Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 16:14

Hoi bokkers!

Ik heb een vraagje. Mijn shetlander van 2,5 jaar heeft wat problemen met mesten. Ik heb al wat andere topics gezien die hier ook een beetje over gaan maar ik heb deze situatie niet echt terug kunnen vinden dus vandaar dat ik dit topic start.

Hij heeft nu al een maand of 3 hele onregelmatige mest. De ene keer is het gewoon normaal en de andere keer net diarree. Ook zitten heel zijn staart en billen eronder, hij is helemaal vies vanachter.

Ik had al een keer de dierenarts gebeld maar die zei dat ik het even aan moest kijken. Maar omdat het niet overging toch nog een keer gebeld en nu is hij gisteren langs geweest maar hij kon niets ontdekken. Hij hoorde normaal darmgeruis en verder leek alles in orde. Dus hij gaf me de tip om nog een keer te ontwormen, dat heb ik nu ook gedaan.

Vanochtend wilde ik hem buitenzetten en toen viel me op dat zijn stal helemaal schoon was. Normaal heeft hij 6 of 7 hopen per nacht en nu helemaal niets! En opeens besefte ik dat dat de nacht ervoor ook al het geval was want toen ik de mest had willen opruimen, lag er niks maar ik had aangenomen dat iemand anders het al gedaan had. Toen ben ik de bak gaan controleren en daar vond ik 2 hoopjes van hem. Ik had donderdag voor het laatst mest opgeruimd dus volgens mij heeft hij nu sinds vrijdagochtend niet meer gemest (behalve die 2 hoopjes dan).
Hij eet gewoon net zoveel als anders en verder gedraagt hij zich nog hetzelfde. Wel viel me op dat hij de laatste tijd veel ligt.

Is het verstandig om nog een keer de dierenarts te laten komen of is er iets anders wat ik kan doen? Heeft iemand tips voor mij?

Bedankt alvast :)
Laatst bijgewerkt door Yaralisa op 01-12-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Humphry
Berichten: 1239
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:15

heel gauw een DA bellen!

Anoniem

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:17

Ik zou gelijk bellen, niet tot morgen wachten. De DA kan dan bepalen of hij vandaag moet komen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:19

Even simpel gezegd, paard heeft al tijdje onregelmatig mest patroon.

Maar sinds 2 dagen mest hij eigenlijk niet meer, eet NOG wel en ligt meer.
Even logisch nadenken, wat denk je zelf?

Of hij eet aanzienlijk minder en langzamer waardoor het lijkt dat hij wel eet en daardoor komt er minder mest af.
Of hij eet net zoveel als altijd en is een verstopping aan het kweken.
Of iemand anders heeft de mest opgeruimd.

Alleen in het laatste geval zou ik rustig ademhalen, bij de andere 2 zou ik toch eens achter mijn oor krabben, vooral bij de eet evenveel, maar mest niet meer....
DA bellen? Lijkt mij de aangewezen weg.

(en denk vast na over wat hij precies eet op een dag en hoeveel en wat voor bodembedekking je hebt en of ie daar ook aan eet of niet en of er verder iets veranderd is)

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:19

En je paard eet en drinkt wel?
Krijgt je paard genoeg te eten? (wel genoeg hooi?)
Krijgt je paard ook beweging?
Misschien als je met hem gaat stappen of wat draven dat de mest eruit komt?
Hem even goed in beweging brengen.
Wat is de temperatuur van je paard?

Vraag voor de zekerheid even na of niemand de mest voor je heeft opgeruimd.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 16:25

Bedankt voor de reacties.
S nachts staat hij alleen dus ik weet zeker dat hij sowieso 's nachts gewoon normaal eet en drinkt. Overdag staat hij met een ander paard dus heb ik er iets minder controle over maar toch zie ik hem hooi staan eten en drinkt hij regelmatig.
Beweging krijgt hij, ik heb net ongeveer een half uur met hem gelopen in de hoop dat hij ging mesten.
Ik twijfel een beetje met bellen omdat de da gister alles normaal vond en niks kon ontdekken. Maar ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar ga bellen, dan hoor ik wel wat de da ervan vind.
Laatst bijgewerkt door Yaralisa op 01-12-13 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:26

Of even een andere da bellen, kijken of die tot dezelfde conclusie komt.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:33

Heeft de dierenarts de mest wel gecontroleerd verder? Of was er geen mest om te controleren? Misschien heeft hij ook wel veel zand binnen gekregen?
Zoals het nu klinkt zit hij behoorlijk verstopt in ieder geval en dat is écht heel gevaarlijk. Ga maar na: Als er wel eten inkomt en niks uitgaat, zal er uiteindelijk iets helemaal mis gaan in zijn maag of in zijn darmen (als dat nu al niet zo is). Ik zou ook zeker de dierenarts snel bellen.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:36

hoe ziet hij eruit en hoe gedraagt hij zich?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:39

Voor het idee.. waarom zou je een dierenarts bellen als je paard het nog best leuk doet, maar je toch gezien hebt dat er geen mest ligt.
(en die niet is opgeruimd door welwillende andere stalgenoten)

Een beginnende verstopping is er allicht met niet al te veel moeite uit te krijgen.
Een verstopping die al langer zit wordt steeds lastiger eruit te krijgen.
Kortom, het kan zijn dat je nu waarschuwings signalen krijgt, waarmee je grotere ellende kan voorkomen als je tijdig ingrijpt. Of je hebt geluk en het verdwijnt vanzelf weer, maar wil je het daarop gokken?

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:40

Bellen kan je altijd naar de dierenarts.
En heb je lijnzaadolie? Misschien kan je dit gaan geven dagelijks.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:42

Ik zou even de DA bellen :j Dan kan hij even kijken of hij moet komen. Better safe then sorry ;)

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 16:46

Ik heb gebeld maar de da zelf was met een ander geval bezig. De assistente zou het doorgeven en dan belt hij me zsm terug.
Ik heb het nagevraagd maar niemand heeft de mest opgeruimd dus het lijkt inderdaad op een verstopping...
Hopelijk belt hij snel terug! Bedankt voor jullie hulp in ieder geval :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:56

Ik heb zo het idee dat dit wel eens zand in de darmen zou kunnen zijn...
Staat poown op een afgegraasd stuk wei of in een paddock ?

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:20

En hoe gaat het nu met je pony?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:00

Zou inderdaad wel eens zand in de darmen kunnen zijn..Als je lijnzaad hebt toevallig zou ik daar zowiezo mee gaan beginnen om te voeren..Zand in de darmen geeft wisselende mest en is zeker niet ongevaarlijk..Ik hoop dat de dierenarts je serieus neemt :j

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:04

Ik zou echt snel de DA bellen en het eerst denken aan zandkoliek en dus een verstopping met zand. Als de DA niet snel kan komen, proberen er zonnebloemolie in te krijgen (een kopje of zo ...). Ik heb zelf ook een paard gehad met zandkoliek en daar was ogenschijnlijk niets mee aan de hand, behalve een tijdlang wisselende mest. En toen opeens was het (bijna) gebeurd, lag ze kreunend op haar zij en kon niets meer.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 00:14

Ik vond de da een beetje vaag doen, volgens hem was het geen verstopping en het zou wel goedkomen...
Ik heb de pony om een uur of 5 lijnzaad gegeven en sinds toen heeft hij al 3x gemest dus het lijkt erop dat het los begint te komen.
Ik zit te twijfelen of ik morgen alsnog een andere dierenarts laat komen omdat deze da me niet heel serieus nam. Uiteraard even kijken of en hoeveel hij vannacht gaat mesten, als dat niets is bel ik sowieso een da. Maar wat als hij vannacht weer redelijk gaat mesten? Wat vinden jullie?

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:20

Je kunt ook altijd bloedonderzoek laten doen, Komen soms ook dingen naar voren.

Die van mij was ook een tijdje aan de diarree en poepte ook heel weinig. Bleek ze een infectie te hebben.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 08:51

Ik zou misschien dagelijks ook lijnzaadolie gaan geven.
Kijken of dat misschien wat helpt voor een regelmatige mest.

Gelukkig is er mest gekomen!

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:35

Wat een vage DA. Ik zou uitkijken naar een andere, wat ben je nu met zulke uitleg.
Ik vertrouw het niet...

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:37

Vreemde dierenarts :( Is er geen andere die je kan bellen?Misschien hoeft het nu niet meer,maar stel je krijgt weer problemen dan is het wel fijn dat je er een hebt die wat meer onderzoek doet..Het kan ook een wormbesmetting zijn ect ect en dat is vaak simpel uit te sluiten..

Met de lijnzaad zou ik voorlopig doorgaan want als er zand in de darmen is kan dit goed helpen en het is zowiezo goed voor de darmen..Vorig jaar heb ik er ook een gehad met zandkoliek en helaas werkten psyllium zaadjes onvoldoende bij hem maar lijnzaad ging super..Wel moest ik hem het de hele winter blijven voeren en deze winter krijgen ze het allemaal preventief omdat ze dan toch meer zand binnen krijgen..

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:07

Gaat het al beter met je pony?

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 10:55

Diane_ schreef:
Gaat het al beter met je pony?


Sorry, ben een poosje niet op bokt geweest.
Maar hij doet het prima, hij mest net zoveel als anders en het is eigenlijk allemaal normale mest. Geen natte meer dus :) Ik blijf hem voorlopig wel lijnzaad geven voor de zekerheid. Maar ik ben blij dat het weer goed met hem gaat!

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Onregelmatige en nu zelfs geen mest meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:46

Aah, super! Fijn om te horen. :)