Onderzoekje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moucha
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-11-13

Onderzoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 22:30

Wie wil er meedoen met een onderzoekje. Ik wil erachter zien te komen of er wel of geen verband bestaat tussen lichtrijden en het moment van zweepgebruik. Maak je even niet druk om het beste moment van het geven van een tikje maar het gaat me nu alleen om het reflex. Zonder dat je erover nadenkt. Je kunt dit zowel linksom als rechtsom bekijken.

Vraag 1
Lichtrijden, zweep in BINNEN hand. De tik geef je op het moment:

A) dat je zit
B) als je staat
C) afwisselend, de ene keer als je zit, de andere keer als je staat

Vraag 2
Lichtrijden, zweep in BUITEN hand. De tik geef je op het moment:

A) dat je zit
B) als je staat
C) afwisselend, de ene keer als je zit, de andere keer als je staat

Ik hoop dat jullie dit willen uitzoeken als jullie gaan rijden mij de resultaten willen doorgeven. Ik kom hier later uitgebreid op terug. Alvast vriendelijk bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:33

ik heb ten eerste de zweep eigenlijk altijd in m'n binnenhand (vind ik fijner), maar geef eigenlijk altijd een tik als ik zit, mocht het paard er 'te fel' op reageren en naar voren schieten klap je zo hard terug op het zadel als je staat ;)

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:34

Uh, helemaal géén zweepgebruik..
Waarom moet je je paard steeds een tik met de zweep geven bij het lichtrijden :?

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:37

Yinthee schreef:
Uh, helemaal géén zweepgebruik..
Waarom moet je je paard steeds een tik met de zweep geven bij het lichtrijden :?


Het gaat om het principe, Ts wil hier helemaal niemand toe dwingen om een zweep te gebruiken.
Ik gebruik ook geen zweep, dus ik kan je hier ook niet verder meehelpen.

Succes!

Paardje_2009

Berichten: 430
Geregistreerd: 16-09-13
Woonplaats: Den Bosch

Re: Onderzoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:40

Vraag 1
Lichtrijden, zweep in BINNEN hand. De tik geef je op het moment:

X dat je zit
B) als je staat
C) afwisselend, de ene keer als je zit, de andere keer als je staat

Vraag 2
Lichtrijden, zweep in BUITEN hand. De tik geef je op het moment:

A) dat je zit
X als je staat
C) afwisselend, de ene keer als je zit, de andere keer als je staat

Ik hoop dat jullie dit willen uitzoeken als jullie gaan rijden mij de resultaten willen doorgeven. Ik kom hier later uitgebreid op terug. Alvast vriendelijk bedankt!

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Onderzoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:42

Ik heb mijn zweep altijd in mijn binnenhand. Ik let er niet echt op wanneer ik een tik geef :P. Dus ik denk antwoord c

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Onderzoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:19

Ik gebruik vrijwel nooit een zweep, maar áls ik er een heb (en ook daadwerkelijk gebruik) heb ik hem altijd alleen maar in mijn binnenhand en ik gebruik hem alleen als ik zit. Mocht mijn paard dan ineens versnellen dan blijf ik makkelijker in evenwicht (ik gebruik hem eigenlijk nooit meer om een paard aan te sporen, maar het is denk ik een overblijfsel van toen ik nog klein was en op manegepony's reed :P)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 08:02

Ik ga ervan uit dat je bedoelt bij een zweephulp om meer naar voren te gaan.

Met rijden onder het zadel, geef ik lichte beenhulp, geen reactie, dan zware beenhulp, geen reactie, tikje met de zweep.
Dat heeft alleen zin op het moment dat het achterbeen naar voren komt, want dan kan je motiveren om het achterbeen verder naar voren te zetten. Als het achterbeen op de grond staat, kan het paard er niet zoveel mee.

Dus geen van jouw keuzes is voor mij goed:
ik drijf op het moment dat het binnenachterbeen naar voren gaat, dus op het moment dat ik ga staan.

Als het een zweephulp is om meer opzij te gaan bij het wijken, dan werk ik in op het buiten achterbeen en geef ik de hulp op het moment dat het buitenbeen omhoog, zijwaarts en naar voren komt.

Anoniem

Re: Onderzoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:20

ik gebruik een zweep eigenlijk ook niet puur om aan te sporen, meer om te corrigeren (tikje achter m'n kuit bijvoorbeeld)

Anoniem

Re: Onderzoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:25

Ik probeer de zweep zo min mogelijk te gebruiken, tenzij hij echt aan het klieren is (Lees: bokken, steigeren, ja meneer heeft daar wel een handje van), dan krijgt hij wel even een mep. Voor de rest gebruik ik mijn zweepje alleen om hem beter te laten ondertreden, dus ik aai met mijn zweepje over zijn kont of houd het er gewoon tegenaan. Áls ik hem een tik geef, doe ik dat altijd als ik zit, want meneer gooit z'n beentjes in de lucht.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:50

Moucha schreef:
Wie wil er meedoen met een onderzoekje. Ik wil erachter zien te komen of er wel of geen verband bestaat tussen lichtrijden en het moment van zweepgebruik. Maak je even niet druk om het beste moment van het geven van een tikje maar het gaat me nu alleen om het reflex. Zonder dat je erover nadenkt. Je kunt dit zowel linksom als rechtsom bekijken.

Vraag 1
Lichtrijden, zweep in BINNEN hand. De tik geef je op het moment:

A) dat je zit
B) als je staat
C) afwisselend, de ene keer als je zit, de andere keer als je staat

Vraag 2
Lichtrijden, zweep in BUITEN hand. De tik geef je op het moment:

A) dat je zit
B) als je staat
C) afwisselend, de ene keer als je zit, de andere keer als je staat

Ik hoop dat jullie dit willen uitzoeken als jullie gaan rijden mij de resultaten willen doorgeven. Ik kom hier later uitgebreid op terug. Alvast vriendelijk bedankt!


Geef zelden of nooit tik met de zweep want ik rijd met halve ophouding (zit, kuit en teugelhulpen) en alleen tijdens buiten rijden rijdt ik licht en anders zit ik alleen maar door.
Als ik al tikje geef is het buiten als ik op de weg rijdt en heb ik de zweep aan de hand van het verkeer om tegen te houden dat ze de weg op springt als ze iets engs ziet. Ik rijd vrijwel altijd op die plek dat ik het beste zichtbaar ben voor tegemoet komend verkeer.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:57

Ik rijd niet met een zweep :)

Hans_Pool
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-12-13

Re: Onderzoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:19

Ik zie het nut niet in van steeds een tikje met de zweep geven dus ga ik dat ook niet uitproberen want het paard begrijpt er niets van waarom die steeds een tik krijgt terwijl die niets fout doet. Als je een paard wilt hebben dat goed door de war is moet je dit vooral blijven doen.

Moucha
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Onderzoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:30

Beste mensen, mijn vraag is niet of we hier een discussie over het hoe, waarom, wanneer gaan voeren over zweepgebruik. Mijn vraag is alleen of er mensen zijn die mee willen doen aan dit onderzoekje en wil je dat niet dan doe je het niet.

Gelukkig zijn er ook mensen die wel mee willen doen en gewoon alleen antwoord geven op mijn vraag. Dank daarvoor en ik heb nog veel meer mensen nodig die dit simpele testje willen doen. Uiteraard met diervriendelijkheid hoog in het vaandel!

Ik hoop op jullie medewerking!

miek2012
Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:11

Bij te weinig reactie geef ik een tik met zweep als ik ga staan. Zweep altijd in binnenhand. Binnenachterbeen moet doortreden, en als je gaat staan heeft paard alle ruimte om daadwerkelijk harder te gaan. Zweep in buitenhand zou theoretisch andersom zijn, dus bij gaan zitten een tik geven.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Onderzoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:18

Zweep ook hier altijd in mijn binnenhand. en dan wanneer ik ga staan.

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:19

1.A 2.C

Casteleyn
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Emmeloord

Re: Onderzoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:02

als ik al met zweep rij dan meestal in de binnenhand

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Onderzoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:15

Ik gebruik de zweep niet, maar ik snap je bedoeling!

Bij allebei, als ik het zo even uittest op de bank in huis, doe ik het als ik sta waarom weet ik niet maar dat is mijn reflex denk ik