Probleem Hondje.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Blacky_

Berichten: 2328
Geregistreerd: 21-01-06

Probleem Hondje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 14:12

Hallo,

Allereerst bedankt als jullie de moeite nemen dit te lezen.

Ik en mijn vriend zitten met een probleem.

Sinds Juni hebben wij een hondje, een boerenfox, hij wordt in januari 2 jaar.
Hij komt bij kennissen vandaan waar hij een slechte opvoeding heeft gehad.
Hij kende zo goed als niks, en bijten wat leuk!.
Nu wisten wij dat het een probleemhondje was, hij is veel heen en weer gesleept, grotendeels door 2 kinderen opgevoed.
Maar we lopen vast.

Hij loopt netjes aan de riem,
hij kan los zolang er geen andere honden zijn (dan luisterd hij niet meer, maar doet absoluut geen kwaad)
Kent een aantal commando's al gaat dit zeer moeizaam.
Al met al zijn we super tevreden met hem, het gaat al zoveel beter als in het begin. Hij is er natuurlijk nog maar kort, en is helaas getraumatiseerd, wat zich uit in verlatingsangst (wat we ook al redelijk onder controle hebben)

Maar waar het om gaat.
Het bijten!!! Hij bijt veel en veelste veel. Niet uit agressie, absoluut niet, maar wel als hij aandacht wil, iets niet gaat zoals hij wil of gewoon zomaar uit het niets, en niet 1 keer, maar hij blijft aan de gang.
Hij bijt ook niet niet door, maar vervelend is het wel, zeker als ie je velletje heeft of precies op een spier.
Hij doet dit vooral bij ons, en bij de mensen die hij goed vertrouwd.
We hebben echt al alles geprobeerd, maar we krijgen het er niet uit. Het ging een tijdje goed, maar sinds 2 weken is hij weer helemaal terug naar af.
Wat kunnen we hier mee doen?
Ik ben echt wel bereid er geld en tijd in te steken, maar wil dan wel de juiste hulp hiervoor hebben.


Wie kan ons met dit probleem helpen??? We weten het even echt niet meer.

En voordat de mensen denken wat een rotbeest we hebben... Dat valt echt wel mee. t is een ontzettende lieve knuffelkont en luistert steeds beter. alleen dat bijten moet er even uit.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Probleem Hondje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:13

Wat hebben jullie tot nu toe gedaan en hoe lang om het af te leren?

_Blacky_

Berichten: 2328
Geregistreerd: 21-01-06

Re: Probleem Hondje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 14:19

-Op de rug leggen tot ie ontspant, maar zodra je los laat pakt ie je weer.
-zijn bekje een tijdje dichthouden, maar ook dan pakt ie je weer.
-hem negeren, maar hij trekt je kleren kapot, of gaat wel harder bijten.
-De bench in sturen
-een tik op de neus geven (absoluut niet mijn ding om te slaan, maar was advies van veel mensen, maar het werkte juist tegen, het werd erger.)
-gewoon 'foei' zeggen.

Soms zeg je foei, en dan is het ook gewoon in 1x klaar, maar dan is het naar 5 minuten weer.
Alles hebben we een langere tijd volgehouden, maar het helpt even een paar dagen, of gewoon niet.

Moet wel zeggen dat hij het bij mannen meer doet, en harder bijt dan bij mij of andere vrouwen.
Kinderen doet ie gelukkig (nog) niks, alleen gisteren was mijn neefje(9) met m aan het stoeien en toen greep die m in de broekspijp, en ben bang dat dit straks ook verder gaat.

Ik heb er echt alles voorover.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:23

Kan je werken met time-outs? Bijten is time out (andere kamer, bench,...). Voor bv 5-10 minuten. Dan er weer uit. Weer bijten, terug time out. Hierbij niet gaan roepen oid, gewoon duidelijk zeggen van "nee, mag niet" en hop time out. Elke hond heeft graag aandacht (en de jouwe doet het om aandacht te krijgen lees ik zo?) en zo leert hij dat bijten er juist voor zorgt dat hij genegeerd wordt. In de time out hond ook echt negeren.

Als het allemaal toch niet zo onschuldig is (lijkt nu alsof hij niet doorbijt, klopt dat?) dan zou ik een gedragstherapeut inschakelen en/of naar de hondenschool gaan.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:25

Wij hebben een pup, en die vindt het ook leuk om in je handen te hangen. Als ik met hem stoei en hij pakt mijn handen dan zeg ik dat dat niet de bedoeling is en als hij doorgaat is het spelletje voorbij en loop ik weg. Maar hij weet het nu, en hij stopt dan direct.
Op de rug leggen heeft volgens mij geen meerwaarde voor de opvoeding, net zoals een tik op de neus. Het wordt dan alleen maar een spel.

Wat je beter kan doen is het voorkomen, of negeren of efficient straffen. Onze honden reageren altijd erg goed op correcties met de stem. Dus dan kan je mild zijn in je correctie, en ook snel weer belonend als ze braaf zijn.

Ik zou hem sowieso bij kinderen uit de buurt houden tot dit probleem is opgelost....

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:25

Misschien moet je eens kijken naar een ehh hoe hete dat nou een gedragstherapeut voor honden.
Me ouders hebben ook wat problemen met hun hond en die hebben er nu iemand bij gehaald.
Ze hebben wat huis werk mee gekregen en ze komt nog een keer of twee.
Tot nu toe heeft het al veel geholpen en de kosten hier van waren ook niet al te hoog.

Wat ik tot nu toe er van hoor is verkeerd gedrag compleet negeren en het goede gedrag heel uitvoerig belonen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:25

Bij pups die te hard bijten doen ze vaak de lip naar binnen waardoor hij op zijn eigen lip bijt. Dan ervaren ze dus hoe hard ze bijten. Wellicht nog een idee. Ook lees ik vooral straffen op fout gedrag. Maar wrs ziet hij al die straffen als leuk, beloonmomentjes etc. Je kunt overwegen om het goede gedrag te gaan belonen. dus als hij niet hapt of zachtjes stoeit te zeggen braaaaf goed zo, zachtjes! En als hij harder gaat bijten hem direct af te kappen, opzij te zetten, bijv op commando zit. Als hij dat doet is hij weer braaf. Dan weer uitnodigen tot spelen. En weer het goede gedrag belonen, fout gedrag afkappen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:26

Aan de riem houden, de riem mag gewoon los blijven (hoef je niet vast te houden), zo'n meterlijntje bedoel ik dan, absoluut geen flexi. Zodra hij bijt, zonder maar wat te zeggen aan het riempje meenemen en de hond in de gang deponeren, eventueel met de riem tussen de deur (jij bent dus niet in de gang). Ik zou beginnen met een halve minuut, maar ook naar je eigen hond kijken. En daarna gewoon weer de deur openen en doorgaan waar je mee bezig was. Doet hij het opnieuw, weer de gang op. Op de momenten dat je daar geen tijd voor hebt, in de bench of een muilkorf om (geen snuitje). Hij mag nul keer ongestraft met dit gedrag wegkomen. Dus niet alleen jij moet het doen, maar ook je vriend, je moet er 100% opzitten bij je neefje. Altijd moet er direct gereageerd worden bij een bijt met op de gang zetten.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:30

wat hier goed hielp was idd een time out. maar dit dan door em te laten zitten en dat net zo lang tot ze zich weer rustig kon gedragen dan mag ze weer gaan bewegen. begon ze weer kon ze weer gaan zitten. dit gewoon op een meter afstand.

_Blacky_

Berichten: 2328
Geregistreerd: 21-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 14:32

Bedankt, al zoveel reacties. Hier kan ik wat mee.
Het is voor ons allebei t eerste hondje, dus hebben mensen met honden om tips gevraagd, en die kwamen
allemaal met op de rug leggen, dit is zijn voorkeurshouding, dus werkt ook echt niet.

de bench insturen doen we op het moment, maar het werkt voor 5 minuten.

Hij bijt wel gericht, maar niet door. ziet het echt als spelen. als hij boos is, als ik iets doe wat hij niet fijn vind, m perrongelijk pijn doe of iets, dan geeft hij een gromm, en bijt hij juist (bijna) niet.

Belonen doen we heel veel! Liefst zoveel mogelijk en zo min mogelijk straffen, maar het bijten stopt niet vanzelf zonder correctie, dus moet je hem er wel voor straffen.

Nu ik dit typ is meneer ook ongeduldig en hangt hij in mijn broekspijp. Ik probeer hem nu te negeren, en dan houdt ie er wel steeds sneller mee op, dus dat werkt wel, maar alls die je vel te pakken heeft, moet je wel ingrijpen.


De gang in gaat niet met hem, hij heeft dan erge last van verlatingsangst. Dus das gewoon echt zielig.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:34

_Blacky_ schreef:
Bedankt, al zoveel reacties. Hier kan ik wat mee.
Het is voor ons allebei t eerste hondje, dus hebben mensen met honden om tips gevraagd, en die kwamen
allemaal met op de rug leggen, dit is zijn voorkeurshouding, dus werkt ook echt niet.

de bench insturen doen we op het moment, maar het werkt voor 5 minuten.

Hij bijt wel gericht, maar niet door. ziet het echt als spelen. als hij boos is, als ik iets doe wat hij niet fijn vind, m perrongelijk pijn doe of iets, dan geeft hij een gromm, en bijt hij juist (bijna) niet.

Belonen doen we heel veel! Liefst zoveel mogelijk en zo min mogelijk straffen, maar het bijten stopt niet vanzelf zonder correctie, dus moet je hem er wel voor straffen.

Nu ik dit typ is meneer ook ongeduldig en hangt hij in mijn broekspijp. Ik probeer hem nu te negeren, en dan houdt ie er wel steeds sneller mee op, dus dat werkt wel, maar alls die je vel te pakken heeft, moet je wel ingrijpen.


De gang in gaat niet met hem, hij heeft dan erge last van verlatingsangst. Dus das gewoon echt zielig.


Als het maar voor 5 minuten werkt, na vijf minuten terug de bench in. Gewoon telkens als hij hapt, de bench in (of in een andere kamer,...) Gewoon een time out geven. Dit kan een werk van lange adem zijn hoor! Verwacht niet dat het na 3x al opgelost is. Desnoods wekenlang, maar het kwartje zal heus vallen. Belangrijk hierin is dat je consequent bent, het bijten altijd laten volgen door een time out (als je voor deze methode kiest).

susanne_m

Berichten: 961
Geregistreerd: 20-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:35

sorry als ik bot uit de hoek kom, maar het is een HOND.
hond snapt niet bijten= time-out. Een kind misschien wel maar het gaat nu om een hond.

lijntje en slipketting eraan, bijten is correctie. niets zeggen niet boos worden 1 flitsende correctie.
en consequent blijven, dus ook echt niet toestaan als hij een keertje zachtjes bijt.

wellicht kunnen ze op een goede honden club je leren hoe om te gaan met dit gedrag en leren hoe te corrigeren.

(bench is safety zone, dus daar in sturen vind ik niet erg geschikt)

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:38

susanne_m schreef:
sorry als ik bot uit de hoek kom, maar het is een HOND.
hond snapt niet bijten= time-out. Een kind misschien wel maar het gaat nu om een hond.

lijntje en slipketting eraan, bijten is correctie. niets zeggen niet boos worden 1 flitsende correctie.
en consequent blijven, dus ook echt niet toestaan als hij een keertje zachtjes bijt.

wellicht kunnen ze op een goede honden club je leren hoe om te gaan met dit gedrag en leren hoe te corrigeren.

(bench is safety zone, dus daar in sturen vind ik niet erg geschikt)


:? Natuurlijk snapt een hond een time out wel.

Zelf hebben we geen bench, zou een bench ook niet gebruiken, maar als trainingstool misschien dan weer wel. Maar een andere kamer werkt even goed.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:43

Solleke_Noah schreef:
Kan je werken met time-outs? Bijten is time out (andere kamer, bench,...). Voor bv 5-10 minuten. Dan er weer uit. Weer bijten, terug time out. Hierbij niet gaan roepen oid, gewoon duidelijk zeggen van "nee, mag niet" en hop time out. Elke hond heeft graag aandacht (en de jouwe doet het om aandacht te krijgen lees ik zo?) en zo leert hij dat bijten er juist voor zorgt dat hij genegeerd wordt. In de time out hond ook echt negeren.

Als het allemaal toch niet zo onschuldig is (lijkt nu alsof hij niet doorbijt, klopt dat?) dan zou ik een gedragstherapeut inschakelen en/of naar de hondenschool gaan.


Het is een hond geen kind? Een hond heeft niet het begrip van een kind waarom hij in time-out is, die is na 10 seconden weer vergeten waarom hij alleen zit. Negeren kan wel goed zijn maar draai je dan gewoon om, armen over elkaar en negeer hem tot hij weer rustig doet waarna je hem gewoon normaal behandeld, het is juist ook belangrijk om het rustige gedrag daarna wel te belonen. Onze trainer deed dat bijvoorbeeld ook bij opspringende honden, armen over elkaar rug ernaar toe en als die hond dan uitgesprongen was en op zijn kont zat, de hemel in prijzen, zelfs de hardleerse sprongen bijna nooit een tweede keer tegen hem op :P

Wat trouwens bij jonge honden net zo goed of zelfs beter kan werken, is gewoon piepen zoals een andere hond zou doen als hij je pijn doet. Een hond sociale speelse hond is er namelijk niet op uit om je pijn te doen, hij moet gewoon nog leren dat je met mensen wat zachtaardiger moet zijn dan met andere honden. Door te piepen geef je duidelijk aan dat hij te ver gaat, de meeste honden hebben gauw genoeg door dat je met mensen gewoon iets voorzichtiger moet zijn. Iedere jonge hond bijt een keer uit speelsheid of komt soms een keer lomp uit de hoek, die van ons hebben we dat ook op deze manier afgeleerd en die is nu erg zachtaardig.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:45

Even een laatste reactie, TS ziet maar wat ze ermee doet :) Een hond kan een time out best snappen. Na een tijd legt hij gewoon de link: bijten = genegeerd worden. Een time out is toch niks anders dan genegeerd worden?

Aangezien de hond van TS met het bijten graag aandacht verkrijgt, is genegeerd worden dus een straf.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:47

Een hond snapt absoluut een Time out wel! Hij snapt het juist niet als hij op z'n rug gesmeten word, een tik op z'n neus krijgt, bek dicht knijpen... Het word zo alleen maar erger!
Ik zal vanmiddag thuis wat efficiënte en VRIENDELIJKE filmpjes voor je opzoeken.. Ik neem aan dat je liever een leuke band met je hond hebt ipv alleen maar op z'n kop geven?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:53

Een time-out is uit de roedel zetten, dat begrijpt een hond dondersgoed. Wij hebben zelf het toilet ervoor gebruikt (het was in ons geval een probleem bij het aanlijnen om naar buiten te gaan). 3x nodig gehad.

Dat de hond het daar echt niet aangenaam vindt, des te beter. De bench zou ik juist niet als correctiemiddel gebruiken. Het is makkelijk als de hond het als veilige plek ziet. Onze hond heeft jaren niet in een bench gezeten, maar afgelopen zaterdag een groot deel van de dag i.v.m. een open gaskacheltje, weinig ruimte en geen permanent toezicht en hij vond het niet geweldig leuk, maar hij ervaarde het niet als straf, terwijl je dat risico wel loopt als je de bench ook als strafmiddel gaat gebruiken. (in dit geval was de andere mogelijkheid van 9 tot 7 alleen thuis zijn).

Overigens zou ik geen 5 minuten doen, 30 seconden is lang zat voor een hond met verlatingsangst. En voor de momenten dat je er dus geen tijd aan wilt/kan besteden, muilkorf om of in de bench (waarbij de bench dus weer geen straflokatie mag zijn want dan kan je het dus niet gebruiken als tijdelijke "opslag").

Ik bedoel dus zo'n muilkorf (dus geen snuitje) http://www.apport.nl/files/muilkorf%20plastic.JPG waarbij de hond dus gewoon nog kan drinken en zelfs kleine snoepjes kan aannemen.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:02

essiesilly schreef:
Een hond snapt absoluut een Time out wel! Hij snapt het juist niet als hij op z'n rug gesmeten word, een tik op z'n neus krijgt, bek dicht knijpen... Het word zo alleen maar erger!
Ik zal vanmiddag thuis wat efficiënte en VRIENDELIJKE filmpjes voor je opzoeken.. Ik neem aan dat je liever een leuke band met je hond hebt ipv alleen maar op z'n kop geven?


Een hond snapt dingen wanneer hij binnen 3-5 seconden genegeerd, beloont of gestraft wordt. Het heeft geen zin om hem in een andere ruimte op te sluiten als time out, tegen de tijd dat je de deur dichttrekt is de er namelijk al ruim 10 seconden verstreken en legt hij de link niet meer. Negeren van vervelend/opdringerig gedrag van een hond is inderdaad heel goed, maar de manier waarop het word uitgelegd klopt gewoon niet. Als je een hond wilt negeren doe je dat het best door gewoon echt te doen of hij er niet is, draai hem dan de rug toe armen over elkaar heen, tot het precieze moment dat hij weer normaal doet dan is hij er weer en is hij weer lief! Altijd zsm actie-reactie, als je eerst tegen hem gaat praten en hem meeneemt naar een andere ruimte komt de consequentie veel te laat en kan de hond dat niet effectief koppelen.

Sowieso vind ik straffen van een te lomp spelende jonge hond een beetje zinloos, een jonge hond moet gewoon grenzen leren, dat kan heel makkelijk door ze gewoon op een hondse manier aan te geven. Als hij te ruw doet zeg je gewoon hoog en hard "au" , je piep zoals een andere hond zou doen snappen ze bijna altijd, en als je het even volhoud worden ze vanzelf wat voorzichtiger.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:04

Wat ik hierboven ook al ergens zag: piepen en heel hard ( met een hoge stem) auw roepen. Daarna meteen negeren en als hij weer normaal doet belonen. Niet boos of gefrustreerd proberen te worden

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:12

Wat moet een hond snappen van 10 min in de gang zitten? Moet ie daar gaan nadenken over wat ie fout heeft gedaan ofzo :?

De manier van ikke20 lijkt me nog wel effectief, je kunt direct handelen, hond blijft bij je, je vraagt gewoon van hem om zich rustig te gedragen en anders geen aandacht/spelen/etc. Denk dat dat een heel fijne manier is.
Op rug leggen kan een prima methode zijn, maar gebruik ik persoonlijk pas als ze echt behoorlijk over de schreef gaan en heel afhankelijk van de hond. Als jullie hond het prettig vindt (je schrijft dat het zijn voorkeurshouding is, neem aan dat je bedoelt dat hij het niet vervelend vond) doe je ergens iets niet goed. Desalniettemin sowieso beter niet doen, situatie is er niet naar :)

Als ik jullie was zou ik met de hond naar cursus gaan, ook voor jullie om weer eea bij te leren aangezien het de eerste hond is. Daar hebben ze wellicht ook goede tips.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:15

Ik heb ook nergens gezegd dat een time out op de gang plaats moet vinden, het is niet om een hond na te laten denken maar om hem weer rustig te krijgen en iets anders te gaan doen.
Ik zie op de rug leggen nooit als effectief middel in wat voor situatie dan ook

TuttiFrutti_

Berichten: 709
Geregistreerd: 02-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:29

susanne_m schreef:
sorry als ik bot uit de hoek kom, maar het is een HOND.
hond snapt niet bijten= time-out. Een kind misschien wel maar het gaat nu om een hond.

lijntje en slipketting eraan, bijten is correctie. niets zeggen niet boos worden 1 flitsende correctie.
en consequent blijven, dus ook echt niet toestaan als hij een keertje zachtjes bijt.

wellicht kunnen ze op een goede honden club je leren hoe om te gaan met dit gedrag en leren hoe te corrigeren.

(bench is safety zone, dus daar in sturen vind ik niet erg geschikt)


Hier ben ik het mee eens. Bij onze hond heeft het heel goed geholpen. Die werd juist helemaal gek als hij afgesloten werd van de rest. Als hij dan weer de kamer in mocht was het NOG erger.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Probleem Hondje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:17

Die time out gaat de hond niet linken met het bijten zie ik totaal het nut niet van in. Alleen maar verwarrend.

Het is een heel normaal gedrag en hoe moet hij anders spelen? dit gedrag vertonen alle pups en word dan langzaam in goede banen geleid en dat is vermoedelijk niet gebeurt.
Ik zou heel simpel als hij bijt, commando nee en iets anders geven waar hij in bijten mag als het tijdens het spelen is en anders compleet negeren.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:21

susanne_m schreef:
sorry als ik bot uit de hoek kom, maar het is een HOND.
hond snapt niet bijten= time-out. Een kind misschien wel maar het gaat nu om een hond.

lijntje en slipketting eraan, bijten is correctie. niets zeggen niet boos worden 1 flitsende correctie.
en consequent blijven, dus ook echt niet toestaan als hij een keertje zachtjes bijt.

wellicht kunnen ze op een goede honden club je leren hoe om te gaan met dit gedrag en leren hoe te corrigeren.

(bench is safety zone, dus daar in sturen vind ik niet erg geschikt)

Ben ik het ook mee eens :j
Ik zou niet weten hoe een hond time-out moet kunnen begrijpen, honden hebben geen tijdsbesef zoals wij dat hebben. "ga jij maar eens even 10 minuten in je bench nadenken over wat je hebt foutgedaan" :')
Wegsturen is weer iets anders.. maar bij mijn hond werkt dat ook niet heel goed. Dan gaat hij gewoon op die plek verder met grommen/blaffen/bijten in dingen.. Een hond legt die connectie niet. Die denkt alleen 'oh, als ik bijt moet ik naar die plek gaan' en volgende keer hapt ie weer en rent weg..
Nee, mijn hond kreeg een 'beet' terug, net zoals ik mijn paard ook een trap geef als hij dreigt.. Gewoon even in het nekvel pakken, of in de zij, en een duidelijke correctie geven die hij begrijpt.. "Nee!" is dat bij mij. Die van mij was echt een bijtertje, en zeker als pup en puber heeft ie zo veel uitgeprobeerd, maar hij heeft het nu al maanden niet meer geprobeerd :)
Net zoals ze zeggen bij paarden; beter 1 flinke tik dan 10 voorzichtige tikjes. Ik ben liever 1x streng en duidelijk, dan constant voorzichtig te moeten corrigeren.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:26

Time-out snap ik ook niet, ik zou gewoon direct negeren (dus omdraaien en weglopen). Negatieve aandacht is ook aandacht, dus wanneer hij bijt gewoon helemaal nergens op reageren.
Hoeveel wandel je met je hond? Wat voor activiteiten doe je? Wanneer bijt hij, doet hij dat op het moment dat hij druk wordt?