fjorden discriminatie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 21:35

Hoi, ik heb een vraagje aan de fjordenmensen onder ons.. Hebben jullie ook wel eens last gehad van discriminatie over fjorden??

ik wel... Ik heb een fjord en ik rijd western met hem.. Ook doe ik veel NH met mijn lieve fjord.. als ik dan mensen om advies vraag ofzo of vertel waar ik mee bezig ben krijg ik gelijk naar mijn hoofd: ''whaha met een fjord?? op wedstrijden sta je dan zacht gezegd voor schut''..

waarom hebben mensen zo'n beeld van een fjord |( en dan nog... als ik er recreatief mee rij en geen wedstrijden zou doen of als hij inderdaad 'niks' zou kunnen... dat is toch niet erg? -O-


hebben jullie dat ook wel eens opgemerkt?
Laatst bijgewerkt door lissie_zigor op 29-11-13 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:36

Nee eigenlijk niet. Bijna iedereen vind mijn fjord gewoon een gaaf ding, heb nog nooit commentaar gehad.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 21:38

hmm.. zal het dan misschien liggen aan het type mensen die ik spreek ofzo? of ligt het misschien aan mij of mijn fjord:(

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:39

Mijn fjord is van het type wat stiekem een Arabier in vermomming als papa had. En ze heeft een hele lieve grappige uitstraling, misschien dat dat ook helpt...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41555
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:42

Dat ligt niet aan jou of je fjord. Het is nu eenmaal zo dat fjorden minder makkelijk de hoge dressuur, laat staan springsport of eventing, in komen. En mensen met ambitie kopen daarom sneller een warmbloed en zijn wat meer laatdunkend over fjorden, want die kunnen dat nu eenmaal niet. En over het algemeen klopt dat ook wel. Niks ten nadele van het ras, overigens.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:43

Ik hoor wel vaker dat hij te dik is maar als ze er verstand van hadden dan zagen ze dat hij breed is en niet dik. Het gaat er toch ook niet om wat andere er van vinden als jij maar gelukkig bent met je fjord.
Ik heb een kwpner en een fjord en ben met beide net zo blij
Meeste mensen vinden de fjord juist leuker omdat de kwpner maar een mooi bruin paard is.

Aaron
Elmar
Lucky

Hanna98

Berichten: 476
Geregistreerd: 07-09-12
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:46

Ja :( "fjorden kunnen niks, ze zijn veel te eigenwijs en koppig." Oke, ze zijn soms eigenwijs, maar dan op een leuke manier :) , altijd braaf is ook zo saai. Ze kunnen zeker niet niks! Het kost soms misschien alleen wat meer moeite (bij sommige niet natuurlijk).

********

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:46

Ja soms kijken mensen me echt aan van: wat doe je hier met dat pak vla? (we rijden Z dressuur tussen de paarden)
Maar meestal vinden ze dr superleuk, en vaak winnen we ook nog :)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 21:47

_San87_ schreef:
Dat ligt niet aan jou of je fjord. Het is nu eenmaal zo dat fjorden minder makkelijk de hoge dressuur, laat staan springsport of eventing, in komen. En mensen met ambitie kopen daarom sneller een warmbloed en zijn wat meer laatdunkend over fjorden, want die kunnen dat nu eenmaal niet. En over het algemeen klopt dat ook wel. Niks ten nadele van het ras, overigens.



inderdaad het je ergens wel gelijk.. Bij fjorden kost het vooral veel meer training en moeite om datgene te bereiken, wat je met bv een KWPN sneller bereikt.. uiteindelijk is tijd geld natuurlijk.. ik vind dat er wel snel een stempel word geplakt op rassen...

fjord= recreatie (wil niet zeggen dat ie geen hoog niveau kan rijden)
KWPN= wedstrijd (wil niet zeggen dat die niet recreatief te rijden zijn)
Arabier= heet (wil niet zeggen dat die nooit cool kunnen zijn)
en ga zo maar door... ik snap het punt, maar vind die hokjes en stempels zo jammer...

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:48

Ach hele verschillende commentaar gehad van je moet dat beest voor de wagen zetten tot gaaf en hij kan heel netjes lopen hoor en knap dat je M1-dressuur ben. En heb nu van verschillende western instructrice les gehad en regelmatig te horen gekregen dat er zelfs voor de western potentie in zat. Helaas niet het geld ervoor om regelmatig te lessen en/of wedstrijden te rijden.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:49

Bij de WRAN lopen wel meer fjorden rond hoor! En een paar scoren erg goed en lopen de quarters eruit. Trek je vooral niks aan van gezeur, het zijn toch allemaal paarden per slot van rekening.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:49

Wat maakt het uit? Maak je je er echt druk om? Zonde van je energie.
Lekker laten kletsen. Het is jouw paard dus je mag ermee doen wat je wil.
Heerlijk toch juist dat ze zo multifunctioneel zijn?
Sommige fanatieke dressuurruiters kunnen niet eens buiten rijden.. Dan zijn ze weer hartstikke jaloers op jouw koelbloedige fjord.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:51

Mijn fjord is een echte fjord met een super eigenwijs karakter.
(Links is links, niet gemeen maar lui, als ze iets moet doen gooit ze je eraf)
Maar dat betekent niet dat ze niks kan als fjord zijnde, ik zie wel vaker dat mensen minachtend zijn omdat ik een fjordje rij maar echt een schat van een paardje.

Ik zie idd ook vaak dressuur ruiters die lekker naar buiten willen en dan de grootste problemen met hun knol hebben, dan ben ik alleen maar blij met mijn veelzijdige fjord. :)
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 29-11-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:52

itsmi schreef:
Sommige fanatieke dressuurruiters kunnen niet eens buiten rijden.. Dan zijn ze weer hartstikke jaloers op jouw koelbloedige fjord.

Nou ik ga eigenlijk liever ook niet naar buiten zonder westernzadel. Die knop heeft me iets te vaak gered met die maffe stuiterbal van me. :o

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:55

Haha ik wou net zeggen.. ik heb ook regelmatig gedacht: ik lig er straks echt nog eens een keer af

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:06

Ik zeg nooit dat het om een fjord gaat. Heb dat vooroordeel zelf ook, het blijkt toch vaker waar te zien dan niet. De meeste zijn toch gewoon moddervette onopgevoede dikke vieze vacht hebbende knollen (met alle respect). Als ze mijn fjord zien vinden ze dr wel helemaal fantasitsch meestal en anders maar niet. Vind het zelf gewoon maar een fjord, maargoed :')

Als we met een groep naar buiten gaan is mijn fjord ook met stip de vervelendste. Het is maar wat je er mee doet, als ik elke dag naar het bos ga zal ze ook wel een keer braaf worden en dat geldt ook voor een KWPN'er.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 29-11-13 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:08

Die van mij werd juist altijd gewaardeerd, heb 1 x iemand gehad die een beetje denigrerend deed maar die werd door mijn lieve vriendin even op haar nummer gezet :)

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:10

Nies_ schreef:
De meeste zijn toch gewoon moddervette onopgevoede dikke vieze vacht hebbende knollen

Mee eens :j vooral heel dik idd..

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:18

Dorine92 schreef:
Haha ik wou net zeggen.. ik heb ook regelmatig gedacht: ik lig er straks echt nog eens een keer af

Helaas heb ik ook echt ervaring met eraf liggen ook met westernzadel en dan ook nog zonder knop te raken (gras, zand en asfalt allemaal gevoelt).

Heb er zelfs een keertje afgelegen bij binnenkomst van een wedstrijd iemand gooide iets te hard de deur dicht achter de kont van mijn fjord. Kreeg na afloop van de toeschouwers te horen dat ze het best knap vonden dat ik die bokken nog zo lang heb uitgezeten. Maar eraf heeft hij me wel gekregen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:20

Dorine92 schreef:
Ja soms kijken mensen me echt aan van: wat doe je hier met dat pak vla? (we rijden Z dressuur tussen de paarden)
Maar meestal vinden ze dr superleuk, en vaak winnen we ook nog :)


Nou, getalenteerd Pak Vla dan als het Z-dressuur kan lopen *\o/*

Nee joh, het ligt niet aan jou en/of je Fjord! Mensen moeten gewoon niet zo zeuren. Al is je paard een of ander bolletje wol zonder papieren, als ie kan lopen, kan ie lopen. Vind ik zo'n onzin, dat rassengemiep :j

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:23

Hier hebben we en ander probleem fjordenbeest kan lopen alleen baas kan niet rijden en eigenlijk ook geen motivatie meer (en geld). :')

Heb laatst van de da te horen gekregen dat die van mij zeker nog wel 15 jaar mee kan gaan. :D

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 22:42

Marcella schreef:
Hier hebben we en ander probleem fjordenbeest kan lopen alleen baas kan niet rijden en eigenlijk ook geen motivatie meer (en geld). :')

Heb laatst van de da te horen gekregen dat die van mij zeker nog wel 15 jaar mee kan gaan. :D


oh wat leuk om te horen zeg! :D

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gekocht ❤️


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:46

itsmi schreef:
Wat maakt het uit? Maak je je er echt druk om? Zonde van je energie.
Lekker laten kletsen. Het is jouw paard dus je mag ermee doen wat je wil.
Heerlijk toch juist dat ze zo multifunctioneel zijn?
Sommige fanatieke dressuurruiters kunnen niet eens buiten rijden.. Dan zijn ze weer hartstikke jaloers op jouw koelbloedige fjord.


Da's dan een vooroordeel de andere kant op.

En laten we eerlijk zijn, de gemiddelde fjord is geen sportuitblinker en de fjord die de olympische spelen gaat halen heb ik nog niet langs zien komen.
Geen probleem als dat je doel niet is, aangezien je gewoon een paard moet kopen dat bij jou en je ambities past.
Of het nou een fjord, shetlander, AV, KWPN of weet ik veel is.

En nog een keer heel eerlijk.. als ik grotere wedstrijd ambities had gehad, was er hier ook geen fjord in gekomen, maar een ander ras.

(Oh.. oeps edit.. ik heb ook een ander ras.... maar ja, dat is ook een vreemde...)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: fjorden discriminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:16

maar je kan wel van een fjord zeggen dat ze super veelzijdig ingezet worden en ze doen ook alles voor je (vooral voor eten :D)

[RIJ-ITP] fotoshoot van mijn fjord en ik
LOVE mijn knapperds uit het oog maar nooit uit het hart!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:37

rusty886 schreef:
maar je kan wel van een fjord zeggen dat ze super veelzijdig ingezet worden en ze doen ook alles voor je (vooral voor eten :D)


Volgens mij is dat ook maar wat de eigenaar wil, als ik nu een KWPNer had gehad of AV, was ie niet zo goed de pisang geworden en Multi paard geworden.

(heb overigens nu een knabstrupper, die prima voor fjord door kan gaan)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan en 15 bezoekers