Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 14:19

Even een terug blik.
Vorig jaar stond ze met koliek, da erbij gehaald. Verstoppingskoliek, nog niet helemaal want er kon nog wel een klein beetje mest langs. Uit voorzorg opgegoten met paraffine omdat de da ervan overtuigd was dat ze anders binnen 1á2 uur terug kon komen en wel een totale verstopping zou zijn.

Reageerde er goed op en meste daarna goed.
Toch bleef er iets waarmee we niet precies onze vinger op konden leggen. In overleg met de da besloten het even aan te kijken.
Glom, eten, mesten was prima.
Geen zand in mest, maar toch uit voorzorg een kuur gegeven en ontwormd.

Toch stond ze 10 dagen erna weer met koliek, deze keer kram koliek.
Hierna knapte ze op en was weer de oude ik.

Maar met enige regelmaat water bij d'r mest, hierdoor zaten soms echt d'r achter benen eronder. Het rare ervan is dat ze wel normale mest heeft. Soms net ietsje natter dan de andere keer.
Dit bleef eigenlijk de hele winter.

Op aanraden een klein beetje droge psylliumvezels erbij te gaan geven, hierna verbeterde het. Toen het over was hiermee gestopt.

Toen ze van het voorjaar weer de weide op ging uit voorzorg een beetje psylliumvezels bij haar kv gegaan om het te voorkomen.
Ondanks er dit jaar verschillende paarden met graskoliek stonden, ondanks het dagelijks opbouwen van weide gang. Gelukkig Bo niet.

Overdag op de weide en met de nacht in de paddock met onbeperkt graszaadhooi.
Nu weer met de nacht op stal en overdag in de paddock. Met erg slecht weer met de nacht op stal met mooi droog hooi uit plastic (omdat ze graszaadhooi op stal heel erg slecht eet).

In de paddock krijgen ze nu gewoon nog steeds graszaadhooi en op stal een combi van graszaadhooi met mooi droog voordroog.

Maar ze heeft wederom steeds water bij de mest.
Krijgt maandelijks een zandkuur van psylliumvezels, gewoon uit voorzorg. Als ik een zandtest doet zie ik vrijwel geen zand).
Een maand terug ontwormd met Pramox...

Qua krachtvoer krijgt ze een klein handje Subli musli zonder en een Marstal Force vitamine korrel. De reden dat ze er een klein handje musli bij krijgt is omdat ze anders mest ging eten vorig jaar, en 50 gram is nogal weinig om over 2 voerbeurten verdeeld te worden (krijgen bij ons op stal 2x kv).

Maar op het moment is het water erbij best veel. Een natte wind is gewoon een straaltje water erbij, maar haar mest verder is wel redelijk te noemen. Zou ietsje vaster mogen (net geen vaste mestballen, maar ook geen platte mest).
Verder lijkt ze er geen hinder van te hebben. Is blij, actief, glimt als een spiegeltje, eet en drinkt goed. Ook met rijden goed voorwaarts, met vlagen lekker jolig als een 5 jarige puber :+ (is ze ook haha).

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:53

Hoeveel mest test jij en hoeveel zand houd je daar van over?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:59

Ook mijn pony heeft dit euvel al een aantal jaar en heb twee verschillende dierenartsen nu erbij gehad in die tijd en met bloed en mest controle komt er gewoon niks uit, buiten dan wel een beetje zand.
Maar niet schrikbarend veel.
Ook ik weer een kuur met sand oil gedaan en dan gaat het twee dagen goed en dan begint het weer.
In de zomer op gras gaat het eigenlijk beter.
Hij heeft de hele dag eigenlijk wel beschikking tot het hooi.
Beide da's vergelijken het met een gevoelige darm zoals dat bij mensen en honden ook voor kan komen.
Voor dit soort paardjes is ieder kruimeltje zand er een teveel, maar helaas moeilijk te voorkomen.
Ik ben er ook nog niet achter wat nou eens echt blijvend helpt en meer dan af en toe een kuur geven tegen het zand en goed opletten kan ik niet doen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 10:10

Ik doe altijd van diverse hopen mest wat mest pakken, dat doe ik in een emmer met water en laat het een tijdje staan.

Vanmorgen overleg gehad met de kliniek.
Het kan idd zijn dat ze heel gevoelig reageert op het geringste zand. Maar aan de ene kant twijfelen ze hieraan aangezien ze met enige regelmaat een kuurtje psyllium krijgt. En tijdens de zandtesten is het eigenlijk altijd te verwaarlozen wat eruit komt. Ik test altijd tussendoor maar ook als ze en kuurtje krijgt.
En omdat ze met de zomer/weide periode ook 'snachts in de paddock staat....

Maar ze vermoeden dat het met irritatie van het achterste/laatste stuk van de darm.
Het advies is nu om hier lijnzaad voor te gaan geven zodat er een slijmlaagje over de irritatie komt en het daardoor kan genezen. Hiermee zouden we met een week een duidelijke verbetering moeten zien.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:21

Met lijnzaad haal je geen zand weg maar het is wel goed voor de flora.

Het kan zijn dat er toch al een boel zand zit en je steeds als je een kuurtje geeft je een klein laagje weghaald!
Wat vind jij te verwaarlozen?? Bijv. een halve theelepel op 3 mestballen?

Waarom geef je niet eens een week of 3 achtereen een kuur? Eén week is voldoende als je weet dat je paard zand binnen krijgt maar niet voldoende wanneer er al veel zand zit in de darmen.

Hier een linkje naar goedkope vlozaadvezels http://www.makana.de/pferd/anwendungsge ... tel?c=1443

Succes!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 10:36

Als ik de zandtest doe gaat er wel heel wat meer mestballen in de emmer, meestal al wel snel een bal of 10. Ik neem van alle mesthopen die er in de stal liggen mest voor in de emmer. Dus echt wat er de hele nacht is afgekomen.
En dan zit er echt nog geen halve theelepel aan zand in.

Ook met opvoelen is er mest afgehaald om te testen op zand (dit is 3x gedaan door de da) was er amper zand terug te vinden. Volgens de da echt te verwaarlozen.

Het gekookte lijnzaad gaat in dit geval om de slijm, zodat er een beschermlaagje in het laatste stuk van de darm te leggen.

De vezels die jij geeft in de link krijgt ze standaard 1x per maand/1x in de 6 weken en dan 5 tot 7 dagen achtereen.
Ze heeft het de laatste paar weken ook droog door haar voer gehad, en dan 2x daags. Dit hielp eerder maar nu ook niet.

Tandarts (Paul Versluis) is 2 maanden terug geweest, en behandeld.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:10

Wel eens gewoon hooi geprobeerd, dus niet uit zo'n ingepakte baal.

dat ingepakte hooi/kuil is namelijk de oorzaak van de slappe mest.


BigOne
Berichten: 38230
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:26

Cowgirl schreef:
Wel eens gewoon hooi geprobeerd, dus niet uit zo'n ingepakte baal.

dat ingepakte hooi/kuil is namelijk de oorzaak van de slappe mest.

Niet altijd, onze dieren staan allemaal op voordroogkuil en hebben gewoon stevige mest.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 11:28

Zou zo'n klein plukje voordroog (wat echt mooi droog is) zoveel uitmaken? Want als ik die hoeveelheid bekijk is het echt nog geen half plakje van een kleine baal per dag, de rest is echt droog graszaadhooi (zit niet in plastic)

Alleen het probleem is dat ze het droge hooi op stal erg slecht eet terwijl ze het buiten wel goed eet.

Een stal genootje opperde al, kan het droge graszaadhooi niet de oorzaakwezen?

Anoniem

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:32

Van droog hooi krijgen ze droge mestballen, soms zelf vrij harde.

Waar je paard mee kampt is een probleem waar zeer veel paarden mee kampen, zie de link

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:51

Wij voeren goed hooi wat door de pensionhouder zelf gehooit word.
En het maakt allemaal niks uit bij die van mij.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 11:52

Oke de reden dat een stalgenootje het opperde is dat haar paard er dus last van krijgt met het graszaadhooi en met de voordroog dus niet.
Terwijl een ander paard op stal best harde mestballen krijgt van het voordroog....

Ik had het topic gisteren al door gelezen.

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:02

Ik lees even mee als je dat goed vindt. Mijn paard heeft hier nu ook last van en ik ben ook aan het speuren wat de oorzaken hiervan kan zijn. Elke dag vieze achterbenen, de ene dag meer dan de andere dag. Ik ga nu ook wat mest in water zetten om te kijken hoeveel zand hieruit komt.

Hij heeft er namelijk last van bij hooi én kuil dus daar kan het niet aan liggen denk ik. Maar het is echt lastig.. Wormen heeft hij ook niet want hij heeft een tijdje geleden een extra sterke wormenkuur gehad van 5 dagen.

Ben stiekem wel 'blij' met dit topic, wilde er zelf al één beginnen maar hier heb ik al wat tips uit kunnen halen! :)

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 12:05

Wat mij betreft mag je meelezen en schrijven hoor. Hier kunnen we allemaal alleen maar wijzer van worden en elkaar helpen!

Merk jij aan jouw paard dat hij winderiger is dan normaal?

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:14

Ja, hij is idd wat winderiger. Ik ben er dan altijd 's avonds en dan heeft hij het ongeveer 2x maar daarvoor had hij dat niet zo erg. Althans, niet waar ik bij was.

Ik vind hem ook wat dunner worden, weet niet of die van jou er ook last van had? Nu is die van mij nog maar 2 en heeft hij sowieso wat moeite om op gewicht te blijven maar hij heeft het nu nog erger dan normaal. Zat er ook al aan te denken om een bloedonderzoekje te laten doen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 12:21

Mijn paardje is idd ook winderiger dan normaal, en dan komt ook voornamelijk het vocht eruit.
Verder geen probleem met haar op gewicht te houden

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:24

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog veel onverteerd voer in de mest zit ?

Misschien een idee om levende gisten te geven om de darmflora op peil te brengen en te houden ? Cavalor Vitaflor is zo'n product en heb daar duidelijk verbetering op gezien bij twee van mijn paardjes.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:12

In geval van mijn paardje zie je alleen hooi, niet anders dan in de zomer wanneer ze dan overdag weidegang heeft en met de nacht onbeperkt hoor krijgt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:13

bigone schreef:
Cowgirl schreef:
Wel eens gewoon hooi geprobeerd, dus niet uit zo'n ingepakte baal.

dat ingepakte hooi/kuil is namelijk de oorzaak van de slappe mest.

Niet altijd, onze dieren staan allemaal op voordroogkuil en hebben gewoon stevige mest.


Bij paarden die last hebben van dunne mest zoals TS beschrijft is het 9 van de 10x het voer wat uit zo'n ingepakte baal komt.


De paardendrogist is er niet voor niets op ingesprongen met haar Haybalancer.

Ik zeg niet dat elk paard er last van heeft.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:17

kiki1976 schreef:
Zou zo'n klein plukje voordroog (wat echt mooi droog is) zoveel uitmaken? Want als ik die hoeveelheid bekijk is het echt nog geen half plakje van een kleine baal per dag, de rest is echt droog graszaadhooi (zit niet in plastic)

Alleen het probleem is dat ze het droge hooi op stal erg slecht eet terwijl ze het buiten wel goed eet.

Een stal genootje opperde al, kan het droge graszaadhooi niet de oorzaakwezen?



Die van mij ging vroeger al aan de race van nog minder. Beest was echt ziek ervan en ik werd ziek van al die discussies met stalhouders die wisten het allemaal beter. Ik niet wat ik had mijn paard pas 10 jaar 8)7 Inmiddels 20 jaar en gelukkig gaat het nu al weer een jaartje of 3 goed, maar bij 1 vettere baal is het gelijk weer raak.

YOURLOVER

Berichten: 340
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Eijsden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:20

Ik denk inderdaad ook dat je eens naar het voer moet kijken wat je paard krijgt.
Dat kwam namelijk meteen in me op.
Ik hoop in ieder geval dat je paard er weer bovenop komt!

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:26

Cowgirl schreef:
Wel eens gewoon hooi geprobeerd, dus niet uit zo'n ingepakte baal.

dat ingepakte hooi/kuil is namelijk de oorzaak van de slappe mest.

1 van mijn pony's gaat ook aan de race van voordroog en dan hoeft ze er echt niet veel van te eten. Voordroog heeft toch ook net ff een ander proces in het plastic...
Daarnaast is het natuurlijk ook een stukje structuur. Graszaadhooi is erg structuurrijk. Gewoon hooi en voordroog al minder en daar zitten ook grote verschillen in!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:06

het komt idd door de voordroog

waar ik sta staan 10 paarden/pony`s
waarvan er 2 grote waaronder de mijne en de 3 shetjes nergens last van hebben
alle andere waren aan de natte poeperites
nu voert de stalhoudster duits kruidenhooi en alles is opgelost

vorig jaar hebben we de hele winter getobt met paarden waarbij de muren van de stal onder zaten ,de billen ,benen en staart elke keer helemaal onder

vanalles geprobeerd olie, wormenkuren, zandkuren
en nu dan ander hooi

sommige paarden kunnen niet tegen voordroog en hooi van dit jaar blijkt vol met kunstmest te zitten
de DA had een heel verhaal verteld maar weet ik niet meer.

mijn paard krijgt het gemengd.

mirim

Berichten: 4406
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:12

Kijk eens naar ZeoHorse feed. Dit heeft erg goede resultaten bij darmproblemen.