Voeren - hoeveel, hoevaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Voeren - hoeveel, hoevaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 21:23

Hoii

Een vraagje!
Een koudbloed grote pony/klein paard dat overdag de hele dag buiten staat (ook in de winter) en 's avonds weer naar binnen gaat; hoeveel krachtvoer en ruwvoer zouden jullie haar voeren? Ze krijgt aardig wat beweging. Er wordt 's ochtends en 's avonds gevoerd.
De meeste paardjes zoals haar die ik ken krijgen rond de 2 kilo per dag en ongeveer 2 plakken hooi per dag in totaal (in de wintermaanden!).

groetjess

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.


WandaxLover
Berichten: 33
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Voeren - hoeveel, hoevaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:31

Mijn verzorgpony (D) krijgt 1 plakje hooi per dag in de winter, maar ze staat dag en nacht buiten in een heel groot gebied waar ook in de winter genoeg eten is.

Krachtvoer krijgt ze niet. Wel wat lekkers :)

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Voeren - hoeveel, hoevaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:44

Zijn het plakken van een grote baal of een klein baaltje?
Als het van een klein baaltje is dan vind ik twee plakken toch wel erg weinig.

Mijn D pony eet ongeveer 1.5 a 2 plakken van een grote bal per dag.
En mijn paard van 1.60 eet ongeveer 2 a 3 plakken van een grote baal.

[O]

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Voeren - hoeveel, hoevaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:51

VSW-->VS

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:52

Onbeperkt schraal ruwvoer ....

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 21:52

felicity schreef:
Zijn het plakken van een grote baal of een klein baaltje?
Als het van een klein baaltje is dan vind ik twee plakken toch wel erg weinig.

Mijn D pony eet ongeveer 1.5 a 2 plakken van een grote bal per dag.
En mijn paard van 1.60 eet ongeveer 2 a 3 plakken van een grote baal.

plakken van een best wel kleine baal, het vervelende is dat ze in de winter niet kunnen eten buiten dus echt alléén 's ochtends en 's avonds eten -O-

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 21:53

ellenimar schreef:
Onbeperkt schraal ruwvoer ....

zou ik ook wel willen maar kan niet bij ons op stal -O- ;(

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.


mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:54

Ik denk dat je dan toch zeker op 1 pak hooi op een dag kunt rekenen.
Waarom kunnen ze buiten niet eten ?

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:55

Hier wordt in de winter ook onbeperkt (schraal) hooi gegeven.
Hoe komt het dat ze overdag niet gevoerd kunnen worden? Het is in de winter wel erg belangrijk dat ze met ruwvoer 'hun kachel brandend kunnen houden'.

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Re: Voeren - hoeveel, hoevaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 22:08

ja dat vind ik ook al, en de paarden zijn dan ook extreem hongerig elke keer. maar je mag geen hooinet ophangen in de paddocks omdat 'het dan zo'n rommel wordt' :-/

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Voeren - hoeveel, hoevaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:13

Wat een onzin..
Dit is vragen naar maagzweren ed..
Een ibr vat open maken aan de bovenkant hooi/voordroog/kuil er in en eten maar niks geen rommel enkel tevreden paarden.
Vat kost amper € 25,- dus dat zijn de kosten ook niet, als je ze in de helft doet dan heb je er 2 voor dat geld, zelf hou ik ze hoog kunnen ze er niet in gaan staan en er gaat meer in.

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Re: Voeren - hoeveel, hoevaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 22:17

ja ik zal nog een keer kijken of er iets te regelen valt op stal, vind t niet kunnen zo. ook staat ze alleen in een paddockje, dus bij haar zal er ook geen sprake zijn van 'voedselstrijd'

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Voeren - hoeveel, hoevaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:09

Ik zou toch zeker uitgaan van een kilo of 6 hooi per dag hoor, dus dat zijn minimaal drie dikke plakken. Vier zou waarschijnlijk nog beter zijn (dus 2 's ochtends, 1 's avonds). Heb je geen mogelijkheid om haar zelf tussendoor even wat te voeren? Of een stalgenoot? Als je een slowfeeder bouwt (er zijn genoeg doe-het-zelf topics) is het hooiverlies en daarmee troep minimaal.

Brainless

Berichten: 29715
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Voeren - hoeveel, hoevaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:13

Ik voer een Fjord en een kleine NRPs-er ruim 1 baal hooi per dag.
Ze hebben zo goed als onbeperkt te eten.

De Fjord krijgt 1/4 en de NRPS-er 3/4 muesli.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:16

Ik voer 4x daags, waarvan 1x buiten. 3 voermalen krijgen ze ruwvoer, waarvan 2x met onderhoudsbrok. Buiten krijgen ze per paard een grote plak hooi van groot pak. De 2 pony's samen 1. Hebben ze wat te doen en voorkom verveling en irritatie op elkaar.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:21

Hier krijgen 3 ijslanders 's morgens allemaal 1 plak hooi, 's middags allemaal een halve plak hooi en een dikke plak gerste stro verdeeld over alle drie en 's avonds allemaal ruim 2 plakken hooi. Hooi gaat in de slowfeeder. En 's avonds krijgen ze ook nog ponybrok of slobber. Qua hooi komt het ongeveer neer op 1 baal van 20 a 25 kg per dag.
Laatst bijgewerkt door vilheide op 03-12-13 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Groetjes Jolanda

Otte001
Berichten: 107
Geregistreerd: 27-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:23

Ik lees even mee. Onze paarden staan nu op de ranch 24 u per dag buiten en krijgen drie keer per dag hooi. Voldoende want ze zijn allebei te dik volgens de DA. Volgend jaar gaan we verhuizen en komen de paarden aan huis. Drie paarden op 8000 m2 weidegrond. In het begin zal dat voldoende zijn maar ik vermoed dat we daarna moeten bijvoeren. Ik lees hier over plakjes van kleine en grote balen. Hoeveel kilo is dat? Op internet vind ik prijzen voor kleine baaltjes van 22 kg. Is een kleine baal altijd rond dat gewicht en hoeveel is een grote? Want anders komen we er nooit uit hoeveel een paard nu het beste heeft ;)

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 17:26

hmm moet je nagaan, mijn stalhouder klaagde dat ik teveel van het hooi gebruikte met mijn twee plakjes per dag!

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:11

Mijn fjord kreeg smorgens en savonds een kwart muesli. In totaal een halve kilo per dag.
Na een wedstrijd kreeg ze een halve kilo slobber.

Ze liep 6 dagen per week, vooral dressuurmatig M1/M2 niveau en 1x per week springles.

Mijn huidige pony (kruising quarter van 1.40) krijgt 2x per dag een handje muesli en 3x per dag
voordroog. Ze krijgt zo weinig i.v.m. haar overgewicht.

2 plakjes hooi (van zo'n klein 25 kilo baaltje) vind ik wel weinig. Zou daar 4 per dag van geven.
Laatst bijgewerkt door xApple op 03-12-13 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Voeren - hoeveel, hoevaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:17

Bij mij krijgen ze 7 plakken hooi per 24/7 , van E pony tot paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers