Paard springt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
locorette
Berichten: 564
Geregistreerd: 18-11-07
Woonplaats: Zieuwent

Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 23:07

Hallo,

Ik rijd op een tinker en ik wilde vandaag met hem gaan springen. Nu had ik heel leuk de sprong neergezet, op kabouterhoogte wel te verstaan. Rustig warm gereden en in draf op de sprong af en terwijl je een klein huppeltje verwacht, loopt hij er dwars doorheen :')

Nou ik nog een aantal keer geprobeerd maar hij vertikt gewoon om zijn benen op te tillen. Zelfs als ik hem extra aanspoor vlak voor de sprong, het heeft 0,0 effect. Kabouterhoogte springt hij niet, maar 30/40/50cm ook niet. Voorheen heb ik wel eens met hem gesprongen. Niet zo heel erg hoog, maar de ene keer sprong hij er super overheen maar de andere keer beukt hij dwars door de sprong.

We rijden zo nu en dan ook wel eens Trec en dan moeten we ook over vaste hindernissen. Ik wil nu graag af en toe oefenen met springen omdat dit wel nodig is. Ik wil ook niet het risico lopen dat we samen onderuit gaan op een vaste hindernis omdat hij er wel vanuit gaat dat hij er doorheen kan beuken.

ik hoop dat er iemand is die voor ons de oplossing heeft :)

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:09

springles nemen

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:11

idd springles al zijn het er maar een paar dat ie het snapt.
en balkjes oefenen.

ElanJV

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Angeren

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:13

Oefenen met balkjes en daarna kleine sprongetjes, gewoon ernaast lopen (rennen).
Anders eventueel vrij laten springen. Wel een lastig probleem. Maar les inderdaad en veeeeel oefenen.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:14

balkje voor de hindernis ?? of een oxer maken ? misschien en inderdaad springles :)

locorette
Berichten: 564
Geregistreerd: 18-11-07
Woonplaats: Zieuwent

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 14:57

Springles heeft geen nut, heb ik al gehad :) zowel in combinatie met de TREC als gewoon zo rondspringen.

Hij weet dat hij moet springen en hij kan het ook prima. We hebben met gemak de 80cm gesprongen, ook boomstammen en bezembakken met de TREC, maar hij vertikt het nu op de een of andere manier.

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:07

je tuig past allemaal goed?

ilsexxx

Berichten: 761
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: ‘t noorden

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:14

Hoe zit het qua bespiering? Een fries die ik rijd wou eerst ook niet springen, beukte er zo door heen. Dit heb ik opgelost door heuveltjes op te galopperen en balkjes. In draf knalde ze er nog steeds door heen maar als ik haar aanrijd in galop en ze komt goed uit springt ze er met gemak over heen. Draf gaat nu ook steeds beter. Misschien is dat een optie om te oefenen? :) Succes!

locorette
Berichten: 564
Geregistreerd: 18-11-07
Woonplaats: Zieuwent

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 15:22

Tuig zit allemaal goed. Ik rijd met een barefoot dus deze heeft zich aangepast naar het paard, hoofdstel zit verder ook goed.

Tinker is redelijk gespierd, vooral bij zijn schouder en kont. Voorheen had hij moeite met de galop en om dit op te lossen heb ik veel overgangen gereden. Nu sjouwt hij de bak rond en gaan de overgangen ook vlot in elkaar over :) Hier in de buurt is wel beschikking tot heuvels en daar zijn wij ook wel vaak te vinden :o Dit deed ik ook veel voor zijn achterhand zodat hij uiteindelijk makkelijker kon galopperen :)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:27

Misschien was de sprong té laag voor hem om te springen? Weet niet hoe hoog je hem had staan maar probeer eens 20/20 centimeter om te kijken of die dan wel een soort van springt? Ik heb er ooit een gereden die het namelijk niet de moeite vond om te gaan springen als een sprong te laag voor madame was.

locorette
Berichten: 564
Geregistreerd: 18-11-07
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 15:39

Dat idee had ik ook, maar als het richting de 50cm gaat springt hij de ene keer wel en de andere keer gooit hij de balken eraf :/
Daarnaast draagt hij ook geen peesbeschermers dus als hij zo dor die sprongen heen blijft beuken, lijkt het mij ook niet prettig voor zijn benen.

ilsexxx

Berichten: 761
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: ‘t noorden

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:04

Oh ga je na de sprong die 'lukte' meteen nog een keer? Dat ging by my echt altijd mis. Miss een soort verzuring oid? Dus miss handig om even een half rondje te stappen en dan nog een keer proberen

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:54

locorette schreef:
Dat idee had ik ook, maar als het richting de 50cm gaat springt hij de ene keer wel en de andere keer gooit hij de balken eraf :/
Daarnaast draagt hij ook geen peesbeschermers dus als hij zo dor die sprongen heen blijft beuken, lijkt het mij ook niet prettig voor zijn benen.
aah, kun je eventueel les nemen? Dat zou ik je namelijk nu aanraden. Heeft hij bij zijn vorige baasjes al eens gesprongen? Misschien ook een keer kijken wat hij bij vrijspringen doet?

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:27

Naomi lees even..

Alles wat jij zegt staat hierboven al geschreven door ts.

Mijn paarden springen ook niet.. Maar heb er ook geen nood aan gelukkig.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:33

misschien vind het paard het niet leuk om te doen.

locorette
Berichten: 564
Geregistreerd: 18-11-07
Woonplaats: Zieuwent

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 19:57

Als hij door de sprong heen gaat lopen, stop ik als hij er een keer goed overheen is geweest. Met les krijg ik de tip om hem extra impuls te geven vlak voor de sprong, maar dat werkt niet. Nu in ieder geval niet meer.
Bij zijn vorige baas heeft hij alleen maar op het land gestaan na een val. Mijn moeder heeft hem toen gekocht en hem weer opgepakt. Daarna ben ik er mee verder gegaan.

Vrijspringen kan ik wel eens proberen. Verwacht er niet veel van maar wie weet.

@lianne484; tjah hier ga ik mij niet bij neerleggen. De keren dat ik spring is misschien 1 keer in de 2 maand? Hiervoor heb ik het ook gehad met dressuur. Hij zette zijn nek erop en zette het op eeb lopen. Na veel oefenen en niet opgeven is het mij toch gelukt en hij loopt nu de sterren van de hemel. Daarbij wil ik het iets vaker gaan doen ivm de trec. Dit vind hij wel leuk om te doen en dan moet hij ook springen :)

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:01

kan ook zijn dat het gewoon te laag is voor hem heb ik ook wel eens met een paard dan is het gewoon geen uitdaging voor hem
maar anders zal ik hem gewoon is paar keer goed los laten springen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:07

Blijkbaar is er íets de ene keer anders dan de andere keer. Dat kan iets in jou zijn, iets in je paard, iets in je tuig, iets in je omgeving, het maakt niet uit. Zaak is echter om erachter te komen wat dat iets is. Alleen op die manier kun je het probleem oplossen.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:11

Klinkt heel bekend :+

Hier precies het zelfde.....met 2 tinkers......

M'n merrie springt ook niet als het "de moeite niet is" terwijl ze los met gemak 1.20 haalt......
M'n hengst gaat nog op z'n plaat bij balkjes lopen....want waarom zou je je benen op tillen als die dingen toch wel aan de kant gaan :+
Terwijl ook hij los met gemak een meter springt......

Heb af en toe gewoon het idee dat het pure gemak zucht is......waarom springen als je er ook over heen kan stappen ? _O-

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:52

Je kunt ook gewoon wachten tot ie zn poten een keer goed hard stoot :j

Zonder gein, mijn fjord sprong ook nooit als het laag was, je wil niet weten hoe veel hindernissen we omver hebben gelopen. Tot ze het licht zag en bedacht dat springen ook echt wel leuk was, nu tovert ze drafbalken regelmatig om tot in-uitjes.. 60cm vind ik een fijne hoogte om een beetje te oefenen met een D-pony, zou het gewoon blijven doen en als het kan wat vaker dan 1 keer per 2 maanden.

lovesprankel
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-12
Woonplaats: IJsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:51

Klinkt heel bekend . :D
De eerste paar keren springen tilde mijn pony gewoon niet haar benen op, maar toen heb ik haar een paar keer laten vrijspringen samen met een andere pony en volgens mij is ze de lol van springen in gaan zien. Sindsdien springt ze bijna elke keer met de oortjes naar voren over de hinderis heen xd. Wat andere mensen zeiden was dat mijn pony haar balans nog moest leren vinden en ik haar daarom eerst een paar keer moest laten vrijspringen. Dat omdat ze nog jong was , maar dat is bij jou volgens mij niet het geval.

iloveDreamer

Berichten: 93
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Urk/Dronten

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:21

Komt mij ook bekend voor, heb een kwpn'er die het leuk vindt om de hele hindernis met de palen en al om te gooien :D Ben nu bezig met af en toe vrijspringen en balkjes oefenen, omdat het bij hem meer was dat hij altijd dressuurmatig gereden is en het dus niet echt geleerd heeft.

drenterxx
Berichten: 1393
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:45

Misschien vindt hij de hindernis eng? Je kan altijd op springles gaan.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:22

Is wel een beetje koudbloed-eigen helaas :=

Er zijn altijd uitzondering maar over het algemeen is dat slag liever lui dan moe en als die eenmaal door hebben dat een sprong niet nodig is omdat ze er zo wel doorheen kunnen lopen.... oei :=

Dan moet je dus het knopje om gaan zetten zodat zo'n lomperd het leuk gaat vinden om te springen, of erin stampen dat er doorheen lopen geen optie is....kortom springen moet de makkelijke / leuke optie worden in plaats van er doorheen lopen.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:30

locorette schreef:
Als hij door de sprong heen gaat lopen, stop ik als hij er een keer goed overheen is geweest. Met les krijg ik de tip om hem extra impuls te geven vlak voor de sprong, maar dat werkt niet. Nu in ieder geval niet meer.
Bij zijn vorige baas heeft hij alleen maar op het land gestaan na een val. Mijn moeder heeft hem toen gekocht en hem weer opgepakt. Daarna ben ik er mee verder gegaan.

Vrijspringen kan ik wel eens proberen. Verwacht er niet veel van maar wie weet.

@lianne484; tjah hier ga ik mij niet bij neerleggen. De keren dat ik spring is misschien 1 keer in de 2 maand? Hiervoor heb ik het ook gehad met dressuur. Hij zette zijn nek erop en zette het op eeb lopen. Na veel oefenen en niet opgeven is het mij toch gelukt en hij loopt nu de sterren van de hemel. Daarbij wil ik het iets vaker gaan doen ivm de trec. Dit vind hij wel leuk om te doen en dan moet hij ook springen :)



Ik zie zoiets altijd weer anders. Als jou moeder elke dag vraagt om een poedersuiker klusje. Dag in dag uit. Laat jij er iets van merken dat je het niet wil doen krijg jij ook van je moeder denk van hup doen jij. tot jij op een gegeven moment zeg ja ik doe het wel want anders krijg je weer die draai om je oren. dus je geeft het op met de strijd. dan denk jou moeder misschien ook zo hee kijk ze vind het leuk om te doen want het gaat makkelijker.
Zo zie ik dat ook met paarden. Hoe vaak zie je dat wel niet. net zolang door gaan tot het lukt, hij loopt een tikke te langzaam hup tikkie met de zweep. dan geeft het paard een bok toe en dan krijgt ie weer een tik of weet ik het wat. Als jij er 50 tikken heb gehad of dat er steeds in je mond word getrokken ja dan wil je ook wel harder lopen. Net zolang drammen tot het lukt. Maar goed iedereen kan zijn paard het beste