Aanval: Tia of koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renate1990
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Aanval: Tia of koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 19:21

Hoi allemaal,

Vanmiddag zijn ben ik samen met een vriendin van mij naar stal gegaan. Samen hebben wij een haflinger en een KWPNer. De KWPNer is 21 jaar en is erg gezond.
We hebben beide paarden naar de bak gebracht en zijn de stallen gaan uitmesten. De bak zit naast de stallen dus wij kunnen ten alle tijden naar de paarden kijken.
Na een dik kwartier keken we even en lag de KWPNer in de bak, ze ligt niet snel en we dachten laten we een paar foto's maken. Ze toonde gelukkig, oortjes naar voren en lekker om zich staren. Niet alleen naar de haflinger maar ze reageerde ook veel op andere geluiden.
Eerst ging mij vriendin naar haar toe en kon telkens dichterbij komen. Ze laat
nooit mensen erg dichtbij komen als ze ligt want dan vliegt ze meteen overeind.
Een minuut of 2 later zaten we samen bij haar om haar te aaien totdat ze ineens zich liet omvallen naar mijn kant. Met haar benen gestrekt en hoofd op t zand lag ze in de bak en kreeg ze een aanval.
Stuiptrekkkingen, verhoogde hartslag, haar pupillen draaiden weg en haar tong lag in het zand. We dacht dat we haar kwijt gingen raken. In paniek hebben we samen gehandeld en haar na een minuut of 5 overeind gekregen en met haar gaan lopen.
Daarna ben ik meteen de DA gaan bellen. Die kwam na een uurtje ongeveer. In die tijd hebben we dik een half uur met haar gestapt, daarna hebben we haar rustig in de bak laten staan met haar vriendje. De haflinger is constant bij haar gebleven en was erg waakzaam wat erg fijn was om te zien.
De eerste 10 minuten nadat ze weer overeind stond, was ze nog erg afwezig maar dit werd heel langzaam weer wat beter. In die tijd ben ik er achter gekomen dat ook haar buik wat opgezet was dus gingen we aan koliek denken.

De DA heeft haar onderzocht, tempratuur was in orde. Haar darmen waren niet rustig en het verhaal wat we vertelde over de aanval deed de DA denken aan of koliek of een tia. Hij heeft haar voor beide behandeld.

Graag willen wij weten of iemand een gelijkwaardig verhaal heeft want het was erg eng om te zien en zeker beangstigend om nu te weten dat ze alleen in haar stal staat. We gaan zo weer even kijken en even met haar wandelen in de bak.
Is er misschien ook iemand die hun verhaal kan delen over een paard met epilepsie?


Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Aanval: Tia of koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:27

Dit klinkt als epilepsie, geen idee of dat bij paarden bekend is. Tia kan ook, dat kan ook "kortsluiting" daarboven veroorzaken. Koliek lijkt me wat raar, heb nooit gezien dat een paard zo reageert met koliek.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:06

Heeft de DA de pupilreflexen gecontroleerd?
En hoe zit het als je haar scherp laat draaien?
Of bv haar voorbenen over elkaar zet? Zet ze dan snel terug goed?

Bij een TIA heb je afwijkende pupilreflex, mijn paard had die dag ook een slepend achterbeen, zijn hoef sleepte een beetje, hij was precies ook coördinatie kwijt, als je bv zijn emmer voer een vijftal meter verplaatste dan wist hij het niet goed meer.

Ook had hij een slappe staart, die gaf geen weerstand als je hem oplichte.

Na enkele dagen was hij terug de oude....

Renate1990
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:06

Habore schreef:
Heeft de DA de pupilreflexen gecontroleerd?
En hoe zit het als je haar scherp laat draaien?
Of bv haar voorbenen over elkaar zet? Zet ze dan snel terug goed?

Bij een TIA heb je afwijkende pupilreflex, mijn paard had die dag ook een slepend achterbeen, zijn hoef sleepte een beetje, hij was precies ook coördinatie kwijt, als je bv zijn emmer voer een vijftal meter verplaatste dan wist hij het niet goed meer.

Ook had hij een slappe staart, die gaf geen weerstand als je hem oplichte.

Na enkele dagen was hij terug de oude....


DA heeft inderdaad de pupil reflexen gecontroleerd.
We zijn net bij haar wezen kijken en hebben 10 minuten met haar gelopen. Ze is nog suffig maar op sommige momenten ook echt de oude gekke oma! Die coordinatie viel ons ook op tijdens het lopen. Af en toe stond ze even stil en na wat aanmoedigingen ging ze weer mee. Ook haar achterbenen waren wat stijfjes en sleepte ze iets mee.
Ze had haar hooi opgegeten maar had nog wel een harde buik.


Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:09

Lijkt toch erg op een TIA dan...
Volgens mij had Oregon ook een harde buik toen....

Bij hem was het de dag erna al een heel stuk beter en na een weekje volledig weg....

Succes in ieder geval !

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Aanval: Tia of koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:10

Voel ook eens aan de staart. Dat is bij Oregon nog een week zo gebleven.
Je licht hem op en normaal gezien geeft een paard dan tegendruk.
Dat was bij hem niet meer zo....

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Aanval: Tia of koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:48

Cushing zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Mijn merrie van 18 had ook opeens "aanvallen", klonk precies zoals bij dit paard. We dachten epilepsie in eerste instantie. Uiteindelijk bleek het door Cushing te komen (een klein percentage Cushing patiënten heeft dit) en is het met medicijnen nooit meer voorgekomen.

Renate1990
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 22:03

Vandaag was ze weer wat vlotter, ze eet aardig goed(buik nog wel hard) en ze kijkt weer wat vrolijker. Vanmiddag heeft ze weer even lekker gerold; een eng idee voor ons maar toch toegelaten om te kijken wat ze deed.
De haflinger is op moment haar "waakhond". Toen ik aan het wandelen was en ze stopte een paar seconde kwam hij er meteen aan om te kijken of alles wel goed ging. Echt schattig en fijn om te weten dat ze zo zorgzaam zijn voor elkaar.

Habore schreef:
Voel ook eens aan de staart. Dat is bij Oregon nog een week zo gebleven.
Je licht hem op en normaal gezien geeft een paard dan tegendruk.
Dat was bij hem niet meer zo....


Er is inderdaad een heel stuk waar ze geen tegendruk geeft.. een dikke 10 cm. Daarna begint ze wel wat druk te geven maar niet als normaal.

Renate1990
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Aanval: Tia of koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 14:36

Inmiddels gaat het wat beter. Ze is wat vrolijker maar loopt nog erg moeilijk, vooral achter. We lopen iedere dag minimaal 10 minuten met haar. Vandaag een paar passen draf (5stappen) om alleen even te bekijken wat de schade is.

Ze heeft sinds een paar dagen last van een snotneus. Sinds kort heeft ze een staldeken 200grams op. Ze heeft het zeker niet koud want ze heeft daaronder ook nog een goede wintervacht zitten aangezien we pas laat zijn begonnen met dekens opdoen. Twee weken geleden stond ze nog met een ongevoerde regendeken.

Weet iemand of dit hier ook mee te maken kan hebben?

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Aanval: Tia of koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:23

Het ene lijkt me niet direct met het andere te maken te hebben, maar ik ben natuurlijk geen DA.

Wat bedoel je met nog moeilijk lopen? Stijf? Of sleept ze met een been?

Ze loopt de ganse dag gewoon buiten? Het is goed dat je ook iedere dag met haar stapt.

Heb je haar in stap al eens balkjes laten stappen? Dan kan je zien of ze de benen goed licht en of de juiste motoriek er terug is.
Mag natuurlijk ook gewoon een plank zijn wat je op de grond legt, gewoon een obstakel waar ze over dient te stappen.

Hoe reageert ze al je korte bochten neemt? Of als je haar uit evenwicht probeert te duwen?

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Aanval: Tia of koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:24

Het rollen is zeker ook een goed teken, dat doen ze niet als ze hun niet goed voelen....

Renate1990
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Aanval: Tia of koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 00:01

Rollen blijft ze gelukkig doen, ze schud zich niet helemaal uit. Voornamelijk met haar 'voorkant' (hals). Achterkant neemt ze niet mee.
Ze staat in stal maar als we er zelf zijn staat ze zoiezo een half uur tot een uur lekker buiten. Zodra het iets door vriest mag ze de wei weer in maar aangezien we bij een sloot zitten zijn we een beetje huiverig en gaan we dat even goed afzetten!

Morgen ga ik weer, dan ga ik de balken eens proberen. Ze staat redelijk stevig, zeker niet wat we zijn gewent maar het valt ook niet tegen gelukkig.

Stijvigheid en slepend/trekkende achterbenen. Ik heb vandaag wat 'actiever' ' met gaar gelopen zodat ze toch net iets meer achter gaat lopen zeg maar. Voor loopt ze prima, daar zie je niet dat ze een aanval heeft gehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3timesmom, GoogleAdsense, lissssan, love_mandy, manonutjuh, maxi90, pony33, SentiBot, Sintara, xAnthea en 90 bezoekers