niet oplossende oplosbare hechtingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

niet oplossende oplosbare hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:45

Dat ik niet helemaal normaal ben wist ik al ;)
maar toch ben ik benieuwd of er meerdere mensen zijn waarbij oplosbare hechtingen niet oplossen.

in 2010 ben ik aan mijn kaak geopereerd (apex resectie), na 2 weken terug op controle en toen zijn de hechtingen (die na ca 1 week opgelost hadden moeten zijn) verwijderd.

In 2011 een dubbele apex resectie waarbij ook mijn verhemelte open ging. Ik heb 3 weken niet kunnen eten, amper drinken en niet kunnen praten omdat de hechtingen, die met 5 dagen opgelost zouden zijn(dit hoorde ik dus achteraf), nog steeds in m'n mond zaten. Na 2,5 week was ik het zat en had mijn vriend een afspraak voor mij gemaakt. Met 3 weken zijn ze er toen uitgeknipt.

vorig jaar heb ik een operatie aan m'n neus gehad. De blauwe hechtingen zijn eruit gehaald na een week, en de andere moesten vanzelf oplossen. Dit zou nog max 2 weken duren.Bij ongeveer de helft waren de knoopjes losgeraakt door de zalf, deze zijn er uitgekomen (niet opgelost, maar gewoon losgeraakt) en de rest is er 2 maanden na de operatie uitgeknipt.

nu heb ik 1,5 week geleden weer een operatie aan m'n neus gehad. Hechtingen die erin zijn gegaan zouden binnen een week zijn opgelost volgens de chirurg.
natuurlijk zaten al die dingen er nog gewoon. Vanavond heb ik er 1los gekregen, deze is gewoon helemaal intact eruit gekomen. Niet opgelost niks.
door het vele gebruik van de zalf is het knooopje losgeraakt waardoor de hechting eruit kon. Nu de ander 7 nog ;)

zijn er nog meer mensen waarbij oplosbare hechtingen gewoon niet werken? En wat hebben jullie gedaan? Is dit ergens genoteerd in jullie medisch dossier?

bij mij is het nu elke,keer afgedaan als "incident" en "zulke dingen komen heel soms voor".

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: niet oplossende oplosbare hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:50

Ik heb er ook last van, met name bij de tandarts. Moet ze ook lospulken, helemaal oplossen doen ze niet. Uiteindelijk blij dat ze er dan uit zijn. Ga er van uit dat artsen te optimistisch zijn met die 7 dagen. En ik ben blij dat ze langer blijven zitten en niet na 3 dagen al zijn opgelost want als het dan nog niet is genezen heb je echt een probleem.

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: niet oplossende oplosbare hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:57

Als ze bij mij niet eruit geknipt worden zitten ze er na een paar maanden nog, totdat de knoopjes losraken.

mijn knie is in 2006 geopereerd en onderhuids gehecht. Daar heb ik zeker een jaar of 2 heel duidelijk het draadje gevoeld.
die voel ik nu niet meer in het litteken, maar dat kan ook gewoon komen omdat er litteken weefsel overheen/omheen is gegroeid.

heb jij het in je medisch dossier staan?
ik zou bv, mocht het ooit nog nodig zijn, liever niet in lagen gehecht willen worden maar met diepe hechtingen.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:57

Het gebeurd soms. Meestal worden die hechtingen dan dun en gaan ze kapot waardoor ze er vanzelf uitgaan. Jammer dat het ziekenhuis dat zo wegzet als 'komt soms wel eens voor'.

Je kan ze heel eenvoudig zelf verwijderen. De hechting iets optillen met een pincet en dan net afknippen bij de huid aan 1 kant, vervolgens trek je de hechting met het pincet aan de andere kant eruit, zodat er geen 'vieze' draad door de wond heen komt. Pincet schoonmaken net als de schaar met alcohol voordat je begint.
Bij me broertje werkten ze ook niet. Die ging er toen zelf aan pulken en heeft er een lelijk litteken aan overgehouden. Nu weet ik zelf hoe je ze moet verwijderen dmv mijn opleiding dus hihi

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: niet oplossende oplosbare hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:00

Ik zie het op mijn werk ook vaker, maar meestal zijn de hechtingen dan van binnen uit wel aan het oplossen maar blijven de knoopjes aan de buitenzijde lang zitten.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:04

Afh. van het soort oplosbare hechting kunnen ze er tussen de 10 dagen en een half jaar over doen.
Kortom... varieert nogal, echter arts zou het bij benadering van het gebruikte materiaal moeten kunnen aangeven.
Is niet alleen afh. van het materiaal (soort en dikte), maar ook van de plaats waar het erin gezet wordt en de mens waar het in gezet wordt.

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 00:05

Ik weet idd ook hoe ik ze moet verwijderen, heb ook zo'n mesje ervoor liggen.
maar in m'n mond en in m'n neus waag ik me toch niet aan ;)
Hechtingen op plaatsen waar ik bij kan verwijder ik zelf of vraag ik iemand anders (met een arts als vader en moeder+zusje als verpleegkundigen is er altijd wel iemand te strikken om de hechtingen die ik zelf niet los krijg te verwijderen)

charaz, bij mij blijft het gedeelte van binnen ook echt zitten. Daar heb ik na m'n eerste kaak operatie beter op gelet en nagevraagd bij de persoon die ze verwijderde...
het is/was echt net zo dik als het stukje wat niet onder m'n huid zat

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: niet oplossende oplosbare hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:11

Heb een tijd terug bij ons ook een patiente gezien die nog een stukje hechting had van een paar jaar terug echt bizar, inderdaad ook normale dikte nog.

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 11:32

Dat zou ook zo bij mij kunnen gebeuren.
Dit jaar heb ik eind mei nog een hechting uit mn neus gehaald, die was er vlak voor de kerst in gegaan.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:36

Paar weken terug was een kies bij mij getrokken en die was ook gehecht met oplosbare hechtingen. Die zou ook binnen een week opgelost moeten zijn maar dat heeft bij mij bijna vier weken geduurd. Dit is ook niet opgenomen in mijn dossier omdat ik geen zin had om de tandarts te bellen. Ik denk altijd ''komt vanzelf wel goed''. :')

Wat zegt je dokter er van?

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: niet oplossende oplosbare hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:56

Bij mij lossen die dingen inderdaad ook niet op. Twee jaar terug een operatie aan mijn oor gehad, die hechtingen zouden binnen een week oplossen. Na twee weken zaten ze er nog dus die moesten er toen door de arts eruit gehaald worden (wat overigens ontzettend veel pijn deed).
En heb het ook een keer gehad bij een hechting in mijn mond, nadat er een verstandskies getrokken was. Die waren na een paar weken ook nog steeds niet opgelost, maar die heb ik er zelf uitgehaald toen.

maartje_h

Berichten: 8069
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: niet oplossende oplosbare hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:58

herkenbaar. Ik ben 3 maand geleden geopereerd aan mijn mond en die krengen lossen bij mij dus ook niet op.
Helaas wel veel last van gehad doordat er ontstekingen enzo door ontstonden.
Ik ben voor een paar naar de huisarts gegaan en de rest heb ik er zelf uit geprutst.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: niet oplossende oplosbare hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:02

Ik dacht altijd dat oplosbare hechtingen erg optimistisch een naam hadden gekregen en dat ze helemaal niet volledig kunnen oplossen :') Wellicht ter overvloede: bij mij werkt het dus ook voor geen meter :n

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: niet oplossende oplosbare hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 14:17

Mijn artsen zeggen dus "dat het weleens kan voorkomen" en "in sommige gevallen lost het niet op".
In mijn dossier is dus (nog) niks vermeld.
Bij mn eerst volgende controle (eind januari) ga ik het wel aankaarten. Ongetwijfeld dat de meeste hechtingen er dan nog in zitten (als ik ze niet losgepeuterd heb ;) ).
Hopelijk willen ze het dan wel vermelden in mn dossier.

Bij mn zusje lossen ze wel goed op. Ik dacht net als Corelli dat het een leuke optimistische naam was ;)
Totat ik bij mn zusje zag dat die dingen echt kunnen oplossen :wow:

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: niet oplossende oplosbare hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:37

Ik ken het van mijn hond. Inwendige oplosbare hechtingen die het lichaam zelf naar buiten werkte heeft meer als een jaar geduurd...