NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
plovesb
Berichten: 1467
Geregistreerd: 30-03-10

NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 23:16

We geven vele miljoenen uit aan de Filipijnen, maar we hebben geen geld genoeg meer om de kanker patiënten te voorzien van alle nodige medicijnen

Deze stelling las ik net en heeft me toch wel flink aan het denken gezet. We geven gemiddeld 2 euro per Nederlander aan de filipijnen maar nog geen 20% hiervan geeft dit zelfde bedrag aan de kankerstichting. Dit is toch eigenlijk schandalig? je ziet reclames voorbij komen over schoon drinkwater of inentingen in Afrika maar als het gaat om kankerpatiënten of een heel ander voorbeeld de angora konijntjes die levend worden kaal geplukt steekt Nederland zijn kop in het zand.

We verliezen de realiteit en werkelijkheid uit het oog vind ik. We geven veel geld aan iets waar we geen controle over hebben en wat hoogstwaarschijnlijk wel weer in verkeerde handen terecht gaat komen. In plaats van dat we nu eens gaan zorgen voor ons zelf, zoals bijvoorbeeld die medicijnen betaalbaar houden en geld geven aan voetselbanken. Daar mag ook wel eens een tv campagne voor worden opgezet vind ik..

Ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken :)


Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:19

Mwoah, ik denk dat veel mensen doneren omdat dat gehyped is, het is ineens overal op TV. Het kankerfonds is ook wel op TV, maar veel minder, en net zoals vele andere 'doneer mij' spotjes, zullen mensen dit eerder negeren denk ik.

Elk bad heeft er eendje.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:20

ik ben het met je eens,maar ik kan het niet veranderen...
Medicijnen hoeven niet duur te zijn,die worden kunstmatig hooggehouden door de farmaceutische maffia.
Die kopen namelijk hun werkzame stof gewoon in China voor een paar euro,laten het testen,drukken er een pilletje van en laten de prijs 600x over de kop gaan. :D

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:21

Ik vind het vooral raar dat mensen serieus denken dat het niet 'gepast' is om dat geld naar de Filipijnen te doen. Die mensen hebben helemaal niets meer. Geen huis, geen eten, geen drinken, vaak zijn ze familie kwijt. De komende jaren is het waarschijnlijk niets dan ellende en armoe daar, en zullen er nog veel meer mensen doodgaan. Ik vind het niet meer dan logisch dat we in ons land van 1000en kansen, waar we het zó ontzettend goed hebben geld geven aan de mensen die niets hebben in deze wereld. Die hun kinderen zijn sterven in hun armen aan ziektes die hier al niet eens meer bestaan, of aan de gevolgen van ondervoeding of uitdroging, wat we ons hier niet eens meer voor kunnen stellen.

Hier zijn er reclames voor kinderen die geen fiets hebben... Nogal een andere orde van grootte.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:21

Wat je niet moet vergeten is dat de Filipijnen nu plots een piek met geld krijgen, terwijl bijvoorbeeld het kankerfonds al lang bestaat en er veel mensen zijn die dat structureel steunen.
Misschien met een een lagere bijdrage per maand of jaar, maar daar is de looptijd van donaties in ieder geval veel langer. Dus of je zomaar kan zeggen dat de Filipijnen meer geld krijgen dan het kankerfonds, dat weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door Szan op 29-11-13 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:21

geerke schreef:
ik ben het met je eens,maar ik kan het niet veranderen...
Medicijnen hoeven niet duur te zijn,die worden kunstmatig hooggehouden door de farmaceutische maffia.
Die kopen namelijk hun werkzame stof gewoon in China voor een paar euro,laten het testen,drukken er een pilletje van en laten de prijs 600x over de kop gaan. :D

mee eens :j

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:23

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Mijn oom heeft kanker gehad en heeft alle benodigde medicijnen gehad, keurig vergoed door de zorgverzekering. Dus hoezo geen geld voor de nodige medicijnen?


AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:23

44Myrthe44 schreef:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Mijn oom heeft kanker gehad en heeft alle benodigde medicijnen gehad, keurig vergoed door de zorgverzekering. Dus hoezo geen geld voor de nodige medicijnen?

het was vanavond nog in het nieuws :)

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:24

geerke schreef:
ik ben het met je eens,maar ik kan het niet veranderen...
Medicijnen hoeven niet duur te zijn,die worden kunstmatig hooggehouden door de farmaceutische maffia.
Die kopen namelijk hun werkzame stof gewoon in China voor een paar euro,laten het testen,drukken er een pilletje van en laten de prijs 600x over de kop gaan. :D

Uhh... kijk je uit voor je velgen als je zo kort door de bocht gaat?

Weet jij wat een patent KOST beste meid.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:25

44Myrthe44 schreef:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Mijn oom heeft kanker gehad en heeft alle benodigde medicijnen gehad, keurig vergoed door de zorgverzekering. Dus hoezo geen geld voor de nodige medicijnen?

Medicijnen zijn er wel. Maar nog niet voor alle vormen van kanker. Er is vooral geld nodig voor onderzoek daarnaar.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:25

ik ben vrijwilliger voor kwf, en merk dat vooral mensen huiverig zijn om geld te doneren omdat er zoveel ophef is van hoge lonen van directeuren etc :)

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41539
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:27

Je zou toch denken dat alle verschillende kankerfondsen bij elkaar meer dan genoeg geld zouden moeten hebben om dit in medicatie te stoppen...

If not, waar is dan al die jaren voor gedoneerd?

Daarnaast, noem het naar, noem het egoïstisch, ik weet niet zeker of ik wel vind dat alles te genezen moet zijn :).

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:28

Koper schreef:
geerke schreef:
ik ben het met je eens,maar ik kan het niet veranderen...
Medicijnen hoeven niet duur te zijn,die worden kunstmatig hooggehouden door de farmaceutische maffia.
Die kopen namelijk hun werkzame stof gewoon in China voor een paar euro,laten het testen,drukken er een pilletje van en laten de prijs 600x over de kop gaan. :D

Uhh... kijk je uit voor je velgen als je zo kort door de bocht gaat?

Weet jij wat een patent KOST beste meid.




en waarom zitten er dan zoveel verschillen in prijs met dezelfde werkzame stoffen?
De patenten van de meeste gangbare medicijnen zijn allang verlopen.Of ze voegen er een ander stofje aan toe en vragen opnieuw patent aan.Zo houden ze de prijzen hoog.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:28

Ik vind het vooral een egoïstische post.... Wat is er mis met omzien naar een ander :? Hoezo moeten wij eerst geld geven aan de kankerstichting voor het naar de fillippijnen mag waar de mensen NIKS meer hebben...

[o]

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:29

Ehm, als je refereert aan de berichten in de media vandaag dan vind ik het persoonlijk erg kortzichtig. Het gaat namelijk om geld (vanuit de verzekeringsmaatschappijen) om het leven te rekken van een kanker patient. Dus NIET om een leven te redden. Hoewel het in een aantal gevallen echt wel belangrijk is om het leven te rekken (en dan hebben ze het over weken tot 2 a 3 maanden)denk ik inderdaad wel dat er over nagedacht moet worden tot hoeveel er wordt vergoed door de verzekeringsmaatschappijen. Ik vind het dus vrij kortzichtig om te zeggen dat een kankeratient in NL minder hulp krijgt (of waarover de commotie is ontstaan) dan iemand die in de fillipijnen die alles kwijt is maar nog een heel leven voor zich...

When nothing goes right,

go left.

KimD

Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:29

Ik heb aan geen van beide gegeven, collectanten doe ik sowieso niet voor open en geven aan een goed doel waar niet van uitgeschreven gaat waar het geld heen gaat krijgt ook niks. :n Ik spaar het liever en geef het aan SR van 3FM, die vertellen tenminste waar het heen gaat en laten het zien.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:30

geerke schreef:
ik ben het met je eens,maar ik kan het niet veranderen...
Medicijnen hoeven niet duur te zijn,die worden kunstmatig hooggehouden door de farmaceutische maffia.
Die kopen namelijk hun werkzame stof gewoon in China voor een paar euro,laten het testen,drukken er een pilletje van en laten de prijs 600x over de kop gaan. :D


Dat die bedrijven daarvoor wel ontzettend veel geld hebben gestoken in het onderzoek naar die medicijnen (waar jaren en jaren overheen gaan) moet je ook niet vergeten in deze kosten-baten analyse hé?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:31

Ik vind dit soort vergelijkingen heel raar. Het een heeft niets met het ander te maken, naar mijn mening.

De therapie moet via de zorgverzekeraars vergoed worden. KWF is vooralvoor financiering onderzoek enz.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:31

44Myrthe44 schreef:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Mijn oom heeft kanker gehad en heeft alle benodigde medicijnen gehad, keurig vergoed door de zorgverzekering. Dus hoezo geen geld voor de nodige medicijnen?
Er zijn heel veel soorten kanker en helaas is er nog niet voor alle soorten een medicijn. Voor heel veel zelfs. Mijn moeder word bijvoorbeeld nooit meer beter omdat er niks aan te doen is. :j

Ik denk zelf dat het inderdaad ook komt door de media aandacht. Enige wat je laatste tijd nog zag was de Filipijnen, beelden en acties om geld in te zamelen. Voor kanker is er natuurlijk ook aandacht, maar dan in de vorm van af en toe een reclame.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41539
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:32

Vjestagirl schreef:
geerke schreef:
ik ben het met je eens,maar ik kan het niet veranderen...
Medicijnen hoeven niet duur te zijn,die worden kunstmatig hooggehouden door de farmaceutische maffia.
Die kopen namelijk hun werkzame stof gewoon in China voor een paar euro,laten het testen,drukken er een pilletje van en laten de prijs 600x over de kop gaan. :D


Dat die bedrijven daarvoor wel ontzettend veel geld hebben gestoken in het onderzoek naar die medicijnen (waar jaren en jaren overheen gaan) moet je ook niet vergeten in deze kosten-baten analyse hé?


Dat ook. Maar laten we niet vergeten dat de farmaceuten gewoon de grootste graaiers zijn die er bestaan. Die willen niet genezen, die willen rekken, verdienen ze meer mee.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:34

_San87_ schreef:
Vjestagirl schreef:
Dat die bedrijven daarvoor wel ontzettend veel geld hebben gestoken in het onderzoek naar die medicijnen (waar jaren en jaren overheen gaan) moet je ook niet vergeten in deze kosten-baten analyse hé?


Dat ook. Maar laten we niet vergeten dat de farmaceuten gewoon de grootste graaiers zijn die er bestaan. Die willen niet genezen, die willen rekken.


Dat ben ik deels met je eens. Het zijn uiteindelijk gewoon commerciële bedrijven, die winst moeten maken. Alleen vind ik wel dat er gemakkelijk vergeten wordt hoeveel geld zij uit moeten geven voordat ze een medicijn op de markt kunnen brengen. En als er medicijnen niet door de laatste testfase heen komen dan zijn er miljoenen euro's 'weggegooid' die ze terug moeten verdienen met de verkoop van andere medicatie.

Natuurlijk wordt er dik op verdiend, maar ze lopen ook gigantische risico's.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:34

geerke schreef:
en waarom zitten er dan zoveel verschillen in prijs met dezelfde werkzame stoffen?

Waarom denk je zelf?
Citaat:
De patenten van de meeste gangbare medicijnen zijn allang verlopen.Of ze voegen er een ander stofje aan toe en vragen opnieuw patent aan.Zo houden ze de prijzen hoog.

Patent is meestal voor een jaar of 15. En waarom denk je dat de prijzen van specialités hoog zijn? Inderdaad: omdat ze zo gruwelijk duur zijn om te ontwikkelen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:35

Wie bepaald welke ziekte, ramp of persoon voorrang heeft?
Ik vind het nobel dat er zoveel geld is gedoneerd aan de Filipijnen :) net als dat er mensen doneren aan de Nierstichting etc. Je kiest immers zelf een stichting of doel, waar jij je goed bij voelt en dat moedig ik graag aan :)
Al doneren ze aan de buurman, als zij daarachter staan, top! Dan ga ik niet met vingertje wijzen: eerst de kankerpatiënten hoor!

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:35

Koper schreef:
geerke schreef:
ik ben het met je eens,maar ik kan het niet veranderen...
Medicijnen hoeven niet duur te zijn,die worden kunstmatig hooggehouden door de farmaceutische maffia.
Die kopen namelijk hun werkzame stof gewoon in China voor een paar euro,laten het testen,drukken er een pilletje van en laten de prijs 600x over de kop gaan. :D

Uhh... kijk je uit voor je velgen als je zo kort door de bocht gaat?

Weet jij wat een patent KOST beste meid.

Ach hou op die patent hebben ze er al tig keer uit.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:36

moonfish13 schreef:
Koper schreef:
Uhh... kijk je uit voor je velgen als je zo kort door de bocht gaat?

Weet jij wat een patent KOST beste meid.

Ach hou op die patent hebben ze er al tig keer uit.


Denk je? Ik denk dat het je nog vies tegenvalt.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers