Na 3 jaar uitzendwerk vast contract verplicht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Na 3 jaar uitzendwerk vast contract verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 15:33

Hallo,

Ik werk nu bijna twee jaar als uitzendkracht, eerst zat ik bij Randstad en toen ik daar een paar weken in Fase B zat, heb ik een andere baan gevonden als uitzendkracht via Studentenwerk. Hier zit ik weer in Fase A, maar qua pensioen zit ik nog in de Plusregeling.

Nu hoorde ik vandaag een andere medewerker zeggen dat je maximaal 3 jaar als uitzendkracht werken, ongeacht of dit voor verschillende uitzendbureaus is geweest, en dat je daarna een vast contract moet krijgen (wat niet gebeurt dus dan zou ik op straat komen te staan).

Klopt dit?

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:39

Lijkt me heel sterk dat het zo is. Wel als je bij een uitzendbureau werkt en je gaat daarna bij dat bedrijf in dienst, dan tellen de vorige contracten wel.

Uitzendbureaus vragen het ook nooit van te voren, anders zou je zelfs heel cru gezegd, bij elk uitzendbureau een maandje kunnen werken en dan zou je 3e contract -> vast zijn... Dus volgens mij niet...

Staat volgens mij ook in de CAO...

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:42

Nee dat is je verkeerd uitgelegd, of je hebt het verkeerd begrepen. maak je maar niet druk, je kan gewoon als uitzendkracht blijven werken

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:45

Dat zou alleen kunnen als jij bij hetzelfde bedrijf en in dezelfde functie van uitzendbureau zou zijn verwisseld.
Nu heb je gewoon een compleet nieuwe baan aangenomen, dus begin je gewoon weer in fase A :)

Wendy89

Berichten: 348
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:50

Dat kan, maar alleen als het opvolgend werkgeverschap is.
Ben jij er in de tussentijd 3 maanden uit geweest? Dan kunnen ze je gewoon weer opnieuw tijdelijke contracten aanbieden.

Ik werk zelf ook op een uitzendbureau. Wij werken met de Please CAO. Wij mogen medewerkers 8 keer een half jaar contract aanbieden. Onder andere ideaal voor de studenten die tijdens de studie wat willen bijverdienen :)

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 15:54

Nee ik ben er niet 3 maanden uitgeweest, maar volgens mij is het geen sprake van opvolgend werkgeverschap omdat ik zelf een andere baan bij een ander bedrijf heb gevonden.

Wendy89

Berichten: 348
Geregistreerd: 24-09-09

Re: Na 3 jaar uitzendwerk vast contract verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:57

Maar ook weer een baan bij een uitzendbureau waar je ook uitzendkracht bent?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:06

Ik werk als uitzendkracht bij een bank. En hiervoor werkte ik dus ook via een ander uitzendbureau bij een andere bank, om het makkelijk te houden.
:+

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:11

Ik denk dat de '3' komt van maximaal 3 tijdelijke contracten, daarna moet je in vaste dienst genomen worden (dit geldt bij een 'normale' werkgever)

Edit: hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tract.html
staat o.a.:

Uitzondering tijdelijk contract van 36 maanden

Duurt uw 1e tijdelijke contract 36 maanden of langer? En uw 2e tijdelijke contract maximaal 3 maanden? Dan gaat het tijdelijke contract niet automatisch over in een vast contract. Duurt het nieuwe contract langer dan 3 maanden? Dan heeft u als werknemer recht op een vast contract.

Het lijkt mij dus ook niet dat de informatie die je verteld is, klopt. Hier: http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx staat ook nog info over je rechten als uitzendkracht, ook daar wordt gesproken over 'Tel het aantal weken dat u voor hetzelfde uitzendbureau heeft gewerkt '.
Laatst bijgewerkt door stefje op 29-11-13 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:14

dorientjuh schreef:
Ik werk als uitzendkracht bij een bank. En hiervoor werkte ik dus ook via een ander uitzendbureau bij een andere bank, om het makkelijk te houden.
:+


Je zit dus nog geen jaar bij dit huidig uitzendbureau? Dan begint het gewoon weer opnieuw te tellen. Die van randstad tellen niet meer mee. Dus je kan gewoon rustig werken nu als uitzendkracht. Na 3 jaar kunnen ze je ook doorschuiven naar weer een ander uitzendbureau (en andere werkgever) en dan staat de teller ook weer op 0.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-11-13 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:15

Oke, duidelijk! Bedankt! :)

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:15

Ik werk zelf bij een grote uitzendorganisatie en je hebt alleen opvolgend werkgeverschap als:

- Je voor hetzelfde uitzendbureau blijft werken maar bij een ander bedrijf en/of andere functie
- Je voor dezelfde opdrachtgever blijft werken maar bij een ander uitzendbureau

In jouw geval zijn zowel je uitzendbureau als opdrachtgever veranderd dus je begint weer bij begin Fase A.

De 3 keer 3 regel zoals Stefje noemt is niet van toepassing betreft het CAO van ABU en NBBU. Uitzendbranche heeft andere regels hier op. Anders zou uitzendwerk uberhaupt niet mogelijk zijn in NL ;)

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:17

vuurneon schreef:
dorientjuh schreef:
Ik werk als uitzendkracht bij een bank. En hiervoor werkte ik dus ook via een ander uitzendbureau bij een andere bank, om het makkelijk te houden.
:+


Je zit dus nog geen jaar bij dit huidig uitzendbureau? Dan begint het gewoon weer opnieuw te tellen. Die van randstad tellen niet meer mee. Dus je kan gewoon rustig werken nu als uitzendkracht. Na 3 jaar kunnen ze je ook doorschuiven naar weer een ander uitzendbureau en dan staat de teller ook weer op 0.


Niet als ze bij dezelfde opdrachtgever blijft ;)

En tja dat is normaal in het bedrijfsleven ook. Andere baan is nieuwe telling van contracten. Met de uitzendbranche is het redelijk goed beschermd aangezien mijn bovenste post.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:17

Heb het al aangepast, zag het zelf ook net. :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-11-13 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Bontfire

Berichten: 221
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:18

Dit is niet waar.

Opvolgend werkgeverschap geldt alleen bij hetzelfde werk en hetzelfde bedrijf. Bijvoorbeeld: Je werkt eerst via uitzendbureau X als administratief medewerkster bij Pietje, vervolgens werk je via uitzendbureau Y als administratief medewerkster bij Pietje. Uitzendbureau Y dient dan je werkverleden mee te nemen in het nieuwe contract (zonder onderbreking tenminste).

Daarnaast zit er verschil tussen de ABU en de NBBU.
In de regel: 78 gewerkte weken fase A (0-uren contract) Daarna fase B (Maximaal acht stuks).
Na fase A er een half jaar tussenuit -> dan kun je opnieuw beginnen in fase A. Bij fase B kun je met onderbrekingen van drie maanden opnieuw beginnen.

Dit even kort door de bocht. Als je iets exact wilt weten kun je het beter vragen aan je eigen intercedent.

Drie contracten is geldig wanneer je direct in dienst gaat bij een bedrijf.
Laatst bijgewerkt door Bontfire op 29-11-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:18

Maar ik ben niet bij dezelfde opdrachtgever gebleven. :)

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:20

Weet toevallig dat Studentenwerk en Randstad allebei bij de ABU zitten.
Dus eerst

78 gewerkte weken fase A
2 jaar of maximaal 8 contracten fase B
Dan pas fase C en dat is vast contract

Je kan dus dik 3,5 jaar als uitzendkracht werken voordat je vast moet

Bontfire

Berichten: 221
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:21

Ook in exact dezelfde functie op papier?

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Re: Na 3 jaar uitzendwerk vast contract verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:23

Functie maakt niks uit in dit geval.

Bontfire

Berichten: 221
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:28

Ik las te snel; ik dacht juist wel bij dezelfde opdrachtgever :+