[Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Reneee

Berichten: 5779
Geregistreerd: 24-09-07

[Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 21:04

* Bokt



Afbeelding
Ukje kan flemen
Foto: Eddy_Rocks
Het is de droom van elk pennymeisje: een paard dat voor je door zijn knieën zakt of machtig op twee benen staat. Vrijheidsdressuur wordt steeds populairder. Maar niet alleen bij pennymeisjes, bijna iedereen vindt het leuk om te zien of te doen. Zo worden kunstjes tegenwoordig ook buiten het circus veel gezien. In Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje vertelt Nikki van Olst (Bokker VisibreTeam) waar je het beste kunt beginnen.

Vrijheidsdressuur is het dresseren van een paard in vrijheid en komt voort uit een eeuwenlange traditie van paarden en pony’s in circussen die kunstjes uitvoeren. Op dit moment is het een tak van paardensport die steeds populairder wordt. Voor veel mensen is het een leuke manier om eens op een andere manier met hun paard om te gaan. Bovendien kan vrijheidsdressuur, mits goed uitgevoerd, goed zijn voor de gymnasticering van het paard, je traint spieren die ze anders niet of nauwelijks gebruiken. Ook zijn er oefeningen die geestelijk veel van het paard vragen.

In haar boek besteedt Nikki niet enkel aandacht aan de oefeningen. Het boek begint met een beschrijving over de impact van oefeningen op het paardenlichaam. Vrijheidsdressuur vraagt namelijk het gebruik van spieren die normaal minder sterk worden benut. Bij een buiging bijvoorbeeld, worden de rug- en buikspieren optimaal getraind. Vraag je in één keer door, dan kan een paard zich flink blesseren.

Daarnaast gaat ze in op verschillende trainingsmethoden, zoals werken met druk en het gebruik van de clicker, om vervolgens te beginnen met de basics. Zo leidt ze de lezer voorzichtig binnen in de wereld van vrijheidsdressuur.

Elk paard is anders en daar speelt Nikki goed op in. Zo benoemt ze bijvoorbeeld vier methodes voor het steigeren en gaat ze apart in op het steigeren onder het zadel. Vervolgens benoemt ze een aantal probleemsituaties die mogelijk kunnen voorkomen. Een paard kan bijvoorbeeld naar voren springen of niet hoger willen steigeren.

In vergelijking tot andere boeken is het heel volledig. Ze behandelt ‘nieuwere’ kunstjes, zoals het gekruist buigen en vanuit het knielen naar steigeren. Het is zeker een aanvulling op eerdere boeken die al geschreven zijn. Waar andere boeken dingen over het hoofd zagen, zoals mogelijke fouten, of snel en kort beschreven gaat Nikki overal duidelijk op in. Ze is helder over welke gevaren bij elke oefening komen kijken en laat daar ook foto’s van zien. Elk paard reageert anders en Nikki heeft daar zoveel mogelijk geprobeerd rekening mee te houden.

Wat ik wel mis is een inhoudsopgave. Het is lastig om snel een oefening op te zoeken, daarvoor moet je het hele boek doorbladeren. Daardoor is het boek redelijk onoverzichtelijk. Ik mis structuur, overzicht en soms ook logica. Aan het einde vertelt ze bijvoorbeeld over rassen waarmee ze heeft gewerkt en waar rekening mee te houden, iets wat misschien beter voorin had kunnen staan. Om alles te begrijpen moet je het hele boek goed lezen, het is geen naslagwerk dat je snel even pakt.

Maar dat is ook het enige. Van alle boeken over vrijheidsdressuur die ik gelezen heb is deze verre uit het volledigst. Het belicht twee kanten van het verhaal: de valkuilen en het succes. Een echte aanrader om te lezen.


KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:06

Leuke recensie, kan Nikki trots op zijn!


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Babsding

Berichten: 744
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Overijssel

Re: [Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:09

Toprecensie!

NikkivanOlst

Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:14

Heel leuk! :D

En bedankt voor de superleuke recensie!

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2092059
Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl

janouk
Blogger

Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 07:16

*\o/* gefeliciteerd met deze recensie

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Kamide
Berichten: 1764
Geregistreerd: 11-03-04

Re: [Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:41

Super! Heb het boek net gehad voor mn verjaardag en ben nu helemaal nieuwsgierig!! :D

Foundtheone

Berichten: 477
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:46

Ik heb hem ook al besteld!!

Accept the fact that some people didn't intend to let you down. Their best is just less then you expected.

EngeltjeS

Berichten: 16629
Geregistreerd: 06-06-03

Re: [Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:31

Wauw, dit is nog eens een mooie recensie! :D
Nikki je bent goed bezig!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:43

+:)+
Boek klonk al interessant, maar nu zeker :Y) ;)

MendyGinger

Berichten: 633
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Dorpje in Gelderland

Re: [Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:49

Gefeliciteerd met de recensie! Ik ga hem zeker bestellen! :D

Thera
&♥ Nikki &♥ Esra

Anoniem

Re: [Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:49

Wat ontzettend leuk dat je op de voorpagina staat, Nikki!!! :):)
Ik vind je boek geweldig en zodra het weer kan, ga ik hem in de praktijk gebruiken. :j

drenterxx
Berichten: 1393
Geregistreerd: 20-11-13

Re: [Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:52

Lijkt me een leuk, en leerzaam boek. Ik wil hem zeker eens aanschaffen! :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Anoukjuuuhh, BingBot, cissy, daliance, Firebug, mce, Phonix, Tantejeanne, Thjalfy, Vagabondo en 58 bezoekers