taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marusch25
Berichten: 151
Geregistreerd: 23-09-12

taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 20:43

mijn 6 jarige merrie is vooral linksom niet taktzuiver. Ook in de middendraf heeft ze hier heel veel moeite mee.
NOu ben ik al bijna een jaar met haar bezig, basistechnisch zeg maar. Ze had een scheef bekken wat rechtgezet is, waardoor ze achter niet altijd goed liep. Nu is dat in orde en begint het gedoe dus voor. Het is een groot en lang paard wat veel moeite heeft om goed los te komen in de rug, en ik vraag me af of die taktfouten kunnen komen doordat ze achter nog niet sterk genoeg is. Of dat ik iets fout doe voor waardoor die taktfouten ontstaan. En hoe ik ervoor kan zorgen dat ze normaal kan gaan bewegen. Heeft iemand tips???


WowAmigo
Berichten: 4818
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:47

Dan zouden we eigenlijk een filmpje moeten zien met hoe je haar rijdt denk ik :)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:47

Als ze lang scheef hebben gestaan dan zijn ze ook ongelijk bespierd.
Dus regelmatig fysio en goed rechtrichten is wel nodig.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:49

Heb je al eens uitgetest of je paard aan de longe ook takt-fouten heeft, als het aan he longe geen takt-fouten vertoont is het een balans en rijtechnisch probleem. als t wel takt-fouten vertoont aan de longe is er waarschijnlijk iets meer aan de hand lichamelijks.

Marusch25
Berichten: 151
Geregistreerd: 23-09-12

Re: taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 20:52

aan de longe zonder bijzet is het eerlijk gezegt een drama (drukt rug weg en wordt 2x zo lang) met bijzet en bandage of met pessoa loopt ze redelijk, maar vertoond ook dan taktfouten. Ze loopt ook dan linksom gewoon minder dan rechtsom

Marusch25
Berichten: 151
Geregistreerd: 23-09-12

Re: taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 20:53

ambre, dat klinkt idd wel logisch, bekken stond links scheef. Ze is linksvoor dus niet altijd even zuiver....

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:56

Volgens mijn fysio heeft alleen rechtzetten zonder de spieren te behandelen weinig nut.
Dan trekken de kortere spieren alles gewoon weer scheef.
Ik ben er natuurlijk wel vanuit gegaan dat het paard verder klinisch goed is.

Marusch25
Berichten: 151
Geregistreerd: 23-09-12

Re: taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 21:03

zeker dat was in orde...vanwege de problemen achter van de zomer behandeld bij laarakker kliniek den hoek. Daar geven ze aandacht aan alle dingen die aandacht nodig hebben dus ook de spieren.

dresjoepie

Berichten: 2511
Geregistreerd: 23-11-13

Re: taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:13

Is het ook zo dat je paard links sterker is ? En moeilijker te buigen ? Het klinkt namelijk als teugel kreupel Ga dan juist oefeningen opzoeken om het paard links los te maken Bv rechtsom licht renvers rijden afwisselend met wat meer renvers Links om met stelling links druk op rechter tuigel probeer links los te laten? ontspannen hierin kan je varieren voltes open sluiten wijken met te veel stelling links travers (weet niet welk niveau je zit) dit allemaal om het paard goed om het linkerbeen gebogen te houden en lengte buiging te krijgen!!!!! Waardoor jet paard los door zijn lijf kan draven en weg kan uit de schouder Dit kan zowel in stap draf als galop (afhankelijk van je niveau) MAAR LOS OP LINKERTEUGEL DRUK OP RECHTERTEUGEL HOUDEN

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:05

Als je paard aan de longe nog tactfouten laat zien vermoed ik toch dat er iets lichamelijks mis is. Ik zou dat eerst helemaal laten doorzoeken: dierenarts/fysio/osteo/tandarts. Pas als je helemaal zeker bent dat er niks mis is kan je naar rijtechniische oplosssingen gaan zoeken.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:58

Je begrijpt blijkbaar niet helemaal wat er eigenlijk mis is.
Eender welke behandeling er gebeurt is bij dierenarts en/of Kliniek, dan pas begint het correct trainen van het paard, als dat niet zo gebeurt is het probleem er in "no-time" gewoon weer.
En dat zal dus nu ook het geval zijn , jij ging er van uit de dokters hebben het behandeld pint uit alles weer in orde, zo werkt het echt niet hoor.
Maar heel waarschijnlijk is er toch ook wel net iets meer aan de hand, je zal het wel kunnen vergbeteren maar een echt goed paard zal het heel waarschijnlijk nooit worden.

Marusch25 schreef:
zeker dat was in orde...vanwege de problemen achter van de zomer behandeld bij laarakker kliniek den hoek. Daar geven ze aandacht aan alle dingen die aandacht nodig hebben dus ook de spieren.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:12

Den Hoek heeft mijn merrie met scheef bekken in het verleden ook behandeld. Beetje jammer dat achteraf bleek dat het bekken het gevolg was van een knieblessure {die door de behandeling en trainingsadvies verergerde}.
Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik het paard eerst eens heel goed na laten kijken {kreupelheidsonderzoek, rug etc.}.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:28

Als ze( het paard) aan de longe al duidelijk aangeeft dat het niet oke is.
Zoek uit waarom?
Ze loopt niet voor niets zo als doet.(pijn?, onlasten van iets? etc.)
Dan kan je rijden en oefeningen bedenken totdat je een ons weegt.
Maar daar zal je het antwoord niet in vinden.
Tuurlijk correct rijden verbeterd.
Maar zolang je niet weet hoe en wat kun je ook geen correcte training geven.


Marusch25
Berichten: 151
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 18:43

aeolusnr1 schreef:
Je begrijpt blijkbaar niet helemaal wat er eigenlijk mis is.
Eender welke behandeling er gebeurt is bij dierenarts en/of Kliniek, dan pas begint het correct trainen van het paard, als dat niet zo gebeurt is het probleem er in "no-time" gewoon weer.
En dat zal dus nu ook het geval zijn , jij ging er van uit de dokters hebben het behandeld pint uit alles weer in orde, zo werkt het echt niet hoor.
Maar heel waarschijnlijk is er toch ook wel net iets meer aan de hand, je zal het wel kunnen vergbeteren maar een echt goed paard zal het heel waarschijnlijk nooit worden.


NOu...ik snap heel goed wat er mis is. Stap 1 was van de zomer de behandeling en stap 2 is voor mij het recht richten met behulp van longe en correct rijden. Dat snapt mijn reet ook!! Alleen kon ik
niet helemaal plaatsen waar die taktfouten vandaan konden komen. Inmiddels is het opgelost. Daarnaast is scheefheid geen teken dat dit paard niet goed zou kunnen worden, als je kritisch kijkt zijn bijna alle paarden scheef, of van zichzelf(door val of vastliggen) of scheef gereden. Dit zou dan betekenen dat voor al dit soort paarden nog maar 1 oplossing is??? Beetje kort door de bocht.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:46

Rechtrichten en sterker maken. Kost alleen wel tijd.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:52

uit eigen ervaring moet ik zeggen, dat als je aan een paard gaat sleutelen.
Dan je dat er dan eerst een probleem naar boven komt, maar dat later blijkt dat dat vaak een gevolg is van een ander probleem.

TS, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden,
Roep niet te hard dat het probleem opgelost is. luister en kijk naar je paard en naar je gevoel.
Dat is voor ons moeilijk te beoordelen. hoe of wat.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:56

Als jou paard echt in haar bekken scheef was (dus echt in het skelet) dan kan dat nooit weer helemaal recht worden gezet (mits een operatie). Het kan wel zijn verbeterd maar spieren en pezen zullen hier echt aan moeten wennen. Dat lukt niet met een paar maandjes helaas. Daarbij zul je ook moeten trainen (correct) met de juisteoefeningen om het paard weer sterk te krijgen.

When nothing goes right,

go left.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:56

wat doet je instructeur hiermee?

Paardrijden is net als het spelen van een RPG, je hebt altijd wel XP

Be where you are; otherwise you will miss your life.

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: taktfouten, taktfouten en nog eens takfouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:50

Idd als de bekken scheef zijn , komt het nooit helemaal meer goed, je kan wel door de spieren op de juiste manier te trainen veel opvangen waardoor het dier zonder verdere gevolgen door kan, maar dat heeft tijd nodig, dan zul je zelf ook geduld voor moeten opbrengen, het dier is nog erg jong, dus ik denk als je nu echt serieus goed gaat rechtrichten miss eerst vanuit de hand dat je een heel eind komt,
Ik zou zeker niet longeren met hulpmiddelen , maar goed vanuit de hand en goed kijken naar je paard.

Zelf heb ik ook een paard met scheve bekken, heel extreem zelfs, haar spieren in elk geval sterker maken en goed kijken naar hoe ze loopt en daar mee aanhet werk gaan heeft al heel veelop geleverd, sommige oefeningen vind ze erg moeilijk, maar daar samen een manier in vinden kan, je zal dit soort paarden anders moeten leren aanvoelen.

Miss eens een instructrice die echt aan de hand kan rechtrichten benaderen, kijk eens op paardenbegrijpen.nl die kunnen jou ook een andere manier van longeren leren, zodat je al die hulpmiddelen niet nodig hebt, maar gaat leren voelen en zien waar je zelf een hulp kan geven.

Moucha
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:37

Als ik je omschrijvingen zo lees dan kun je door middel van het leren rechtrichten van je paard deze problemen oplossen. Het kost tijd om de bespiering van je paard gelijk te ontwikkelen maar de resultaten zullen direct al zichtbaar zijn. Je paard zal dan leren in balans te lopen en zal ontspannen. De juiste symmetrische bespiering duurt maanden maar de taktfouten gaan er meteen uit (nog niet meteen in de uitgestrekte gangen). Ik spreek uit ervaring. Rechtrichten kan op diverse manieren. Ik heb het geleerd van Antoine de Bodt.

Farno

Berichten: 28
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:22

ambre schreef:
Als ze lang scheef hebben gestaan dan zijn ze ook ongelijk bespierd.
Dus regelmatig fysio en goed rechtrichten is wel nodig.


Ben het hier zeker mee eens. Het kost tijd voor een dier om helemaal recht te krijgen. Wanneer een dier achter scheef staat, is de rest van het paard ook scheef.
Succes ermee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers

cron