Raw bestanden omzetten, help?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienkevdw

Berichten: 76
Geregistreerd: 09-05-09

Raw bestanden omzetten, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:07

Als eerst moet ik even melden dat ik hier nog zeer weinig snap van al die bestanden, maar had mijn camera dus ingesteld op raw, waar ik nu al spijt van heb. Ik had een opdracht gekregen om foto's te maken van de sint en zijn pieten, waarbij ik de foto's nu graag zo snel mogelijk zou willen nabestellen zodat die mensen de foto's optijd kunnen bekijken en kopen.. Nu één probleem, ik kan die raw bestanden dus niet openen als ik die foto's wil bestellen, hoe zet ik ze om in jpeg bestanden, ik ben er even helemaal af, iemand die mij zsm helpen kan ? := en ik weet dat het misschien dom is om dit te gebruiken als je er helemaal nog geen ervaring mee hebt en niet weet wat de nadelen zijn..

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Raw bestanden omzetten, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:09

Met welke programma's werk je?
Adobe Bridge werkt gewoon met RAW, en Photoshop ook..
Ook met GimP kun je RAW bestanden openen als ik het me goed herinner..

Nienkevdw

Berichten: 76
Geregistreerd: 09-05-09

Re: Raw bestanden omzetten, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:16

Ik heb Photoshop, daarin kan ik ze ook wel openen, maar ik heb geen idee hoe ik ze moet nabestellen op internet, want daar opent hij natuurlijk geen raw bestanden..

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Raw bestanden omzetten, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:19

In photoshop moet je ze dan gewoon bewerken, naar de goede grootte croppen/verschalen en dan opslaan als jpg..

Nienkevdw

Berichten: 76
Geregistreerd: 09-05-09

Re: Raw bestanden omzetten, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:22

Oke, ik zal het proberen word nog een hele klus dus om al die honderd fotos te bewerken, sorry ben echt een groentje in dit gebied, bedankt voor je hulp! ;)

LynnDenise

Berichten: 6292
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: In de buurt van Rotjeknor.

Re: Raw bestanden omzetten, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:24

Dit wordt inderdaad een hele klus. Elk bestand zul je apart moeten openen, bewerken en opslaan als jpg.
Maar als je eenmaal weet wat je dan nog met je foto's kunt doen, wil je niet anders meer hoor :D

Nienkevdw

Berichten: 76
Geregistreerd: 09-05-09

Re: Raw bestanden omzetten, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 19:12

Helemaal top , de eerste bestanden zijn al omgezet, dankjewel.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Raw bestanden omzetten, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:29

Nog een tip: maak een action aan in photoshop, dat scheelt een hoop klikwerk!
Bij het action-venster maak je een nieuwe actie aan en klik je op 'record', dan kun je eventueel nog wat bewerkingen toevoegen zoals het formaat wijzigen, en dan sla je het bestand op in een andere map als een jpeg (naam laat je hetzelfde) en dan sluit je de afbeelding. Vervolgens druk je op de stop-knop bij de actions.. en bij de volgende foto hoef je alleen je actie af te spelen en dan bewerkt hij automatisch de foto, slaat hem op en sluit de afbeelding. Op die manier kun je bv ook watermerken toevoegen.

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Raw bestanden omzetten, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:29

Lightroom doet dit ook heel makkelijk, misschien even een trial downloaden voor deze klus? Dan kun je ze allemaal tegelijk doen. ACDsee is ook handig om veel foto's om te zetten.

Ik schiet zelf altijd alles in RAW, bewerk ze in lightroom en photoshop en als allerlaatste sla ik ze dan op als jpg. IVM de kwaliteit.

Noeni

Berichten: 3251
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Raw bestanden omzetten, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:35

Om de klus wat minder groot te maken kun je met Bridge werken. En je hebt in Photoshop ook een Image Processor, zo kun je alles in een keer op zelfde formaat opslaan. Bewerken -> Scripts -> Image Processor

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Raw bestanden omzetten, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 23:56

Of de foto's gewoon openen in photoshop, dan opent ie ze automatisch in het raw venster. Alles selecteren -> opslaan als jpeg :)