Oogkleppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 14:08

Ik zit ruim 40 jaar dagelijks in de paarden, voornamelijk dressuur, Natural Horsemanship, correctie.

Sinds een jaar of 6 doe ik met een Fries aan mennen, gewoon voor het plezier.
Ik heb hem zelf gedresseerd.
Ik men mijn Fries zonder oogkleppen en op een trensje.

Nu vraag ik mij af waarom vrijwel iedereen zijn paarden oogkleppen op doet.
In mijn beperkte ervaring heb ik er nooit één keer de zin van ingezien.

Als het paard schrikt is dit vrijwel altijd een "gevaar" dat van voor opzij inkomt en het wijkt dan wat opzij, daar doet een oogklep niets aan af.
Komt er in zeldzame gevallen een "gevaar" van achteren dan versnelt het één twee passen, wat dan verder technisch nauwelijks een probleem oplevert.


pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:10

Wij mennen ook met friezen, en wel met oogkleppen. Het is denk ik meer dat ze geen enge dingen zien. Bijvoorbeeld strepen aan de zijkant van de weg, stroomkastjes, fietsers.. ze zien voor wel iets aankomen, maar als ze erlangs moeten zien ze het niet van de zijkant. Anders willen ze kijken, vinden ze het eng, wijken uit, opzij en komen op de andere weghelft. Die van ons zijn nogal kijkerig, dus dit heeft bij ons wel effect.

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:11

Het geven van zweephulp zonder dat je paard gaat versnellen omdat het de zweep ziet. Soms wil je bv een aanwijzing geven om wat te buigen. vergelijk beenhulp.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:15

Mijn ervaring is dat ze toch geconcentreerder blijven en makkelijker recht uit blijven lopen als er wat gebeurd. Maar dat is natuurlijk ook allemaal simpel weg te trainen.

Ik rij ook meerspan (2span, 4span en tandem) en dan vind ik het zeker wel van toe gevoegde waarde. Oogkleppen zorgen er voor dat zweep hulpen niet gezien worden (want je wil je tragere pony wakkerder hebben, maar als je snelle pony de zweep al ziet zal die al versnellen voordat je de tragere geraakt heb), maar ook omdat oogkleppen de ogen van je achterpaarden beschermen tegen het voorleidsel wat er vlak langs loopt.
Daardoor lopen mijn pony's in het enkelspan ook gewoon met, ze zitten niet in de weg en blijf niet wisselen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:43

Ik denk dat je hier in de FAQ je antwoord wel zult vinden.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:49

Eens met Dennis.

Verder rijden wij veel in het verkeer hier in de Randstad.
Daar komt 'het gevaar' heel vaak juist van achteren: bussen, vrachtwagens, etc. Wij rijden hier gewoon op de weg, dus staan geregeld opgesteld voor het stoplicht, 3 banen, dus met Bus links en Vrachtwagen rechts. Dan zijn oogkleppen heeeeeel welkom. Je hebt met de koets nu eenmaal een andere plek op de weg dan met een paard onder het zadel: dan ga je vaker aan de zijkant van de weg rijden.

Verder gebeurt er achter op de koets met op/afstijgende passagiers, jassen, paraplu's, etc. dan zijn oogkleppen fijn voor de concentratie en onnodige aandacht naar achteren.

In tweespannen, etc kan je zweephulpen geven zonder dat het andere paard daar 'last' van heeft.

Zo kan ik nog meer voordelen opnoemen van oogkleppen. Veel meer dan nadelen.
Hier mennen wij alleen met oogkleppen op.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:53

Simpelman schreef:
Nu vraag ik mij af waarom vrijwel iedereen zijn paarden oogkleppen op doet.
In mijn beperkte ervaring heb ik er nooit één keer de zin van ingezien.

Echt nooit?
Alleen al met tandem en vierspan is er nut van. Dan zitten de leidsels niet in de ogen.

Ik men hier met oogkleppen, maar heb ook een pony gehad waar ik de oogkleppen af heb gedaan want deze liep er fijner op.

En ook wat Dennis zegt, wbt individuele hulpen geven in een tweespan.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 16:48

Dank allemaal!

Ik men alleen enkelspan en neem heel veel tijd om te beleren.

Ik heb het stellige gevoel dat een (het mijne) paard het prettiger vindt zonder oogkleppen.
Het neemt meer deel aan het gebeuren en er is een voortdurend oog contact met de menner, het paard kijkt echt naar achteren als het onzeker is om te zien of hoe zijn menner de situatie inschat.

VanHuisUit

Berichten: 6673
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:03

Ook hierbij geldt weer: het verschilt per paard. Maar als het mis gaat, kan het echt mega misgaan, helaas ook al eens zien gebeuren (pony op hol met sleep, in mijn geval, erachter grote paniek).

Mijn huidige pony vindt het allemaal wel prima, met zonder oogkleppen, ik merk weinig verschil. Denk dat ze trouwens zonder 'leuker' vindt, ze kijkt wat jij zegt echt om zich heen tijdens onze recreatieve buitenritten als ze zonder kleppen wordt gereden.

Moet zeggen dat als ik serieus aan de slag ben (dressuren, kegeltjes) ik kleppen erg prettig vind. Ze is minder snel afgeleid.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:37

we mennen en hebben gemend met verschillende paarden. van kwpn-ers , dravers , shetlanders, fjord en freiberger. we rijden ze allemaal zonder oogkleppen. wij vinden dat als de paarden alles gewoon kunnen zien, ze veel rustiger zijn en zelf opletten waar ze lopen.
als ze rijpaard zouden zijn lopen ze toch ook wel eens op de weg en dat gaat ook zonder oogkleppen.
we hebben er alleen maar positieve ervaringen mee

FrNo
Berichten: 3656
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:44

Ik rijd met mijn minishet ook zonder oogkleppen, gaat goed. Is alleen soms afgeleid als ik langs een wei met andere paarden rijd, maar geen gevaar. Maar ik rijd dan ook niet in hele drukke gebieden, meestal achteraf / bos en het gaat om een vrij nuchtere pony.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:57

Ik rijd zonder kleppen; met kleppen schrok ze zich soms een hoedje van een wit paaltje. Nu ziet ze het paaltje lang van te voren en geeft daardoor geen redeloze schrikreacties meer. Ik rijd niet in druk verkeer zoals Janouk, Het wil nog wel gebeuren dat ze aan het rondkijken is en haar hoofd achterna loopt, dus zwabbert. Dat liht dan meer aan mij dan aan haar. Ze ziet wel alles, maar het jaagt haar geen schrik meer aan. Wil je geen reactie meer hebben als de koetsier de zweep pakt, kan je de bakstukken met bont omwikkelen, dan kunnen ze niet/moeilijker naar achteren kijken

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:01

ik ben begonnen met beleren met oogkleppen, echter schrok mijn paard overal van.. We hebben toen de oogkleppen eraf gedaan en is ze stukken rustiger.. Ze ziet alles en kan zich daar voorbereiden.
Ik rij ook wel in druk verkeer of groot landbouw verkeer. Er is mij van achterop eens een zeer grote tractor met kieper gepasseerd, ik kon nergens uitwijken, zat een halve meter ruimte tussen.. ik ben er van overtuigd dat het met oogkleppen hardstikke fout was gegaan.. nu zag ze het en bleef ze mooi rustig.
Maar goed dat is voor elk paard anders

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

IngeK
Berichten: 871
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:09

Ik vraag me wel af: in hoeverre moet een paard aan oogkleppen wennen?
Want op dit moment is de mijne ook schrikachtiger met dan zonder. Maar hij heeft ze pas een keer of vier om gehad en is niet gewend om zo weinig te zien. Hij is ook een keer (aan de hand, hij is nog niet beleerd voor de wagen) aardig geschrokken van een auto die van achteren kwam waar hij anders (we wandelen meestal gewoon met een stalhalster) niet naar omgekeken had.
Moet/kan een paard leren vertrouwen dat wat je niet ziet, ook niet eng is?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:34

waarom zou een paard minder moeten zien. als je voor het beleren veel tussen de lange lijnen buiten hebt gelopen met een gewoon hoofdstel, en hij doet dat braaf, dan is het voor de wagen niet anders.
ik heb meegemaakt dat een paard met oogkleppen schrok en zo opzij tegen een geparkeerde auto sprong. kon hij natuurlijk niet zien. als onze paarden al eens schrikken, ( gebeurt zelden), dan springen ze niet richting auto, water of slootkant want dat kunnen ze zien. en ik rijd ook gewoon door druk verkeer en langs traktors en alles wat je zo tegenkomt op buitenrit.
voor mij geen oogkleppen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:52

Ik heb mijn pony beleerd zonder kleppen, wat opzich wel ging alleen heel vaak zijwaarts uitwijken voor van alles en idd elke keer reageren als ik de zweep bewoog zonder de intentie te hebben er een hulp mee te geven.
Ben toen kleppen gaan proberen en pony liep gewoon veel en veel beter, veel relaxter (struisvogel politiek, wat ik niet zie, is er ook niet) en ik kan veel beter met mijn zweep rijden.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:02

Wij rijden altijd met oogkleppen, om de bovenstaande reden. Ze zien verkeer van achter pas als het al bijna voorbij is, dus dan zullen ze niet zo snel meer naar de zijkant springen. Ook zien ze de zweephulp niet en eventueel ander gedoe achter zich.

Als je je eigen paard al heel lang ment dan kun je het natuurlijk proberen, maar met het telkens opnieuw beleren van jonge dieren gaat het een stuk makkelijker.
Mijn eigen paarden men ik overigens ook met oogkleppen. Ze kennen het ook niet zonder oogkleppen en weet niet hoe ze reageren als ze de wagen en zeker de zweep ineens kunnen zien. Ga het ook niet proberen, ze zijn allebei nogal kijkerig.

Maar als het beter gaat zonder kun je ook zonder oogkleppen mennen natuurlijk.

http://www.bvandenberg.nl
Emas (Topas x Reinar) en Fjella (Manus x Halldor).
Tea (Halldor x Brusvein) 17-05-1998 - 7-12-2016.
Jeskim (Zidar x Damsig) 21-5-1989 - 25-9-2015.

VanHuisUit

Berichten: 6673
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:39

Citaat:
als je voor het beleren veel tussen de lange lijnen buiten hebt gelopen met een gewoon hoofdstel, en hij doet dat braaf, dan is het voor de wagen niet anders.


Dat is dus niet standaard zo en echt per paard verschillend. Behalve mijn eigen pony weet ik ook gevallen waarbij het paard totaal in de stress schoot van opeens iets wat achter hem aan bleef gaan (lees wagen) in zijn ooghoeken. Gevolg: paard op hol, tuig uiteindelijk aan gort en paard heeft nooit meer voor wagen gelopen.

Ze moeten er soms aan wennen, soms ook niet. Onze Alwyn vond het heel lang heel raar dat er opeens iemand voor hem stond als hij oogkleppen had (dat groom naar voren kwam). Ollie ,mijn huidige pony maakt het niets uit. Bente mijn vorige paard bleef ook maar kijken, maar dat deed ze altijd, met of zonder kleppen dat was een kijker :wow: en Rizanta, een ander paard wat ik heb gehad, keek wel maar niet :wow: die keek gewoon zeg maar van OK daar is ook iets wat ik interessant vindt :7

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:48

Ik heb de oogkleppen absoluut niet voor enge dingen/gevaar dat hij zou kunnen zien. Mijn pony is pas op zn 21 beleerd en super verkeersmak.

Hij.vind het alleen niet tof als hij zo in zn ooghoek die zweep ziet zwiepen, dus dat is voor mij de reden. Naast dst dit gewoon op t hoofdstrl zat dat ik kreeg bij t tweedehands tuig dat ik kocht.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

dbaartman
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:45

Goed om te lezen dat je zonder oogkleppen werkt. Ik bereid mijn half Engels volbloed en half KWPN paard voor om aangespannen te rijden. Het tuig had oogkleppen, maar dat accepteert hij echt niet. Hij, Urando, is een super-alert paard en als hij niet kan zien wat hij hoort of ruikt, juist dan wordt hij onrustig. Hij schrikt niet van fietsers, strepen op de weg etc. Ik heb dan ook de oogkleppen eraf gehaald en dat gaat prima. Mij is vertelt dat paarden sneller gaan lopen met oogkleppen. Ze ontlopen dan hun angst. Dat wil ik niet met mijn paard. Hij moet zelf willen lopen en onder controle.
Met koudbloedige paarden kan je prima oogkleppen gebruiken.

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:22

dbaartman schreef:
Goed om te lezen dat je zonder oogkleppen werkt. Ik bereid mijn half Engels volbloed en half KWPN paard voor om aangespannen te rijden. Het tuig had oogkleppen, maar dat accepteert hij echt niet. Hij, Urando, is een super-alert paard en als hij niet kan zien wat hij hoort of ruikt, juist dan wordt hij onrustig. Hij schrikt niet van fietsers, strepen op de weg etc. Ik heb dan ook de oogkleppen eraf gehaald en dat gaat prima. Mij is vertelt dat paarden sneller gaan lopen met oogkleppen. Ze ontlopen dan hun angst. Dat wil ik niet met mijn paard. Hij moet zelf willen lopen en onder controle.
Met koudbloedige paarden kan je prima oogkleppen gebruiken.

:?

Ontlopen hun angst? Je moet niet alles geloven wat men je verteld he. :))

Had vroeger een spannetje met mini's, waarvan ik op een gegeven moment 1 de oogkleppen af heb gedaan, en daar liep ie veel meer voorwaarts door.

Ook een spannetje van een kennis heb ik aangeraden om het te proberen zonder oogkleppen zodat ze meer doorlopen, et voila, die lopen ook een stuk meer voorwaarts.

Dus of die theorie werkt. Nee, je moet het per paard bekijken, maar het 'sneller lopen met oogkleppen' is imo de grootste onzin.
Koudbloedige paarden hoef je echt niet anders te behandelen als warmbloedige. Bekijk het eens per paard, word je veel wijzer van dan het op rassen en bloed afdoen.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:18

Wat een leuke topic! Ik heb helemaal geen ervaring met mennen, maar ben mij er sinds kort in gaan verdiepen omdat mijn vader droomt om ooit nog eens met mijn fjord te gaan mennen..
Ik had precies dezelfde vraag..

Aldus, deze vraag gesteld aan een kennis die al jaren in de mensport is..

Het nut van oogkleppen is (zoals hij zegt) dat ze niet zien dat er een kar achter heen aan sleept. Wat overigens niet wegneemt om zonder oogkleppen te mennen. Volgens hem zou het zelfs beter kunnen zijn omdat wanneer je je paard alles laat zien en jou in vertrouwen neemt dat "het veilig is" zal die minder bang moeten zijn of schrikken voor onverwachte geluiden.. Oke hij had er een hele theorie bij en mooier verwoord, maar dit is wat ik eruit haalde haha.

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:25

Mijn vorige paardje reed ik al veel buiten onder het zadel, en zij heeft nooit kunnen wennen aan oogkleppen.
Zij raakte juist in paniek als ze wat achter zich hoorde aankomen aan verkeer en zij kon niet zien wat het was. Haar reed ik dan ook zonder oogkleppen.

Mijn Fjord rijd ik met oogkleppen, en ondanks dat zij al volledig gereden was onder het zadel (en verkeersmak was) is het nooit een probleem geweest om met oogkleppen te rijden.
Mijn arabier reed ik zowel met als zonder en daar merkte ik geen verschil in.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Neon

Berichten: 4921
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:32

Ik men met mijn paard zonder oogkleppen, hij doet dit perfect. Met oogkleppen vertrouw ik hem voor geen meter. Hij moet simpel gezegd gewoon even zien dat bepaalde dingen niet eng zijn, als hij het niet ziet en enkel hoort dan wil hij er voor weg vluchten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:33

Ik heb met mijn kwpn tuigpaard gemend, zij was al lang beleerd overigens (ik was de leerling van ons 2) en dus altijd met oogkleppen op. Ook reed ik gewoon op haar, zonder oogkleppen uiteraard, maar merkte niet echt significant verschil in schrikreactie, die was bij volledig zicht net zo hoog als bij half zicht... }>
En toch toen ik zelf mijn shet ging beleren vond geen pas om een stangetje in dat kleine jonge smoeltje te moeten duwen en vond ik het tuighoofdstel gewoon niet goed zitten en dus heb ik haar altijd met gebroken trensje en gewoon hoofdstel beleerd en erna gemend. Dat was altijd wel een bikkeltje en veel stoerder dan mijn grote, maar weet wel dat zij het zelf veel prettiger vind, kijkt ook altijd vrolijk in het rond zeg maar en ben gewoon van mening dat als een paard iets nieuws ziet en je laat hem even rustig kijken dit altijd beter werkt als juist zicht afdekken of wegdraaien van het enge...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers