De beste manier om op te bouwen met een ouder paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

De beste manier om op te bouwen met een ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 00:39

Beste Bokkers,

Ik open een topic om van jullie advies te krijgen over hoe ik het beste kan gaan opbouwen met een ouder paard.

Het betreft een 22 jarige merrie die tot 2 jaar geleden niet gereden werd. Ik heb haar toen 1 jaar gereden, we zijn samen onderuit gegaan waardoor ik een half jaar niet kón rijden en door angst heb ik besloten om even een break te nemen met het rijden en bij haar te stoppen. Sinds de zomer heb ik hier onwijze spijt van gehad en heb ik besloten van de week mijn stoute schoenen aan te trekken en de eigenaresse te vragen of zij mij nog een kans kan geven, met goed geluk, ik mag weer aan de slag bij mijn maatje.

Ik heb totaal geen haast met het rijden en zal de eerste paar keren dat ik kom er ook zeker nog niet op gaan zitten, maar vond het toch handig me wat meer in de opbouw te verdiepen en tips/meningen van Bokkers hierover te vragen.

Kort samengevat:
Ik vraag me af hoe ik het rijden het beste op kan gaan bouwen met een ouder paard. We gaan puur recreatief aan de slag, en het is de bedoeling minimaal twee keer per week te rijden en maximaal vijf keer.

Alvast bedankt,
Loveies.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:17

Wat leuk!
Hoewel ze natuurlijk wel al wat ouder is zou ik allereerst kijken of ze er wel zin in heeft.
En mede door de val kan zij natuurlijk ook angstig zijn als er daarna niemand meer op gereden heeft.
Maar als ze alles goed en leuk oppakt kan ze best nog wel een buiteritje maken mits ze natuurlijk gezond is.

Ik heb in september een merrie van 12 jaar gekocht ze is drie jaar niet bereden geweest en ik weet ook niet op welke manier.
Heb haar gekocht met veulen en ben nu eerst contact met haar aan het maken, vertrouwen winnen en licht grondwerk.
Dit pakt ze allemaal makkelijk op evenals lange lijnen lopen.
Longeren heb ik nog niet gedaan daar begin ik in januari mee en ik ben van plan van slag te gaan zoals je met een jong paard doet die zadelmak en beleerd gaat worden.

Zal wel hulp vragen aan iemand die je kan helpen misschien de eigenaresse dat je niet weer angstig word.
Vallen met een paard is geen leuke ervaring en snap dat je geschrokken bent.
Veel succes en plezier.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:20

Waarom zijn jullie onderuit gegaan..? Is ze struikelig? Of is ze van zichzelf topfit en was er gewoon een stom kuiltje (wat op zich met d'r 3 andere benen ook opgevangen had kunnen worden..) Kortom, wat is haar geschiedenis, was dit stomme pech of heeft ze miss al jaren artrose oid...
Denk dat je je, voordat je dit plan oppakt (en goed dat je dat wilt doen!) wel eea. eerst zou moeten afvragen.

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 22:44

Allereerst: Ik heb totaal geen haast met het rijden en heb dit topic juist geopend om een goed plan op te stellen. De komende paar weken zal ik voornamelijk lekker gaan poetsen, vertrouwen terug winnen en af en toe een wandelingetje gaan maken & beginnen met vd.

Het rijden is voor mij geen must, maar het paard en ik hebben hier onwijs veel van genoten, lekker ontspannen bosritjes maken en dit is ook puur wat ik weer wil gaan bereiken. Ik vroeg mij alleen af of er mensen waren die mij advies kunnen geven over wat de beste aanpak hiervoor is, 1x per week een zadel erop leggen en dit uitbreiden, of moet ik dit heel anders aanpakken? (Even een schets van hoe ik het bedoel).

Het onderuit gaan was puur pech, maar ik ben angstig geworden door de gevolgen van die val (aan mijn kant). Ben inmiddels wel over die angst heen, springen vind ik nog spannend, maar voor de rest ben ik mijn angst gelukkig kwijt doordat ik tussendoor wel heb gereden op andere pony's.

Eigenaresse laat mij gewoon vrij in hoe of wat ik het doe, ik moet er alleen rekening mee houden dat ze wat ouder is en dat besef ik me maar al te goed. Wanneer ik vragen heb kan ik wel bij haar terecht omdat zij haar als veulen gefokt heeft en opgevoed omdat haar moeder kort na de bevalling overleed. Zij kent het paard dus door en door en heeft mij in de tijd hiervoor heel veel verteld/geleerd over het paard, hoe ze in elkaar zit weet ik dus inmiddels wel.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: De beste manier om op te bouwen met een ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:13

Ik zou als ik jou was eerst zeker willen weten of het paard wel gezond en safe op de benen is. En dan pas aan opbouwen gaan denken.

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 23:41

Sientje schreef:
Ik zou als ik jou was eerst zeker willen weten of het paard wel gezond en safe op de benen is. En dan pas aan opbouwen gaan denken.

Ze is nagekeken door de dierenarts na de val. Hier vertrouw ik dan ook op, ze heeft ook geen "raar" gedrag vertoont verder en het is eenmalig gebeurt, elk paard kan zich een keer verstappen toch. Een mens glijd ook wel eens uit ..

Als je mijn bovenstaande post gelezen hebt ben ik naar tips/advies op zoek wat betreft het opbouwen.

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:54

voor het opbouwen van het rijden kan je het beste een paar keer per week kort wat doen, dan 1 x per week echt rijden.

Beginnen met bijv. losstappen, paar rondjes draven (3 minuten) en dan uitstappen totaal 20 min. en dan heel langzaam het draven uitbreiden en galop toevoegen.

Na een paar weken kan je dan aan 3 kwartier tot een uurtje rijden zitten, maar blijf naar het paard kijken, wordt ze stijf dan een stap terug doen.

Natuurlijk kan je tussendoor ook andere dingen doen, wandelen, grondwerk etc.

Veel plezier!

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Re: De beste manier om op te bouwen met een ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 00:06

Bedankt voor je reactie.
Ik ga minimaal twee keer per week omdat ik ook nog school heb en een vriend die ook graag aandacht wil kan ik helaas geen zeven dagen per week met haar aan de slag.. Wat het opbouwen betreft zullen we dit dus sowieso extra rustig aan moeten doen, ik denk ook dat ik hier voor de kerstvakantie (3 weken) zeker nog niet mee ga beginnen.

Ik wil wel gaan beginnen met vrijheidsdressuur en grondwerk, puur om onze band weer net zo strek te maken als hij was en misschien nog wel sterker. Ik ben dus zeker niet alleen gefocust op het rijden, maar ben liever goed voorbereid zodat ik het goed kan gaan doen.

Het doel dat we hebben is over een tijdje weer lekker naar het bos kunnen gaan en heerlijk ontspannen ritjes te kunnen maken, dat is echt het enigste doel dat we hebben en al is het maar een "klein" stukje, die conditie moeten we toch echt weer op gaan bouwen.

Bedankt voor je advies. :)

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: De beste manier om op te bouwen met een ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:10

Je kunt gewoon weer opstappen hoor. Tenzij je paard pas op 19 jarige leeftijd is ingereden.
Ze zijn op die leeftijd echt niet vergeten wat de bedoeling is en een stukje stappen is absoluut niet te intensief.

Als je het zelf te spannend vind kun je ook eerst kort longeren voordat je opstapt.

Ik heb het zelf met een 25 jarige gedaan die al zo'n 7 jaar niet had gereden. Kende de basis nog prima, de rest heb ik niet meer geprobeerd met zo'n oudje.

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 00:13

Akhal_Teke schreef:
Je kunt gewoon weer opstappen hoor. Tenzij je paard pas op 19 jarige leeftijd is ingereden.
Ze zijn op die leeftijd echt niet vergeten wat de bedoeling is en een stukje stappen is absoluut niet te intensief.

Als je het zelf te spannend vind kun je ook eerst kort longeren voordat je opstapt.

Ik heb het zelf met een 25 jarige gedaan die al zo'n 7 jaar niet had gereden. Kende de basis nog prima, de rest heb ik niet meer geprobeerd met zo'n oudje.


Ze is ingereden en daarna als het ware stilgezet. Ik heb haar toen een jaar gereden en gewoon heel rustig aan begonnen en ze heeft eigenlijk nooit een stap verkeerd gezet. Ze heeft in een jaar tijd één keer een vreugde bok gegeven toen we zonder zadel in het bos galoppeerde en ze helemaal in d'r element was.

Ze heeft nu een kleine 14 maanden stil gestaan, maar wil niet te snel gaan en haar ook niet het idee geven dat het alleen maar rijden is, is voor mij zeker niet het belangrijkste maar wil hier wel weer naar toe omdat we er beide veel plezier aan beleven.

Het gaat mij ook echt om de basis, ik heb zelf tótaal geen wedstrijdambities ed. en wil gewoon lekker ontspannen bosritjes gaan maken, maar dan vind ik het wel fijn dat de basis ook echt goed zit. Stap/draf/galop en een rem is ook wel handig. :j

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:18

Ik ben mijn verzorgpaard op 20, 21 jarige leeftijd begonnen met rijden nadat ze 6 jaar zo ongeveer constant op de weide heeft gestaan. Ben eigenlijk gewoon gaan uitrijden en heb aangekeken wat het paard aangaf, had behoorlijk wat pit dus wat om de 2 dagen een korte uitrit was, was redelijk snel uitgebouwd tot 7 dagen in de week een flinke rit en uiteindelijk naar 1 tot 4 springtrainingen per week en veel intensief rijden.

Lees het paard, begin met 3 à 4 dagen in de week ritjes van een uurtje (stap) of 20/30 minuutjes (met wat draf) als ze aangeeft dat ze het aankan. Het is eenvoudig en snel herhalen wat je haar eerst hebt aangeleerd, het 'inrijd-stappenplan' herhalen, maar dan in iets kortere tijd als ze aangeeft dat dat prima kan.

Edit: Pony is ondertussen 24 à 25 jaar oud en we zijn nog altijd 's zomers de trainingen flink op aan het bouwen (denk aan 30, 40, 50 km ritten op een dag, zo'n 100 à 150 km per week in mijn zomervakantie), afgewisseld met springtrainingen (tot 1.10 m hoogte) en intensieve dressuurtrainingen (en beginnerslesjes, paard krijgt genoeg rust).

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 00:23

Bedankt.
Ik ben zelf erg van het niet té snel gaan, omdat ik liever kleine stappen vooruit ga dan grote stappen terug. Dus meteen erop en een uur rijden zal je mij dan ook niet snel zien doen. Ik denk ook dat het het beste is om misschien eerst weer eens een wandelingetje te maken met het zadel zodat dat weer even kan wennen, desnoods eenmalig, en dan daarna langzaam erop gaan zitten en dit steeds met 5/10 minuten uitbreiden.

Of ben ik dan echt té voorzichtig hierin? :o

Edit: xSlvna, dit zal je mij écht niet meer zien doen. Sowieso ben ik een recreatieruiter zonder ambities in de sport en ik vind het tegenover het paard niet eerlijk om haar nu (nog) op "hoog" niveau te gaan trainen. Dressuurmatige basis vind ik belangrijk en af en toe een klein sprongetje is mooi meegenomen, maar echt intensief trainen ga ik niet meer van haar vragen.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:38

Ik vind je persoonlijk te voorzichtig, paard is 'pas' 14 maanden niet meer onder de man, een keertje longeren met zadel op en na even longeren erop voor een rondje stap kan best als eerste stap gedaan worden, het paard ként alles al, waarom 'kennis laten maken' met bekende dingen?

Vind het persoonlijk wat kul, kijk gewoon aan hoe die het opzadelen alleen al ervaart? Zolang die ontspannen blijft bij het zadelen, wandelen, aansingelen etc. zou ik me geen zorgen maken om het 'laten wennen'.

'Steeds met 5/10 minuten uitbreiden' vind ik overigens wél wat vlug, neem een basis (20, 25 minuten, ik weet niet wat het paard nu voor werk doen wat betreft wandelen/longeren, als die nu in zijn stal staat en je er niks mee doet zou ik beginnen met 10, 15 minuutjes erop, na een week of twee 5 tot 10 minuutjes erbij).

Edit: Ben overigens ook maar een recreatieruiter, maar ik krijg dat dier op geen enkele andere manier moe... :+

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Re: De beste manier om op te bouwen met een ouder paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 00:42

Met het paard wordt niets gedaan, ze staat in een kudde aan huis bij de eigenaresse en hebben daar een loopstal met twee weilanden eraan vast. Ze heeft in de kudde natuurlijk een beetje beweging, maar staat hoog in de orde dus hoeft in wezen niet heel veel te verjagen/te lopen, bijna elk paard gaat voor haar opzij. :+

Er wordt niet gewandeld/gelongeerd met haar, dus haar conditie zal er zeker niet goed aan toe zijn. Met het "steeds met 5/10 minuten opbouwen" bedoelde ik niet elke keer dat ik erop zit, maar bijvoorbeeld per week / twee weken 5 minuten erbij en dan op het gebied van stappen en later ook draven.

Ik heb totaal geen haast en ben denk ik toch een ander type ruiter dan jij, als ik naar jou trainingen kijk, misschien dat daar het verschil van "te voorzichtig" ligt. Zoals ik al zei maak ik liever kleine stappen vooruit, dan dat ik doordat ik te snel ga een grote stap achteruit moet gaan.

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:57

Voor dit is geen standaardschema te maken.
Het is vooral een kwestie van goed observeren.
Het paard geeft jou feedback.
Bij basisconditie opbouw is stap - in mijn ogen - het belangrijkste middel. Daarmee train je alle onderdelen van het lijf door een goede doorbloeding te stimuleren (spieren, pezen, botten, etc.)

Ik ben het met Slvna eens het zo simpel mogelijk aan te pakken.
Als het paard er geen probleem van maakt, ga er dan niet een creëren.
Met een positieve intentie en vertrouwen op je paard gaan zitten... alsof jullie het al jaren zo doen.
Ik verwacht dat je paard het dan zo weer oppakt.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 01:00

Opbouwschema als paard geen blessure heeft dat ik van de dierenarts ken is: 5 dagen per week, beginnen met 10 rondjes stappen met daar 1 rondje draf tussenin. En aan de hand daarvan uitbouwen. In geval van bak (of in jouw geval weiland, hopelijk niet glad) 1 rondje stap, half rondje draf, 1 rondje stap, half rondje draf... Dan 1 rondje stap, 1 rondje draf, en zo draf uitbouwen en stap gebruiken om evt verzuring tegen te gaan.

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 01:05

senna21 schreef:
Voor dit is geen standaardschema te maken.
Het is vooral een kwestie van goed observeren.
Het paard geeft jou feedback.
Bij basisconditie opbouw is stap - in mijn ogen - het belangrijkste middel. Daarmee train je alle onderdelen van het lijf door een goede doorbloeding te stimuleren (spieren, pezen, botten, etc.)

Ik ben het met Slvna eens het zo simpel mogelijk aan te pakken.
Als het paard er geen probleem van maakt, ga er dan niet een creëren.
Met een positieve intentie en vertrouwen op je paard gaan zitten... alsof jullie het al jaren zo doen.
Ik verwacht dat je paard het dan zo weer oppakt.


Bedankt voor je advies! Dan is het over een tijdje dus gewoon opstappen en wat stappen en van daaruit kijken hoe het gaat. Hopelijk gaat het allemaal echt zo makkelijk als het hier neergezet wordt. :)

Loveies

Berichten: 277
Geregistreerd: 27-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 01:06

Sientje schreef:
Opbouwschema als paard geen blessure heeft dat ik van de dierenarts ken is: 5 dagen per week, beginnen met 10 rondjes stappen met daar 1 rondje draf tussenin. En aan de hand daarvan uitbouwen. In geval van bak (of in jouw geval weiland, hopelijk niet glad) 1 rondje stap, half rondje draf, 1 rondje stap, half rondje draf... Dan 1 rondje stap, 1 rondje draf, en zo draf uitbouwen en stap gebruiken om evt verzuring tegen te gaan.


Bedankt voor je schema, ik heb gewoon een bak ter beschikking hoor. :)