Met mijn fjord beginnen aan endurance?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Met mijn fjord beginnen aan endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 21:00

Hallo iedereen!

Ik heb een super leuke fjord ze heeft wauke en is 12 jaar we hebben haar al vanaf toen ze 5 was maar toen was ze van me moeder ik rijd haar zelf nu al ongeveer 2 jaar of iets langer, ze heeft echt fjorden streken maar ze houd gelukkig altijd rekening met mij.

Nu loop ik al een tijdje met het idee in me hoofd om endurance met haar te beginnen maar ik heb zoveel vragen.
- is ze wel geschikt genoeg
- kunnen fjorden dat wel
- hoe moet je dat trainen
- zijn er vaak wedstrijden
- wat zijn de begin kilometers

Wauke heeft echt een super conditie vind ik zelf, afgelope zaterdag heb ik met haar en me stalgenoten een buiten rit gereden en reden bij stal om 10 uur weg en kwamen om 4 uur aan. We hebben 28 kilometer door de duinen gereden, ondertussen hebben we wel een uurtje gerust om iets te eten. Toen we vertokken liep ze voorop en toen we aan kwamen nog steeds ze had zoveel pit zelfs nog op het einde.

Wauke heeft een heel leuk vriendinnetje en die is net zo druk als haar dus had ik de hele weg gezeldschap want de rest liep een heel eindje achter ons, toen we ongeveer een uur door de drunense duinen hadden gestruind en al 3 uur achter ons rug hadden (we waren dus bijna thuis) besloten de paarden het nog op een race te zetten, ik liep precies op dat moment achteraan omdat ik even gestopt was maar ze had zo al 3 paarden ingehaald en liep achter rael en jelwi (haar vriendinnetje) ik kreeg al dat zand in me gezicht dus besloot in te halen en gaf been en lied haar helemaal los, toen reden we met ze drieen naast elkaar dus werd het echt race tegen race dus ik nog meer aansporen en toen reden alleen wauke en jelwi nog naast elkaar, ik hield wauke iets terug en liet haar weer vollop gaan en toen liep ze in haar mega ren galop voorop :D zo galopeerde we mischien wel 7 minuten in een ren galop tot we besloten de paarden terug te nemen aangezien er mensen op ons pad liepen. Zelfs toen moest ik zoveel moeite doen om haar terug te krijgen ookal liep ze voorop.
Uit eindelijk naderde de ander ons helemaal buiten ademen en tot mijn verbaasing was wauke niet eens zo buiten adem en was ze binnen notime weer op normaale adem!

We hebben haar ook geschoren dus ze was ook helemaal niet zo bezweet.

Ik wil zo veel mogelijk informatie over Endurance en dan ga ik er serieus aan denken om het mischien eens te gaan proberen met wauke! :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze vind het trouwens ook geweldig om buiten te rijden ( de hele weg heeft ze haar oortjes naar voren )

<3
Laatst bijgewerkt door givette op 01-12-13 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: Met mijn fjord beginnen aan endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:02

Natuurlijk kunnen fjorden dat! Fjorden kunnen alles! :#

givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 21:16

VragenKop schreef:
Natuurlijk kunnen fjorden dat! Fjorden kunnen alles! :#



hahaha ja dat zeker fjorde zijn gewoon geweldig :o

maximepatser

Berichten: 417
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Met mijn fjord beginnen aan endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:19

Ik heb zelf geen ervaring, en weinig tot geen verstand van endurence, maar ik denk dat dat zeker mogelijk is!

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Met mijn fjord beginnen aan endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:22

Het is zeker weten mogelijk hier op bokt zijn aardig wat fjorden die endurance lopen.
somige op aardig hoog niveau
tuurlijk je moet wel rustig opbouwen maar kan wel

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:24

Ja hoor, met een fjord kun je best endurance rijden. Zeker klasse 1, en met de goede traIning ook klasse 2. Of je fjord geschikt is voor de echt lange afstanden is nu nog niet te zeggen.
Wel denk ik dat je moet gaan proberen het tempo op te schroeven. Je schrijft dat je in 5 uur 28 km hebt gereden. Dat is een gemiddelde van 5,6 km/uur. De minimum snelheid in de kennismakingsklasse is 8 km/uur..
Wat ik je aanraad is om een rondje van bijv. 10 km uit te zoeken en op dat rondje je draf stukken steeds wat langer proberen te maken. Als dat je paard makkelijk afgaat kun je proberen je draftempo eventueel wat op te voeren. Als dat allemaal lekker gaat kun je je rondje wat groter gaan maken. En als je dan een rit van zo'n 20 à 25 km in een uur of 2 à 2,5 kunt maken, volgend jaar eens een kennismakngsklasse starten.
Succes en vooral veel plezier met trainen!

givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 21:35

Alvaron schreef:
Ja hoor, met een fjord kun je best endurance rijden. Zeker klasse 1, en met de goede traIning ook klasse 2. Of je fjord geschikt is voor de echt lange afstanden is nu nog niet te zeggen.
Wel denk ik dat je moet gaan proberen het tempo op te schroeven. Je schrijft dat je in 5 uur 28 km hebt gereden. Dat is een gemiddelde van 5,6 km/uur. De minimum snelheid in de kennismakingsklasse is 8 km/uur..
Wat ik je aanraad is om een rondje van bijv. 10 km uit te zoeken en op dat rondje je draf stukken steeds wat langer proberen te maken. Als dat je paard makkelijk afgaat kun je proberen je draftempo eventueel wat op te voeren. Als dat allemaal lekker gaat kun je je rondje wat groter gaan maken. En als je dan een rit van zo'n 20 à 25 km in een uur of 2 à 2,5 kunt maken, volgend jaar eens een kennismakngsklasse starten.
Succes en vooral veel plezier met trainen!


Super bedankt voor de tip! ik hem zeker gebruiken :D

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:58

Ieder gezond paard kan (mits de nodige voorbereiding) 80km aan MAAR niet elk ras is geschikt om deze afstand snel af te leggen. Onder het motto to finish is to win kan je perfect meedraaien met je fjord en veel plezier beleven maar je moet rekening houden met het feit dat je de snelheid laag moet houden.

Ik wil wel even ingaan op bovenstaande post ... 5u rijden is perfect, tempo laag no problem! Als uw paard dit kan dan kan het perfect een toerke van 20km doen aan 8km/u. Gemiddelde snelheid van een wandeling kan je niet vergelijken met een wedstrijd!

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Met mijn fjord beginnen aan endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:22

Er is een koudbloedenendurance-topic: [TEN] endurance met je koudbloed. en verder kun je andere topics van dit tabblad en de FAQ doornemen voor al je beginnersvragen. Daarom hier een slotje.