Schraal paard en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shenanigans

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-10-13

Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 00:12

Hai Bokkers,

Misschien dat ik beter de zoekfunctie had moeten gebruiken maar ik heb toch een vraag waar jullie mij bij kunnen helpen wellicht.

Mijn paard is van de kliniek en aan het revalideren. Alles loopt voorspoedig, hij loopt weer rad. Hij is vrolijk en opgewekt maar hij is schraal. Hij wás mager maar nu gewoon totaal onbespierd en geen grammetje vet.
Hij krijgt veel voer, veel kuil, veel krachtvoer (Seniores Priores en merriebrok) en staat overdag op de wei.
Het gaat om een groot paard van 16.
Zijn schoft is erg ingevallen (steekt er maar raar bovenuit) maar zijn vacht glanst en hij kijkt helder uit zijn ogen. Graag wil ik weer met hem rijden, het is een dressuurpaard tenslotte.
Zijn zadel was op maat gemaakt, maar ik twijfel of deze nu wel past. Misschien een dikke pad er onder? Of een extra gelpad?

Maar hoe pak ik dit aan, zonder dat hij afvalt? Hij wil wel weer graag maar hij moet niet nog dunner worden.
Door training krijgt hij ook meer spieren, aan wat voor tijdsbestek moet ik denken?

Het leven is geen krentenbol


Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:13

ik zou eerst lekker aan de hand gaan werken, en wat longeren eventueel dll. Je wilt zijn schoft niet nog extra beschadigen als hij zo weinig spieren heeft.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:14

ik zou aan de hand rustig aan beginnen met werken zoals longeren oa..
en als hij voldoende is aangekomen en nog steeds fit is er pas op stappen.

je geeft aan dat je paard ingevallen is bij de schoft, met weinig vet en weinig spier zal je paard het zadel duidelijk voelen zitten met of zonder pad en ik denk niet dat het fijn zal aanvoelen.

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

Shenanigans

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 00:16

Caira schreef:
ik zou eerst lekker aan de hand gaan werken, en wat longeren eventueel dll. Je wilt zijn schoft niet nog extra beschadigen als hij zo weinig spieren heeft.


Wat bedoel je met 'dll'?

Het leven is geen krentenbol

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:17

dubbele lange lijnen.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:18

Dubbele lange lijnen.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]


Shenanigans

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-10-13

Re: Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 00:20

Misschien moet ik daar wat hulp bij zoeken, want ik kan eigenlijk niet zo goed longeren.
En longeren met pessoa of bijzet? Of touwtjes. Heb ik allemaal maar gebruik ik nooit zonder 'toezicht'.

Het leven is geen krentenbol

listiglistje

Berichten: 14401
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:33

Geen dikke pad of gelpad eronder, dat knelt de boel af bij de schoft.

Je kan beter voor zoiets gaan, hierbij ligt de schoft helemaal vrij en de ingevallen kuilen worden zo opgevuld op de juiste plaats.
Onderlegger is fijn , ik heb hem zelf ook voor mijn paard met hoge schoft en moeilijke bespiering onder het zadel.
http://www.decathlon.nl/schokdemper-sch ... #avantages

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Shenanigans

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-10-13

Re: Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 00:37

Ja het is een hoge schoft en in het verleden een slecht passend zadel gehad. Ik betwijfel of daar ooit weer spieren op komen.
Zijn zadel heeft een uitgesneden kamer. Het is een Kentaur Penelopa. Dus drukt nooit óp de schoft.

Wat zijn goede oefeningen en hoe vaak per week? Hoe lang?

Het leven is geen krentenbol

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Re: Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:53

Als hij ondanks veel voer toch zo mager is, is er dan niet meer aan de hand? Komt het echt van zijn bezoek aan de kliniek of kan het zijn dat zijn gebit niet helemaal in orde is waardoor hij slecht verteert?

Het leven is te kort, echt veel te kort om alle grenzen van je kunnen te bereiken
Maar op je eigen scorebord mag af en toe best een overwinning prijken

Shenanigans

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-10-13

Re: Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 01:11

Zijn gebit is dit jaar gedaan en dat moet nu goed zijn.
Hij krijgt in het najaar sowieso een dip sinds ik hem heb (2 jaar)
De reden dat hij mager werd kwam door pijn en te weinig voedsel. Na het bezoek aan de kliniek gaat het beter met hem en heb ik hem ook verhuisd zodat ik er op toe kan zien dat hij gevoerd wordt en hij krijgt behoorlijk veel.
Langzaam, heeeeel langzaam krijgt hij meer vlees maar niet heel rap.
Misschien toch maar weer dagelijks slaolie voeren?

Het leven is geen krentenbol

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:36

Heel veel geduld hebben, mijn paard heeft vorig jaar met een beenwond in de kliniek gestaan en kwam er ontzettend mager uit. Puur door de pijn. Ze heeft er de hele zomer over gedaan om weer op gewicht te komen terwijl ze onbeperkt ruwvoer kreeg, geweekte maisbrok, slobber en muslie. Het heeft zeker 8/10 maanden geduurd voor ze de bespiering terug had. Mijn paard was 18..
Qua training, laat even de zadelpasser kijken of je zadel goed ligt of dat hij/zij het met vulling wat kan uitbalanceren of dat je met een schoftonderlegger kan rijden. Rustig aan opbouwen iig, ik ben begonnen met wandelen en werken aan de hand. Maar die van mij had een wond en mocht zeker 3 maanden niet belasten op een volte.
Sterkte met je paard!

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:28

Opbouwen van spieren zou ik ook mee gaan beginnen aan de longe, met de pessoa of inderdaad dll.

Wat je met het zadel moet doen? Lijkt me het beste dat aan je zadelmaker te vragen. Een goede zadelmaker zal je helpen om je huidige zadel zo te krijgen dat het weer past, ook als dat tijdelijk met en bontje of zoiets is. Een met lucht gevulde pad is helemaal fijn, kost wel wat, maar daardoor is heel precies de weggevallen bespiering bij te blazen, en dus ook weer weg te laten lopen als het terug komt. Zo is het zadel blijvend passend te maken.

Met het voer zou ik eens kijken wat het effect is als je zowel babycorn (gepofte mais) als luzerne bij gaat voeren. Bij ons op stal zijn de paarden die altijd net dat randje meer mochten hebben nu mooi op gewicht gekomen.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:34

Op het moment dat je paard veel krachtvoer krijgt, zou ik er zeker mee aan het werk gaan, maar dan wel gedoseerd. Kan me voorstellen dat het niet prettig zit op een dergelijke rug zonder dat er een zadel opligt, maar je zou een bareback pad kunnen overwegen. Verder conditie en spieropbouw aan de longe al dan niet met pessoa of dll.

Bespiering zit er snel genoeg weer op, misschien twee maanden, of drie. Gewicht duurt wat langer.
En was er niet een supplement dat kon helpen bij spieropbouw? Myoplast geloof ik heet het. En scheutje olie over het voer helpt ook om hem dikker te krijgen.

Je suis Charlie.

Casteleyn
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Emmeloord

Re: Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:41

rustige beginnen aan de longe conditie opbouwen

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:48

Mijn paard is ook erg schraal geworden, staat ook op veel voer.
Zodra hij op ijzers staat wil ik hem ook weer lekker gaan oppakken, ik begin dan lekker met longeerwerk en naar buiten wat stap/draf ritjes.. Langzaam zijn conditie weer opbouwen en spiermassa erop krijgen..

oretta
Berichten: 53
Geregistreerd: 26-01-06

Re: Schraal paard en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:57

Mijn paard kreeg ik met sp,merriebrok en veel ruwvoer ook niet dik, nadat ze uit het kliniek was gekomen. Uiteindelijk bloed laten afnemen; eiwit tekort, bloedarmoede en nog een aantal waardes te laag. Conclusie; stikvol met bloedwormen ;( nu een gezellig glanzende en aankomend shire-prulletje *\o/*
Ben met opbouwen begonnen met 5 minuten stappen onder de man en zo langzaam uit gebouwd. Longeren kan niet ivm Max vergroeid hoefkraakbeentje, dit heeft voor ons gewerkt en ja heb er gewoon een bontje ondergelegd onder mijn zadel, daar we alleen deden stappen. :D

Mujannah
Berichten: 77
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:59

Qua voer kun je 's ochtends een kg gerst geven. Door meer training en opbouwende endurance-wedstrijden werd mijn Arabier afgelopen seizoen ook erg mager (kreeg er zelfs opmerkingen over tijdens de keuringen). Sindsdien krijgt ze 's morgens gerst en's avonds haar gebruikelijke kg muesli met spelt. Wel belangrijk om de gerst in 2 weken op te bouwen en het niet door ander boer te mengen. Gerst is nl klein en voor een goede werking meten ze het wel goed kauwen, anders komt het in dezelfde vorm met de mest mee eruit en hebben ze er niks aan. Ze worden er niet druk van, maar kweken wel vet. Na 2 maanden ging ik verschil merken (training en wedstrijden gingen gewoon door, dus bij een paard wat wat rustiger beweging krijgt jan het sneller gaan). Ik zou uitkijken met het verdere krachtvoer, want het paard moet natuurlijk niet heet worden... Als je 's ochtend krachtvoer geeft zou ik dat na de gerst doen. Dat doe ik ook voor een wedstrijd: eerst kg gerst, tegelijk wat voordroog klaar leggen in de ruif en bak half uurtje (tussendoor doe ik andere dingen) geef ik dan kg muesli met spelt. Met olie zou ik erg oppassen! Mijn Arabier heeft er darmproblemen/koliek van gehad...van een klein scheutje werd ze echt ziek... Spelt bevat ook allerlei vitaminen e.d. wat ook in olie schijnt te zitten. Inmiddels is mijn Arabier een stuk dikker, singel kan 4 gaten losser! Ik voer de gerst nu sinds augustus en we zitten nu in de winterstop. Ik rijd haar 2 à 3 keer per week een uurtje tempo in het bos of dressuurmatig in de bak. Begin februari gaan we hopelijk weer fanatieker trainen voor het nieuwe seizoen begin maart.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers