Engels Volbloed wil geen dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:19

Hooi jongens!

Ik heb me net geregistreerd op dit forum om dat ik een rijprobleem heb en graag hulp wil!
Ik heb nu al een tijd een verzorgpony, vroeger kon hij werkelijk niks, zelfs een balkje lopen was te veel gevraagd..
Nu spring ik ongeveer 80/90 cm met hem! Ik ben super trots, maar met dressuur kom ik maar niet verder, hij wordt boos als je te veel van hem vraagt. Zelfs aan de teugel is soms moeilijk. Een vriendin van mij zegt dat hij waarschijnlijk een kruising is met Engels Volbloed, heeft iemand tips om hem niet te dwingen?

Alvast bedankt!


JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 25882
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:28

Vanachter een computer is het natuurlijk niet makkelijk om te zien hoe je rijdt en hoe je het probleem zou kunnen oplossen.

Een aantal algemene tips kan ik je echter wel geven:
1. Als eerste wil je adviseren je topic in het goede gedeelte van Bokt te zetten, namelijk bij het deel waar je met rijkunstige problemen terecht kunt: [RT-V] Rijtechnische Vragen. Daar zitten mensen die zeker meer verstand van dat soort dingen hebben dan hier op FZ.
2. Ik heb geen idee of je les hebt van een instructeur of instructrice, maar zo niet, dan is dat zeker een aanrader. Zij kunnen vaak met een paar lessen wel zien wat er aan de hand is en hoe je hiermee om kunt gaan.

Heel veel succes met het zoeken naar een oplossing en ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Foaly

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:29

1. Je topic staat verkeerd, ik heb even een moderator gevraagd om m voor je te verplaatsen.

2: Een paar vragen: Wat bedoel je precies met dressuur? Bepaalde oefeningen, of vooral het nageeflijk rijden? En hoe probeer je hem zover te krijgen, oftewel, wat is je manier van rijden? En inderdaad, heb je les? Een goede instructie kan je hier bij helpen.

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:30

Hoe oud is je paardje? heb je les?
Afstamming zegt niets, zelfs een ezel kan dressuur lopen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Olympia

Berichten: 55600
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:41

FZ => RT-V

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:43

je hebt je topic 2x geplaatst ;)

ik kan maar 1 ding zeggen, neem les! (als je dat tenminste niet hebt)

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:44

Ik heb 2x per week les van ervaren mensen

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:44

Ja sorry, ik ben nog niet erg ervaren op dit forum


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:45

Waar je ben je nu mee bezig? Dus wat doe je zoal met het rijden en wat doet het paard?
Aan de teugel moet je in ieder geval even los laten. Bij het begin beginnen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:46

Ik ben nu vooral met het goed luisteren naar de hulpen en het overgangen, dus van stap naar galop enzo, hij pakt het heel goed op!

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:47

Blijkbaar niet zo ervaren als ze je niet kunnen helpen :=

Maar even serieus TS, wát en hoé vraag je die bepaalde dressuuroefeningen?
Heb je een filmpje? Past je tuig goed?

eerst je paard 'op zijn gat' zetten, dat hij die achterhand gaat gebruiken. Veel overgangen en schijnovergangen rijden, wisselen in tempo dus :j veel figuren rijden, ...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:47

Okey en waar loop je nu tegen aan? Wat gaat niet en wat merk je dan aan het paard?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:49

Bedankt!

Haha ja dat is waar, maar ze willen me wel helpen maar ze zeggen dat ik me maar op andere dingen moet concentreren.
Mn tuig past geloof ik wel goed, en ik heb geen filmpje bij de hand. Ik probeer zo ontspannen mogelijk met hem te werken en dat gaat erg goed

Tigra, ik loop nu tegen aan dat hij niet aan de teugel wilt lopen en hij reageert er boos op.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:50

Dan zal je tuig niet echt goed passen vrees ik.
Hoe laat/probeer je hem aan teugel lopen?

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:51

LOLLYwood ik probeer vooral heel veel op voltes te rijden en voltes vergroten en verkleinen en dan mn handen een beetje te vragen
Maar wat zou er dan verkeerd aan het tuig zijn?
Laatst bijgewerkt door Smilla op 30-11-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:52

Maar hoe probeer je hem 'aan de teugel' te krijgen dan?

En 'mn tuig past geloof ik wel goed'... Tja. Hoe weet je dat? Heb je het nagekeken/laten nakijken?

Ik snap dat het veel vragen zijn, maar iedereen hier kan je alleen maar helpen als we een zo duidelijk mogelijk beeld van de situatie hebben :)

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:52

Wat bedoel je precies met aanvallen en boos worden. Wat doe jij wanneer je een reactie krijgt en hoe reageer jij op die reactie.

Bij ieder paard vraag je in principe om iets (eisen heeft geen zin). De clue is er voor te zorgen dat je begint met vragen naar dingen die hij al kan en als dit goed gaat uiteindelijk steeds iets meer te vragen maar daarbij altijd binnen de grenzen van het kunnen van het paard te blijven. Als je basis niet goed is zal je daar dus eerst aan moeten werken. Beginnen dus bij ontspanning, lopen vanuit de achterhand en correct ruggebruik. Als je dit punt bevestigd is kun je het gaan uitbouwen. Zorg er altijd voor dat je positief en ontspannen afsluit. Zo blijft het voor jullie beiden leuk.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:53

Smilla schreef:
Bedankt!

Haha ja dat is waar, maar ze willen me wel helpen maar ze zeggen dat ik me maar op andere dingen moet concentreren.
Mn tuig past geloof ik wel goed, en ik heb geen filmpje bij de hand. Ik probeer zo ontspannen mogelijk met hem te werken en dat gaat erg goed

Tigra, ik loop nu tegen aan dat hij niet aan de teugel wilt lopen en hij reageert er boos op.

T kan zijn dat je m pijn doet.
Aan de teugel lopen=nageven, komt voort uit contact en ontspanning.
Paard volgt de hand van de ruiter.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:53

Haha ja maakt niet uit ik vind het erg fijn!

Wat ik hierboven heb gezegd "ik probeer vooral heel veel op voltes te rijden en voltes vergroten en verkleinen"

En ja, ik heb hem na laten kijken

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:54

Ik denk dat je te graag wil dat je paard "mooi" gaat lopen. Als je daar te veel druk op gaat leggen gaat dat hem niet worden. Probeer niet bezig te zijn met aan de teugel maar om het paard goed te rijden waar je al mee bezig bent. Overgangen, tempo wisselingen, voltes en stelling.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:54

De ontspanning zit er helemaal in dacht ik, ik rijd hem ook tackless, als ik een boze reactie krijg probeer ik het opnieuw zonder hem te dwingen, ik wil niet met hem vechten.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:55

Smilla schreef:
LOLLYwood ik probeer vooral heel veel op voltes te rijden en voltes vergroten en verkleinen en dan mn handen een beetje te vragen
Maar wat zou er dan verkeerd aan het tuig zijn?


Als je zadel niet goed past kan het knellen en pijn doen als het paard zijn rug gebruikt/wilt gebruiken. Je zegt dat hij boos/agressief wordt als je hem 'aan de teugel vraagt'.

Ik hoop dat je de link een beetje ziet?

Een paard dat ontspannen is, en nageeflijk wordt, brengt de rug omhoog, spant de buikspieren op en heeft de achterhand onder de massa. :)

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:55

Oke heel erg bedankt allemaal! Tigra, ja ik snap je helemaal, maar de rest zit er wel in, en ik ben me ook vooral op andere dingen aan het concentreren maar ik loop er toch tegen aan telkens

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:56

LOLLYYwood schreef:
Smilla schreef:
LOLLYwood ik probeer vooral heel veel op voltes te rijden en voltes vergroten en verkleinen en dan mn handen een beetje te vragen
Maar wat zou er dan verkeerd aan het tuig zijn?


Als je zadel niet goed past kan het knellen en pijn doen als het paard zijn rug gebruikt/wilt gebruiken. Je zegt dat hij boos/agressief wordt als je hem 'aan de teugel vraagt'.

Ik hoop dat je de link een beetje ziet?

Een paard dat ontspannen is, en nageeflijk wordt, brengt de rug omhoog, spant de buikspieren op en heeft de achterhand onder de massa. :)


Ah ja heel erg bedankt! Ik kan er nog een keer naar laten kijken!

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:58

Dat zou ik ook doen ja :j ik weet niet van welke regio je bent, maar misschien ben ik, of een andere bokker, uit dezelfde regio en kunnen we je iemand aanraden :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers