haflinger zit niet lekker in zijn vel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 22:33

hallo,
ik heb een haflinger ruin van 12 jaar,
hij staat 24/7 buiten met 300 gram op.
hij is de laatste tijd erg sloom en heel rustig (hij is normaal altijd heel snel en druk)
ik ben afgelopen zondag wezen springen en merkte aan hem dat hij heel moe was, dus we zijn wezen kijken of een laag sprongetje kon,
hij weigerde en zakte door zijn benen hij liep de dagen daarna niet kreupel maar hij wou afgelopen dinsdag niet meer eten ik had hem een halve kilo gegeven en had nog minder dan een kwart op,
hij at ook niet heel snel terwijl hij normaal zijn eten binnen 10 minuten op had deed hij er dit keer meer als 30 minuten over toen ik hem naar de wei bracht liet hij ook steeds zijn hoofd hangen en keek heel lusteloos uit zijn ogen.
dus ik had woensdag meteen vanuit school een vitamine spuit gehaald misschien dat dat het was, maar er zit niet veel verandering in.. we willen als hij aan het eind v/d week nog zo staat dan toch de DA bellen
hij staat nu gewoon een week stil in de hoop dat het misschien beter gaat (krijgt wel elke dag eten)
hebben jullie misschien tips?
of weten jullie misschien wat het kan zijn?
ik hoor het graag!

Bentley, kerstmuts, 8 maanden


Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Re: haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:38

Wat lastig! Staat ze in haar eentje buiten of met een paar andere paardjes?

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Re: haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 22:39

nee hij staat met 5 andere paarden buiten

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

FD_horses

Berichten: 1254
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Achterhoek

Re: haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:41

Dit had mijn tinker ook, heel moe, niet willen lopen, niet eten, bleek zand koliek te zijn :(

Paarden armbanden en sieraden van paarden haar in opdracht! Zie http://www.Lavitana.com voor paarden sieraad, alles over vrijheidsdressuur, groeps's en privé lessen, workshop's, show's,fotografie, én veel meer!
Info@lavitana.com

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:42

Oke misschien dat het niet helemaal lekker gaat in de groep? Weet het niet maar je weet het maar nooit! Ik zou denk ik als het volgende week nog hetzelfde is idd gwn de DA laten komen en dan hopen dat er dan wat meer duidelijkheid is! Succes!

Dilayla van het Esdorp M2+6, B+10

wilma123
Berichten: 35
Geregistreerd: 29-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:42

een haflinger die niet eet.....die is ziek!
temperatuur al opgenomen?

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 22:45

@fd_horses ja dat kan wel hoop het natuurlijk niet :(

@Tanja_14 voor zover ik weet is er niks in de groep dat niet klopt speelde altijd heel leuk met iedereen enzo..
nee klopt ik ga hem morgen gewoon even bellen of hij misschien weet wat ik zou kunnen doen en dan als het volgende week nog zo is dan de DA laten komen


@wilma123 ja zijn tempratuur was opgenomen en hij had geen verhoging..

Bentley, kerstmuts, 8 maanden


melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Re: haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 23:25

verder niemand??

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:28

ik zou hier toch wel een DA bij halen.
misschien een bloedonderzoek laten doen?

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:29

Zit 'ie niet lekker in z'n vel, of niet lekker in z'n deken? Misschien lees ik er overheen, maar lees nergens dat 'ie is geschoren? Kan me zo maar indenken dat 'ie het met eigen vacht + 300grams deken heul warm heeft...
Ben echt geen tegenstander van dekens, maar gezien het feit dat het hier om een haflinger gaat, lijkt me 0 of 100 grams meer dan zat om te beschermen tegen wind en regen. ;)
Laatst bijgewerkt door Sientje op 29-11-13 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Re: haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 23:31

hij heeft het heel snel koud.. hij stond dinsdag ook niet heel warm of heel koud onder zijn deken..

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

troi
Berichten: 16995
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:32

Voor zand in de darmen mag je altijd een sandclear kuur geven! Kan ook geen kwaad als de darmen schoon zijn. Sowieso aan te raden om een paar keer per jaar te doen als de paarden op een vrij kale weide of op de paddock staan.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Re: haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 23:34

ja we doen altijd ong 2 keer per jaar zo'n zandkuur geven en hij heeft er laatst 1 gehad

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:35

Maar als je er nu al 300 grams op gooit, wat ga je dan doen als het min 10 is, met knalharde wind en neerslag..?
Ik wil niet uitsluiten dat er mogelijk ook iets anders met je pony is dan alleen last van de warmte, ga er alleen ook vanuit dat hij gewoon vacht aan maakt, en dat is zonder 300 grams deken de afgelopen weken voor menige pony al reden geweest om sloom te worden en te zweten...

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:36

En hoezo heeft 'ie het snel koud? Waar maak je dat uit op? En het is nu vrijdag, hoe is het tussen dinsdag en vandaag geweest?

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 23:37

we willen hem zo lang mogelijk onder 300 gram houden hij staat ook al op de wachtlijst voor een stal want die zijn vol en als het echt min 10 word dan gooien we er wat meer grams op maar hopelijk staat hij dan al 's avonds op stal en heeft ie minder nodig ;)

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:39

Sientje schreef:
En hoezo heeft 'ie het snel koud? Waar maak je dat uit op? En het is nu vrijdag, hoe is het tussen dinsdag en vandaag geweest?

hier ben ik ook wel benieuwd naar

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 23:39

er zit niet heel veel verandering in het gaat wel wat beter.. en hij stond vorige week al helemaal te trillen onder 200 gram en hij krijgt over dag de 200 gewoon op en 's avonds dan die 300 op dat was ik vergeten erbij te zeggen haha

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

Sunny2002
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-10-13

Re: haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:43

misschien last van zijn tanden?

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:45

Een gezonde haflinger, onder 200 grams deken, die staat te trillen, is iets mis mee. Ik heb alleen maar lang-harige ponnies (in rust) zien zweten de afgelopen week. Of je deken moet niet waterdicht zijn of hij moet intussen zonder eten tot z'n knieën in de blub staan...
Hoe wordt 'ie gehouden? Hoe meer ik lees, hoe minder ik ga begrijpen van je posts eerlijk gezegd, en dan werk ik dus dagelijks met langharige pony's, die volop in 't werk staan... En het dus zonder werk al vooral warm hadden ipv koud...
Laatst bijgewerkt door Sientje op 29-11-13 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:46

melissac schreef:
er zit niet heel veel verandering in het gaat wel wat beter.. en hij stond vorige week al helemaal te trillen onder 200 gram en hij krijgt over dag de 200 gewoon op en 's avonds dan die 300 op dat was ik vergeten erbij te zeggen haha

krijgt hij dan wel genoeg ruwvoer?

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:47

Ik zou de DA ff bellen.
Mijn pony was ook heel erg suf, hij wilde niet lopen en geen zin om te eten.
We hebben meteen de DA gebeld en die zei dat het gaskoliek was, dus ik zou ff bellen!!

#OTJE, My hero, My pride, My Pony <3

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:04

Het is al een paar keer gevraagd, maar nog maar een keertje: hoe veel hooi/gras/voordroog/kuil krijgt 'ie overdag, en krijgt 'ie dat goed weg..?

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 10:40

Sientje schreef:
Het is al een paar keer gevraagd, maar nog maar een keertje: hoe veel hooi/gras/voordroog/kuil krijgt 'ie overdag, en krijgt 'ie dat goed weg..?


hij krijgt 2 plakken hooi verdeeld over 5 stukjes en het gras is er nog wel maar erg kort en hij krijgt een halve kilo basis brok per dag. hij doet er bij de brok erg lang over om het weg te krijgen en soms laat hij het zelfs staan terwijl hij dat hiervoor nooit deed en altijd op eten af stormde.. en bij het hooi zie ik dat hij niet zoveel binnenkrijgt (als ik er ben let ik er op) want onderling in de groep staat hij niet zo heel hoog en word hij nog wel is weggetrapt maar ik kan hem natuurlijk niet 24/7 in de gaten houden omdat hij op een pensionstal staat dus ik heb ook aan mensen op stal gevraagd dat als ze er zijn hem gewoon even in de gaten willen houden en mij whatsappen hoe het met hem gaat. want ik ga meestal 's avonds en dan zie ik bijna niks in de wei..

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: haflinger zit niet lekker in zijn vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:54

Hij kan een virusje onder de leden hebben.Maar dat kan alleen een D.A. bepalen en er medicijnen voor geven.Ik zou echt geen week wachten.

FB Groep Second Chance.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers