Huurcontract voor een half jaar getekend

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Huurcontract voor een half jaar getekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 22:27

Hoi bokkers,

Ik en mijn vriend zitten een beetje met een dilemma.

Zo'n 3 maanden geleden hebben wij een huurcontract voor een half jaar getekend.
We dachten ons droomhuisje gevonden te hebben.
Echter is dit helaas niet het geval.

Wij zijn 20 en 19 jaar en op basis van leeftijd zouden wij dus geen huurtoeslag krijgen.
Echter komt mijn vriend vanuit begeleid wonen en was er om deze reden een of andere indicatie aanwezig waarmee je gewoon huurtoeslag kon krijgen, aldus de begeleiding.
Waar niet over nagedacht is, is dat zij deze indicatie niet hebben verlengd, omdat hij dus zelfstandig is gaan wonen, waarop wij dus géén huurtoeslag kunnen krijgen.

Dit maakt de woning voor ons net iets te duur. We kunnen rondkomen, maar het is maar net aan. Dit maakt dat er erg veel spanning op onze relatie komt te staan en dat niet bevorderlijk is voor de sfeer in huis.

Nu kunnen wij via de woningbouwvereniging (we huren nu particulier) een goedkopere woning krijgen met een beter energielabel en huurtoeslag.

Maar nu is het dus zo, dat wij hebben getekend voor een half jaar. Is het voor ons dan mogelijk om binnen dit half jaar hier weg te verhuizen? Dat we geen borg zouden terugkrijgen is logisch en het probleem ook niet. Het gaat me er om of we hier écht aan vast zitten tot het half jaar voorbij is.

Edit; de huurbaas is een erg nuchtere man waar goed mee te praten is. De vorige bewoner is na een week al vertrokken en volgens mijn vriend zijn jeugdreclasseerder zouden wij gewoon moeten kunnen verhuizen binnen dit half jaar.

                                                                              alles is liefde


_Prisca_

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-05-11
Woonplaats: Schijndel

Re: Huurcontract voor een half jaar getekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:30

Dat is toch nog maar 3 maanden? Wie weet ken je iemand die het huis wat jullie nu huren kan en wil overnemen? En wie weet kun je pas over 3 maanden in je nieuwe huurwoning? Succes in ieder geval!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:30

Wat staat er in het contract?

Want ik had bv een jaarcontract op mijn werk, nam niet weg dat ik een maand opzegtermijn had binnen dat jaar. Dus wat voor opzegtermijn hebben jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:30

Overleggen met de huisbaas is de enige oplossing om het te komen weten.

girlyggirl

Berichten: 3091
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:31

als ik me niet vergis heb je als huurder 1 maand opzegtermijn ook al heb je langer getekend.. maar snap alleen niet waarom je nu geen recht op huursubsidie zou hebben en bij een woningstichting wel? ik heb gewoon HS bij mn particuliere woning.

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:32

Bespreek het met de huurbaas!
Wij hadden een huis met jaarcontract en als we er uit wouden moesten we of die jaar blijven zitten of zelf iemand anders zoeken omdat contract nog niet afgelopen was
Maar het licht er net aan hoe moeilijk de verhuurde is

RIP Wings for Ever 29-10-2018 Bonita 25-04-2017 Dynamite 20-05-2010 en Diconta 25-11-2010 jullie blijven altijd in mijn hart

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 22:33

Er staat niets in mbt een opzegtermijn, daar heb ik dus ook geen informatie over.
De nieuwe woning is al per 2 december beschikbaar, dit zegt echter natuurlijk niet dat we er dan al in 'moeten'.

                                                                              alles is liefde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:35

girlyggirl schreef:
als ik me niet vergis heb je als huurder 1 maand opzegtermijn ook al heb je langer getekend.. maar snap alleen niet waarom je nu geen recht op huursubsidie zou hebben en bij een woningstichting wel? ik heb gewoon HS bij mn particuliere woning.


HS is leeftijdsgebonden. Ts en vriend zijn te jong hiervoor.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:37

Anoniem schreef:
girlyggirl schreef:
als ik me niet vergis heb je als huurder 1 maand opzegtermijn ook al heb je langer getekend.. maar snap alleen niet waarom je nu geen recht op huursubsidie zou hebben en bij een woningstichting wel? ik heb gewoon HS bij mn particuliere woning.


HS is leeftijdsgebonden. Ts en vriend zijn te jong hiervoor.


Nee hoor, dat klopt niet.
U bent 18 jaar of ouder, maar jonger dan 23 jaar, en u woont samen met een toeslagpartner of medebewoner? U kunt dan huurtoeslag krijgen als:

uw rekenhuur minimaal € 226,98 en maximaal € 389,05 per maand is.
Als u een kind hebt, mag uw huur hoger zijn, maar maximaal € 699,48.
het gezamenlijke inkomen maximaal € 29.325 per jaar is
u, uw toeslagpartner en medebewoners ieder maximaal € 21.139 aan vermogen hebben
Voor alleenstaande ouders gelden extra regels.

(Indien de vriend van de ts onder gehandicapt valt, gelden er weer andere regels en mag de huur hoger zijn)

Anoniem

Re: Huurcontract voor een half jaar getekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:40

Toen ik keek was het vanaf 21... Vaag hahah excuses, alweer tijdje geleden :+

Char_elle

Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:41

Je hebt als huurder een maand opzegtermijn (als je per maand buur betaalt). Het maakt voor jou als huurder niet uit of het gaat om een contract voor bepaalde of onbetaalde tijd. Als je nog vragen hebt omtrent het huurrecht, kun je mij altijd een pb sturen!

renee16

Berichten: 4894
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Huurcontract voor een half jaar getekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:55

Als jullie getekend hebben voor een half jaar, heeft de verhuurder op zich recht op het bedrag voor een half jaar. Je kan natuurlijk altijd proberen met hem te overleggen of je er wel eerder uit kan, zonder extra kosten te maken.

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

Char_elle

Berichten: 3477
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:14

Char_elle schreef:
Je hebt als huurder een maand opzegtermijn (als je per maand buur betaalt). Het maakt voor jou als huurder niet uit of het gaat om een contract voor bepaalde of onbetaalde tijd. Als je nog vragen hebt omtrent het huurrecht, kun je mij altijd een pb sturen!

Ooh foutje...
Je hebt je als huurder ook gewoon te houden aan de termijn die gesteld is in het huurcontract. Opzeggen is wel mogelijk met wederzijdse goedkeuring. ik zou dus gewoon even met je verhuurder overleggen. Dat is het enige wat je kan doen op dit moment.

...Dus ik zweer het bij de goden,
liever dood dan uit de mode...
Weet,je kleding is gewoon
mijn pakkie-an!!!!!!!! Muziek!


girlyggirl

Berichten: 3091
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:44

Char_elle schreef:
Char_elle schreef:
Je hebt als huurder een maand opzegtermijn (als je per maand buur betaalt). Het maakt voor jou als huurder niet uit of het gaat om een contract voor bepaalde of onbetaalde tijd. Als je nog vragen hebt omtrent het huurrecht, kun je mij altijd een pb sturen!

Ooh foutje...
Je hebt je als huurder ook gewoon te houden aan de termijn die gesteld is in het huurcontract. Opzeggen is wel mogelijk met wederzijdse goedkeuring. ik zou dus gewoon even met je verhuurder overleggen. Dat is het enige wat je kan doen op dit moment.


volgens mijn verhurende makelaar niet ;) en is het idd 1 maand

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Huurcontract voor een half jaar getekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:51

Ligt een beetje wat in het contract staat (of juist niet :D want dan kun je naar de wet kijken)

- Offline -

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30198
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:55

renee16 schreef:
Als jullie getekend hebben voor een half jaar, heeft de verhuurder op zich recht op het bedrag voor een half jaar. Je kan natuurlijk altijd proberen met hem te overleggen of je er wel eerder uit kan, zonder extra kosten te maken.


Dit. Leg de situatie nu meteen voor aan de verhuurder - die verhuurt ook liever aan iemand die het wel gewoon kan betalen.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:36

vuurneon schreef:
Nee hoor, dat klopt niet.
U bent 18 jaar of ouder, maar jonger dan 23 jaar, en u woont samen met een toeslagpartner of medebewoner? U kunt dan huurtoeslag krijgen als:

uw rekenhuur minimaal € 226,98 en maximaal € 389,05 per maand is.
Als u een kind hebt, mag uw huur hoger zijn, maar maximaal € 699,48.
het gezamenlijke inkomen maximaal € 29.325 per jaar is
u, uw toeslagpartner en medebewoners ieder maximaal € 21.139 aan vermogen hebben
Voor alleenstaande ouders gelden extra regels.

(Indien de vriend van de ts onder gehandicapt valt, gelden er weer andere regels en mag de huur hoger zijn)

Hoe kom je aan die leeftijdsgrens van 23? De enige leeftijdgrens is bij mij weten 18 jaar

Om huurtoeslag te krijgen, moeten u, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners voldoen aan de volgende voorwaarden:

U bent 18 jaar of ouder.
U huurt een zelfstandige woonruimte.
U, uw eventuele partner en medebewoners staan bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
Op uw woonadres staan geen andere personen ingeschreven bij de gemeente (behalve een eventuele onderhuurder).
U, uw eventuele partner en medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
Uw (gezamenlijke) inkomen en huurprijs zijn niet te hoog.
Uw vermogen is niet te hoog.

Bent u jonger dan 18 jaar, dan kunt u soms ook huurtoeslag krijgen. Kijk bij Ik woon alleen en ik ben jonger dan 18 jaar of Ik woon niet alleen en ik ben jonger dan 18 jaar.


http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ag_krijgen

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:47

Die grens van 23 klopt wel, onder de 23 mag je geen "duur" huis huren.
Boven de 23 kun je natuurlijk ook huurtoeslag krijgen, maar is de maximale huur veel hoger. Alle huurhuizen in mijn regio zijn net 1 of 2 euro boven die huurgrens voor mijn leeftijdscategorie, dus te duur voor mij. Waarschijnlijk is het huis van TS ook net iets te duur om huurtoeslag te kunnen krijgen.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Huurcontract voor een half jaar getekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 11:56

Dat dus.
De huidige woning is inderdaad net te duur om huurtoeslag op te krijgen.

We gaan vandaag overleggen met de huurbaas.
Bedankt voor alle reacties! :)

                                                                              alles is liefde

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:04

Corelli; omdat de ts en haar vriend onder de 23, maar ouder dan 18 zijn en daar gelden dus andere regels voor ;)

En hoe ik daarbij kom? Vadertje staat :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie