Wat mijn paard te eten geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

drenterxx
Berichten: 1393
Geregistreerd: 20-11-13

Wat mijn paard te eten geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 12:24

Hallo,
Wij krijgen binnenkort misschien een 4 jarige KWPN merrie.
Ik weet dat het heel erg licht aan het paard zelf, maar ik wil toch een beetje een globaal inzicht van wat ik te eten kan geven, ik kan het altijd nog veranderen.

De bedoeling is dat ze s' morgens om half 8 naar buiten gaat, waar ze onbeperkt kan grazen.
Om 4 uur ga ik 1 tot 1,5 uur rijden, een buitenrit, springen in de bak ect.
Als we terugkomen krijgt ze een plak hooi,
En als ik zelf heb gegeten word de slowfeeder helemaal gevult en gaat ze op stal, daar kan ze dan heel de nacht mee doen.

Wat kan ik nog bijvoeren qua biks? Ik hoor het graag! :)


MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat mijn paard te eten geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:28

Onbeperkt grazen in deze tijd van het jaar is niet voldoende. Er zit nog erg weinig voedingstoffen in gras, bijvoeren op de weide is dus wel aan te raden.

Daarnaast zou ik een sport of basisbrok gaan voeren of een muesli. Iig iets waar alles in zit, haver of biks separaat alleen als je merkt dat ze niet op gewicht te houden zijn of te weinig energie hebben.

Beste advies; vragen wat ze nu krijgt en als ze het daar goed op doet dit overnemen.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

drenterxx
Berichten: 1393
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Wat mijn paard te eten geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 15:52

Oke, dus misschien een slowfeeder in het land ophangen?
En hoeveel biks zou er (ongeveer) nodig zijn?

Autumnn

Berichten: 8010
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:57

MarliesV schreef:
Onbeperkt grazen in deze tijd van het jaar is niet voldoende. Er zit nog erg weinig voedingstoffen in gras, bijvoeren op de weide is dus wel aan te raden.

Daarnaast zou ik een sport of basisbrok gaan voeren of een muesli. Iig iets waar alles in zit, haver of biks separaat alleen als je merkt dat ze niet op gewicht te houden zijn of te weinig energie hebben.

Beste advies; vragen wat ze nu krijgt en als ze het daar goed op doet dit overnemen.


Even uit interesse, waarom raad jij sportbrok aan?
Als haar paard een uurtje aan het werk gaat moet basis brok voldoende zijn lijkt me.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:01

Het ligt inderdaad ontzettend aan je paard. De weide biedt op dit moment niet veel aan voedingsstoffen en als je niet wil dat ze je grasmat omspitten op zoek naar de wortels van het gras (weet niet hoe groot je weiland is natuurlijk) zul je op de wei ook iets van ruwvoer moeten aanbieden. Als ze 's nachts voldoende kwaliteitsvol ruwvoer tot haar beschikking heeft kan wat je overdag op de wei voert best wel wat armer of ouder hooi zijn. Dat is dan meer afleiding/buikvulling.

Qua krachtvoer zou ik even kijken naar wat ze nu gewend is en wat ze nu aan arbeid verricht. Het is een 4 jarig paard en die zijn in de groei. Een goede basisbrok is dus belangrijk. Wat jij aangeeft aan arbeid lijkt me erg heftig voor iedere dag. Weet niet of je van plan bent om iedere dan 1 tot 1.5 uur te rijden, maar voor een vierjaarse is een dag of vier serieus werk echt wel zat.

Qua ruwvoer zou ik gokken op een kilo of acht per dag, maar dat hangt erg van de voedingswaarde af. Je krachtvoer ligt ook aan de samenstelling. Gezien de leeftijd van het paard zou ik beginnen met per dag een kilo biks en dit aanvullen met een muesli, eventueel een vitaminesuplement erbij geven. Als je merkt dat ze meer nodig heeft voor energie en spieropbouw en ze er niet onnodig heet van wordt kun je de biks wat gaan opbouwen.

drenterxx
Berichten: 1393
Geregistreerd: 20-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 16:23

saarie schreef:
Het ligt inderdaad ontzettend aan je paard. De weide biedt op dit moment niet veel aan voedingsstoffen en als je niet wil dat ze je grasmat omspitten op zoek naar de wortels van het gras (weet niet hoe groot je weiland is natuurlijk) zul je op de wei ook iets van ruwvoer moeten aanbieden. Als ze 's nachts voldoende kwaliteitsvol ruwvoer tot haar beschikking heeft kan wat je overdag op de wei voert best wel wat armer of ouder hooi zijn. Dat is dan meer afleiding/buikvulling.

Qua krachtvoer zou ik even kijken naar wat ze nu gewend is en wat ze nu aan arbeid verricht. Het is een 4 jarig paard en die zijn in de groei. Een goede basisbrok is dus belangrijk. Wat jij aangeeft aan arbeid lijkt me erg heftig voor iedere dag. Weet niet of je van plan bent om iedere dan 1 tot 1.5 uur te rijden, maar voor een vierjaarse is een dag of vier serieus werk echt wel zat.

Qua ruwvoer zou ik gokken op een kilo of acht per dag, maar dat hangt erg van de voedingswaarde af. Je krachtvoer ligt ook aan de samenstelling. Gezien de leeftijd van het paard zou ik beginnen met per dag een kilo biks en dit aanvullen met een muesli, eventueel een vitaminesuplement erbij geven. Als je merkt dat ze meer nodig heeft voor energie en spieropbouw en ze er niet onnodig heet van wordt kun je de biks wat gaan opbouwen.


Bedankt!
Ik geef sowieso op zondag een rustdag, dan mag ze heel de dag op wei, en eventueel nog een dag in de week.
Ik wissel het ook af, soms een keer een uur per dag vd en parelli, en een keer een dag een wandeling aan de hand ;) ongeveer 3x per week echt rijden :j

Ik denk dat ik als basisbrok dit voer ga geven:
http://www.pavo.nl/producten/brokken/pa ... lus?filter[2][]=1

En als musli:
http://www.pavo.nl/producten/uniek/pavo ... ife?filter[2][]=2

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:25


drenterxx
Berichten: 1393
Geregistreerd: 20-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 16:28

troi schreef:
Waarom uberhaupt brok geven? Zit vol met suiker (net als de meeste mueslis teouwens) , een snelle calorie bom maar net zo gezond eigenlijk als een marsje met een vitaminenpil voor mensen. Lees dit eens: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.htm


Interessant! Eigenlijk ben ik er altijd een beetje tegen, veel brok. Misschien altijd onbeperkt hooi geven, en na het rijden een handje basic musli als belonging ofzo, zou dat ook een goede optie zijn?

mavantos

Berichten: 3516
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:30

Ik zou proberen 2x daags een halve schep brok te geven (dus voor ze de wei in gaat en rond een uur of 6 bijvoorbeeld) en dan even aankijken hoe ze het erop doet. Word ze een beetje magerder, dan geef je in de ochtend en avond een kwart bij en dan weer even aankijken.

Mijn paard van 10 jaar oud die 6 dagen per week redelijk zwaar traint krijgt 3x daags 1 schep biks (sport).

Kilimanjaro
@puppy_freek

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:31

@ts. Dat klinkt heel goed, wel zou ik ipv muesli gaan voor een goede vitaminekorrel, heb je weinig van nodig, dus niet duur, en dan weet je zeker dat hij alles krijgt. Mocht je paard te slank worden dan kun je er altijd nog een goede muesli bij doen voor wat extra calorieen.

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Re: Wat mijn paard te eten geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:33

Ik zou ook voor alleen ruwvoer gaan met als aanvulling een goede vitamine korrel

Gestoorde paarden zijn uniek, gestoorde mensen jammer genoeg niet!

drenterxx
Berichten: 1393
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Wat mijn paard te eten geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 16:36


Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Re: Wat mijn paard te eten geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:14

Pavo Care4life is geen brok maar losse kruiden

Gestoorde paarden zijn uniek, gestoorde mensen jammer genoeg niet!

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Wat mijn paard te eten geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:17

Misschien is het handig om aan de vorige eigenaar te vragen hoeveel ze eet ? en eventueel bij meer training iets meer gaan voeren

Je paard is de spiegel van je ziel ......kijk er regelmatig kritisch in polijst 'm tot ie blinkt en laat 'm niet meteen barsten als je iets ziet wat je niet bevalt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bolletje29, c_alsemgeest, jazzejam, Lalidan, ryukapple, Steppe en 7 bezoekers