Nieuwe ov of mogelijke boete?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juultjes

Berichten: 379
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 19:46

Ik ben nogal een vergeetachtige kluns soms, en in het afgelopen jaar ben ik denk ik zo'n 3x vergeten in te checken bij de ns. Ik vroeg me af hoeveel waarschuwingen je krijgt en of het niet goedkoper is om een nieuwe ov chipkaart aan te vragen.
Niet dat ik van plan ben om te gaan zwartrijden hoor, maar ik heb geen zin in een boete voor zo'n stomme reden want als ik het me bedenk als ik in de trein zit ga ik ook meteen naar de conducteur toe.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe precies de regels zijn, en of omdat ik mijn studentenweekabbo moet omzetten de aantekeningen automatisch meegaan. Heeft iemand hier enig idee over?

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:51

Hoezo wil je een nieuwe ov?

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:59

Ik snap niet helemaal wat je vraag is en wat het nut is van een nieuwe ov?

Telpeva

Berichten: 14699
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:01

Als je jezelf aanleert om beter op te letten heb je daar niet alleen bij de NS profijt van, maar ook in andere dingen in het leven.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:01

Ik snap je vraag niet, want waarom zou je een nieuwe ov kaart aan moeten vragen als je vergeten bent in te checken?

Juultjes

Berichten: 379
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 20:29

Je krijgt aantekeningen als je vergeet in te checken, na een bepaald aantal aantekeningen/waarschuwingen krijg je alsnog een boete. De NS snapt dat het soms wordt vergeten, maar trekt natuurlijk wel een lijn. Deze waarschuwingen staan op je ov, als ze die scannen krijgen ze een melding in beeld met het aantal waarschuwingen. Na een bepaald aantal waarschuwingen zijn ze verplicht om je toch echt eens een boete te geven.
Vandaar mijn vraag: kan ik niet beter een nieuwe ov aanvragen (waar geen waarschuwingen op staan) of is maakt een paar keer vergeten in een jaar tijd niet zo heel veel uit?

Sorry voor de onduidelijkheid!

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:30

Echt? Dat heb ik nog nooit gehoord. Ben ook wel eens vergeten in te checken maar heb geen waarschuwingen gehad.
Verder een nieuwe ov kaart denk ik geen nut want voor een studentenreisproduct heb je een persoonlijke ov kaart nodig. Die staat dus op je naam.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:32

Zou eerst eens uitzoeken of je een aantekening hebt voordat je een nieuw exemplaar aanschaft.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:34

Kan je dat niet beter volgende keer even aan de conducteur vragen?

Ik vergeet ook af en toe nog steeds in te checken (vooral in het begin!), maar nog nooit gehoord van 'x aantal waarschuwingen'

Ibbel

Berichten: 49077
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:34

Ik heb geen persoonlijke OV, maar een anonieme, maar ik snap het geloof ik niet helemaal.
Je checkt niet in, wordt gecontroleerd, en dan zegt ome NS niet, ik check je nu alsnog in (voor mijn part per laatst gepasseerde station) maar geeft je een waarschuwing? Het lijkt me dat ome NS dan wel eens mag nadenken over hun systeem... Normaal als je zonder kaartje rijdt mag je betalen. Plus een mooie boete, ook nog eens. Ik snap niet helemaal waarom dat bij de chip opeens niet zou werken. Vergeten/geen tijd om een kaartje te kopen of vergeten in te checken - what's the difference?

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:36

Met studentenreisproduct reis je gratis, dus inchecken heeft niet veel zin. Ik denk dat dat de reden is voor een waarschuwing ipv een boete.

Juultjes

Berichten: 379
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 20:42

Een conducteur heeft me zoiets eens verteld dat je een bepaald aantal waarschuwingen krijgt en dat elke keer als je OV wordt gescand daar een melding van komt (x aantal vergeten). Ik denk omdat die paaltjes lang niet altijd goed werken en hij je ov ook lang niet altijd meteen pakt dat de NS het zo doet. Durf dat ook niet met zekerheid te zeggen.

Ibbel, als je vergeet in te checken moet je bij het eerstvolgende station eigenlijk uitstappen, rennen, inchecken en hopen dat je op tijd terug bent. Geloof dat ze ook heel soms je handmatig inchecken. Toen het me net gebeurde (vandaar dat ik dit topic heb gestart), zei meneer de conducteur dat ik helemaal naar achteren in de trein moest, dat ik dan snel moest inchecken zodra we stopten en dat ik dan op tijd terug kon zijn. Hij heeft vervolgens wel 2 kruisjes op mijn ov-chipkaart gezet om een of andere reden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:45

Twee kruisjes op je OV kaart gezet? :?
Ik vind het een vreemd verhaal.

Anoniem

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:46

Ik vind het een heel vreemd verhaal.. niet inchecken wordt gewoon gezien als "OV vergeten" en dus of een waarschuwing of een boete..

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:47

Huh is dat echt? Dan zouden mensen toch gewoon zwart reizen tot ze aan de twee kruisjes zitten en een boete riskeren, of ligt dat aan mij?

Juultjes

Berichten: 379
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 20:47

Ja, ik snap er dus ook helemaal niks van. Kan online ook niks vinden, daarom begon ik me daarstraks een beetje zorgen te maken :')

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:48

Raar verhaal. Nog nooit van gehoord. Een nieuwe aanvragen is zinloos, dat gaat je namelijk alsnog geld kosten. Handmatig inchecken kunnen ze naar mijn idee helemaal niet. Bij ons wordt bij niet inchecken altijd meteen een boete gegeven wanneer je gecontroleerd wordt.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:49

Tja, als het systeem bestaat (heb er nooit van gehoord) dan zal het in elk geval geregistreerd zijn op jouw naam dus een nieuwe pas aanvragen lijkt me overbodig.

Misschien twee minuten eerder weg gaan zodat je zonder al te veel haast op het station jezelf kan inchecken. Je komt op bijna ieder station er langs dus gewoon even opletten en je hebt geen gedoe.

Kijk, dat jij niet zelf hoeft te betalen betekent niet dat de NS niks krijgt als jij netjes in en uit checkt. Als je dat niet doet krijgen zij ook niks.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:51

Undefined schreef:
Met studentenreisproduct reis je gratis, dus inchecken heeft niet veel zin. Ik denk dat dat de reden is voor een waarschuwing ipv een boete.



Maar toch moet je wél inchecken volgens de NS :+

In het begin was ik er (principieel) op tegen (nog steeds overigens, want nu kan de NS precies bijhouden wat, waar, hoevaak etc je met de trein reist). Maar dat werd me nooit in dank afgenomen door die conducteurs :+

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:51

Ik heb dat echt nog nooit gehoord. En ik vergeet toch wel af en toe in te checken. :=

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:54

Ik zou er inderdaad wel mee inchecken. Ik ken iemand die kwam met de trein naar mij toe, was ze vergeten in te checken, en die kreeg dus mooi een boetem terwijl ze gratis reist.

Anoniem

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:55

Op veel stations ontkom je al niet eens meer aan inchecken, daar sluiten ze langzaam maar zeker alle poortjes.

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Nieuwe ov of mogelijke boete?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:01

ik snap niet eens hoe je dat vergeten kan.. er staan 1000 poortjes op het station er wordt overal aangegeven en omgeroepen vergeet niet in en uitchecken..

maar om op je vraag terug te komen je kaart staat gekoppeld aan je naam dus andere kaart maakt niet uit voor de waarschuwingen. en een conducteur heeft me vorige week nog uitgelegd (voerden er een gesprek mee niet dat ik was vergeten in te checken ofzo) dat ze 1x de boete mogen kwijtschelden en je bij een 2e keer al gewoon een boete mogen geven.

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:08

Ik vergeet wel eens in te checken als ik ook net opgewaardeerd heb, mijn hoofd denkt dan dat ik al betaald heb :+
Maar meestal als ik dit meteen meld aan een conducteur kan ik uitstappen op het eerstvolgende perron en daar snel inchecken.

Juultjes

Berichten: 379
Geregistreerd: 01-03-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 21:10

Dat vind ik juist heel fijn, die poortjes. Dan kan je er ook niet zomaar voorbij en als je ov-chipkaart niet goed inchecked gaan de poortjes ook niet open dus zelfs als je haast hebt merk je dat meteen.

Ik ren er nog wel eens voorbij als de bus laat is en mijn trein er al staat als ik in een vreemde stad ben, in mijn eigen woonplaats vergeet ik het nóóit. Net toen ik vergat in te checken, staat er één paaltje midden op het perron en daar kom je niet voorbij, dan vergeet ik het ook automatisch.