Shetlander wassen met deze temperatuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Shetlander wassen met deze temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 23:18

Hoi bokkers!

Ik vroeg me af, is het mogelijk om mijn pony te wassen met deze temperatuur?
Ik heb helaas alleen koud water tot mijn beschikking, en nu lijkt me dat hij dan kans heeft om kou te vatten?
Verder staat hij warm op stal, zonder deken. Het is een Shetlander.

Alvast bedankt :)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Shetlander wassen met deze temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:23

Waarom wil je hem wassen? Als het niet echt noodzakelijk is zal ik het niet doen.
Heb mijn shet een keer met deze temperaturen moeten wassen vanwege luis maar heeft 4 dagen op stal gestaan met om het uur een droge zweetdeken op hem. Kreeg hem niet meer droog door zijn dikke vacht. Dus als het echt niet nodig is en alleen maar voor om hem schoon te krijgen zal ik zeggen lekker poetsen en niet wassen.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Shetlander wassen met deze temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:25

Staart en/of voetjes wassen kan nog wel vind ik, meer zou ik niet doen.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 23:27

tinkersjakie schreef:
Waarom wil je hem wassen? Als het niet echt noodzakelijk is zal ik het niet doen.
Heb mijn shet een keer met deze temperaturen moeten wassen vanwege luis maar heeft 4 dagen op stal gestaan met om het uur een droge zweetdeken op hem. Kreeg hem niet meer droog door zijn dikke vacht. Dus als het echt niet nodig is en alleen maar voor om hem schoon te krijgen zal ik zeggen lekker poetsen en niet wassen.

Ah okee, dat is inderdaad niet fijn.

De reden waarom ik hem wilde wassen is omdat zijn benen écht heel vies zijn. Ik heb geprobeerd met het haakje van mijn hoevenkrabber stukken mest eruit te wringen en dat is op zich wel gelukt, maar ze zijn zó vies en hij schuurt er constant aan omdat het waarschijnlijk heel erg jeukt. Ook probeert hij eraan te bijten ed.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Shetlander wassen met deze temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:31

Lekker wassen, maar wel alleen de benen. Als het kan wel met wat warmer water beginnen. Kan je niet gekookt water meenemen van thuis (thermoskannen) en dat mengen? Iets minder koud als koud is al fijn om mee te beginnen, als het daarna kouder water is kunnen ze het al beter hebben. Deze dagen is het nog zo'n 9 graden, als er een zonnetje staat voelt het warmer en kan het wassen van de benen best.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:31

Heb je gecontroleerd of hij mijt heeft?

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 23:33

Safiera schreef:
Heb je gecontroleerd of hij mijt heeft?

Mijt? :oo nee, zou best kunnen, de daadwerkelijke eigenaars doen er echt helemaal niets mee, hebben ook geen verstand van pony's, dus ik mag er eigenlijk mee doen wat ik wil, alleen kom ik zo vaak als kan maar dat is niet heel vaak (om de week ong.)
Hoe kan ik zien of hij mijt heeft?

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 23:33

Angela schreef:
Lekker wassen, maar wel alleen de benen. Als het kan wel met wat warmer water beginnen. Kan je niet gekookt water meenemen van thuis (thermoskannen) en dat mengen? Iets minder koud als koud is al fijn om mee te beginnen, als het daarna kouder water is kunnen ze het al beter hebben. Deze dagen is het nog zo'n 9 graden, als er een zonnetje staat voelt het warmer en kan het wassen van de benen best.

Oké dankjewel! :)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:05

Ja als het alleen benen zijn dan kan het wel, dacht dat je hem helemaal wilde wassen. Benen droger ook sneller. Staart enz waar poep in zit kan ook best

Mijt kun je niet zien, zijn iniminie beestjes die onder de huid gangetjes maken. Maar als ie veel stront aan zijn benen heeft kan dat ook misschien wel irriteren

drenterxx
Berichten: 1393
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Shetlander wassen met deze temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:11

Ik zou het alleen doen als het écht moet. Wel een beetje een warme dag uitkiezen.. Eigenlijk ben ik er nu al een beetje tegen dus ik zou het eigenlijk al niet meer doen.. Beentjes wassen kan misschien wel maar hele lijf wassen raad ik nu niet meer aan, het wordt rond deze tijd al niet echt warmer dan 9°..

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 09:18

tinkersjakie schreef:
Ja als het alleen benen zijn dan kan het wel, dacht dat je hem helemaal wilde wassen. Benen droger ook sneller. Staart enz waar poep in zit kan ook best

Mijt kun je niet zien, zijn iniminie beestjes die onder de huid gangetjes maken. Maar als ie veel stront aan zijn benen heeft kan dat ook misschien wel irriteren

Ik denk dat laatste vooral :j er zitten ook allemaal klitten ed in :(

Undercover04
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-08-13

Re: Shetlander wassen met deze temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:43

Hoi,

Alleen de beentjes wassen kan wel hoor. Daarna kun je bijvoorbeeld een half uurtje met hem gaan wandelen. Dan is hij in beweging en blijft hij warm en drogen de benen iets sneller.

drenterxx
Berichten: 1393
Geregistreerd: 20-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:17

Undercover04 schreef:
Hoi,

Alleen de beentjes wassen kan wel hoor. Daarna kun je bijvoorbeeld een half uurtje met hem gaan wandelen. Dan is hij in beweging en blijft hij warm en drogen de benen iets sneller.



Dat is ook een slim idee idd!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Shetlander wassen met deze temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:20

Als het alleen de benen zijn kan het best. misschien kan je ze daarna afdrogen dat het niet meer zeik nat is? En wandelen is ook slim, krijgt hij ook gelijk beweging :)

xHoefijzer

Berichten: 191
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Shetlander wassen met deze temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:05

Ik zou ze benen wassen en flink wat handdoeken van thuis meenemen en hem flink afdrogen en dan nog maar wat wandelen.

Pinici

Berichten: 211
Geregistreerd: 17-08-13
Woonplaats: Brabant

Re: Shetlander wassen met deze temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:24

Ik zou ook alleen zijn benen wassen.. Goed droogmaken daarna, dan kan het nog best :)

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:42

De benen was kan nu nog prima, zolang het maar niet gaan vriezen.

De benen van een paard raken namelijk zelden onderkoelt.