Paniekerige pony 'herbeleren'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Paniekerige pony 'herbeleren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 22:09

Hallo allemaal,

vandaag heb ik een stalgenootje geholpen met haar welshpony voor mijn (marathon)wagen te zetten.
Van wat ik van haar heb vernomen is hij beleerd, alleen vind het lamoen erg eng.
Ze heeft van de week geprobeerd om hem in dr eentje in te spannen met mijn sulky, maar dat resulteerde in een pony die aan de haal ging en een kapotte singel (echt singelsingel, niet het gehele schottuig)

Dus vandaag met goede moed, pony opgetuigd en heb ik er even achter gelopen om te kijken hoe hij reageerde. Dat ging eigenlijk wel prima. Dus proberen in te spannen, maar dit ging eigenlijk helemaal niet (dat verwachtte ik wel).

Wagen, pony en sulky naar de bak verplaatst en daar simpelweg gewoon even rondstappen met pony naast de kar.

Omdat hij zodra zn buik of billen tegen het lamoen komt wilt hij direct naar voren. Erg gespannen dus.
Daardoor kwam ik op het idee om (eerst 1 en daarna 2) bezemstokken tegen hem aan te leggen om hem zo duidelijk te maken dat het 'niet erg is'. Langzaam aan ontspande hij zowaar _/-\o_

Maar we zijn er nog niet.. Nog lang niet.. Maar hij krijgt de tijd die hij nodig heeft, want ik denk dat het een ontzettend leuke marathonpony gaat worden :j

De reden dat ik niet ging slepen is, dat ik dat toch nog helemaal niet vertrouw met hem. Volgens zijn eigenares was het trekken ook het probleem niet.. vandaar..

Welnu, de reden van dit topic:
Zijn er mensen die dit herkennen en hun kennis met mij willen delen? Zijn we op de goede weg, is er wat anders dat ik kan proberen etc?

Une Mika Sam C
Mennen:
Dressuur: B + 16 L + 9
Vaardigheid: L + 11 M + 6


BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 01:51

Ik wil het altijd wel graag eerst zien voordat ik iemand geloof dat een paard/pony beleerd is. Beleerd wil voor mij ook zeggen dat het niet bang mag zijn voor het lamoen.
Maar aangezien hij zulke reacties geeft ben ik bang dat het toch al wel wat ervaring heeft maar de verkeerde.
Wees er voorzichtig mee!

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:47

Wat ik wil delen is: naar vakkundig persoon brengen en die desnoods samen met jullie laten herbeleren. Als je nu al niet weet wat je moet doen, en je weet dus niet zeker wat er gebeurd is met hem en als hij er ook al vandoor is gegaan met de sulky, plus zo ril voor het lamoen... nee zou ik alleen samen met ervaren persoon mee verder gaan. Ook al omdat je soms gewoon even door moet kunnen pakken of juist niet, wanneer wel en niet dat weet een goede ervaren persoon, dat kun jij dan denk ik nog niet inschatten (anders stelde je de vraag ook niet).

Persoonlijk hou ik helemaal niet van paniekerig gedoe met beleren trouwens. Dus denk dat jullie ook stappen overslaan (bijv het slepen, waarom doe je dat niet, vooral niet bij zo'n paniekvogel, gewoon eerst 10x lange lijnen voordat je stap verder gaat).

Gedoe met bomen langs zijn lijf vind ik zelf niets, of je zet ze in het lamoen, of niet. Ze moeten weten dat een lamoen er gewoon is, dat gaat ook niet opeens open of dicht zeg maar. Het kan wel zijn dat je een heel smal lamoentje hebt, dat kan ook nog schelen.

Een goede beleerder heeft ook goed en passend materiaal.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:07

Bedankt voor de reacties :)

@ BD: We doen zeker voorzichtig en mocht het echt boven onze pet groeien, moet ze hem maar wegbrengen. Maar het is een ontzettend lief dier en heb het idee dat het wel goed komt :o

Lizzzzz schreef:
De reden dat ik niet ging slepen is, dat ik dat toch nog helemaal niet vertrouw met hem. Volgens zijn eigenares was het trekken ook het probleem niet.. vandaar.. [/u]


@ VHU Ik wil hem eerst wat meer gerust stellen dat het niet erg is als er iets tegen hem aan komt. Zelfs met een spoorstok zal er een touwtje tegen zn benen komen, als hij dan aan de kletter gaat raakt hij misschien nog wel meer in de strengen..

Maaar, nu ik dit zo aan het typen, is hij niet alleen bezig met 'ontwijken van de strengen/'lamoen' maar ook met trekken.. Zal dat dan niet zo werken als een hond die wat lekkers ruikt zeg maar?

Une Mika Sam C
Mennen:
Dressuur: B + 16 L + 9
Vaardigheid: L + 11 M + 6

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:10

Wat bedoel je met dat laatste, wil je een hengel met een wortel voor zijn neus hangen?

Ik zou nooit mijn wagen uitlenen aan een ander met een paniekerige pony. Straks gaat hij aan de kletter en zit jij met de brokken.
En verder, als je verder neust op AR, zie je dat in dit soort situaties bijna altijd hetzelfde antwoord wordt gegeven: niet zelf klooien, beleren / heropvoeden / re-integreren / geheugen opfrissen, even aan een doorgewinterd menner overlaten.

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Paniekerige pony 'herbeleren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 23:14

Haha, nee niet met een worteltje voor zijn neus ;-)
Maar als je naar Ceaser Millan kijkt, lijkt het net of hij de hond afleid van zijn 'irritante' gedrag door hem te laten ruiken.. Snap je? ;-)
Zal dat ook zo werken voor de pony, maar dan anders? ;-) Omdat hij dan niet alleen zou kunnen focussen op het lamoen maar ook trekken..

Hmm na ik ben er nog niet uit, we gaan eerst op vanaf de grond werken met hem, tot hij wat (lees een stuk) meer relaxed is.. Aangezien ik mijn wagen gebruik voor mijn eigen (jonge) pony ;-)

Une Mika Sam C
Mennen:
Dressuur: B + 16 L + 9
Vaardigheid: L + 11 M + 6


VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:24

Voor minder 'paniekerig' of 'ril' krijgen op het lichaam werkt het heel goed met grondwerk en ook de games van Pirelli, level 1.
Vooral het touw over de rug , overal langs met de zweep en touw, wanneer je maar wilt en op elk moment zijn gewoon hele goede oefeningen.
Mijn vorige paard kon bijv na 1.5 jaar nog niet normaal rondlopen met een wat rondslingerend tuig... :roll: is dus voor de wagen ook nooit echt vertrouwd geworden, bleef gedoe en gespring. Reden waarom ik mijn jonge pony nu gewoon continue van alles om zijn lijf doe, slingerend of niet, hij moet er maar tegen kunnen. En dat doet hij dus ook :7

In mijn 'idee' moeten ze niet afgeleid worden van alles om ze heen, ze moeten eraan wennen. Dus juist mee confronteren.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:20

ahum... het is natuurlijk Parelli :')

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Paniekerige pony 'herbeleren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 10:29

Ja precies! Haha Pirelli is voor het slepen toch ;-) Hoe noem je dat? Desensibiliseren of zo?

Une Mika Sam C
Mennen:
Dressuur: B + 16 L + 9
Vaardigheid: L + 11 M + 6

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:14

Lizzzzz schreef:
Maar als je naar Ceaser Millan kijkt, lijkt het net of hij de hond afleid van zijn 'irritante' gedrag door hem te laten ruiken.. Snap je? ;-)
Klopt, nose, eyes, ears bij een hond. Maar een paard is geen roofdier maar een vluchtdier.
Als een paard éénmaal in paniek is geweest en het reflex vluchten heeft gelegd met het lamoen/wagen dan heb je dat er nog lang niet uit, al ben je nog zo ervaren.
De stokken langs zijn lijf vind ik wel een goed idee. In het lamoen of voor de sleep zit het direct vast opgesloten.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Paniekerige pony 'herbeleren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 16:18

Ahja, idd zo is dat ook ja..

Bedankt BD

Une Mika Sam C
Mennen:
Dressuur: B + 16 L + 9
Vaardigheid: L + 11 M + 6


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers