Bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 10:27

Een hengsteveulen van1 jaar is in mei bij me toegekomen. Volgens de fokkerij had hij geen wormen.
Ik heb hem pas na 2,5 maand dat hij bij mij zat ontwormd, omdat ik hem niet nog meer wou belasten na verandering van omgeving.
Merkte wel dat hij slomer werd en opgezette buik kreeg.
Er kwamen veel wormen mee, lint en bloedwormen (met equest pramox)
Veearts raadde me aan om na 3 maand nog eens te ontwormen, heb ik gedaan, maar merk dat z'n mest constant vol zit met rode bloedwormpjes. Blijkbaar zijn de actieve stoffen toch geen 3 maand werkzaam zoals de veearts me zei.
Maak me zorgen. Heb eens andere veearts gebeld voor advies, maar misschien kon hier ook nog iemand helpen.


theedoos

Berichten: 294
Geregistreerd: 19-01-12
Woonplaats: Ergens in de Hoeksche Waard

Re: Bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:29

Heel snel een DA laten komen en bloed laten trekken voor de waardes.
Zo hebben wij onze jaarling in moeten laten slapen door die etters! Snel handelen voor het te laat is!

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:30

Bij een hevige worminfectie mocht je bij volwassen paarden wel korter achter elkaar een wormspuit geven. Weet iemand hoe dat bij jaarlingen werkt?

Anders Utrecht even bellen, die willen je altijd wel adviseren.

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 10:33

theedoos schreef:
Heel snel een DA laten komen en bloed laten trekken voor de waardes.
Zo hebben wij onze jaarling in moeten laten slapen door die etters! Snel handelen voor het te laat is!

Veearts kan pas maandag komen, is de enige die ik echt vertrouw en die moet van verder komen. Ik heb hem pas nog ontwormd met Equest. Kunnen ze dan nog iets doen?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 10:34

demo_love schreef:
Bij een hevige worminfectie mocht je bij volwassen paarden wel korter achter elkaar een wormspuit geven. Weet iemand hoe dat bij jaarlingen werkt?

Anders Utrecht even bellen, die willen je altijd wel adviseren.

Gaat me nu vooral om wat ik nu moet doen. Ik ben van België, maar zal ze contacteren. Thx!
Heb naar Moerbeke gebeld. Is dichter bij, mocht hij moeten opgenomen worden....
Hij is wel erg actief, dus hoop dat het nog niet te laat is....
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 03-12-13 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:39

Cambiar schreef:
demo_love schreef:
Bij een hevige worminfectie mocht je bij volwassen paarden wel korter achter elkaar een wormspuit geven. Weet iemand hoe dat bij jaarlingen werkt?

Anders Utrecht even bellen, die willen je altijd wel adviseren.

Gaat me nu vooral om wat ik nu moet doen. Ik ben van België, maar zal ze contacteren. Thx!


Hier staat het nummer van de faculteit in Utrecht:
http://www.diergeneeskunde.nl/over-ons/contact-route/

Je moet idd wel snel reageren met een worminfectie, anders kan het fataal worden.

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 10:41

demo_love schreef:
Je moet idd wel snel reageren met een worminfectie, anders kan het fataal worden.


Thx, maar heb gebeld naar Moerbeke, omdat het dichter bij is.
Kan het nu nog fataal zijn? Heb hem eind november ontwormd....

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:42

Cambiar schreef:
demo_love schreef:
Je moet idd wel snel reageren met een worminfectie, anders kan het fataal worden.


Thx, maar heb gebeld naar Moerbeke, omdat het dichter bij is.
Kan het nu nog fataal zijn? Heb hem eind november ontwormd....


Als je aangeeft dat er nog steeds wormen zichtbaar zijn, dan kan het nog steeds fataal zijn. En (eventuele) ingekapselde wormen zie je niet.

Wat zei Moerbeke?

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 10:56

Gent is dichter. Ga vandaag naar kliniek met hem.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:00

Succes, laat even horen hoe het gegaan is.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:50

Bloedwormen bij jonge paarden zijn zeker niet zonder gevaar!
Goed dat je vandaag terecht kunt bij de kliniek, sterkte en succes gewenst!

Love - language - leadership

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:52

Sterkte!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 16:18

Kliniek zei me dat bij bloedwormen een opname geen zin heeft. Ga de veearts nu laten komen.
Merci om te helpen ;-)!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 19:27

Zou een jaar duren volgens veearts eer alle bloedwormen dood zijn, door die ingekapselde toestanden.
Elke maand ontwormen, afwisselen. Hij zal me donderdag een schema geven.
Is iemand die heel erg verwaarloosde paarden behandelt in Oostbloklanden, dus denk wel dat ik hem kan vertrouwen.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:18

Cambiar schreef:
Een hengsteveulen van1 jaar is in mei bij me toegekomen. Volgens de fokkerij had hij geen wormen.
Ik heb hem pas na 2,5 maand dat hij bij mij zat ontwormd, omdat ik hem niet nog meer wou belasten na verandering van omgeving.
Merkte wel dat hij slomer werd en opgezette buik kreeg.
Er kwamen veel wormen mee, lint en bloedwormen (met equest pramox)
Veearts raadde me aan om na 3 maand nog eens te ontwormen, heb ik gedaan, maar merk dat z'n mest constant vol zit met rode bloedwormpjes. Blijkbaar zijn de actieve stoffen toch geen 3 maand werkzaam zoals de veearts me zei.
Maak me zorgen. Heb eens andere veearts gebeld voor advies, maar misschien kon hier ook nog iemand helpen.


Vervelende situatie zeg!
De actieve stoffen in de Equest Promax zijn 2 weken werkzaam, ik begreep dat een deel wordt opgenomen door het lichaam en in de loop van 2 weken daardoor blijft werken. 3 maand actief is niet mogelijk.
Het grote nadeel van bloedwormen is dat ze zich in kunnen nestelen en plots vrij kunnen komen. Daarom moet je met rode bloedwormen goed oppassen, omdat als er veel in een keer vrij komen kan je ook nog zware koliek krijgen.

En ander probleem is dat het ontwormingsmiddel goed werkt op de volwassen worm en slecht tot niet op de larven en de eitjes. Bij een goede wormspuit doodt je dus alle volwassen wormen, maar maar een heel klein deel van de larve. Die ontwikkelen zich weer tot wormen die je weer in de mest vindt. Daarom wordt bij een zware besmetting vaak aangeraden korter op elkaar te ontwormen. Maar ook weer niet té kort, want die larve moeten wel de tijd krijgen zich te ontwikkelen tot wormen. Naast dat je ook nog zit met de larve die zich in kapselt, en pas veel later kan ontwikkelen.

Bij een paard met dus een zware wormbesmetting zal je niet alleen nu, maar ook zeker het komende jaar goed op moeten blijven letten en ontwormen. Als ze samen staan, vergeet dan ook de rest van de kudde en het weidebeleid niet. En natuurlijk sterkte met zo'n jong paard!

"Een draver, is gaver" :D

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 23:09

Thx!
Mijn veearts vertelde me net hetzelfde ;-). is iemand die ik nooit kon berijken omdat hij veel in oost Europa zit, maar nu aan de lijn had.
Morgen komt hij.
Zal blij zijn, trek het me heel hard aan...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers