Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 00:23

Er staat een documentaire over op www.devuurwerkramp.nl
Ik kwam het tegen op facebook. Op de site hierboven word het een en ander uit de doeken gedaan.

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:28

13j geleden. weet het nog als de dag van gister.

mijn opa heeft het gered(hij woonde aldware. op de rand. zijn huis is niet getrofen.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 00:37

Ja ik weet het ook nog maar woon in Den Haag, mn moeder had toevallig een middagje ziekenhuis en toen hadden we het erover. Wel fijn dat je opa zn huis niet is kwijtgeraakt. Moet echt vreselijk geweest zijn.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:12

Weet het nog al de dag van gister, soms schieten de beelden nog door mijn hoofd.

ik heb het van dichtbij meegemaakt (woonde weliswaar aan de andere kant van Enschede)
maar mijn vader heeft vele mensen medisch gezien geholpen (zat bij het rode kruis en was toevallig bij familie op bezoek die in het rampgebied woonden) De verhalen die hij vertelde waren te gruwelijk voor woorden.
En mijn moeder werkt bij de gemeente en die heeft 3 dagen non-stop mensen opgevangen in grote sporthallen, familie gezocht voor ze en geprobeerd een slaapplek te regelen en later huis-raad bij elkaar zoeken voor in leegstaande huizen zodat ze een plek hadden om te wonen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:43

Ik woon er direct achter tegenwoordig. Ons volledige dak van het huis is direct erna vernieuwd omdat die een zodanige klap had opgevangen dat er scheuren inzaten.
En nog steeds hebben we er een 'kado' aan over gehouden, ons glas in lood met scheuren erin. Houd je wel bewust wat er toen is gebeurd.

Blijft een bizar en naar ongeluk

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:09

weet nog goed dat ik buitenspeelde. en er een rechte lijn als lucht kwam. een buurman zei nog. ga gouw na huis want komt noodweer aan. ik dacht nog. nee klopt niet. de lucht is te recht. toch na huis gegaan. daarhoorde ik wat er was. pff dan schrik je.
vooral omdat mijn opa er vlakbij woonde.
hij had wel humor hihi. hij had namelijk bierflesjes buiten neergezet in de hoop dat de grolsch. onploft.

Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:28

Alweer 13 jaar geleden, wat vliegt de tijd. Weet inderdaad nog dat die beelden veel indruk op mij hebben gemaakt.

Tieneke

Berichten: 21676
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:09

Zelfs ik als Belg herinner me dit nog alsof het gisteren was, al was ik toen nog maar 12 en had ik nog nooit van Enschede gehoord. De beelden maakten een diepe indruk, het was ook één van de eerste rampen die ik bewust heb "meegemaakt".

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:34

Ook ik weet het nog als de dag van gisteren..

Het was bloedheet die dag en in een keer was de lucht helemaal zwart wij dacht aan noodweer tot dat we overal sirenes hoorde en er op het nieuws kwam dat iedereen in de omgeving ramen en deuren moesten sluiten. Die nacht kwam er ook nog echt noodweer zo erg dat we allemaal uit bed zijn gegaan.

Die dag vergeet ik echt nooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:53

Alweer zolang geleden , mijn familie woonde net naast het rampgebied we hebben amper nog contact met ze maar ze zijn door het oog van de naald gekropen in tegenstelling tot de slachtoffers.

En er zijn zeker fatale fouten gemaakt die ze verzwijgen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:37

Ik heb het altijd onbevredigend gevonden, de uitleg die gegeven werd als oorzaak van de brand (brand in een container door vandalen aangestoken) en een directeur die uiteindelijk veroordeeld werd.

Voor mij was het meer dan duidelijk dat er meer aan de hand was, het nodige in de doofpot is gestopt en er heel veel fouten zijn gemaakt. En dat er ook een schuldige is aangewezen om maar iemand aan te wijzen.


Walgelijk gewoon dat er zoveel is verdoezeld.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 01:42

En dat is nou precies waar het over gaat, op de site zijn ze bezig de beerput te openen.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 01:51

Ik ben geboren en nog steeds woonachtig in het voormalige rampgebied, destijds was ik nog maar 10 jaar, maar ik kan het mij nog heel goed herinneren. (Heb er voor in therapie gezeten als kind). Het heeft me daarom ook altijd enorm geboeit, heb alle nieuws altijd op de voet gevolgd en wat nu wordt blootgegeven is best interessant, maar slechts een topje van de ijsberg.. Ik denk.. dat als ik 80 ben ik nog steeds de volledige waarheid niet weet en daar heb ik me maar bij neergelegt.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 02:15

Ik hoop echt dat het allemaal eerder naar buiten zal komen na 30 jaar en we zijn al een stukje op weg. Jeetje joh wat heftig voor je zoiets vergeet je nooit meer.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 03:56

Kan het me ook nog zo goed herinneren. Was in het rampgebied om half 4. Ik zat ter revalidatie op het roessingh toen de eerste pijlen afgingen en de brandweer kort daarna kwam, de taxichauffeur die me ophaalde was erg nieuwsgierig en daar het geen rit op de teller was wilde hij kijken wat er aan de hand was. Zat me toen helemaal niet lekker en wilde naar huis alsof ik een voorgevoel had..... ik was net een par minuten thuis, woonde er niet ver af toen de eerste explosie kwam. Zal het nooit vergeten. Ik woonde niet in het rampgebied maar mijn buurmeisje en jongen waren op visite bij opa en oma en deze zijn allen omgekomen. Zal nooit de reactie van mijn buurvrouw vergeten toen ze dat kwamen vertellen... vreselijk. Heb het nieuws ook altijd gevolgd hierover. En besef nog steeds dat ik zoveel geluk gehad heb dat ik bleef aandringen dat ik weg wilde. We stonden namelijk bijna vooraan. Moet er niet aandenken als we 5 minuten later weg gegaan waren.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:32

LZP -> NM

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 18:27

Oh wat vreselijk eng, hoe is het mogelijk he dat je zoiets gewoon aanvoeld , wegwezen. Wel; vreselijk voor je buurkinderen en hun opa en oma maar ze zijn wel samen gegaan.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:19

Ja ik had echt een gevoel van wegwezen hier. Was geen fijn gevoel. Heb ook echt staan discusieren met die chauffeur want hij wilde kijken. Normaal zou ik al snel toegegeven hebben maar daar ben ik echt op mijn strepen gaan staan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:51

Denk dat de chauffeur je nu nog dankbaar is, want anders had hij ook tot de slachtoffers behoord. Heftig hoor.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 03:05

ik weet dat ik die dag nog op de manege was, waar ik nog steeds rijd.

in paniek belden er mensen naar de politie om te vragen wat er was gebeurd.

zal dat moment ook nooit vergeten.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:40

Mijn zoon is 4 dagen na de ramp geboren. Ik woonde toen in Canada, het was zelfs daar groot nieuws. Op het Tulpen Festival werd erg Grolsch geschonken, ik weet nog goed dat we zeiden dat dit misschien wel de laatste échte Grolsch zou kunnen zijn. Het blijft hoe dan ook een triest verhaal.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Eindelijk duidelijkheid over de vuurwerkramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:48

Hmmm, ik ben hier een beetje dubbel in. Er zijn al zoveel mensen geweest die aangaven dat ze de waarheid gevonden hadden, ze zijn met de meest wilde complottheorieen gekomen, waar vaak uiteindelijk geen bewijs voor te vinden was. Bij sommige van die mensen heb ik hetgevoel gehad dat het hen vooral te doen was om zelf in de publiciteit te komen, er een graantje van mee te pikken, over de rug van alle slachtoffers heen.

Zelf woonde ik aan de rand van de binnenste ring, maar ik was in dat weekend bij mijn moeder thuis, studeren voor mijn tentamens die week erna. Het was allemaal heel vreemd en onwerkelijk, ik kreeg een telefoontje van een vriendin dat er in Enschede iets ernstigs aan de hand was. Was dat niet in de buurt van waar ik woonde?
Ja dus, maar we hebben geluk gehad dat de schokgolf over de Grolsch heen is gegaan en het huis waarin ik woonde verhoudingsgewijs uiteindelijk weinig schade had opgelopen. Ja, de ruiten lagen er uit, en wat scheuren in de muren. Meer niet.
Een heel gekke periode was dat, die ik denk ik nooit meer zal vergeten.