Hoe lang "slotje voor overleg"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 22:23

Zoals de titel zegt dus.
Gistermiddag werd dit topic gesloten, met een zeer belangrijke boodschap imo
[VVDD] PAS OP!! HEEL ERG BELANGRIJK!!
Ik twijfel er niet aan dat er achter de schermen druk gediscussieerd wordt, maar een topic als dit moet geen dagen dicht blijven. Als er volgende week nieuws is is het bericht verouderd en is de kans groot dat deze man nieuwe slachtoffers maakt. Ik ben erg benieuwd wat de plannng is?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Anoniem

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:15

In het verleden was het beleid altijd dat er binnen een week (!) een beslissing werd genomen.... Pas na een week mag je gaan klagen als het topic niet weer open is danwel er dan geen definitieve slotpost staat.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:22

Mijn mening? Gewoon absurd dat dit topic gesloten is. Hier worden oplichters en perverselingen klaarblijkelijk beschermd.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:28

Ik ben het eens met bovenstaande post, zo'n topic kan veel incidenten voorkomen maar zo zien mensen het topic niet eens. Ook al blijft die maar een dag dicht, in een dag kan die man ook veel slachtoffers maken of misschien zelfs al toeslaan.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 17:45

En je kunt (en moet) het ook van de andere kant bekijken.
Wie zegt dat dit klopt? TS kan het verkeerd opvatten, maar TS kan óók iemand zijn die iemand een hak wil zetten. Dat kan niemand van de buitenkant bekijken, het team niet, de gebruikers niet. Maar iemand die hier met naam en emailadres wordt (werd) genoemd kan wel kapot worden gemaakt. En daarom mogen dit soort topics niet op bokt.

Hier is maar één advies voor: aangifte doen. En de politie zoekt dat uit of er reden voor een aanklacht in. En totdat iemand de hele molen door is en veroordeeld is door een rechter, is hij onschuldig. Denk daar ook aan.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:13

Kom toch op Ibbel! Er wordt alleen gezegd dat men op moet passen voor ene Henk/Hans whatever die zich voordoet als fokker oid en al snel overgaat op oneerbare voorstellen via email.

Het is niet meer dan normaal dat men elkaar daarvoor waarschuwt, er is geen voor of achternaam genoemd, er is geen adres bekend gemaakt alleen de situatie die uit eerste hand is, is bekend gemaakt.

Zou het zo zijn dat TS iemand een hak wil zetten, dan neemt diegene wel contact op met het beheer op het moment dat die daar last van ondervind en kan het beheer dit alsnog recht zetten of de man zelf zijn woordje laten doen met een verwijzing in de OP om DAN het topic op slot te zetten.

Ik snap niet dat bokt de doelgroep (jonge meisjes die iets met paarden hebben) niet in bescherming neemt maar alle mensen die erop uit zijn om deze doelgroep te schaden wel of dat nou oplichters of viezerikken zijn.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:18

Omdat er een Nederlandse wet is. Die zegt dat je het recht niet in eigen hand mag nemen. En die ook nog eens een laster- en smaadwet kent. En daar moet een openbaar forum zich aan houden. Dat TS, jij en ik privé vinden dat het een viezerik is, dat mag. Maar dat mag je niet zonder dat er wettelijke grond voor is openbaar maken. Het mag ook niet in de krant. En dat is lüllig en druist dwars tegen ieder gevoel voor rechtvaardigheid en jongeren willen beschermen in, maar het is de wet.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:34

Dan moet op zijn minst wel de privacy van het subject aangetast zijn en dat is in dit topic absoluut niet aan de hand.

Stel, stel in het allerergste geval dat de persoon op hoge poten naar bokt toe komt, en het verhaal blijkt niet waar dan kan je voor mijn eerder genoemde optie kiezen en dan is de kous ook af. Kan die meneer helemaal niks meer en heeft Bokt aan zijn verplichting voldaan.

Ik zou als ik jullie was de wet eens napluizen en dan vooral met wat kan WEL in plaats van kannie zodat jullie de doelgroep kunnen beschermen.

STEL dat er een meiske misbruikt wordt door deze man, en ik ben daar de moeder van. Ik kom erachter dat Bokt deze waarschuwing op slot heeft gegooid en dat daardoor mijn kind wel met deze man in zee is gegaan, dan zou ik (als ik heel zwart wit ga) Bokt medepleger kunnen maken. Kijk maar wat voor Bokt onaangenamer is.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.


Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:42

Er stonden privé-gegevens in. Dus die privacy was aangetast. En zonder die privacygegevens heeft de waarschuwing geen nut.
En, net zo zwart-wit, de moeder van dat meisje moet zélf in de gaten houdt welke contacten ze legt. Die plicht kun je niet naar een forum verleggen. Ik werd vroeger als kind voor 'vieze mannen' gewaarschuwd. Dat geldt nog steeds, alleen nu óók op internet naast IRL.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:49

Die gegevens zijn toch weg? Wat is het probleem dan?

Jawel, het forum is op de hoogte van de strafbare gedragingen van deze meneer, en het forum heeft besloten in al zijn wijsheid die gedragingen niet aan de doelgroep van deze meneer kenbaar te maken, en heeft daardoor de gebruiker in gevaar gebracht.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:40

Wat Ibbel zegt klopt, op Bokt hebben we ons aan de Nederlandse Wetgeving te houden, hoe gevoelig dit ook kan zijn, zoals in een zaak als deze.
Daarnaast hebben we nog een beleid waar dit topic niet in past op deze manier, namelijk dat waarschuwingstopics niet zijn toegestaan, ook dit is vanwege smaad en laster.
Ervaringen mogen wel gedeeld worden op internet, maar ook daar zijn richtlijnen aan gesteld, dat een ervaring neutraal geschreven moet worden. En ook die neutraliteit is er niet in de openingspost. Op dit moment is het team in overleg in wat voor vorm een dergelijk topic wel kan, aangezien we echt wel zien dat er onder de gebruikers wel de behoefte voor is. Daarom voor nu een slotje voor overleg en een topic wat opgeschoond is, in plaats van direct het topic te verwijderen.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:48

Ik hoop dat jullie een manier kunnen vinden. Misschien dat er een nieuwe, neutrale OP geschreven kan worden, zodat er geen probleem is met de wetgeving?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 00:05

Citaat:
Naast het daderschap kent de strafwet verschillende vormen van betrokkenheid van anderen bij een strafbaar feit, de zogeheten deelnemingsvormen. Medeplichtigheid: een ander (de hoofddader) behulpzaam zijn bij een strafbaar feit.


Citaat:
Twee vormen van medeplichtigheid
Iemand kan medeplichtig zijn bij een strafbaar feit of medeplicht tot een strafbaar feit. Van de eerste, bij het strafbaar feit, is sprake als de medeplichtige daadwerkelijk aanwezig was bij het plegen van het strafbare feit. Medeplichtigheid tot een strafbaar feit is de verdachte die voordat het feit is gepleegd meewerkt om het delict te kunnen plegen, hij is zelf echter niet aanwezig bij de uitvoering van het feit. Let op: ook als de verdachte medeplichtige de pleger vervoert van en naar de plaats delict is deze persoon medeplichtig bij het misdrijf en niet medeplichtig tot!

Hieromtrent speelt de vraag of passiviteit, dus nalaten, ook kan worden gezien als medeplichtigheid. Wanneer een medeplichtige dus niks uitvoert bij het strafbare feit, kan hij of zij als nog medeplichtig zijn. Dit wordt wel passieve medeplichtigheid genoemd (zie arrest HR 12 december 2000, NJ 2002, 516). Hiervan is bijvoorbeeld sprake, zoals blijkt uit het genoemde arrest, als iemand in strijd met een op hem rustende rechtsplicht opzettelijk nalaat om te beletten dat het misdrijf wordt gepleegd. Hieruit blijkt dat wanneer een persoon nalaat voldoende zorg te betrachten om een misdrijf te voorkomen, deze kan worden aangemerkt als medeplichtige.


Citaat:
art. 49 lid 4 Sr ‘bij het bepalen van de straf komen alleen die handelingen in aanmerking die de medeplichtige opzettelijk heeft gemakkelijke gemaakt of bevorderd, benevens hun gevolgen’


Het is maar net wat je wil.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:35

Ceriadwen, jij wil nu insinueren dat wij medeplichtig zouden zijn? Wij kunnen in deze zaak maar op 1 manier medeplichtig zijn: juist als wij het laten staan zijn wij medeplichtig aan smaad en laster!
Juridisch is dit allemaal uitgezocht wat wel en niet mag en kan op een forum.

Het toestaan van een topic op bokt is geen misdrijf voorkomen. Degene kan ongeacht het topic nog altijd de mails versturen en mensen benaderen.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:41

Ja het doen (of het nalaten van) kan je een medeplichtige maken. Hier op bokt het weghalen of op slot zetten in dit geval van een waarschuwing voor een strafbaar feit geeft de dader meer mogelijkheid tot het plegen van dit feit.

Met het laten staan van de waarschuwing werkt Bokt actief mee aan het voorkomen hiervan, met het weghalen of op slot zetten werkt Bokt actief mee aan deze man de mogelijkheid geven om deze meisjes te benaderen.

Zoals ik al zei, het is maar net wat je wil als bokt.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:14

Nee, dat zie je verkeerd. Wij kunnen niet voorkomen dat die man mails stuurt en jonge vrouwen benaderd. En omdat wij dat niet kunnen voorkomen, kunnen wij nooit als medeplichtige beschuldigd worden.

Misschien is het ook verstandig om je eens te verdiepen in arrest HR 12 december 2000, NJ 2002, 516. Dan zul je zien dat die iemand wel iemand is die naast de verdachte staat en naast het slachtoffer, en de zorgplicht ontliep:
Deze rechtsplicht wordt afgeleid uit de omstandigheden van het geval: het feit dat de verdachte wist dat het slachtoffer weerloos was, dat die weerloosheid mede door verdachte is veroorzaakt en dat het slachtoffer bij hem in huis woonde.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:23

Waar is bewezen dat deze man een strafbaar feit pleegt? Dat weten wij helemaal niet. Zelfs 'vieze' mails versturen mag, pas als hij iemand dwingt dingen te doen die ze niet wil, wordt het strafbaar.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:25

Dat valt te betwijfelen. Nogmaals het nalaten (het niet doen) kan je ook medeplichtig maken. In dit geval laat bokt na de waarschuwing te plaatsen. Hiermee creëert Bokt ruimte voor de man om ongehinderd door te gaan met zijn strafbare praktijken namelijk het uitselecteren van jonge paardenmeisjes (de doelgroep van Bokt) om daar seksuele voorstellen aan te doen.

Bokt besluit bewust en met voorbedachte rade dit topic te slotteren dus ik zou niet zo stellig beweren dat, zou het ooit zover komen dat er een bokster seksueel lastig gevallen wordt door deze man en de familie kan aantonen dat er hier een waarschuwing heeft gestaan maar dat deze door het boktbeheer verwijderd/geslotterd is, Bart niet ter verantwoording wordt geroepen.

@ Ibbel vieze mails sturen als volwassen man naar minderjarige meisje mag niet.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:25

Buiten het juridische heb je natuurlijk ook nog de morele kwestie, maar goed dat is voor een ieder an sich als die zichzelf in de spiegel aankijkt in de ochtend.

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:34

Ibbel schreef:
Waar is bewezen dat deze man een strafbaar feit pleegt? Dat weten wij helemaal niet. Zelfs 'vieze' mails versturen mag, pas als hij iemand dwingt dingen te doen die ze niet wil, wordt het strafbaar.

Volgens mij niet hoor. Als het meisje er last van heeft valt het onder lastigvallen oid. Daar zullen nog wel meer wetten voor gelden, maar ik kan me niet voorstellen dat dat legaal is.

Ik snap op zich wel dat het niet te bewijzen is dat de man dat ook daadwerkelijk heeft gedaan, maargoed.. Ik denk niet dat een meisje dat zomaar bedenkt.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:46


fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Hoe lang "slotje voor overleg"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:49

En nog eentje in dat topic... Dit is echt te erg voor woorden hoor. Misschien een waarschuwingstopic maken? Lijkt me toch wel verstandig want er zijn er tot nu toe al vier die door hem zijn benadert met vieze mailtjes...

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:58

Ibbel schreef:
Waar is bewezen dat deze man een strafbaar feit pleegt? Dat weten wij helemaal niet. Zelfs 'vieze' mails versturen mag, pas als hij iemand dwingt dingen te doen die ze niet wil, wordt het strafbaar.

Nee hoor, grooming is ook strafbaar. Een volwassen man mag echt niet vieze voorstellen doen aan jonge meisjes en uitlokken tot een ontmoeting, ook niet als deze dit zelf willen.

First love never dies ღ
P & K ღ

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 00:02

Zoals al eerder is gezegd, waarschuwingstopics mogen niet, bokt heeft zich ook te houden aan de smaad en laster wetgeving.

Ceriadwen, wij weten precies hier wat wettelijk wel en niet mag. Je hoeft dus niet te gaan "dreigen" met dat wij ineens medeplichtig zouden zijn. Bovendien vind ik dat ook nog eens een zeer ernstige beschuldiging richting ons.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 00:23

Ik zoud e post van ceriadwen nog eens lezen. Ze beschuldigt jullie nergens van.

Daarnaast houdt jullie redenatie geen stand gezien de bescherming voor internetdienstverleners, zie ook http://blog.iusmentis.com/2009/03/09/sm ... beheerder/

Maar als jullie je regels zo streng door willen trekken lijkt het me dat het andere topic waar hier op gedoelt wordt ooka l gesloten had moeten worden?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers