Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 13:07

Hallo bokkers,

Ik heb mijn paard precies 6 maanden en daarvan is hij zeker 3 maanden kreupel. En heeft hij 2 maanden op de wei gestaan en 3 weken gerevalideerd van een wond op zijn rug (paardenbeet)
Ik heb er bij elkaar +/- 20 dagen (3 weken) opgezeten.

Maandag ga ik voorde 2e keer naar de kliniek en is de veearts ook al 3 keer geweest.

Paard gaat regelmatig door zn linker been. Onder het zadel 2. Gebeurd bijna samen gevallen.
Hij is hartstikke sachrijnig.

Veearts dacht eerst misstapje. Geadviseerd om 2
Weken aan de hand te stappen, metacam gekregen.
2e bezoek vocht bij de pees gevonden. Pees blessure metacam en compagel afspuiten en afstappen.
3e bezoek veearts gebeld voor rontgenfotos (8)

Dacht eerst aan griffelbeenblessure, veel reactie en zou eruit moeten. Kliniek zei dat hij daar geen pijn aan heeft en het er alleen lelijk uit ziet.

1e afspraak kliniek: uitverdoofd en peesscan.
Pees was goed.
Bij het uitverdoven kwamen we op de kogel terecht. Uitverdoofde kogel liep hij beter.
Paard heeft injectie in de kogel gehad arts vermoedde gewrichtsontsteking.
Advies 5 dagen 10 min stappen daarna mag hij los en 30 min stappen.

De dag dat hij los mog, heeft hij mij een trap gegeven vlak voor de paddock. Ik met ambulance opgehaald en heb er een gebroken rib aan over gehouden.

Sindsdien loopt hij BAGGER.
Los gaat hij al niet meer staat gewoon stil en 30 min stappen halen we niet omdat hij te slecht loopt en door z'n been gaat.

Maandag wilde de arts zijn gewrichten inspuiten.
Hij is 'al' bijna 15 jaar en ik zit nu toch na te denken, hoever moeten we gaan?

Hij heeft pijn. Dat is duidelijk. De arts heeft (nog) niet gevonden wat de oorzaak is. Wordt dat wel gevonden? Is het eerlijk?

Misschien dat jullie advies hebben. Of iets soortgelijks meegemaakt.

Xx


troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:32

Is hij gekeurd voor aankoop? Heb je met de vorige eigenaar overlegd?

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 13:38

Ja klinisch goedgekeurd door hun veearts en volledig in de verzekering opgenomen.
Idd overlegd. Ontkennen dat hij ooit kreupel is geweest. En waren wel bereid om mij te helpen in de kosten.. Uiteindelijk niets meer van ze vernomen.
Wat mij opzich ook niet echt meer uitmaak.
Het is mijn paard en verantwoordelijkheid.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:40

Is er een optie hem terug te brengen?

Leer voor de volgende keer: altijd je eigen veearts meebrengen voor een keuring.

kyam
Berichten: 51
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:44

bij jvdh vandaan zeker???

Het paard heet niet toevallig ansinger?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:47

Zo! Hebben die verkopers even mazzel met jou.

Hee, ben je heel gehecht aan dit paard?
Dat blijkt namelijk niet zo uit je openingspost terwijl je wel een heel slecht functionerend paard beschrijft dat al op enige leeftijd is.

Hij is nu per saldo onverkoopbaar want 15 jaar oud en kreupel plus hij heeft pijn. Dat kan zomaar nog een hele lange tijd duren eer hij weer een beetje beter is, je weet immers nog niet waardoor het komt ondanks al die onderzoeken. Je zou kunnen overwegen om er toch maar afscheid van te nemen. Dan kun je zuurverdiende centen en je schaarse tijd besteden aan een ander paard, waar je waarschijnlijk meer gebruiksplezier van mag verwachten.
Laatst bijgewerkt door Dees op 03-12-13 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:48

Het klinkt alsof je hem al aardig zat bent... Dit is gewoon pech hebben, en het is helemaal niet gezegt dat het paard bij aankoop al niet goed was. Een foute beweging in de wei of een flinke rengalop en je hebt een flink probleem. Ik vermoed dat er in het begin niet serieus is naar gekeken.... Dan waren ze er drie maanden geleden al achter gekomen dat de kogel geinfecteerd was. Drie maanden met dat rond blijven lopen is een goed recept voor artrose. Waarvan ik vermoed dat het dat is.... Sterkte ermee....erg vervelend dit!

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:58

kyam schreef:
bij jvdh vandaan zeker???

Het paard heet niet toevallig ansinger?

In een vorig bericht van TS (ander topic) heeft ze het over "de vorige eigenaresse"; dus ik ga er van uit dat hij van een particulier gekocht is.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:59

Als je paard al zo slecht is en je er niet al te gehecht aan bent dus niet de noodzaak voelt echt te weten wat hij mankeert, zou ik de verzekering om uitkering vragen en afscheid nemen...

Ik heb zelf een paard waar ik 3 jaar met plezier mee heb kunnen rijden ondanks enkele mankementjes en wat lief was in de omgang en die staat nu ook al bijna 4 jaar stil met alleen stapritjes en duur speciaal beslag en soms hoge dierenarts rekeningen, maar mijn paard kan wel los en draaft en galoppeert onbelast regelmatig vrolijk rond. als jouw paard met stappen al door de benen zakt en alleen maar slechter is geworden is de kans dat hij weer helemaal goed wordt niet zo groot. En je hebt het paard niet voor niets verzekerd lijkt mij...

zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:02

PP -> MD

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:03

Je hebt er nogniet veel van kunnen genieten dus.
Echt balen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:05

Oei dit klinkt niet best.
Jammer dat je niet zelf de keuring hebt laten doen, je moet nooit op de keuring van de verkoper vertrouwen namelijk.
Ook ben je rijkelijk laat en zal je juridisch weinig bereiken .
Je zou alleen nog kunnen proberen het paard terug te brengen.

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 14:07

Mijn eigen veearts zit niet op een 4 uurs autorit (heen en terug) te wachten.
Veeartsen hebben ook een plicht om eerlijk te zijn. En heb hem idd van een particulier.

Ik ben wel degelijk aan hem gehecht. En ik ben hem niet zozeer zat, maar dat er 4 diagnoses zijn gesteld, maar we weer terug moeten zonder dat er een gerichte behandeling ingezet kan worden.

Ik ben getrapt uit pijn denk ik. Hij staat niet happy op stal. Wilt graag werken.

Alle emoties razen door m'n hoofd.

Terug brengen weet ik niet of dat kan. Ik denk het haast niet aangezien ik tot op heden niets van de heb vernomen, terwijl ze weten dat mijn paard slecht ligt.

In ieder geval bedankt voor de reacties

Op de foto ziet de kogel er wel goed uit trouwens. Het was alleen een vermoede.. Artrose zie je wel op de foto.

Ik ben benieuwd wat er maandag uit komt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:13

Dan nog ben je niet slim geweest door de keuring van de verkoper te vertrouwen, er is altijd wel ietsje verder bij hun uit de buurt een dierenarts waar je kan keuren .
En nee veeartsen zijn ook maar mensen ...

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:15

Tja, aangezien de vorige eigenaar eerst aangeeft om je tegemoet te komen en je door hun da hebt laten keuren ga ik er al van uit dat je een paard hebt gekocht dat niet goed was. Of het mogelijk is weet ik niet maar misschien kan jouw dierenarts het dossier van het paard opvragen bij de vorige da. Zal vermoedelijk niet lukken maar je weet maar nooit. Als ik namelijk een goed paard verkocht en hij word een dag later kreupel dan kom ik de eigenaar echt niet tegemoet, paard was goed bij mij en tijdens de keuring. Tegemoet komen staat voor mij gelijk aan weten dat er wat is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 14:31

Ja ik vermoed ook dat hij het al had voor dat ik hem kocht. Ik weet ook niet in hoeverre ik hun kan verplichten om hem terug te nemen.
Er zijn wettelijke rechten en plichten, maar bewijs maar eens dat hij het al had.
Een ongelukje in de stal of wei is zo gebeurd.

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:40

Volgens mij heb je tegenwoordig als koper een jaar lang het recht het dier terug te brengen "als hij niet bevalt".

Daarna is het uiteraard gokken wat er met het dier gebeurt (naar de slager, doorverkocht aan een ander - of dat ze m naar eer en geweten een, 2 of 3 jaar laten revalideren in een goede weide/ paddock).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 15:27

Ik kan die rechten niet vinden op google.
Dat lijkt mij ook weer overdreven. Als het paard je niet bevalt, mag hij terug gebracht worden.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:31

DualPep schreef:
Ik kan die rechten niet vinden op google.
Dat lijkt mij ook weer overdreven. Als het paard je niet bevalt, mag hij terug gebracht worden.
Je zegt zelf dat je denkt dat hij het voor de verkoop al had. Bovendien kunnen die mensen de arts hebben omgekocht of iets anders waardoor die gelogen kan hebben. Dan bevalt hij je wel maar ben je gewoon opgelicht.

Je zegt ook dat je paard graag wilt werken. In dat geval vind ik het niet eerlijk naar het paard toe om zo lang te herstellen zonder een vastgestelde diagnose. Hij kan nu niet meer doen wat die zelf leuk vind én hij heeft ook pijn. Houden van is soms loslaten. Ik weet niet wat je allemaal hebt geprobeerd maar als je binnen een maand of iets dergelijks geen goede diagnose en behandelplan hebt zou ik hem persoonlijk laten gaan.

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 15:35

Ja ik denk wel dat ik ben opgelicht, als je alles naast elkaar legt..
eerste 3 weken niet kunnen rijden ivm bijtwond op de rug, daarna 2 maanden weiland (paard buitenritjes voornamelijk stap gemaakt)
Daarna op de manege gezet en gaan 'trainen'.. binnen 2 weken was hij kreupel. tot aan nu.

Of het is puur toeval!

Maarja, moet/kan ik ze voor de rechter slepen? Harde bewijzen zijn er niet. Klinisch was hij goedgekeurd, dus heb in principe hebben zij een gezond paard verkocht.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:36

naomi_g1998 schreef:
DualPep schreef:
Ik kan die rechten niet vinden op google.
Dat lijkt mij ook weer overdreven. Als het paard je niet bevalt, mag hij terug gebracht worden.
Je zegt zelf dat je denkt dat hij het voor de verkoop al had. Bovendien kunnen die mensen de arts hebben omgekocht of iets anders waardoor die gelogen kan hebben. Dan bevalt hij je wel maar ben je gewoon opgelicht.

Je zegt ook dat je paard graag wilt werken. In dat geval vind ik het niet eerlijk naar het paard toe om zo lang te herstellen zonder een vastgestelde diagnose. Hij kan nu niet meer doen wat die zelf leuk vind én hij heeft ook pijn.


Wat wil je dan, paard terug doen? En dan, denk je dat hij daarvan beter is.

TS, je hebt het dier gekocht en gekeurd. Goedgekeurd bij aankoop en de ellende is daarna pas begonnen.
Blijkbaar bij het aankopen en ik neem aan voordien komen kijken/rijden enz was er niets aan de hand?

Ik persoonlijk begrijp niet dat mensen dan aan terug brengen denken. Bewijs maar eens dat het paard niet goed was zou ik als vorige eigenaar denken, weet jij veel wat er bij de nieuwe eigenaar allemaal gebeurd is. Paard is goed, gekeurd en wel weggegaan. Daar ging ik niet op in. Vind het al heel vreemd dat zij in eerste instantie aanbieden om mee te betalen.

Wat wil je zelf? Als het paard met echt teveel pijn staat en al een tijd staat en daarbij er geen vooruitgang lijkt te komen dan zou ik nadenken over slacht/inslapen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 15:41

@ Naomi
DualPep schreef:
Veearts dacht eerst misstapje. Geadviseerd om 2
Weken aan de hand te stappen, metacam gekregen.
2e bezoek vocht bij de pees gevonden. Pees blessure metacam en compagel afspuiten en afstappen.
3e bezoek veearts gebeld voor rontgenfotos (8)

Dacht eerst aan griffelbeenblessure, veel reactie en zou eruit moeten. Kliniek zei dat hij daar geen pijn aan heeft en het er alleen lelijk uit ziet.

1e afspraak kliniek: uitverdoofd en peesscan.
Pees was goed.
Bij het uitverdoven kwamen we op de kogel terecht. Uitverdoofde kogel liep hij beter.
Paard heeft injectie in de kogel gehad arts vermoedde gewrichtsontsteking.
Advies 5 dagen 10 min stappen daarna mag hij los en 30 min stappen.


Dit heb ik dus geprobeerd. 3 x veearts elke keer zaten er 2 weken tussen, om te kijken of er verbetering was, na röntgenfoto's doorgestuurd naar kliniek. Maandag dus de 2e keer.

@ Marlies: terugbrengen is ook niet zozeer wat ik wil, dan laat ik hem denk ik nog liever inslapen, dan weet ik wat er met hem gebeurd. en kan hij ook niet meer doorverkocht worden. Ik zit alleen te speculeren wat kan en wat mijn rechten zijn.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:42

MarliesV schreef:
naomi_g1998 schreef:
Je zegt zelf dat je denkt dat hij het voor de verkoop al had. Bovendien kunnen die mensen de arts hebben omgekocht of iets anders waardoor die gelogen kan hebben. Dan bevalt hij je wel maar ben je gewoon opgelicht.

Je zegt ook dat je paard graag wilt werken. In dat geval vind ik het niet eerlijk naar het paard toe om zo lang te herstellen zonder een vastgestelde diagnose. Hij kan nu niet meer doen wat die zelf leuk vind én hij heeft ook pijn.


Wat wil je dan, paard terug doen? En dan, denk je dat hij daarvan beter is.

TS, je hebt het dier gekocht en gekeurd. Goedgekeurd bij aankoop en de ellende is daarna pas begonnen.
Blijkbaar bij het aankopen en ik neem aan voordien komen kijken/rijden enz was er niets aan de hand?

Ik persoonlijk begrijp niet dat mensen dan aan terug brengen denken. Bewijs maar eens dat het paard niet goed was zou ik als vorige eigenaar denken, weet jij veel wat er bij de nieuwe eigenaar allemaal gebeurd is. Paard is goed, gekeurd en wel weggegaan. Daar ging ik niet op in. Vind het al heel vreemd dat zij in eerste instantie aanbieden om mee te betalen.

Wat wil je zelf? Als het paard met echt teveel pijn staat en al een tijd staat en daarbij er geen vooruitgang lijkt te komen dan zou ik nadenken over slacht/inslapen.
Ik zeg nergens dat ze het paard terug moet doen? Ik weet ook wel dat dat niet te bewijzen valt. Het paard was goedgekeurd toen ze hem kocht en ze kende het paard voor de koop nog niet dus kan ze niks bewijzen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:44

TS, van veel blessures is wel door de DA vast te stellen of ze chronisch zijn en er dus al lange tijd zitten, of acuut. Misschien heb je daarmee nog een handvat om te laten vaststellen of de problemen waar jij nu mee zit al van heel lang terug dateren en van voor de verkoop, bijv door de aanwezigheid van littekenweefsel.
Betekent echter wel dat je eerst zelf veel geld en moeite moet investeren om dat te laten vaststellen en de uitkomst is natuurlijk onzeker.
Maar het is een optie.

Als iets er al heel lang gezeten heeft zou je de toen keurende DA daarop kunnen aanspreken.
Maar ik denk dat het al bij al wel een lange en moeilijke weg zou worden ...

Love - language - leadership

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:45

DualPep schreef:
@ Naomi
DualPep schreef:
Veearts dacht eerst misstapje. Geadviseerd om 2
Weken aan de hand te stappen, metacam gekregen.
2e bezoek vocht bij de pees gevonden. Pees blessure metacam en compagel afspuiten en afstappen.
3e bezoek veearts gebeld voor rontgenfotos (8)

Dacht eerst aan griffelbeenblessure, veel reactie en zou eruit moeten. Kliniek zei dat hij daar geen pijn aan heeft en het er alleen lelijk uit ziet.

1e afspraak kliniek: uitverdoofd en peesscan.
Pees was goed.
Bij het uitverdoven kwamen we op de kogel terecht. Uitverdoofde kogel liep hij beter.
Paard heeft injectie in de kogel gehad arts vermoedde gewrichtsontsteking.
Advies 5 dagen 10 min stappen daarna mag hij los en 30 min stappen.


Dit heb ik dus geprobeerd. 3 x veearts elke keer zaten er 2 weken tussen, om te kijken of er verbetering was, na röntgenfoto's doorgestuurd naar kliniek. Maandag dus de 2e keer.

Dus na het stappen ook geen verbeteringen? Ik hoop dat ze maandag de echte oorzaak ontdekken zodat je zekerheid hebt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot, Trendiction en 86 bezoekers