Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 15:50

Durf jij het toe te geven, rij jij zonder E rijbewijs met een paarden trailer? Ik vind het een groot risico, ik heb geen E maar wil het wel gaan halen. Ben jij een keer aangehouden?


Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:50

Met bepaalde auto's mag je gewoon rijden zonder E rijbewijs.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 15:51

Klopt, maar stel het mag niet zou je het dan doen? Neem je het risico.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:51

Ik rijdt nu al enkele maanden met trailer zonder E- rijbewijs.
In sommige gevallen mag het ook voor zover ik uitgezocht heb, dit heeft natuurlijk met gewichten e.d te maken. Ik ben overigens nog niet aangehouden wat mijzelf best verbaasd. Ik ben namelijk ernstig klein van stuk en kom maar net boven het stuur uit haha. Ik rijdt overigens met een 1,5 paards trailer.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 15:52

De boete is 250 euro, daar kan je bijna je E voor halen.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:52

Dan zou je wel echt bijzonder stom zijn, het kan je je rijbewijs dus ook B, kosten..

Maar goed, dat wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die het doen. Ben wel benieuwd eigenlijk..

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:52

Ik rij een heel klein stukje zelf. Mijn vriendin waarmee ik eerder naar les ging had wel haar e rijbewijs. Dan reed ik van mijn huis ong. 1,5 km rechtdoor naar haar en dan nam zij het over. Nu mijn vriendin niet meer lest rij ik zelf. Is 3 of 4 km rijden, daarom durf ik het aan. (Geloof trouwens dat dit legaal wel mag met onze auto en trailer, maar weet ik niet zeker)
Wil mijn e rijbewijs ooit wel halen, maar hoe wat en wanneer, nog geen idee.

Edit: typo

* Afke * Marleen
/_ /-| /_/ /^ /_\

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:54

marleen_usar schreef:
De boete is 250 euro, daar kan je bijna je E voor halen.



Ja de boete is misschien 250. Erger is nog het feit dat als je zodner E rijdt (en je die dus wel zou moeten hebben) je onverzekerd rondrijd en dus flink de sjaak kan zijn mocht er iets gebeuren ;)

Ik heb mijn E gehaald omdat ik dat belangrijk vind als je met een aanhanger, wat voor soort dan ook, de weg op gaat.
Laatst bijgewerkt door Keet op 02-12-13 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 15:55

Wat is het risico als je onderweg brokken maakt, ben je dan verzekerd of niet?


WilmaBoy

Berichten: 1381
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:55


Between two evils, I always pick the one I never tried before :D

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:56

Ik mag voor zover ik uitgezocht heb een 1,5 paards trailer trekken met onze auto.
Met een 2-paards zou ik over het gewicht heen komen en dat mag dus niet.
Hiermee zou ik dan ook niet gaan rijden, ik ben veel te bang mijn rijbewijs te verliezen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:56

marleen_usar schreef:
Wat is het risico als je onderweg brokken maakt, ben je dan verzekerd of niet?



Nope, zie mijn vorige post. Je rijdt inprincipe zonder rijbewijs en bent dus onverzekerd.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:56

marleen_usar schreef:
Wat is het risico als je onderweg brokken maakt, ben je dan verzekerd of niet?


Als jij rondrijdt met een hijskraan terwijl je daar de papieren niet voor hebt ben je niet verzekerd. Met een trailer zit dat niet anders.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:56

marleen_usar schreef:
Wat is het risico als je onderweg brokken maakt, ben je dan verzekerd of niet?


Nee...

Oh, enne voor die mensen die denken dat het maar een klein stukje is en dus het risico klein, verreweg de meeste ongelukken gebeuren vlak na vertrek..

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:57

Ja ik rijd (of reed) met een combinatie die net niet kan, ik zou de trailer moeten terugkeuren (- 50kg) dan mag het officieel wel, maar aangezien ik de trailer momenteel niet gebruik en ik uit moet voor een andere auto doe ik dat niet en wacht ik even af. Maar ik reed voorheen dus wel met een combinatie

Overigens heb ik nooit les gehad, heb gewoon de trailer erachter gehangen.

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:58

Ik rij een 1,5paardstrailer zonder E ja, maar dat mag gewoon. Wil je met een tweepaards rijden dan moet je het gewoon niet doen, als je dan een ongeluk krijgt ben je oververzekerd.

www.ab-horsemanship.nl ~ Coaching en training voor paard & ruiter
www.paardenpedagogiek.nl ~ Orthopedagogische praktijk voor kinderen en jongeren, hulp mbv paarden en pony's
'If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.'
- Pat Parelli

Liefbeestje
Berichten: 151
Geregistreerd: 04-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:58

Ik heb 3 jaar rondgereden met een combinatie die mocht met mijn B rijbewijs en idd een keer bij een algemene controle aan de kant gezet, maar alles was in orde. Sinds kort in bezit van mijn E rijbewijs en een grotere trailer. Ik sluit me aan bij wat er al gezegd is : goed opletten of het wel mag met je B rijbewijs, want onverzekerd rondrijden is zeker niet verstandig. Je E halen kost een paar centen, maar daar heb je uiteindelijk meer aan dan...

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:00

Ik rij zonder E. Ik heb een leaseauto, en geen geld (voor over) om een andere auto te kopen. Ik heb een kleine lichte trailer. Dus ik rij met een toegestane combinatie. Heb wel een aantal lesjes genomen, maar zie geen toegevoegde waarde aan veel geld uitgeven voor een examen, voor een papiertje dat ik niet nodig heb.

Ik zou NOOIT rondrijden met een combinatie waar ik niet het juiste rijbewijs voor heb. Zou het niet in mijn hoofd halen.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Moratoetje

Berichten: 1449
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:03

Ik rij met een trailer zonder E-rijbewijs, maar wel met een toegestane combinatie. Ik zie het nut van een E-rijbewijs ook niet in. Mijn moeder heeft het destijds gewoon erbij gekregen, nou die hoef je echt niet met een trailer op pad te sturen. Ik rij vele malen beter dan sommige mensen met een E-rijbewijs :o ik parkeer hem overal, zet 'm zo achteruit de bocht om, ergens tussen, noem maar op :o

Onze trailer heb ik trouwens terug laten keuren naar 1400 kg, kosten rond de 55 euro bij het RDW. Voorheen mocht de trailer max. 1600 kg wegen.

marleen_usar schreef:
Klopt, maar stel het mag niet zou je het dan doen? Neem je het risico.


Nee, ik zou dit risico niet zo maar nemen.....tenzij het echt een heel heel heel groot noodgeval zou zijn....dan zou ik het misschien wel durven nemen.

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:16

marleen_usar schreef:
De boete is 250 euro, daar kan je bijna je E voor halen.

En je kan de combinatie laten staan. Je mag geen meter meer rijden en zult iemand met een E moeten regelen om de boel op te komen halen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:22

Nee, natuurlijk niet. Als je aangehouden wordt, of nog erger, brokken maakt, is de ramp compleet. Stel dat er iemand bij gewond raakt! Dan kun je naast flink betalen,met het schuldgevoel gaan dealen.

Zoek gewoon een geschikte combinatie om zonder E te rijden, of haal E.

UBok

Berichten: 253
Geregistreerd: 15-06-12

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:27

Nee, ik rij met E-rijbewijs. Was wel duur, maar vond het ook wel erg prettig om te leren hoe het werkt.

Matsje

Berichten: 1476
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:29

Wie oh wie weet antwoord op deze vraag:

Mijn auto weegt 1345 kg(massa rijklaar) en mag 13oo trekken (geremd). Trailer weegt 600 kg. Uit mijn hoofd mag deze trailer max 1300 kg laden (Is dit normaal bij een 1,5 paards trailer van 600 kg?).

Kom ik dan uit op een B of BE rijbewijs? Even voor de geode orde, mijn vader (BE) rijdt de trailer maar ik ben benieuwd of ik hier zelf mee mag rijden. Ik kom er op de link die hierboven staat vermeld niet uit.

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Matsje op 02-12-13 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:29

Ik vind het altijd in de categorie idioot passen (met het bijbehorende getik met wijsvinger tegen het voorhoofd) als mensen paarden gaan vervoeren zonder hun E. Dat het wettelijk in sommige situaties is toegestaan komt omdat de wet in algemene zin niet voorziet, dus dat er geen rekening gehouden wordt dat er een minderheid (en gelukkig een grote) is die met levende have achter een auto zich op de weg begeeft.

Wat mij betreft zouden ze de standaard zo moeten maken dat iedereen die een levend dier in een aanhanger vervoert E achter B moet hebben.

Daarnaast denk ik dat er een E plus zou moeten gelden voor levende have.

Mensen denken veel te licht over het vervoeren van vee/paarden op de weg. Ik persoonlijk vind geen geld geen reden.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:31

Ceriadwen schreef:
Wat mij betreft zouden ze de standaard zo moeten maken dat iedereen die een levend dier in een aanhanger vervoert E achter B moet hebben.



Wat mij betreft alle mensen die een aanhanger aan hun trekhaak vastmaken. Kom zulke idiote en gevaarlijke dingen tegen...

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers