Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 15:15

Ik ben al maanden aan het tobben met mijn 15jarige merrie en de dierenarts en ik hebben geen flauw idee wat er is.

Het begon met dat ze niet helemaal lekker liep onder het zadel. Weekje rust gegeven, maar het werd niet beter.
Afspraak bij de osteopaat gemaakt, behandeld en na een weekje rust er weer op.
Ze liep slechter ipv beter en ze leek "ziek" te worden.
In de loop van de dag zwol ze op, haar hals was keihard, haar lijf voelde warm (geen koorts) en ze leek dr achterbenen niet te willen/kunnen gebruiken. Na 5 minuten stappen kon ze bijna niet meer vooruit. Ze had pijn, was al een tijdje niet hengstig geweest en haar stal was veel droger dan normaal.
Bloedonderzoek laten doen, dierenarts1 vermoedde spierbevangen. Tijdens het wachten op de uitslagen Metacam gegeven. Dit hielp niet echt, maar leek het scherpe randje van de pijn af te halen. Uitslagen waren goed.
Nog een keer bloed geprikt na arbeid, ook geen afwijkingen. Gescanned en opgevoeld, geen afwijkingen. Wel een geel lichaam en al een tijd niet hengstig geweest, dus voor de zekerheid hengstig gespoten. Hengstig werd ze niet.
Kort daarop een andere osteopaat laten komen. Die heeft vooral haar achterhand behandeld.
Daarna leek het iets beter te gaan. Het ziek zijn ging over, ze rolde weer, alleen liep ze nog niet goed.
Na nog een behandeling van de osteopaat (die niks uithaalde) naar de kliniek gegaan.
Dierenarts 2 heeft een kreupelheidsonderzoek gedaan gedaan.
Niet ergens duidelijk kreupel, rechtsvoor ietsje. Rechter ondervoet verdoofd, verbeterde iets, maar het was niet de oplossing.
Naar huis met But, een week rust en dan toch aan de lichte arbeid.
De hapering die ik rechtsvoor voelde verdween, maar de enorm strakke bovenlijn en scheefheid werd erger. Je ziet het niet, maar je voelt het des te meer.
Toch maar proberen haar er doorheen te zetten en goed over de rug te rijden.
Daarom gelongeerd met pessoa.
Daarmee liep ze heel kort achter en dat werd steeds erger, na 10 minuten zakte ze bijna door haar achterhand. Snel alles eraf gehaald en nog even los gegooid. Toen heeft ze gerold en 3 dikke bokken gegeven, geen zwakte in de achterhand gezien daarbij.
De dag erna wilde ze niet meer lopen en gaf ze het zelfde zieke beeld als in het begin.
Gelukkig leek het vandaag weer iets beter te gaan.

Is er iemand die iets herkend?

Ze is lichamelijk ook erg veranderd. Het is altijd een hele sjieke merrie geweest. Nu heeft ze een buik alsof ze in april een veulen verwacht, een kap op dr hals die ik er met trainen nooit opgehad heb en dikke klieren bij dr keel. Van een vrolijk, zeer werkwillig hittepitje, is ze verandert in een zielig, niet blij en timide paard.

Ze is niet verzekerd en m'n spaarpot is inmiddels bijna leeg, dus ik kan niet zo maar lukraak gaan testen en dingen 1 voor 1 uitsluiten.

Ik weet het niet meer (excuses voor het lange verhaal trouwens. T'is nogal moeilijk kort samen te vatten)


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:21

Geef jij jouw paard een of ander supplement bij wat de magnesium balans verstoord heeft? Heeft ze ook kwabjes naast haar staartwortel?

Is ze gecheckt op insuline resistentie?

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:24

Is ze getest op Cushing?

Relax. Nothing is under control.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:24


It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 15:27

Ik heb na overleg met dierenarts2 na het ziek zijn en voor het bezoek aan de kliniek vitamine E en magnesium bijgevoerd om haar te helpen met het herstel. Daar ben ik na het bezoek aan de kliniek mee gestopt (ook in overleg). Ik denk dat ik het 2 of 3 weken gegeven heb, ik merkte geen verschil.
Verder krijgt ze brok en kuil.
Kwabjes naast dr staart niet echt. Billen zijn wel voller dan normaal.

Ik heb volgende week donderdag weer een afspraak bij de kliniek voor foto's van dr hals en bloedonderzoek in ieder geval op Cushing en IR.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:29

IR zou goed kunnen...wat krijgt ze aan voer?
IR door cushing kan ook...

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 15:31

Er is niet getest op IR.
Er is wel bij de 2e keer bloedprikken, gekeken naar dr suiker na arbeid. Die was goed.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:32

heb je een recente foto van je paard?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 15:36

Ze kreeg (s winters) 3x een halve kilo basisbrok van Havens (s zomers 2x een halve kilo, want dan staan ze op de wei) en 3x per dag vrij droog kuil van eigen land.
Na het rijden kreeg ze ongeveer een halve schep muesli (coolmix van Havens).
Sinds 2 weken krijgt ze de standaard brok die bij ons op stal gevoerd wordt en de muesli krijgt ze al een tijd niet meer, omdat ze niks doet.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 15:37

Foto's zijn aan het uploaden, volgen asap :)

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:42

Misschien iets met de hormonen? Heb je haar baarmoeder en eierstokken ook laten onderzoeken op cystes etc?

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 15:44

Baarmoeder en eierstokken zijn gescanned en opgevoeld. Niks bijzonders te zien of te voelen.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 17:29


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:56

Beertje1983 schreef:
Ik heb na overleg met dierenarts2 na het ziek zijn en voor het bezoek aan de kliniek vitamine E en magnesium bijgevoerd om haar te helpen met het herstel. Daar ben ik na het bezoek aan de kliniek mee gestopt (ook in overleg). Ik denk dat ik het 2 of 3 weken gegeven heb, ik merkte geen verschil.
Verder krijgt ze brok en kuil.
Kwabjes naast dr staart niet echt. Billen zijn wel voller dan normaal.

Ik heb volgende week donderdag weer een afspraak bij de kliniek voor foto's van dr hals en bloedonderzoek in ieder geval op Cushing en IR.

Goed plan, vooral die vetophoping op haar manenkam, problemen met hengstigheid en dat onwerkwillige zijn typische symptomen. Heel veel succes en sterkte. Hopelijk vinden ze snel wat, dan heb je duidelijkheid.

Hou je ons op de hoogte?

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 17:58

Uiteraard Starbreeze, bedankt voor je tips.
Heeft IR ook invloed op de hengstigheid?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:05

Beertje1983 schreef:
Uiteraard Starbreeze, bedankt voor je tips.
Heeft IR ook invloed op de hengstigheid?

Jep!
Paard van mijn zus was verdacht van IR. Die had ook zulke symptomen. Die had dat gelukkig niet, maar die had een magnesium tekort wat kwam door teveel vitaminen verstrekking wat de Ca/Ph uit zijn verband gehaald had. Hierdoor kon dat tekort ontstaan.

Je zou je paard ook eens totaal van het krachtvoer af kunnen halen en onbeperkt ruwvoer geven. Eens kijken wat dat doet.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:10


It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 18:13

Dat is wel een idee inderdaad. Ik wacht alleen even het bezoek aan de kliniek af, anders lopen er verschillende dingen door elkaar.

IR en/of Cushing lijken wel redelijk aan te sluiten, alleen kan ik het niet combineren met de problemen in de bovenlijn/hals.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:09


It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:39

mooi paard!Aan de foto's te zien zie ik niet echt een cushing of IR paard...maar schijn kan bedriegen natuurlijk ;)

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

horselover02
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:15

je paard ziet en qua uiterlijk erg bijzonder uit (mijn mening),
heeft het met haar rug te maken?
mijn vriendin heeft hetzelfde gehad en bij haar was het zo dat ze te lang met een kapot zadel gereden waardoor de rug erg was werzwakt, liep maanden kreupel, tot ze er een ander zadel oplegden, toen kn ze in het begin nog geen zwaar werk doen, want het moest nog helen, maar daarna hebben ze uiteindelijk zelfs nog gelders kampioenschappen meegedaan (15e) geworden

EEN DAG NIET GELACHEN, IS EEN DAG NIET GELEEFD!

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:18

Thanks Geerke. Echt typisch Cushing vind ik het ook niet, maar het is allemaal zo vaag dat je gaat zoeken. Ze heeft wel echt een buik gekregen en een kapje op dr hals.

Wat bedoel je met bijzonder horselover02?
Problemen in de rug zou kunnen. Het lijkt mij alleen dat als je er 2 maanden niet op hebt gezeten je dan wel verbetering zou moeten zien en dat ze aan de longe beter zou moeten lopen dan onder het zadel. Ze is ook niet gevoelig op de rug.
Zadelmaker komt wel over 2 weken voor checkup van mn zadel.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:10

Met zoiets zou ik toch naar een kliniek gaan. Alles wat wij hier doen is gokken. Je DA weet het niet.. tijd om het verderop te zoeken.


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:20

Volgens mij wilde TS andere meningen om in een andere richting te zoeken en niet lukraak testen want dat kost gewoon ontzettend veel geld. Ze is toch van plan om gerichte tests door haar DA uitvoeren?

Ik moet wel zeggen dat ik het bijzonder zou vinden als een DA dit niet in zijn achterhoofd zou hebben, maar goed soms zijn aanvullende tests nodig om eea uit te sluiten of aan te tonen.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Anoniemkl
Berichten: 676
Geregistreerd: 30-10-10
Woonplaats: Haarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:31

Misschien reageert ze heftig op een bestandsdeel in het voer, je zou kunnen proberen haar ergens anders op te zetten.
Succes met je paardje!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: henshem en 79 bezoekers