Kat veel te dik, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 01:33

Hallo!

Mijn ouders hebben een hele lieve grote kater. Hij is altijd al groot geweest maar meestal was hij mooi slank. Slank bij een gewicht van 6-7 kilo dus :) Zo groot!
Ik ben nu vanavond bij mijn ouders aangekomen om een weekendje op de katten te passen. Ik kom hier niet zo heel vaak meer, en ik schrok toch wel even van hoe dik de kater is geworden! Je ziet gewoon zijn buikje, en je kunt zijn ribben niet meer voelen.
Ik heb mijn ouders hier wel eens op gewezen toen hij een beetje zwaarder begon te worden, maar ze lijken het niet zo heel serieus te nemen. Ik vraag me af wat ik kan doen hieraan... Ik gun de ouwe baas nog een lang leven maar wil niet dat hij bezwijkt aan zijn eigen gewicht...

Het gaat om een gecastreerde kater van ongeveer 12 jaar oud (hij komt uit het asiel, we hebben hem al 10 jaar). Hij komt altijd al buiten, en misschien zit hier de crux. We denken namelijk dat hij een tweede adresje heeft waar hij flink verwend wordt. Maar binnen houden is ook geen optie, buiten krijgt hij tenminste nog beweging (hij is nogal van het wandelen), binnen slaapt hij vooral. Spelen houdt ie niet zo van.

Ik baal er zo van, wat kan ik er nou aan doen? Als onze grote vriendelijke reus overlijdt aan een oorzaak die had voorkomen kunnen worden, zou dat echt vreselijk zijn ;(

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:44

Hm dat is een lastig probleem je zou bij buren langs kunnen gaan of ze kattenluikjes hebben en kijken waar ze hem wel eens zien. Hem eten aanbieden als hij thuis komt en als hij niet meteen op zn eten afrent heeft hij al wat op. Tenzij hij altijd aanvalt. Je kan hem ook een beetje opjagen beetje uitdagen. tuigje aan en voor naar buiten

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 01:51

Haha nee de buren zijn het niet hoor (komt ie soms wel binnen maar hij krijgt niks, ze weten dat ie niks mag), zoals ik al zei hij gaat flink aan de wandel dus het kan zomaar een aantal straten weg zijn.
Tuigje hebben ze al geprobeerd. Was geen succes. :')
Aanvallen doet ie inderdaad altijd wel hoor! Het is een vreetzakje, we konden hem ook geen onbeperkt brokjes geven, hij vreet zich tonnetje rond. Lastig hoor..

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:34

Tuin afzetten zodat hij niet meer kan struinen?

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:51

Ja, ik zou hem toch binnenhouden en/of tuin afzetten. Wie weet waar hij allemaal eten vandaan krijgt (maar eerder nog zou ik het erg vinden als je kat iets ernstigs overkomt). Beweging in huis kan ook hoor, maar daar moet je dan natuurlijk wel wat voor doen. Leuke hoekjes creeëren, spelen, laten jagen, dat soort dingen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:54

Ja dat heb ik dus ook aan de hand. nou ja...
Een kat met een tweede adresje. Hij at hier niks meer en bleef steeds vaker lang weg. Buurvrouw gaf hem van alles.(onder ander gerookt spek :roll: :wow: )

Ik hou hem nu binnen opdat hij daar niet meer naar toe kan.

tisby

Berichten: 598
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Hoorn, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:57

misschien van voer veranderen. Mijn moeder heeft twee katten met flink overgewicht. Ze is op ander voer overgestapt en geeft nu het voer uit zo'n voerkoker met gaatjes erin waar ze voor moeten "werken" om te eten, beide katten zijn al wat afgevallen.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:09

Zorgen voor extra beweging. Je ouders spelletjes met hem laten doen. Ik laat mijn katten standaard 's avonds even achter snoepjes aan hollen, de hele kamer door. Als ik terug kom van de paarden zitten ze er al klaar voor. Dan gooi ik snoepjes en zij hollen/apporteren.
Je kunt evt ook met zo'n laserding aan de slag of met een hengeltje met een sliert er aan.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:14

bandje om doen met daarop een briefje voor zijn eventuele 2e adresje, of ze contact op willen nemen of briefje eraan met daarin de uitleg. Ik zou zo'n kat die gewend is aan zijn vrijheid daarin niet gaan beperken. Wat is dan erger, geen vrijheid meer of genieten van de vrijheid( en versnaperingen).

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:17

ik heb mijn kat een briefje aan zijn bandje gedaan met 'mij niet te voeren' :D
Ook heb ik alle buren gevraagt of mijn kat daar binnen kwam. Alle buren zeiden nee, totdat 1 van die buren een keer tijdens een gesprekje toch lieten vallen dat ze leverworst en kaas toch wel erg lekker vond -:(-
Mijn zus haar kat heeft leververvetting gehad en heeft het maar net overleeft (heeft heel veel geld gekost), dus ik was erg voorzichtig met die van mij.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:20

Bandje met briefje om lijkt inderdaad slim en/of toch maar eens rond lopen en aanbellen en informeren..

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:25

Die van mij weegt helaas ook 8.1 kg -O-
Nou is ze ook behoorlijk groot, dus ze zou zeker een kg of 5,5 mogen wegen, neemt niet weg dat ze dus alsnog 3 kg te zwaar is.
Ze kunnen en mogen hier absoluut niet naar buiten(dan tekenen we hun doodvonnis hoe absurd er hier gereden word), en wandelen was geen succes aangezien ze ontsnapte en ik in de achtervolging uit een hek van 2,5 meter naar onder donderde om vervolgens twee weken mank te lopen(kat wel nog gevangen naderhand)..
Dus ik lees wel even me :')

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:28

Even goed op verpakking kijken wat een kat van 6 kilo (het gewicht dat hij zou moeten hebben, dus niet wat hij nu weegt, hij heeft nu immers geen gezond gewicht) moet krijgen, bij droogvoer dit afwegen met een beker, en daar een lijntje op zetten, zodat je weet wat hij MAXIMAAL mag (uiteindelijk nog minder geven, maar eerst wat afbouwen). Beker 's ochtends afmeten en alles wat hij die dag krijgt, uit die beker halen. zo kan je hem tussendoor wel iets geven, maar eet hij niet teveel. Verder geen extra's zoals snoepjes en vooral geen mensen eten geven.
Iedere dag flink spelen en uitdagen tot bewegen. Bijvoorbeeld met een laser lichtje (kost 5 euro bij de dierenwinkel), verenstokje / hengel of een stuiterbal gooien.
Eventueel buurtgenoten laten weten dat kat niet bijgevoerd mag worden/ poster ophangen.

(ik vind 6 kilo nog steeds vrij zwaar trouwens, dan mag het wel formaatje flinke pers zijn hoor! )

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 15:38

tisby schreef:
misschien van voer veranderen. Mijn moeder heeft twee katten met flink overgewicht. Ze is op ander voer overgestapt en geeft nu het voer uit zo'n voerkoker met gaatjes erin waar ze voor moeten "werken" om te eten, beide katten zijn al wat afgevallen.


Dat is wel echt een hele goeie :j En mijn vader wil dat vast wel zelf maken, is nogal een klusser.

Ik zal het nog een keer zeggen: binnen speelt hij niet. Hij doet het gewoon niet, hij vindt het niet leuk. Heel soms, even 5 minuten achter de andere kat aan rennen en dan heeft ie het wel weer gehad. En geloof me, ik heb heel wat zakgeld in leuke speeltjes gestoken, hij heeft het gewoon nooit leuk gevonden :+
Jagen doet hij ook al jaren niet meer. En als ze de tuin afzetten vermoed ik dat ze op een dag thuiskomen en dat er een stuk van de schutting kapot is, of de omheining anderszins gesloopt. Het is echt een gigant, als hij iets wil hou je hem niet zomaar tegen.

@Jorretje, dat is ook wel een goeie inderdaad, van die maatbeker. 6 kilo is ie echt, het is een gewone htk kat maar gewoon echt heel erg groot. Bij 6 kilo voldoet hij aan de 'ribben wel voelen niet zien'-richtlijn en heeft ie een mooie taille. Hij heeft ook wat loshangend vel op de buik ivm castratie maar daar doe je weinig aan. Ik zal even kijken of ik een goeie vergelijkingsfoto kan vinden.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:42

Poes van mijn vriendinnetje is afgevallen door haar minder te geven, maar ook door haar langer te laten eten. Zij heeft een hele tijd brokjes gekregen uit een eierdoosje. Dat was echt puzzelen hoe die eruit te krijgen. Poes heeft nu een mooi gewicht!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 15:49

Ik had een hele mooie foto waar hij naast de waterkoker zat en het koffiezetapparaat, kan die niet vinden helaas. Het beest is groter dan het koffiezetapparaat dus :')

Anyway, zo trof ik hem een tijdje terug aan (gebeurt bijna nooit verder, meestal ruim ik wel gelijk op :+ )

Afbeelding

TheNovelist

Berichten: 1500
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:54

Mijn kat is ook erg groot, naja hij staat groot&hoog op zijn poten. Ook hij eet best wel veel en houd niet zo van spelen. Hij heeft gelukkig wel een gezond gewichtje, maar heeft ook wel een buikje :3
Maar ik zou je kat ook wel naar buiten laten want dat heeft hij dus altijd al gedaan en dan wilt hij ook echt. Dat briefje is wel een goed idee. Maar hoe zou dat vast kunnen?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 02:02

Bandjes werkt ie af. Ja, het is echt een rotkat eigenlijk :')

Misschien kan ik briefjes in de buurt ophangen met daarop een verhaal dat hij speciaal voer nodig heeft en als ie verkeerd voer krijgt, hij dood gaat :j Is niks van waar natuurlijk maar als het werkt is dat super :)

cursebreaker

Berichten: 11437
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:07

Wat voor voer krijgt de kat bij jullie? Ik zou sowieso even checken of dat allemaal in orde is. Kan gerust dat jullie te veel geven en dan ook nog eens wat hij bij zn tweede adresje krijgt.. even kijken hoeveel hij mag hebben en daar een beetje vanaf halen. Ik zou even cintact opnemen met een dierenarts voor eventueel dieetvoer, maar dan is t natuurlijk wel belangrijkndat hij verder niks krijgt en dan kom je hem inderdaad of binnen aant houden of degene vjnden wa t hem bijvoert en dat aanpakken. Op de lange termijn zal dit denk ik alleen maar erger worden en dat zou idd jammer zijn ja. 1kg overgrwicht bv. Is al behoorlijk veel voor een gemiddelde kat.. laat staan nog meer kilos. En t ligt ook eraan welk voer hij krijgt. Natvoer is bv. In de meeste gevallen erg vettig met veel vocht en weinig voedingsstoffen(speciaalvoer daarhelaten, b3doel dan natvoer uit de supermarkt bv), alleen brok zou bv al beter zijn. Maar weet niet wat hij nu krijgt natuurlijk.. zou eens overleggen met je dierenarts wat je het beste kunt doen, misschien hebben zij tips. Het feit dat hij ergens anders eet bemoeilijkt alles behoorlijk, maar hetgeen wat hij bij jiu krijgt heb je wel zelf in de hand. Gezien zijn leeftijd zou ik sowieso , als hij dat nog niet heeft, seniorenvoer geven en misschien zelfs dieetvoer. Een oudere kat, ondanks dat ze buiten lopen, vebruikt gewoon minder energie en heeft dus ook niet zon energierijk voer meer nodig

tisby

Berichten: 598
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Hoorn, Noord-Holland

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:03

misschien staat hier wat leuks tussen:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... kspeelgoed
bij mijn moeder thuis gebruiken ze de Piplino Anti Stress Hometrainer ;) en het werkt echt! (lijkt wel reclame haha) Ik had eerst als cadeautje en om uit te proberen voor een voordelig prijsje die van 3,99 besteld en dat werkte ook, daarna is ze overgestapt op die Pipolino.
Misschien een kwestie van even zoeken of uit proberen, maar als het zo'n rooie vreetzak is, is zijn interesse vast te wekken met eten. Die van mijn moeder spelen ook niet... met niks!!
Toch zit ik te denken om dat cat activity fun board te kopen voor ze.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:22

Ben het niet volledig eens met de kat binnen houden. Dit omdat je hiermee ook een groot gedeelte beweging van de kat onthoudt wat juist weer positief kan zijn voor gewichtsverlies.

Kijk eerst eens naar het voer thuis. Ik kan Royal Canin erg aanraden. Is wel duurder voer in aanschaf, maar uiteindelijk goedkoper omdat je er minder van hoeft te geven dan de goedkopere merken. In de goedkopere merken zit meer troep wat er niet in hoort. Bijvoorbeeld groenten, een kat neemt daar niets van op, dus heeft ook geen zin om in het voer te stoppen.
Neem dan een soort voer wat voor seniore katten is (oudere katten krijgen minder beweging dus in dit voer zit minder voedingsstoffen) of indoor 27.

Is de kat snachts wel thuis? Of gaat hij dan juist op pad? Mocht hij een keert thuis zijn snachts, zorg er dan voor dat hij niet zelf de deur uit kan. Geef hem voer voordat je het luik open zet, zodat hij vol zit als hij weg gaat. Als hij dan weer thuis komst geef je hem weer wat om te kijken of hij inderdaad buiten snoept. Zo mogelijk weer snachts binnen houden.

Ik snap dat het lastig is omdat hij bij je ouders woont, maar probeer hen duidelijk te maken dat een kat overvoeren niet "lief" is maar juist "gemeen' aangezien je het dier in zijn bewegingsvrijheid bepertkt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 17:26

Meestal gaat hij 's morgens weg, dan is hij even binnen als mijn ouders thuiskomen (rond het avondeten) en daarna gaat hij weer op stap op 11u (hij is heel stipt :+ ). Dan slaapt hij binnen.

Ik denk dat de combinatie al goed gaat werken :j mijn vader wil vast zo'n speeltje maken, (en anders haal ik zo'n toren ofzo) en ik haal deze week wel een zak senior. Als het in de kast staat zullen ze het toch wel opmaken :)

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:14

Probeer het voer ook af te meten, eerst afwegen, dan kijken welk kopje of dingetje precies die hoeveelheid draagt en die in de zak doen.

Esmefleur
Berichten: 504
Geregistreerd: 19-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Kat veel te dik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:09

heb laatst een advies geschreven op school voor te dikke katten ;) mocht je er wat aanhebben zeg het dan maar... ;)