Welke commando's voor vrijheidsdressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Welke commando's voor vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 21:26

Hoi bokkers :) ,

Ik wil graag wat serieuzer met mijn pony beginnen aan vrijheidsdressuur.
Hij kan terug lopen, halt houden, volgens, achteruit en op het blok.
Wat voor een commando's hebben jullie voor flemen, steigeren, jambette enz.

Liefs,
Kyra

#OTJE, My hero, My pride, My Pony <3


FD_horses

Berichten: 1254
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:28

Een commando aanleren bij een trucje. Aller eerst is het belangrijk dat je verschillende commando’s hebt, zo dat je paard geen verwarring krijgt. Ook is het belangrijk om bij de ( grote ) trucs een niet aller daags commando te hebben. Denk hier bij aan het steigeren, dit is een gevaarlijke oefening, voor dit soort trucs is het belangrijk dat je een commando hebt dat niet snel voor komt. Bij het steigeren zullen veel mensen het commando ‘ Hoooooog ‘ gebruiken, maar een paard kan dit ook met ‘ hoooo’ vergelijken. Voor dit soort trucs kan je dus beter een commando kiezen wat niet snel voor komt , bij voorbeeld ‘staaaaaa op ! ‘ Het voordeel stem commando’s zijn dat je het ook op je paard kan vragen, bijvoorbeeld het terug lopen. Beloon je paard altijd binnen 3 seconde, zo is het geheugen nog vers en weet je paard waar voor hij beloond word.
Er zijn ook lichaam hulpen / commando’s wat ook een grote rol speelt. Een paard zal dit sneller door hebben dan een stem commando. Bij lichaam commando’s raak / wijs je naar je paard bij een bepaalde truc. Zo kan je bij het flemen het stemcommando ‘fleeem of, lach ‘ geven, en als lichaam hulp je vinger voor zijn neus bewegen. Je paard za dan sneller de link leggen en het dus ook eerder snappen.

Paarden armbanden en sieraden van paarden haar in opdracht! Zie http://www.Lavitana.com voor paarden sieraad, alles over vrijheidsdressuur, groeps's en privé lessen, workshop's, show's,fotografie, én veel meer!
Info@lavitana.com

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Re: Welke commando's voor vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 21:42

Bedankt FD_horses!
Otje luistert heel goed naar commando's gelukkig :)

#OTJE, My hero, My pride, My Pony <3

NikkivanOlst

Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 07:34

Het is belangrijk dat je duidelijkheid schept tussen de oefeningen, dus waarom je ergens staat: jambette vanaf de zijkant? Hoe wil je naar de spaanse pas werken? Jambette op hand commando? Wel eens gedacht aan de risico's dat dat met zich meebrengt?

Voor het steigeren gebruik ik altijd een 'safety' commando: 'let op' voor het paard mag steigeren. Dus pas wanneer ik 'let op' + op de grond tik en dan het 'up' commando geef komt een paard bij mij omhoog, anders niet. 'Up' is dus voor zo'n paard niet van belang omdat hij het 'let op' commando niet eerst heeft gehad. Zo bouw je een safety op de oefening in.

Let ook op een stukje logica: een klassieke buiging op een zweepcommando op het been is niet handig: daar heb je je jambette zitten en een commando voor het compliment is logischer op het been: Omdat het been ook mee moet bewegen.

Het belonen binnen 3 seconden is overigens helemaal nergens voor nodig: een paard is geen goudvis :)
Werk je met clicker dan weet een paard dat ná de click altijd wat lekkers komt, wat jou dus de kans geeft om op je gemak het voer te pakken en te geven.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2092059
Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl


supereendje
Berichten: 38
Geregistreerd: 01-12-13

Re: Welke commando's voor vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:15

voor flemen is gewoon fleeeeem of lahach (zo spreek je het uit) en voor jambette zeg ik jaaaaaaaambet
en steigeren is up het duidelijkst

ellensoest
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:03

Ben 2 weken geleden begonnen met kleine truukjes bij een van mn verzorgpaarden, ze blijkt er echt talent voor te hebben! /3
Voor flemen heb ik vinger in de lucht *\o/*
voor lipje vlnr. flapperen zwaai ik mn vinger heen en weer zeg maar alsof je iemand boos toespreekt
hoofd schudden schud ik ook mn hoofd en dan doet ze mee
kusje leg ik mn vinger waar op mn gezicht ik het wil en dan steekt ze haar lipje uit en beweegt ze tegen mn wang aan haha word je gezicht lekker zwart van :9
en knuffel dan ga ik naast haar staan aan de rechterkant en sla ik mn armen zeg maar om haar heen en dan doet ze zeg maar haar hoofd om mn nek haha, geeft ze een knuffel <3

Jeltje ❃
Sinne ❀
Loena ✿

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 07:27

SinneJelt schreef:
Ben 2 weken geleden begonnen met kleine truukjes bij een van mn verzorgpaarden, ze blijkt er echt talent voor te hebben! /3
Voor flemen heb ik vinger in de lucht *\o/*
voor lipje vlnr. flapperen zwaai ik mn vinger heen en weer zeg maar alsof je iemand boos toespreekt
hoofd schudden schud ik ook mn hoofd en dan doet ze mee
kusje leg ik mn vinger waar op mn gezicht ik het wil en dan steekt ze haar lipje uit en beweegt ze tegen mn wang aan haha word je gezicht lekker zwart van :9
en knuffel dan ga ik naast haar staan aan de rechterkant en sla ik mn armen zeg maar om haar heen en dan doet ze zeg maar haar hoofd om mn nek haha, geeft ze een knuffel <3


Wat leuk!! We hebben met Otje nu ook geoefend en hij snap dat helemaal :) Zoooo schattig! Ik zal snel een foto plaatsen. Voor flemen hebben we het commando: zeggen: fleeeeem, en een vinger in de lucht :) :)

#OTJE, My hero, My pride, My Pony <3

bleekje3

Berichten: 111
Geregistreerd: 08-12-08
Woonplaats: Rijen

Re: Welke commando's voor vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:43

Vaak gebruik je niet alleen een stem hulp maar je hele lijf. Ik sta bij alle oefeningen op een andere plaats bij mijn paard. Dit doe ik bewust om het zo duidelijk mogelijk te houden. Een paard luistert vaak niet na het woord wat je zegt, maar de toon waarop je iets zegt, en hoe jou lichaam dan naast die van hem staat. Kies commando's die voor jou makkelijk te onthouden zijn, en die jou het beste liggen. Jij bent ten slotte degene die met hem traint ;)

Paarden Santman! bezoek ons op facebook, instagram of youtube :)

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 15:19

Bedankt voor je antwoord bleekje3!
Welk commando hebben jullie voor het compliment?

#OTJE, My hero, My pride, My Pony <3

sabriina0001

Berichten: 340
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:53

Hallo Bokkers!! wie weet hoe je je paard leert lopen op zijn achterbenen terwijl hij dus steigerd?? mijn shet kan al op commando steigeren maar ik weet niet hoe je het lopen aanleert ????

ik dacht zelf aan een wortel of iets lekkers aan je zweep hangen.. 8-) tenslotte doet mijn shet alles voor wat lekkers;)

Ima Funny Character<3"Mijn gouden paint horse
www.shineshowdekens.nl 'Exclusieve showdekens & halsters voor je paard' facebook/shineshowdekens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers