Spierverzuring/maandagziekte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Spierverzuring/maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 23:04

Een tijdje geleden had ik mijn paard nogal flink gelongeerd en de volgende dag was hij zichtbaar heel stijf in de achterhand. Ik heb hem enkele dagen enkel gestapt en dit is vanzelf weer weg gegaan.

Mijn paard is altijd bij het rijden in het begin heel sloom, stijf en gespannen.
Na een tijdje (15-20min) wordt dit wel iets beter tot veel beter.
Tegen het einde is hij meestal goed vlot en soepel in zijn lichaam.
Binnen galoppeerd mijn paard meestal niet vlot, ik moet hem echt bij elke galopsprong aansporen en veel moeite doen om hem vooruit te rijden.

Enkele dagen geleden stond mijn paard op de douche en begon hij ineens te plassen, wat hij normaal nooit doet. Dat vond ik al vreemd.
Hij was ook heel erg stijf en liep helemaal niet lekker.
Gisteren en vandaag heb ik hem alleen gestapt en op de weide gezet. Hij stapt ook veel trager als normaal (hij is nooit echt heet of heel erg vooruit, maar nu viel het op dat hij trager was dan anders).
Ik rij of longeer hem bijna elke dag, en heb niks extreem met hem gedaan en hij heeft ook de laatste week(en) niet echt hard gewerkt.

Extra info:
- ruin, 12 jaar oud
- sportpaard, normaal gemiddelde conditie
- dagelijks 30 min stapmolen, 30 min rijden of longeren, vaak nog aan de hand stappen of weide
- voeding: sportmengeling, 2 keer per dag 1 voederschep, s middags bietenpulp, krijgt al enkele weken extra vitamine E bij (pavo)
- hooi ad lib

Normaal komt de dierenarts deze week om hem te controleren...

Het lijkt erg op spierverzuring, maar hij heeft geen zwaarder werk gedaan dan anders...
En er is niks anders, behalve dat hij sinds 2 weken elke dag in de stapmolen gaat...

Heeft iemand tips of hier ervaring mee?


Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Re: Spierverzuring/maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:07

Misschien helpt het als hij de hele dag op de weide kan, zodat hij zijn spieren blijft gebruiken?

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Spierverzuring/maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 23:10

daar is helaas geen mogelijkheid toe...

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Spierverzuring/maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 17:46

niemand die dit herkent?

gaucho

Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:51

Kan heel veel zijn op basis van jouw verhaal, van inderdaad spierbevangenheid tot vast zitten in de rug, KS of beginnende artrose, spat etc.

Om bevangenheid uit te sluiten is het het makkelijkst om even een bloedonderzoek te laten doen.

Life begins at the end of your comfortzone.


Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Spierverzuring/maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:54

Verbeteren tijdens beweging klinkt mij meer als artrose dan als spierbevangenheid..

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Spierverzuring/maandagziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 00:09

dierenarts is vandaag geweest...
Hij constateerde spierverzuring en een blaasontsteking.
Hij heeft tabletten gekregen en een fles met een soort siroop, ik denk voor de blaasontsteking.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Eve_16, rowindie, Trendiction en 103 bezoekers