Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 14:27

Hallo,

Ik vind het eigenlijk best spannend :') om een topic te openen, maar ik ben benieuwd naar jullie mening, ik zit er niet op te wachten om afgekraakt te worden, dus houd het a.u.b. normaal :j

Luna heb ik in Augustus zelf zadelmak gemaakt, na een ongelukje zijn we lekker aan het werk gegaan! Wij hebben ook les!

Luna vind het heel moeilijk om voorwaarts neerwaarts te lopen, als ze namelijk aan de teugel loopt heb ik bijna niks in mijn hand (dat is normaal gesproken goed!!) maar dit resulteerd er wel in dat ze in het krulletje blijft lopen en het er moeilijk uit te rijden is! Ik zie haar het liefst met haar neusje op de grond, hier zijn we dus druk mee bezig! Mijn instructrice helpt me hiermee, aangezien het een kwestie van tijd is, en het niet 1, 2, 3 gebeurd is hoop ik dat jullie het kunnen begrijpen! We zijn nu dus bezig met haar op de achterhand te krijgen en haar zo meer naar m'n hand te rijden, mevrouw is van zichzelf liever lui dan moe dus het is hard werken, niks mis mee natuurlijk!! :)

Ik ben veel bezig met overgangen en tempowisselingen, tegen het eind van het rijden merk ik dat ze iets wil zakken (met haar neusje er nog niet uit ;( ), hier maak ik dan ook gebruik van, echter wil dit aan het begin echt niet lukken!

Ze begint al meer te zakken, dus ik ben zeer tevreden!! Ik heb helaas geen foto's van dat ze naar beneden loopt

Ik ben benieuwd of jullie nog geweldige tips hebben, die ik kan gebruiken!

Zo reden we in augustus rond!

Afbeelding

Dit was in september, hier was ik veel teveel met de voorkant bezig, mevrouw was ook vre-selijk aan het puberen en wilde natuurlijk absoluut niet wat IK wilde :P wat regelmatig resul-teerde in rode hoofden!
Afbeelding
Dit zijn foto’s van afgelopen weekend
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij is dit een overgang van stap naar galop, aangezien de volgende foto een galop-foto was :P
Afbeelding

In galop zijn we ook bezig met tempowisselingen
Afbeelding

Durf ik het??
JA! Opbouwende kritiek is namelijk alleen maar goed, daar moet je van groeien!


Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:29

ze duikt wel en zit in een enorme valse knik

verder netjes!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:31

Vind je erg duiken, maar voor de rest erg netjes.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 14:31

Kun je de valse knik toelichten??

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:32

Ziet er voor z'n korte periode fijn uit!
Let er wel op dat ze een valse knik heeft. Ze loopt met haar hoofd alsof ze aan de teugel loopt maar buigt de rest niet mee. waarschijnlijk omdat ze dit moeilijk vindt. aan de andere kant kun je dan ook meteen mooi een doel stellen voor de komende tijd :j

Longeer je wel eens?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 14:37

Het valt me gelukkig nog mee!! :j :')

Ik longeer 1 x per week, ik doe dan de bijzet tussen haar benen door, echter loopt ze totaal niet ontspannen, als de bijzet los staat dan loopt ze met dr hoofd gewoon, niet aan het werk zeg maar, doe ik hem strakker dan loopt ze net als met rijden wel naar beneden maar ontspant eigenlijk niet, wel loopt ze heel fijn na het longeren

Ik snap alleen de definitie van valse knik nog niet :') ik zie bij valse knik voor me als de hoofd/halshouding verkeerd is, maar die zie ik toch niet, soms een beetje achter de loodlijn.....
Laatst bijgewerkt door _KiMbErLeY_ op 02-12-13 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Obsession74
Berichten: 13
Geregistreerd: 23-10-13
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:37

Hier zou weer grondwerk rechtrichten super helpen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:38

Je zit echt gigantisch scheef, dan is het voor zo'n jong paard echt moeilijk om recht te blijven lopen wat uiteindelijk resulteert in een scheef paard. Doordat je zo scheef zit werk je ook continu veel te veel in met je linkerhand. Word je hier op gewezen in de lessen? Ik vermoed dat het paard hier een grote invloed op heeft aangezien je op de eerste foto's een stuk beter zit, maar zo krijg je natuurlijk wel een beetje een vicieuze cirkel (paard loopt minder goed -> jij zit daardoor minder goed -> paard gaat minder goed lopen -> etc. etc.)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-13 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:39

De valse knik is genoemd, dus daar ga ik niet verder op in. Wel wil ik graag als tip meegeven dat je wat meer midden in je zadel zou mogen zitten. Ik zie je nu op veel foto's achter tegen de lepel aan zitten met een gehoekte knie en wat opgetrokken been. Probeer wat meer je bekken te kantelen waardoor je rechterop zit en meer met je bovenbeen(dijbeen)spieren te rijden en het onderbeen vanaf de knie losser te laten afhangen. Snap je wat ik bedoel?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 14:40

Bizzybijtje.... ik heb een verkeerd zadel gehad die er niet goed op lag, we zijn echt aan het klieren om een goed zadel te vinden ;( Verder heb ik 5 maanden met een knieblessure (links) gelopen waardoor mijn gestel echt weer moet wennen, ik denk dat ik nu harder inwerk met mijn linkerhand om mijn linkerbeen te compenseren! Hier ben ik me inderdaad bewust van en ben ik mee bezig! maar goed dat je het opmerkt, bedankt

Murosch, dit kan er denk ik ook aan liggen dat mijn beugels te kort zijn?? Dan verplaats ik meer naar achter denk ik?! Zal eens kijken of ik m'n beugels wat langer kan doen!
Laatst bijgewerkt door _KiMbErLeY_ op 02-12-13 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:42

Tip voor jou; rechtop zitten! schouders naar achter en borst naar voren! verder goed in de gaten houden dat je gelijke teugeldruk houd! dus niet je ene teugel veel korter/strakker maar gelijk aan elkaar...

verder zouden je beugels wel 1 a 2 gaatjes langer mogen!

mag ik vragen waarom je met zo'n jonge groene pony met sporen rijd?

ik zou haar juist wat ronder gaan rijden denk ik, zodat ze haar bovenhalsspier en rugspieren beter gaat ontwikkelen, dan moet ze die rug wel gaan gebruiken, die drukt ze nu nog weg, jou pony lijkt erg op die van mij wdb;
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 2480_o.jpg
(ik maak ook nog genoeg fouten hoor, zoals altijd, de beste stuurlui staan aan wal (; )

oefeningen die ik zou doen; heel veel overgangen en schakelovergangen, verder lekker ontspannen rijden, veel les nemen, dan komen jullie er wel :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:43

Er zit best wat spanning in je pony en ik vermoed dat dat komt omdat je zelf wat vast houdt in je hand. Je handen staan niet gelijk, op bijna iedere foto heb je je binnenhand meer naar achter tov je buitenhand. Houd je handen naast elkaar, rijd met je been naar je hand toe en laat hem daar op zakken. Op foto 6 heb je je handen netjes recht en ik denk als je zelf iets je handen naar voren schuift op dat moment ze je hand wilt volgen. Let er wel op dat als je je hand naar voren schuift je eventueel ondersteunt met je been.

Nog een ander klein puntje van aandacht, je zadel is wat te klein voor je billen. Je vult namelijk de hele lepen terwijl er minimaal een halve hand achter je billen moet kunnen.

Je hebt een leuke pony onder je kont en blijf er goed aan werken dat ze wilt zakken. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:44

_KiMbErLeY_ schreef:
Bizzybijtje.... ik heb een verkeerd zadel gehad die er niet goed op lag, we zijn echt aan het klieren om een goed zadel te vinden ;( Verder heb ik 5 maanden met een knieblessure (links) gelopen waardoor mijn gestel echt weer moet wennen, ik denk dat ik nu harder inwerk met mijn linkerhand om mijn linkerbeen te compenseren! Hier ben ik me inderdaad bewust van en ben ik mee bezig! maar goed dat je het opmerkt, bedankt



Je knikt in in je heup dus daar heeft je knie vrij weinig mee te maken. Bovendien is er op de eerste foto's vrij weinig aan de hand, al neig je op de tweede foto wel alweer iets meer naar links. Je handen willen compenseren door scheef te gaan, waardoor je harder inwerkt met je hand dan nodig.

EDIT: Links en rechts, moeilijk om te onthouden :P
EDITEDIT: Nee was toch goed :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-13 14:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Bonita_Bon

Berichten: 3239
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:46

Hai Ts, Allereerst; schouderklopje. Goed dat je het geplaatst hebt. Doodeng, maar je bent duidelijk bewust bezig met verbetering! Heel goed! Dan de opbouwende kritiek: Het geheel ziet er vooral erg strak uit, ook het aanspringen van stap in galop is erg terugwerkend. Ook in de draf zie je dat terug, in het beenwerk voorwaarts (stuwend) maar in de rug en hals erg strak en 'terug'.
Wat je zelf vrij eenvoudig kan veranderen is je houding en zit, meer bewust op je zitbeenknobbels gaan zitten en je bekken heen en weer laten schommelen in stap, meer losheid in je eigen rijden, dus ook in je armen, schouder- en ellebooggewricht meer loslaten en toestaan en vanuit die verende verbinding rustig gaan begrenzen, waar nodig is. Ik lees nu ook het comentaar van Murosch en we bedoelen denk hetzelfde. Inderdaad je bovenbeen meer terugleggen en verolgens je been af laten hangen, je knie dus niet tegen de wrong aan duwen/optrekken.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 14:48

Muhahaha, m'n zit is echt a story of my life..... Vroeger op de manege heb ik les gehad, daarna eigenlijk altijd alles alleen gedaan waardoor mijn houding er echt slechter van is geworden! Ik wil er nu echt aan gaan werken, dus bedankt voor de tips, kan ik zeker wat mee!!

De reden dat ik sporen draag is omdat mevrouw bijna niet reageert op een zweep (pas als ik hem echt hard klets (1 hand los doe)) Dit is ook op aanraden van instructrice, ik gebruik hem niet constant, maar het is om haar ff bij de les te houden/er doorheen te rijden.

Bizzybijtje, ja heup heb ik eerder gehoord, hoe doe je dit niet :')

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:48

Leuk dat je je paard zelf alles leert :) en daar mag je trots op zijn.


Kun je al goed de tempo controleren op je zit? want als je dat kan dan kun je van voren een beetje los laten. zet ze haar neusje er uit corrigeer je dit met kleine ophouding (weet niet hoe je dit bij je paard heb aangeleerd) en als ze weer zakt doe je je handen iets naar voren.

en verder komt het allemaal van zelf :D

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:51

_KiMbErLeY_ schreef:
Muhahaha, m'n zit is echt a story of my life..... Vroeger op de manege heb ik les gehad, daarna eigenlijk altijd alles alleen gedaan waardoor mijn houding er echt slechter van is geworden! Ik wil er nu echt aan gaan werken, dus bedankt voor de tips, kan ik zeker wat mee!!

De reden dat ik sporen draag is omdat mevrouw bijna niet reageert op een zweep (pas als ik hem echt hard klets (1 hand los doe)) Dit is ook op aanraden van instructrice, ik gebruik hem niet constant, maar het is om haar ff bij de les te houden/er doorheen te rijden.

Bizzybijtje, ja heup heb ik eerder gehoord, hoe doe je dit niet :')



Nou ja mijn vraag was dus of je daar bij je lessen wel op gewezen wordt? Anders kun je werken aan je paard wat je wilt, zolang je zelf nog niet min of meer goed zit gaat 't allemaal vrij weinig helpen :))

abukir

Berichten: 582
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Gran Canaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:52

Ik vind je zeker vooruit gegaan.
Wel denk ik dat je misschien onbewust nog teveel met de voorkant bezig bent.
Het ziet er een beetje gespannen uit door je houding. Krijg je iets van fysio voor je eigen blessure?
Als jij zelf ontspannen zit, dus meer op je kont , benen lang , borst vooruit , kin omhoog ( trots je zit op n mooie knol), handen naast elkaar sluiten dan weet ik zeker dat het voor allebei veel ontspannender aan gaat voelen! ;)

Trotse eigenaar van Farallon 2 (PRE)

Anoniem

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:00

Ik merk ook bij mijn les als ik mezelf verbeter, dat mijn pony beter gaat lopen, vaak zijn tips voor jezelf ook beter dan voor je pony, hier zou ik dus ook voornamelijk aan werken in de les, dan aan je pony zitten prutsen, dat komt wel!

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:03

Frederieke_ schreef:
Ik merk ook bij mijn les als ik mezelf verbeter, dat mijn pony beter gaat lopen.


Dit heb ik ook gemerkt ja :j

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 16:21

het valt me echt alles mee!!! *\o/* Bedankt voor jullie goede tips!!
Als ik ooit les had (was nooit regelmatig, maar eens in de zoveel tijd...)

Dan ging het inderdaad altijd over de pony, nu ik een eigen pony heb dacht ik, nu wil ik het ook goed aanpakken en wil ik er dus echt meer aan werken, ik zal het er eens met mijn instructrice over hebben om eens te kijken naar mijn houding, dank jullie wel!!! :j +:)+

Ik loop niet meer bij een fysio, in het begin wel, nu is het een kwestie van aansterken, ik geef ook sportles, en de ene keer gaat het beter dan de andere keer, ik merk vooral dat ik nog meer kracht moet ontwikkelen! dus dat ik harder inwerk met mijn rechter als met mijn linkerbeen zeg maar :\

Ik ga er zeker wat mee proberen te doen!! :j

Anoniem

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:40

hoe werkt jou instructrice in de les? geeft ze helemaal geen tips over je houding? dat zou imo basiselement van de les moeten zijn...

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 18:24

Nu je het zegt gaat het eigenlijk altijd over het rijden zelf!!

Als ik zelf weleens een meisje lesgeef begin ik ook altijd over de houding.... Je zet me wel aan het denken!!! Het is misschien ook dat ik meer vraag over hoe ik dit en dit aan moet pakken, maar idd de basis van mijn zit wordt dan niet genoemd....

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:07

Dapper om een topic te openen en dat je alles zelf wilt aanleren.

Valse knik is genoemd en je houding ook, ik wil ze beide even aanstippen, maar niet verder op ingaan, want daar help ik je niet meer mee xD. Vooral dat laatste moest ik enorm op letten bij het helpen met van inrijden bij mij op de manege. Zo benadrukt dat dat enorm belangrijk was..

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:06

Dapper dat je het durft te plaatsen! Er zijn nog een aantal punten waar je aan moet werken, maar vind jullie een leuke combinatie :)

Belangrijkste vind ik op dit moment de houding van zowel jou als je paard. Jij moet echt veel rechter op gaan zitten - weet je nog? Schouder heup hak! Je moet eigenlijk op het paard zitten alsof je gewoon op de grond staat met iets gebogen knieen. Je zit op dit moment met te korte beugels, te ver achterin het zadel en je bovenlichaam wordt daardoor naar voren gegooid.
Zeker bij zo'n jonge pony is jouw eigen balans en zit van zo gigantisch veel invloed. Je werkt haar tegen en de pony leert niet te reageren op zithulpen - die zijn door jouw scheefheid namelijk vaak tegenstrijdig aan je teugel/beenhulpen, en pony heeft waarschijnlijk snel genoeg door dat er op de laatste gereageerd moet worden.
Pony zelf heeft veel spanning, loopt te veel op de voorhand en heeft een veel te diepe aanleuning. Hoogste punt zou net achter de oren moeten. Natuurlijk is het trainingstechnisch goed om hem eens hoger en lager in te stellen, maar het algemene beeld is dat hij echt achter de teugel kruipt. Accepteer dit niet, maar geef hem ook de ruimte naar voren te kunnen. Als jij zelf beter zit kan je ook gaan vragen meer in balans te komen en te gaan dragen vanaf achter.

Dit lijkt een hoop commentaar (en dat is het eigenlijk ook) maar nogmaals, vind het erg prijzenswaardig dat je ermee aan de slag wil gaan, en dan heb je meer aan een lange reactie vol verbeterpunten dan alleen een 'wat knap!'. :) succes!

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers