zelf - daar zijn DA's voor.
En je geeft aan dat dit geen koliek zou zijn dat je paard wil gaan liggen, maar het zijn juist wel koliek symptomen. Het is tijd voor actie! STERKTE.
Laatst bijgewerkt door fargo op 03-12-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:48

Ik kan me echt niet voorstellen dat een dierenarts zegt dat er geen darmbewegingen zijn en vervolgens weer weggaat. Ik wil je niet ongerust maken, maar als er inderdaad geen beweging in de darmen zit, heeft je paardje enorm veel pijn. Zeker als dit al dagen aanhoudt! Dus meteen een goede dierenarts bellen of nog beter: richting de kliniek, want dit komt niet goed met een lepeltje sla-olie.

Tieneke

Berichten: 21652
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Koliek? Verstopping? Witte slierten? We don't know...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:51

En als een sondering totaal niet geholpen heeft...

quintusgl

Berichten: 4447
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:53

Ik persoonlijk vind dat de Da eigenlijk al andere stappen had moeten ondernemen. Het is vreemd dat ze niet wil eten. Zoveel slijm in ontlasting is bij geen een zoogdier goed. En dat ze niet uit zichzelf wil peopen is helemaal een alarmbel! (weet je DA ook wat er precies gaande is? Zo ja, dan vind ik hem wel erg nalatig als ik de klachten zo hoor)
Als je alles bij elkaar optelt zou ik de kliniek eens bellen wat die ervan zeggen. Vragen staat vrij.
Paarden laten niet vaak pijn zien. Ook hoeft het niet zo zijn dat ze erbij gaan liggen rollen........wel kan het ineens afgelopen zijn en vallen ze neer. Niks meer aan te doen omdat de darm is afgestorven. Aktie ondernemen dus.
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 03-12-13 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!

Chantalla

Berichten: 1422
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:54

Als de dierenarts zich er geen raad mee weet, zou ik meteen naar de kliniek gaan in zo'n geval.

Sterkte!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:57

:wow:

Ze zeggen wel eens dat hier op Bokt te snel de DA erbij gehaald wordt....Maar OMG wat hebben jullie bizar lang gewacht met de DA erbij te halen.

Waarom staat dit paard nog niet op de kliniek?

Echt, mensen blijven je verbazen...


marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:59

Niet afwachten maar inladen is echt het beste.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:59

Het kan heel goed zijn dat de DA heeft gezegd weer te bellen als er geen verbetering kwam, maar dat TS dat niet gedaan heeft en zelf nog de afgelopen dagen het heeft aangekeken (hoe onverstandig dat ook is). DA weet dan niet dat het nog steeds niet goed gaat!

Het lijkt me ook niet verstandig om een paard dat zo slecht in orde is elk half uur te longeren!

En op goed geluk steeds sla olie voeren is ook helemaal niet goed! Olie moet je heel geleidelijk invoeren bij je paard en met maar een heel klein beetje beginnen!

Al met al denk ik dat TS, wel goedbedoeld, maar niet goed bezig is op dit moment.

TS inmiddels al besloten om de DA weer te laten komen?

Love - language - leadership

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:00

Meteen je DA erbij!!

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

Flowerbomb

Berichten: 1429
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:01

De slierten kunnen stukjes darmwand zijn. Sterkte!

MarjanB

Berichten: 16305
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:01

Ten eerste ik had de eerste avond al de dierenarts gebeld. Ten 2e slijm duid volgens mij op ontsteking van darmweefsel. Kan door wormbesmetting komen of afsterven van darmen door verstopping o.i.d. Denk niet dat je dit goed krijgt met slaolie en wachten eerlijk gezegd en vraag me ook af of kliniek er nu nog wat aan kan doen. klinkt tamelijk ernstig...

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:05

Slierten kan van alles zijn...
- toch wormen die dood zijn
- stuk van iets wat ze gegeten geeft/plastic?
- in het ergste geval is het darmwand

Deze symptomen lijken voor mij erg op zandkoliek, ik ken een paard die had wat jij beschreef en waar ool de paraffine en olie niet werkte... Dat paard hebben ze moeten laten inslapen na 10 dagen.

Ook mij lijkt het hoog tijd voor een DA

life does not have to be flawless to be good

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:07

Ik heb hier geen ervaring mee. En ik ben zelf helemaal geen type die snel naar de dierenarts rent.
Maar ook ik vind dat je té lang heb gewacht, bijna een week lang.
Ik zou gelijk bellen, desnoods een andere da...

Als liefde het enigste word,
waar je je aan vast kunt houden ♡

Blog Wolter&Angelique
https://www.facebook.com/WolterAngelique-1997556280328153/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers