Overschakelen van krachtvoer naar enkel ruwvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Overschakelen van krachtvoer naar enkel ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 14:17

Momenteel krijgen mijn pony's dagelijks volgend menu krachtvoer:

Quarter: 1,5 schep maïsvlokken + 1 schep mengeling
Haflinger: 2 scheppen maïsvlokken + 2 scheppen pavo podo lac + 2 scheppen geweekte bietenpulp

Samen krijgen ze ongeveer 1 kleine bot hooi per dag

Ik zou nu graag de omschakeling maken naar enkel hooi (en de haflinger eventueel bietenpulp bijgeven wanneer hooi niet voldoende is om op gewicht te blijven)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, en hoeveel geef hooi geef ik dan best?


Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Overschakelen van krachtvoer naar enkel ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:08

Als je onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit voert, bijvoorbeeld een goede kuilgras, dan hebben ze geen krachtvoer nodig. Tenzij ze elke week een Z proef ofzo lopen natuurlijk. Het is wel heel belangrijk dat ze dat wel constant voor hun neus hebben, dus niet 2x per dag voeren. Maar dat is altijd belangrijk.

De beste scheermachine aanbiedingen! Scheerapparaten voor paarden

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Overschakelen van krachtvoer naar enkel ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:10

Onbeperkt hooi aanbieden en krachtvoeder afbouwen tot ze niks meer krijgen.
Dan kan je kijken of een paard iets extra nodig heeft

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:14

Wel uitkijken als je overschakelt van krachtvoer naar geen krachtvoer meer. Je paard is nu heel erg gewend aan zijn dagelijkse portie suikers, en plots stoppen is niet erg fijn voor je paarden, ook omdat hun darmflora niet optimaal werkt met elke dag krachtvoer.

Bouw voorzichtig en geleidelijk aan af. Ik ben destijds gestopt toen het grasseizoen begon, omdat de winter toch altijd wat extra energie vraagt, en ze in het begin niet goed alle voeding uit het hooi kunnen halen.

Je kan ze als extra altijd geweekte bietenpulp (Speedibeet?) geven, luzerne, en voor de vitaminen vb. elke dag een schep Care4Life (kruidenmengeling tussen ruwvoer en krachtvoer in). Op de site van paardnatuurlijk vind je erg veel info :) Merk je dat je paarden tijdens het werken toch nog een beetje extra nodig hebben, dan zijn spelt en haver quasi onbelastend voor het lichaam. Dat voeren ze ook bij de Belgische afdeling van Paardnatuurlijk.

Houd goed je paarden in de gaten hoe ze zich voelen, daar kan je al een hoop uit afleiden :)

Veel succes! Het is in elk geval de moeite waard!

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Overschakelen van krachtvoer naar enkel ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:44

Gewoon de hoeveelheid krachtvoer afbouwen en meer hooi aanbieden gezien je toch vrij veel krachtvoer/zetmeelbommen geeft...

de bietenpulp moet je niet noodzakelijk wegschrappen want het valt grotendeels onder ruwvoer qua vertering. Mss gezien het winter is, ook handig om een vitaminen/mineralen korrel door te mengen zodat je pony's zeker niets te kort komen. Ik ga er vanuit dat de haf nog niet volwassen is :o
Pavo vital complete is een voorbeeld ve complete vitaminen/mineralenbrokje net zoals Marstall Force of ultimate balancer of daily vits&mins van D&H.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Overschakelen van krachtvoer naar enkel ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:36

Ik zou zeker wel vitaminen, mineralen en spoorelementen naast het ruwvoer aanbieden. Uit onderzoek is gebleken dat paarden die enkel ruwvoer (gras, voordroog/ kuil, hooi) krijgen tekorten oplopen. Dit onderzoek is vorig jaar gedaan door Dr. Ir. David van Doorn en Dr. Henk Everts (Afd. Voeding, Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht)

De resultaten zijn tijdens een super interessante themadag "Mineralen- en sporenelementenvoorziening van paarden" 26 september 2012 georganiseerd door het PDV (Productschap Dier Voeders).

Een tekort hoeft ook NIET ALTIJD te betekenen dat een paard ziek is of wordt. Zelf eet ik ook niet iedere dag 2 stuks fruit en 2 ons groente en voldoende noten en peulvruchten.... maar ik ben ook niet ziek. Maar het zou wel beter zijn (gezonder) om het wel te doen. Daarom slik ik iedere dag een (goede!) vitamine/ mineralen pil naast dat ik natuurlijk groete en fruit blijf eten! Dit om te voorkomen dat ik op langere termijn wel last zou krijgen van eventuele tekorten. Onze groente en fruit bevatten momenteel vaak ook minder vitaminen en mineralen dan jaren geleden.

Wanneer je er voor zorgt dat je paard of pony wel voldoende van alles binnen krijgt, zit hij misschien nog beter in zijn velletje, voelt hij zich nog beter, krijgt hij misschien pas op 22 jarige leeftijd artrose in plaats van op zijn 17e enz enz.

zie ook http://www.voervergelijk.nl/column/74/d ... en-ruwvoer

Miss_F
Berichten: 67
Geregistreerd: 05-11-13

Re: Overschakelen van krachtvoer naar enkel ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 11:49

@Hamont: Ze stonden vroeger niet aan huis, waardoor ze voornamelijk krachtvoer kregen. Nu staan ze aan huis en kan ik hun voeding regelen, en wil ze dus proberen enkel op ruwvoer te krijgen.

@Kirrr: Ze kregen niet echt veel hooi oorspronkelijk, dus ik vroeg me af of het geen kwaad kan om plots onbeperkt te geven? Mijn quarter is ook heel gevoelig aan teveel gras, vandaar dat ik de link legde naar hooi.

@Bhriseis: Bedankt voor de site, ga ik zeker eens naar kijken. Beide paardjes werken niet meer, dus in principe zouden ze geen krachtvoer nodig moeten hebben.

@petitparis: De haf is al met pensioen (is 22 jaar minstens). Maar ze heeft een zware slag gehad vorige winter, en was met niets dikker te krijgen. Dus toen op aanraden van de DA pavo podo lac beginnen geven, en dat bleek het enige te zijn dat wel nut had.

@Levita30: Lijkt mij een boeiende site, ga ik straks een bestuderen. Ik ben in elk geval van plan om hun waarden in het oog te houden, en moest ik merken dat er tekorten zijn, geef ik supplementen. De haflinger krijgt toch sowieso al iets bij tegen de zomereczeem.

Nordique

Berichten: 216
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: Overschakelen van krachtvoer naar enkel ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:51

mijn paard mocht door te hoge leverwaarden geen krachtvoer meer, ik moest van de ene op de andere dag overschakelen op enkel ruwvoer en bietenpulp. paard heeft geen last gehad van de omschakeling, enkel 2 dagen een beetje slappere mest


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 43 bezoekers