buiten rijden: met of zonder hoefijzers?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
supereendje
Berichten: 38
Geregistreerd: 01-12-13

buiten rijden: met of zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 19:45

heeii allemaal!
ik hoop dat ik dit op de goede plaats heb gezet.
maar ik zit nogal met het probleem hoefijzers.
namelijk hoeveel kosten gemiddeld 4 nieuwe ijzers voor een e pony
en kan buitenrijden zonder ijzers, wat is verstandig ook met uitglijden in de winter etc

xx

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:48

Buitenrijden kan zowel met als zonder ijzers.

Het vervelende aan buitenrijden zonder ijzers is dat er vaak steentjes in de hoeven gaan zitten die je pony pijn kunnen doen. Het is daarom niet verkeerd om af en toe tijdens een lange buitenrit de hoeven van je pony uit te krabben.

In de winter als er sneeuw ligt zijn hoefijzers niet prettig. Je krijgt dan namelijk klonten ijs die vast gaan plakken onder de hoeven van het paard. Als je geen ijzers onder de hoeven hebt heb je hier ook geen last van!

Ik heb momenteel geen ijzers onder de hoeven en ben vandaag nog gaan buitenrijden, ging prima! Zodra de winter voorbij is gaan er weer ijzers onder bij mij :)

edit: Ik betaal voor 4 ijzers, warm beslagen, €75 euro. De 4 hoeven worden dan bekapt, er gaan 4 ijzers onder warm beslagen en de voorrijkosten zitten allemaal in die prijs. Ik heb niks te klagen vind ik! Ik doe erg lang met de ijzers :) (3 maanden ongeveer, komt wel omdat de hoeven heel erg langzaam groeien en Belgische hoefsmeden gebruik maken van dikkere ijzers)
Laatst bijgewerkt door Maureen_M op 02-12-13 19:53, in het totaal 2 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11106
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: buiten rijden: met of zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:50

Het zal gemiddeld ongeveer 85-100 euro kosten, hangt van de smid af.
Als je veel in de berm kunt rijden of in het bos, kan het prima zonder ijzers.
Als je veel op de weg gaat rijden en de hoeven slijten daardoor te snel is het iets anders.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: buiten rijden: met of zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:53

Ik heb een maatje e pony en rijd zonder ijzers momenteel. We gaan stukjes over een harde weg, wat langere stukjes over het zandpad en stukjes over gras. Dat gaat prima. Ik hou het wel in de gaten dat alles goed gaat. Ze hebben wat meer grip zonder ijzers, maar als je sneeuwbeslag hebt, kan het ook goed met. Ook bestaan er rubber ringen (?) voor in het ijzer, dan kan je de sneeuw er makkelijk uit halen. Als je kleine stukjes rijd is het niet zo'n punt om gewoon zonder ijzers te rijden.

supereendje
Berichten: 38
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 19:55

mika11 schreef:
Het zal gemiddeld ongeveer 85-100 euro kosten, hangt van de smid af.
Als je veel in de berm kunt rijden of in het bos, kan het prima zonder ijzers.
Als je veel op de weg gaat rijden en de hoeven slijten daardoor te snel is het iets anders.


oke dus is het verstandiger om wel ijzers te nemen, want ben bang dat ze in de winter sneller uitglijd ;$

supereendje
Berichten: 38
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 19:56

zoutenootjes schreef:
Ik heb een maatje e pony en rijd zonder ijzers momenteel. We gaan stukjes over een harde weg, wat langere stukjes over het zandpad en stukjes over gras. Dat gaat prima. Ik hou het wel in de gaten dat alles goed gaat. Ze hebben wat meer grip zonder ijzers, maar als je sneeuwbeslag hebt, kan het ook goed met. Ook bestaan er rubber ringen (?) voor in het ijzer, dan kan je de sneeuw er makkelijk uit halen. Als je kleine stukjes rijd is het niet zo'n punt om gewoon zonder ijzers te rijden.


hoeveel betaal jij voor de hoefsmid als ik vragen mag?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:59

Hier loopt alles bloot, meer grip en weinig/geen schade bij het spelen. Voeding, opbouwen, wegen waar je over wil en deel aanleg bepaald of pony op blote voetjes naar buiten kan. Van 0 en zachte weide naar 10km per dag ineens zal zonder bescherming niet lukken.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:59

supereendje schreef:
mika11 schreef:
Het zal gemiddeld ongeveer 85-100 euro kosten, hangt van de smid af.
Als je veel in de berm kunt rijden of in het bos, kan het prima zonder ijzers.
Als je veel op de weg gaat rijden en de hoeven slijten daardoor te snel is het iets anders.


oke dus is het verstandiger om wel ijzers te nemen, want ben bang dat ze in de winter sneller uitglijd ;$


Dan kun je beter geen ijzers nemen. Anders moet je apart sneeuwbeslag (of andere aanpassing) nemen nog als er sneeuw ligt, want met gewone ijzers kan dat levensgevaarlijk zijn omdat sneeuw gaat klonteren. Terwijl mijn paard zonder ijzers alle grip heeft :)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:02

Hier loopt alles bloot, en nog nooit uitgegleden.

zoesther

Berichten: 83
Geregistreerd: 02-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:04

Ik ken mensen die als ze buiten gaan rijden hoefschoenen omdoen, omdat hun ponies geen ijzers hebben. Is dat misschien een oplossing??

supereendje
Berichten: 38
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:05

oke ik denk dat ik maar geen ijzers neem! hoevaak moet dit gecontroleerd worden door een hoefsmit?

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:06

Ik betaal 35 voor alleen bekappen en 80 voor rond om ijzers. Maar rondom ijzers heb ik nog niet gedaan, misschien komt dat als we heel veel en langere afstanden gaan rijden. De smid doet hem om de acht a tien weken.

Ik ben persoonlijk niet zo dol op hoefschoenen, dat moet ook weer heel goed aangemeten worden.

supereendje
Berichten: 38
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:06

zoeeshuis123 schreef:
Ik ken mensen die als ze buiten gaan rijden hoefschoenen omdoen, omdat hun ponies geen ijzers hebben. Is dat misschien een oplossing??

nog nooit van gehoord maar het klinkt wel als een oplossing ik zal is even gaan zoeken op internet dankjewel!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:06

Ijzers? Rond de 6-8 weken.
Hangt er ook een klein beetje van de hoeven en de slijtage af.

supereendje
Berichten: 38
Geregistreerd: 01-12-13

Re: buiten rijden: met of zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:11

dus als een paard geen ijzers heeft om de 8 weken laten controleren?

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:17

supereendje schreef:
dus als een paard geen ijzers heeft om de 8 weken laten controleren?


Ja, dat kan. Het hangt een beetje af van hoe snel de hoeven groeien. Ook als er wat problemen zijn, zoals beschadiging ergens aan de hoef. Dan is het wel verstandig om wat vaker een en ander na te laten kijken.

supereendje
Berichten: 38
Geregistreerd: 01-12-13

Re: buiten rijden: met of zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:29

en controleren kost dus ongeveer 35 euro?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:28

Bekappen tussen de 25 en 30 euro is wel gangbaar :)
(35 kan ook, maar is vaak regio afhankelijk merk ik)

Mijn hoefsmid komt in de zomer eens in de 12 weken, in de winter zit er nog langer tussen omdat de hoeven slijten op de tegels :)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:32

BRT --> YRT

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: buiten rijden: met of zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:37

Het voordeel van blootsvoets buiten rijden is dat de hoeven een betere doorbloeding hebben dan met ijzers.
Met mijn paard rij ik ook regelmatig over verharde wegen, maar dan gaan we natuurlijk niet hele kilometers galopperen. Gewoon lekker veel stappen en wat draven. Als je alleen maar het bos in wilt en op zandpaden rijdt zijn ijzers echt niet nodig, maar heb je die mogelijkheid niet.. dan zou ik pas naar ijzers kijken.

minajtje
Berichten: 1377
Geregistreerd: 10-10-12

Re: buiten rijden: met of zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:39

Ik rijd zelf al jaren zonder ijzers, vind ze nergens voor nodig.
Zolang je er op let dat je niet teveel over asfalt/stenen rijdt en de hoeven niet te snel slijten is er niks aan de hand.
En als je paard toch gevoelige voetjes heeft, kies ik altijd liever voor hoefschoenen. Uiteindelijk een stuk goedkoper, en ook beter dan hoefijzers ..

supereendje
Berichten: 38
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:24

vuurneon schreef:
Bekappen tussen de 25 en 30 euro is wel gangbaar :)
(35 kan ook, maar is vaak regio afhankelijk merk ik)

Mijn hoefsmid komt in de zomer eens in de 12 weken, in de winter zit er nog langer tussen omdat de hoeven slijten op de tegels :)

oke! dus eens in de 12 weken is ook voldoende?

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: buiten rijden: met of zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:30

Het is per paard verschillend, en per situatie. Het kan zijn dat eens in de 12 weken voldoende is, het kan ook dat eens in de 6 weken voldoende is. De hoeven zijn 'levende' lichaamsdelen van het paard, dus het verschilt hoeveel ze groeien en hoe ze groeien. Daarbij speelt de ondergrond een belangrijke rol. Zandgrond blijft in het algemeen droger dan veengrond, en vaak of weinig over het harde lopen heeft veel invloed op de staat van de hoeven. Soms hebben paarden eventjes een 'kussentje' nodig onder de voeten, vanwege een blessure, en dan kan er een siliconen zooltje onder de hoef gezet worden, o.i.d.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:32

Ik rijd buiten zonder ijzers. Gaat prima, ik rijd gewoon wanneer het kan in de berm. :j

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:40

Persoonlijk heb ik zoiets van waarom ijzers eronder gooien als het niet nodig is. Mijn paard is onbeslagen, zijn hoeven slijten ongeveer even snel als dat ze groeien, wordt nauwelijks aan bekapt alleen af en toe bijgevijld. Moet er wel bij zeggen dat ik op de straat alleen stap, draven/galopperen doe ik alleen in de berm en op zandpaden.
Voor een paard waarvan de hoeven wel sneller slijten dan groeien, zou ik wel hoefschoenen of ijzers nemen. (Of als je veel op gras rijdt, bijvoorbeeld met wedstrijden, zodat je iets hebt om kalkoenen in te draaien, maar dat is hier de vraag niet)

Hoe vaak een paard naar de smid moet, ligt echt heel verschillend per paard. Vergelijk het maar eens met je nagels, de een moet zijn nagels 1 keer per 3 weken knippen, de ander 1 keer per week. Dan is het bij paarden ook nog verschillend hoe snel het slijt.
Sommige paarden moeten echt met 6 weken nodig weer naar de smid, maar ik ken ook meerdere mensen die maar 1 keer per jaar een smid laten komen. Ik haal die 1 keer per jaar nog niet eens als er verder geen problemen zijn. Moet ik wel zeggen dat die mensen (en ik ook) de hoeven zelf kunnen bijvijlen.