Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 21:00

Hoi allemaal,

Voordat ik mij ga storten in een eigen paardje even wat vragen...:

1) Is keuren voor het kopen een must? Zo ja, wat zijn jullie bedragen die jullie er aan uit hebben gegeven?

2) Wat hebben jullie zoal uitgegeven aan (onverwachte) ziekte en ongelukjes met jullie paarden?

3) Hoe, wat, wanneer, hoe duur doen jullie inenten?

4) Hoe sparen jullie voor onverwachte uitgaven (bijv ziekte)? Of zijn er mensen die überhaupt niet sparen en het gewoon vanzelf aankijken?

Dankuu :D

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.



Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:06

1) Ik vind van wel, 1x meegemaakt met iemand die haar paard niet had laten keuren, hoop ellende voor paard & eigenaar. Ook als je de verkoper kent zou ik laten keuren. Maar het blijft wel een momentopname, een keuring betekent niet dat je paard niets kan krijgen.
Geen idee van de kosten.

2) Soms niets, maar een peesblessure (meerdere keren scannen) en je bent al gauw paar honderd euro kwijt. Voor een simpel bezoekje met iets aan medicijnen ben je ook al gauw 100 euro kwijt. Het is denk ik heel moeilijk te zeggen.
Afgelopen jaar was ik niets kwijt aan DA, wel 80 euro aan fysio (en 300 euro zadelaanpassingen)
Vorig jaar rond de 450, peesblessure, meerdere keren scannen, foto's, kreupelheidsonderzoek.

3) rond de 30 euro, 1x per jaar tegen tetanus en influenze

4) dat haal ik van de grote spaarpot, die ook voor andere niet diergerelateerde onverwachte dingen is. Ik spaar elke maand €200,- Mijn ouders kunnen ook altijd bijschieten moest het nodig zijn.

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 21:24

Lieke schreef:
1) Ik vind van wel, 1x meegemaakt met iemand die haar paard niet had laten keuren, hoop ellende voor paard & eigenaar. Ook als je de verkoper kent zou ik laten keuren. Maar het blijft wel een momentopname, een keuring betekent niet dat je paard niets kan krijgen.
Geen idee van de kosten.

2) Soms niets, maar een peesblessure (meerdere keren scannen) en je bent al gauw paar honderd euro kwijt. Voor een simpel bezoekje met iets aan medicijnen ben je ook al gauw 100 euro kwijt. Het is denk ik heel moeilijk te zeggen.
Afgelopen jaar was ik niets kwijt aan DA, wel 80 euro aan fysio (en 300 euro zadelaanpassingen)
Vorig jaar rond de 450, peesblessure, meerdere keren scannen, foto's, kreupelheidsonderzoek.

3) rond de 30 euro, 1x per jaar tegen tetanus en influenze

4) dat haal ik van de grote spaarpot, die ook voor andere niet diergerelateerde onverwachte dingen is. Ik spaar elke maand €200,- Mijn ouders kunnen ook altijd bijschieten moest het nodig zijn.


dankjewel!

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:35

1) Is keuren voor het kopen een must? Zo ja, wat zijn jullie bedragen die jullie er aan uit hebben gegeven?

Keuren ALTIJD doen! Lees genoeg voorbeelden hier van waar t mis ging. Vraag gewoon een DA wat zijn prijs is voor een klinische keuring. Neem wel een paardenarts. En niet die van de verkoper maar je eigen of een onafhankelijke. Klinisch kost vaak rond de 100 a 150 euro. Je kunt ook röntgenfoto's laten nemen van de benen bijv of helemaal dan ben je meer kwijt. Ligt er beetje aan wat je wilt en hoe duur je paard is.

2) Wat hebben jullie zoal uitgegeven aan (onverwachte) ziekte en ongelukjes met jullie paarden?

Ik tot nu toe paar honderd euro. Dat was een klophengstenonderzoek, nieuwe entingen omdat bij pony ze niet bleken te kloppen en mestonderzoek.

3) Hoe, wat, wanneer, hoe duur doen jullie inenten?

Eens per jaar met de stal mee. Kosten ong 30 euro per paard.

4) Hoe sparen jullie voor onverwachte uitgaven (bijv ziekte)? Of zijn er mensen die überhaupt niet sparen en het gewoon vanzelf aankijken?

Ik zet elke maand 50 euro apart op een rekening en bouw zo een potje op voor ziektekosten. Verzekering heb ik paar keer naar gekeken, maar de kleine lettertjes en de uitzonderingen (vaak zaken die vaak voorkomen bij paarden) houden mij tegen. Zet dus liever zelf de premie zelf apart en bouw zo wat op. Maar ook dat is afhankelijk wat je wilt. Bij echt een wedstrijdpaard zou ik wrs wel een verzekering afsluiten.
Verder zet ik elke maand bedragjes opzij wat in 12 maanden opbouwt voor de vaste kosten van enten, tandarts en alle hoefsmidkosten. En dan nog een bedrag wat voor onvoorzien is zoals vervanging van harnachement etc.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 22:09

Zilfstar schreef:
1) Is keuren voor het kopen een must? Zo ja, wat zijn jullie bedragen die jullie er aan uit hebben gegeven?

Keuren ALTIJD doen! Lees genoeg voorbeelden hier van waar t mis ging. Vraag gewoon een DA wat zijn prijs is voor een klinische keuring. Neem wel een paardenarts. En niet die van de verkoper maar je eigen of een onafhankelijke. Klinisch kost vaak rond de 100 a 150 euro. Je kunt ook röntgenfoto's laten nemen van de benen bijv of helemaal dan ben je meer kwijt. Ligt er beetje aan wat je wilt en hoe duur je paard is.

2) Wat hebben jullie zoal uitgegeven aan (onverwachte) ziekte en ongelukjes met jullie paarden?

Ik tot nu toe paar honderd euro. Dat was een klophengstenonderzoek, nieuwe entingen omdat bij pony ze niet bleken te kloppen en mestonderzoek.

3) Hoe, wat, wanneer, hoe duur doen jullie inenten?

Eens per jaar met de stal mee. Kosten ong 30 euro per paard.

4) Hoe sparen jullie voor onverwachte uitgaven (bijv ziekte)? Of zijn er mensen die überhaupt niet sparen en het gewoon vanzelf aankijken?

Ik zet elke maand 50 euro apart op een rekening en bouw zo een potje op voor ziektekosten. Verzekering heb ik paar keer naar gekeken, maar de kleine lettertjes en de uitzonderingen (vaak zaken die vaak voorkomen bij paarden) houden mij tegen. Zet dus liever zelf de premie zelf apart en bouw zo wat op. Maar ook dat is afhankelijk wat je wilt. Bij echt een wedstrijdpaard zou ik wrs wel een verzekering afsluiten.
Verder zet ik elke maand bedragjes opzij wat in 12 maanden opbouwt voor de vaste kosten van enten, tandarts en alle hoefsmidkosten. En dan nog een bedrag wat voor onvoorzien is zoals vervanging van harnachement etc.

oke dankje! dit zal helpen om een goed kostenplaatje te maken :)

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:17

Oja... Nog 1 vast potje vergeten: ontworming! Komt elke 3 maanden terug dus daar zet ik ook geld voor apart. Dus eigenlijk moet je zo denken:

Eenmalig: aanschaf paard, keuringskosten, aanschaf harnachement etc
Terugkerend: maandelijks huur voor de stal, ongeveer elke 2 maanden de hoefsmid (alleen bekappen kost hier 35, ijzers is weer duurder natuurlijk), elk kwartaal ontworming, elk jaar de enting en de tandarts
Potje voor onvoorzien: ziektekosten, niet ingecalculeerde vervanging van spullen omdat ze bijv kapot gaan, osteopaat/fysio e.d.
Evt ernaast speciaal sparen voor een bepaald item ( nieuw zadel/hoofdstel/supergaaf dekje/of wat dan ook wat je graag wilt hebben)

En evt:
Premie verzekering paard
Lidmaatschap vereniging/knhs etc
Wedstrijdgelden
Les/instructie/cursussen etc

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:20

1) Is keuren voor het kopen een must? Zo ja, wat zijn jullie bedragen die jullie er aan uit hebben gegeven?

Nee, hoewel velen daar anders over denken. Keuren is een momentopname. Het geeft aan dat het paard op bepaalde onderdelen goed genoeg scoort om op die onderdelen 'gezond' verklaart te worden, het wil niet zeggen dat je daarmee een gezond paard koopt. Het zegt slechts: het paard mankeert volgens de dierenarts op de onderzochte onderdelen niets.

Hier meerdere keren paarden gekocht zonder keuring en zonder problemen.

2) Wat hebben jullie zoal uitgegeven aan (onverwachte) ziekte en ongelukjes met jullie paarden?
Voor de ene merrie in 12 jaar tijd: € 100,-. 1 keer droge mok en 1 keer een tik gehad van een ander paard.
Voor de andere merrie in 5 jaar alleen kosten gemaakt ivm fokkerijzaken. Zo is ze een keer aan de nageboorte blijven staan, dat grapje kostte rond de 500 euro meen ik. De 3e merrie die ik ook 5 jaar heb heeft nog nooit wat gehad.

3) Hoe, wat, wanneer, hoe duur doen jullie inenten?

Ik heb geënt tegen influenza en tetanus. Kostte me € 18,- per paard. Nu besloten om geen influenza meer te enten. Er zijn zoveel variaties op en ze komen maar weinig met andere paarden in aanraking. Daarnaast is de influenza enting maar 9 maanden werkzaam terwijl ik 1x per jaar entte. De tetanus is 5 jaar geldig en die vind ik wel belangrijk.

4) Hoe sparen jullie voor onverwachte uitgaven (bijv ziekte)? Of zijn er mensen die überhaupt niet sparen en het gewoon vanzelf aankijken?

Hoe spaar ik? Gewoon, door een x bedrag op een aparte bankrekening te zetten. Gaat daar wat vanaf dan zorg ik dat het weer aangevuld wordt met het bedrag dat ik op dat moment kan missen totdat ik het totaalbedrag dat ik wil hebben weer bij elkaar heb.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 01-12-13 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 22:20

oke! dankjewel!

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:12

1 keuren ja zeker voor 350 kan je je paard klinisch en rontgenologisch keuren dan weet je in iedergeval op dat moment wat je koopt.

2 nog niks gehad met mijn paard*klopt nu af * maar ben verzekerd bij EFO voor 55 euro per maand

4 ik spaar niks voor onverwachte uitgaven, maar heb sowieso spaargeld en anders wil mijn moeder wel voorschieten

extra kosten, enting 25 euro, tandarts 60, hoefsmid elke 8 weken 30 euro

maar denk ook aan spullen, lessen en uiteraard je stalling/voer

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton

pien_2010

Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:16

Het eerste paard is gekeurd de tweede niet. Die heb ik zo uit de kudde geplukt en een merens is in principe gewoon goed. Advies aan jou altijd keuren! Klinisch en de voorbenen röntgelogisch heb ik met de eerste gedaan. Zou ik aanraden bij je.
Een keer enten per jaar thetanus en influenza in een hoort erbij.
Wormenkuren vind ik erg belangrijk, dus goed ontwormen.
Verzekering doe ik niet meer want is duurder als dat ik het nodig heb (merens is dan ook meestal erg gezond). Dus vrije keuze.
Heb genoeg spaargeld voor dierenarts onverwacht mocht dat nodig zijn.
Als je wedstrijd wilt gaan rijden dan goed kiezen want prijzen kunnen erg schelen per aangesloten vereniging.
Spullen: zadel niet op bezuinigen net als hoofdstel en bit (heb dat van ons al 14 jaar waarbij bit een keer vervangen).
Als je dekens wil gaan gebruiken dan wel bezuinigen op dekens enz. die je op markten enz. goed en goedkoop kunt kopen daar het de goede oudere modellen betreft. Ik heb nog nooit een dure deken gekocht. TIp als je staldekens koopt ben je goedkoper uit en dan gooi er een regendeken over heen. Doen wij al jaren. De staldeken kun je dan aanpassen aan de temperatuur buiten.

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 11:29

pien_2010 schreef:
Het eerste paard is gekeurd de tweede niet. Die heb ik zo uit de kudde geplukt en een merens is in principe gewoon goed. Advies aan jou altijd keuren! Klinisch en de voorbenen röntgelogisch heb ik met de eerste gedaan. Zou ik aanraden bij je.
Een keer enten per jaar thetanus en influenza in een hoort erbij.
Wormenkuren vind ik erg belangrijk, dus goed ontwormen.
Verzekering doe ik niet meer want is duurder als dat ik het nodig heb (merens is dan ook meestal erg gezond). Dus vrije keuze.
Heb genoeg spaargeld voor dierenarts onverwacht mocht dat nodig zijn.
Als je wedstrijd wilt gaan rijden dan goed kiezen want prijzen kunnen erg schelen per aangesloten vereniging.
Spullen: zadel niet op bezuinigen net als hoofdstel en bit (heb dat van ons al 14 jaar waarbij bit een keer vervangen).
Als je dekens wil gaan gebruiken dan wel bezuinigen op dekens enz. die je op markten enz. goed en goedkoop kunt kopen daar het de goede oudere modellen betreft. Ik heb nog nooit een dure deken gekocht. TIp als je staldekens koopt ben je goedkoper uit en dan gooi er een regendeken over heen. Doen wij al jaren. De staldeken kun je dan aanpassen aan de temperatuur buiten.

Bedankt!

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.

_Lorette_

Berichten: 12070
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:51

GroteSnuffel schreef:
Hoi allemaal,

Voordat ik mij ga storten in een eigen paardje even wat vragen...:

1) Is keuren voor het kopen een must? Zo ja, wat zijn jullie bedragen die jullie er aan uit hebben gegeven?

2) Wat hebben jullie zoal uitgegeven aan (onverwachte) ziekte en ongelukjes met jullie paarden?

3) Hoe, wat, wanneer, hoe duur doen jullie inenten?

4) Hoe sparen jullie voor onverwachte uitgaven (bijv ziekte)? Of zijn er mensen die überhaupt niet sparen en het gewoon vanzelf aankijken?

Dankuu :D


1) 160 euro klinische keuring, 450 - 700 euro voor een rontgenologische keuring (geen hals/rug)

2) Uiteenlopend van 50 tot bijna 1000 euro (per paard, per ‘incident’). De duurste was overigens een heel onbenullige. Paard was uitgegleden op straat, moest in het weekend gehecht worden + paar keer gespoten met pijnstillers, ontstekingsremmers en antibiotica. Zou helemaal goed moeten zijn, maar hij heeft het wel 2x voor elkaar gekregen om de plek weer open te krijgen. En ook zo, dat het opnieuw gehecht moest worden, steeds in het weekend. Dit was even vervelend, maar niet echt iets ernstigs. Een dikke peesblessure is veel erger, maar de dierenartskosten zijn dan lager, ondanks de scans, metacam en gel.
*edit: ze goed verzekeren tegen ziektekosten (dus niet dat er van alles niet wordt gedekt), was in mijn geval niet gunstig. Dan was ik meer kwijt aan premie dan ik ooit aan dierenartskosten had uitgegeven in een pechjaar.

3) Wanneer ze weer moeten, die van mij in het najaar. 23 euro per paard excl. btw en excl. visitekosten (dit is bij andere dierenartsen goedkoper, heb ik gemerkt)

4) Ik heb een spaarrekening voor onverwachte, grote uitgaven. Of het nou een nieuw zadel is of dat het dierenartskosten zijn (of een uitgave buiten de paarden om). Mochten ze toevallig allemaal tegelijk een koliekoperatie nodig hebben, dan heb ik een probleem. Zoveel heb ik niet gespaard. In nood kan mijn moeder wel bijspringen/voorschieten.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 02-12-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:09

GroteSnuffel schreef:
1) Is keuren voor het kopen een must? Zo ja, wat zijn jullie bedragen die jullie er aan uit hebben gegeven?
Ja, zonder meer, als koper heb je onderzoeksplicht.

Plus dat je vaak genoeg verhalen hoort van mensen die hun paard niet hebben laten keuren, blijkt er dan toch een gebrek te zijn waar je niets van wist, heb je geen poot om op te staan, doffe ellende. Ik heb rond de 100 euro betaald.

GroteSnuffel schreef:
2) Wat hebben jullie zoal uitgegeven aan (onverwachte) ziekte en ongelukjes met jullie paarden

Een paar wormenkuren, omdat paardlief een besmetting bleek te hebben, 12,50 per stuk en mestonderzoeken. 50 euro in totaal.

GroteSnuffel schreef:
3) Hoe, wat, wanneer, hoe duur doen jullie inenten?

Via het schema wat in het paspoort van het paard staat. Zeer overzichtelijk.

GroteSnuffel schreef:
4) Hoe sparen jullie voor onverwachte uitgaven (bijv ziekte)? Of zijn er mensen die überhaupt niet sparen en het gewoon vanzelf aankijken?

Mijn paard is verzekerd, omdat ik nooit en nooit ineens 4000 euro ga kunnen ophoesten. Kost me 40 euro in de maand. Sparen vind ik persoonlijk niet slim, als je paard pas zes weken thuis is, en hij krijgt een koliek heb jij geen duizenden euro's ineens (stel hij moet op de kliniek opgenomen worden, of er komen complicaties bij) en koliek en kreupelheden zijn de meest voorkomende dingen. Veel maken daarbij ook nog een onderscheid tussen oorzaken van buitenaf (dus een ongeluk ofzo) of van binnenuit (door het rijden bijvoorbeeld).

moyra

Berichten: 9656
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:17

GroteSnuffel schreef:
Hoi allemaal,

Voordat ik mij ga storten in een eigen paardje even wat vragen...:

1) Is keuren voor het kopen een must? Zo ja, wat zijn jullie bedragen die jullie er aan uit hebben gegeven?
Zeker altijd doen !
Ik meen me te herinneren dat ik er 7½ jaar terug €150,- voor heb betaald.

2) Wat hebben jullie zoal uitgegeven aan (onverwachte) ziekte en ongelukjes met jullie paarden?
Afgelopen jaar 1500+
2 jaar terug ook een paar honderd euro
4 jaar terug €1200+

3) Hoe, wat, wanneer, hoe duur doen jullie inenten?
Mijn haflinger is dit jaar niet geent wegens het niet zeker zijn dat ze in leven kan blijven
Mijn tinker word 1 x per jaar geent en kost geloof ik iets van €40,- de gewone influenza

4) Hoe sparen jullie voor onverwachte uitgaven (bijv ziekte)? Of zijn er mensen die überhaupt niet sparen en het gewoon vanzelf aankijken?
Ik probeer er voor te sparen maar met alle kosten dit jaar is het potje leeg :=

Dankuu :D

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:08

1) Is keuren voor het kopen een must? Zo ja, wat zijn jullie bedragen die jullie er aan uit hebben gegeven?

Absoluut keuren. Ik keur in principe alleen klinisch, tot een bepaalde prijs/gebruiksklasse. Ga je voor een semiprofessioneel paard kijken zou ik alles op de foto zetten. Ook als er twijfels zijn over het verleden (ziekte/blessures) of twijfels op de klinische keuring dingen toch op de foto laten zetten. Mijn huidige paard heb ik klinisch laten keuren, was 120 euro kwijt uit mijn hoofd. Het is niet zo dat een keuring alles uit sluit wat er in de toekomst kan gebeuren, maar het sluit wel een hoop problemen op dat moment uit. Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je er gratis bij. Daarnaast heb je een keuringsrapport nodig voor een eventuele verzekering af te sluiten en heb je zonder keuring niet aan je kopersplicht van onderzoek voldaan en heb je, mocht er toch iets aan de hand blijken, juridisch gezien geen poot om op te staan.

2) Wat hebben jullie zoal uitgegeven aan (onverwachte) ziekte en ongelukjes met jullie paarden?

Ik heb mijn huidige paard nu een half jaar en heb al tegen de 1000 euro kosten gemaakt bij de dierenarts. We hadden hem welgeteld vijf weken toen hij een flinke schop in de wei kreeg en daarbij zijn pijpbeen tot op het bot openhaalde. Nu is alles weer goed, maar het heeft wat gekost, pff. Daarna op een balkje gaan staan, dik been, dierenarts erbij. En als laatste nog een ringworminfectie die door de hele stal sloeg.


3) Hoe, wat, wanneer, hoe duur doen jullie inenten?

Ik ent minimaal 1x per kalenderjaar (ivm wedstrijden). Dat is de gewone standaardenting. Dit heb ik deze keer laten doen toen de dierenarts toch naar zijn been moest kijken dus dan betaal je alleen de enting zelf. Dat zal een paar tientjes geweest zijn, max. 30 euro.


4) Hoe sparen jullie voor onverwachte uitgaven (bijv ziekte)? Of zijn er mensen die überhaupt niet sparen en het gewoon vanzelf aankijken?

Aangezien hij niet verzekerd is hebben we een flinke spaarpot voor hem staan, dit staat niet apart maar komt gewoon van de bankrekening. Ik zorg dat ik een overzicht heb van wat er maandelijks uitgaat zodat er buffers blijven bestaan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:21

1) Is keuren voor het kopen een must? Zo ja, wat zijn jullie bedragen die jullie er aan uit hebben gegeven?
Voor een volwassen dier zou ik het persoonlijk wel doen. Word anders als ik het paard al jaren zou kennen/verzorgen. En bij een veulen, jaarling en twenter zie ik persoonlijk het nut er niet van in. Dus die van mij is destijds niet gekeurd(veulen)

2) Wat hebben jullie zoal uitgegeven aan (onverwachte) ziekte en ongelukjes met jullie paarden?
Als ik dat allemaal uit zou rekenen kom je op een vrij hoog bedrag denk ik zo. Het zijn toch de smeersels die het duur maken. Duurste DA rekening was zo'n 300 euro dacht ik viel eigenlijk heel goed mee als ik het zou vergelijken met andere.

3) Hoe, wat, wanneer, hoe duur doen jullie inenten?
Geloof dat gezamenlijk enten iets van 20/30 euro per paard is. De voorrijkosten worden dan gedeeld. 1 paard enten heb ik iets van 45 euro betaald.

4) Hoe sparen jullie voor onverwachte uitgaven (bijv ziekte)? Of zijn er mensen die überhaupt niet sparen en het gewoon vanzelf aankijken?
Ik spaar niet specifiek voor mijn paard. Ik heb natuurlijk wel geld achter de hand maar geen speciaal potje of rekening.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:29

1. Ja ik vind het een must. Heb in mijn zoektocht 2 paarden afgekeurd gekregen. Heel banketstaaf, maar beter zo. Mijn huidige paard is niet gekeurd maar hier had ik mijn redenen voor.
Klinisch was bij mij 75 euro.

2. Hij heeft nog geen ongelukjes gehad, maar ik heb m ook pas 3 weken xD

3. Ik ent met de rest van st mee waardoor ik geen voorrij kosten heb. Prikken kosten tussen de 25 en 30 euro.

4. Ik heb een goed gevulde spaarrekening die ik maandelijks aanvul nadat de lasten(stalling, zorgverzekering, lenzen, smid etc) betaald zijn met wat er nog overblijft van mijn loon. Dit verschilt van een tientje naar enkele honderden euros per maand.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Re: Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 15:39

oke bedankt iedereen :)

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.

_Nancy

Berichten: 14090
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:45

1) Is keuren voor het kopen een must? Zo ja, wat zijn jullie bedragen die jullie er aan uit hebben gegeven?
Ik heb mijn huidige pony niet laten keuren, ik ken haar vanaf geboorte. Ze is super gezond en ik vond een keuring toen niet nodig. Ze heeft nog nooit wat gehad!

2) Wat hebben jullie zoal uitgegeven aan (onverwachte) ziekte en ongelukjes met jullie paarden?
0 euro om precies te zijn :)

3) Hoe, wat, wanneer, hoe duur doen jullie inenten?
1x in het jaar krijgen ze de tetanus en influenza prik, ik betaal er 19 euro voor..

4) Hoe sparen jullie voor onverwachte uitgaven (bijv ziekte)? Of zijn er mensen die überhaupt niet sparen en het gewoon vanzelf aankijken?
Ik spaar voor onverwachte uitgaven, heb een ruime buffer momenteel en binnenkort komt er een pony bij en eentje gaat er weg. Vind een buffer wel belangrijk.

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:58

GroteSnuffel schreef:
Hoi allemaal,

Voordat ik mij ga storten in een eigen paardje even wat vragen...:

1) Is keuren voor het kopen een must? Zo ja, wat zijn jullie bedragen die jullie er aan uit hebben gegeven?

Ja, ook als ze afgekeurd worden weet je waar er mogelijk problemen zitten. ik was 4 jaar terug 120 euro kwijt.
2) Wat hebben jullie zoal uitgegeven aan (onverwachte) ziekte en ongelukjes met jullie paarden?
eerste 3 jaar niks, dit jaar +/- 4000 euro incl operatie

3) Hoe, wat, wanneer, hoe duur doen jullie inenten?
1x per jaar cocktail van ongeveer 40 euro
1x per jaar west-nijlvirus (25 euro)
Eerder is ze voor Rhino geënt, hier ben ik mee gestopt omdat het tamelijk zinloos was op nieuwe stal waar niemand het doet.

4) Hoe sparen jullie voor onverwachte uitgaven (bijv ziekte)? Of zijn er mensen die überhaupt niet sparen en het gewoon vanzelf aankijken?
Mijn ouders betalen deze kosten en hebben hiervoor een grote pot achter de hand. Maar sparen dus niet speciaal voor het paard maar hebben gewoon een standaard spaarpotje.

Dankuu :D

JHNL
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:56

Je moet het paard altijd klinisch of klinisch en röntgenologisch laten keuren, de wijze van keuring hangt van het aankoopbedrag af, een goedkoop recreatiepaard alleen klinisch laten keuren. De kosten liggen tussen de 100 en 500 euro.

Bij aankoop van een paard is het koopcontract zeker zo belangrijk, laat je hier heel goed over inlichten. Teken in ieder geval niet zo maar iets. Is er geen koopcontract maak er dan zelf een. Beding in ieder geval een proeftijd van minimaal 2 weken, ik zou zelf voor 4 weken gaan. Doen ze hier moeilijk over paard gewoon niet kopen. Kijk voor verdere info op https://www.knhs.nl/kenniscentrum/eigen ... oopproces/
Vergeet het paard bij een proefperiode niet te verzekeren het vervoer van het paard van naar is meeverzekerd.

De verzorgingskosten van een paard zijn sterk afhankelijk van waar en hoe een paard wordt gestald dit varieert tussen de 2.500 tot wel 10.000 en meer euro per jaar.
Ditzelfde geld voor verzekeringen e.d.

Eenmaal een paard en je banktegoed slinkt snel.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:06

Ik zou een paard altijd laten keuren, ongeacht wat het aankoopbedrag is. Je zit niet te wachten op ellende.

Dierenartskosten ben ik godzijdank voor verzekerd. Ben wel eens 2000 euro kwijt geweest. Vorige maand nog 200 euro. Ik heb mn premie er ieder jaar helaas wel uit of nagenoeg uit.

We moeten 2x per jaar enten tegen rhino en influenza, dit kost 35 euro per keer.

Sparen doe ik niet specifiek, maar ik heb wel wat achter de hand. Vorig jaar een zadel op maat laten maken en een aantal keer de masseur. Dit jaar mn trailer onder handen genomen, ja geld is eenvoudig uitgegeven als je een paard hebt!

GroteSnuffel
Berichten: 37
Geregistreerd: 01-12-13

Re: Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 19:30

denken jullie dat een verzekering van rond de 40 euro pm een betere oplossing is dan niet verzekeren? en hoeveel dekt zo'n verzekering ongeveer?

Mijn passie, niet zo maar een hobby, omgaan met deze prachtige dieren. Wat ik zo gaaf vind is de ultieme samenwerking tussen mens en dier. Controle over één van de sterkste en machtigste dieren op Aarde. Het sierlijke dier dat de wereld zo veranderd heeft. Een paard.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:06

De operatie van mijn paard was al niet verzekerd, die had afgemaakt geworden of uit de verzekering getrapt.
Deze operatie was ook goedkoper dan haar premie over die 4 jaren, gezien ik dan wel uitgebreid ziektekosten zou willen hebben anders heb je er nog vrij weinig aan.

verzekering dekt 75 of 70% - eigen risico.

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Ziektekosten, verzekeren en andere pijnlijke bedragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:24

Hoe meer je betaald hoe beter de dekking
40 is midden denk ik
Goed kijken naar de voorwaarden. Als je er in kan vinden dan zit je voor je gevoel goed
Uiteindelijk krijg je altijd maar een deel vergoed en dan baald iedereen maar ja andere kant als je het bedrag niet kan missen ineens en je krijgt een deel terug ben je weer blij

Blijft moeilijk

Mijn honden waren ook altijd verzekerd voor zo'n 25 euro per stuk. Voor 1 hond 6 jaar voor niks betaald voor de andere 11 jaar maar er in 1 keer uit na 1 incident

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: abbij, boemel, Fleuribelle, Inney, Kayleigh__, LiDi, manonnevot, Mitch_Beauty, Poekkie, Rainer, redbutton, WillemijnL, Ymediem en 107 bezoekers