Paard van sinterklaas

Moderators: Sica, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Love_Silver
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-10-13

Paard van sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-13 14:16

Wat vinden jullie van dat sinterklaas op een paard rijd tussen die mensen
Ik vind het wel goed maar sommige paarden in de optochten zie je erg zenuwachtig en schrikachtige bewegingen maken dat ik denk misschien was dat niet z'n geschikte keus om sinterklaas op te zetten


Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Re: Paard van sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:22

ik kan mij er wel iets bij voorstellen, dat zo'n paard zenuwachtig ervan word, maar over het algemeen zijn de meeste Sint paarden (don't shoot me if i'm wrong) politie paarden. Dus getraind om in drukke straten met veel mensen te lopen :)

Cause all of me
Loves all of you
Love your curves and all your edges
All your perfect imperfections
Give your all to me
I'll give my all to you
You're my end and my beginning
Even when I lose I'm winning
Cause I give you all of me
And you give me all of you
<3


Een trouwe SGB-er!! http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=149&t=1732340&start=25

Whitemist
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:07

Dat is dus niet zo Vereentjex....schimmels vallen teveel op en daarom zal je ze niet veel zien in functie als politiepaard. Ga maar eens kijken als je paarden van de bereden politie in actie ziet...er zitten niet veel schimmels tussen..momenteel misschien zelfs helemaal niet meer?
De "oude Amerigo" was (uiteindelijk) wel een (ex)politiepaard idd, hij genoot van alle aandacht tijdens de intochten en vond zichzelf mogelijk zelfs meer geschikt als paard voor de Sint dan als hard werkend politiepaard ;-) Hij mocht zijn jaarlijkse uitje tot op hoge leeftijd nog doen. Naar mijn idee omdat er geen goede opvolger was. Voor mij is er iig maar één Amerigo....en voor de Sint ook... :j


RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Paard van sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:57

Ik denk dat het vaak misgaat bij de keuze van paarden en ruiter. Lang niet bij iedere intocht wordt een politiepaard ingezet, ik heb inderdaad ook nog nooit een schimmel gezien bij de bereden politie. Vaak zijn paarden toch net niet zo bomproof als ze overkomen, zeker niet met een andere ruiter erop. Daar komt nog bij dat veel sinterklazen ook geen ervaren ruiters zullen zijn, waardoor er ook veel minder controle is over het paard.

Bij ons in het dorp is sinterklaas 2 jaar terug voor het laatst te paard binnengekomen (meestal komt hij in de koets aan, verschilt bij ons van jaar tot jaar). Dat paard was heel braaf, maar werd ook nog eens door eigenaresse die verkleed was als zwartepiet vastgehouden. Ideaal, paard had toch de leiderschap van eigenaar en was daardoor veel minder gespannen. De paarden die normaal de koets trekken doen het ook al jaren, zie ze ook regelmatig ons huis voorbij komen zonder sint, en zie in spanning weinig verschil.

Friends are like snowflakes, when you pee on them, they disapear.

MaartJ

Berichten: 1477
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Paard van sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:04

Ja maar Sint op een schimmel hoort natuurlijk toch wel echt zo..
Gelukkig is er bij ons in de buurt iemand die een schimmel heeft die in de decembermaand 3x per dag verhuurd is! Die vind het ook geweldig!

Heb zelf wel eens als zwarte piet de gehele optocht aan een paard gehangen.. Geen succes! Gelukkig hadden wij een sinterklaas die er wel de lol van in zag en ervaren was met paarden, anders was het fout gegaan.
Daarnaast zorgden wij altijd dat er een stuk of 4 pieten bij het paard in de buurt liepen om te zorgen dat er geen mensen te dicht bij kwamen.. Moet er niet aan denken dat dat dier een klap had gegeven en een kind had geraakt..

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:10

RusselNuwell schreef:
Ik denk dat het vaak misgaat bij de keuze van paarden en ruiter. Lang niet bij iedere intocht wordt een politiepaard ingezet, ik heb inderdaad ook nog nooit een schimmel gezien bij de bereden politie. Vaak zijn paarden toch net niet zo bomproof als ze overkomen, zeker niet met een andere ruiter erop. Daar komt nog bij dat veel sinterklazen ook geen ervaren ruiters zullen zijn, waardoor er ook veel minder controle is over het paard.

Bij ons in het dorp is sinterklaas 2 jaar terug voor het laatst te paard binnengekomen (meestal komt hij in de koets aan, verschilt bij ons van jaar tot jaar). Dat paard was heel braaf, maar werd ook nog eens door eigenaresse die verkleed was als zwartepiet vastgehouden. Ideaal, paard had toch de leiderschap van eigenaar en was daardoor veel minder gespannen. De paarden die normaal de koets trekken doen het ook al jaren, zie ze ook regelmatig ons huis voorbij komen zonder sint, en zie in spanning weinig verschil.


Ja zo ook hier, paar jaar geleden een paard van de manege, werd vastgehouden door iemand die op de manege werkte en het paard goed kende. Ging goed, totdat ze besloten werd dat er ballonnen losgelaten werden... Paardje werd toen wel een beetje druk, beetje dribbelen enzo. Uiteindelijk heeft ze 1x laag gesteigerd, even twee beentjes van de grond en toen ging Sint er toch maar af. Vooral omdat de ballonnen in de bomen vastraakten en kinderen in de bomen gingen klimmen om de ballonnen eruit te halen.

12-09-2016 <3
04-04-2019
<3

Whitemist
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:01

Ja mee eens/herkenbaar. Door mensen die zelf niets hebben met paarden wordt het erg overschat wat voor impact zo'n optocht heeft voor de meeste paarden. Er zijn maar weinig paarden die echt geschikt zijn als Sinterklaaspaard, Amerigo was het gewoon helemaal in alle opzichten <3 ....zo eentje is er momenteel gewoon (nog) niet of het moet die van MaartJ zijn?! Klinkt een beetje a la Amerigo iig :)
Ik weet dat er heel veel moeite is gedaan om een opvolger te vinden voor Amerigo die echt te oud werd. Bram wilde ook niet met een ander paard en daarom zijn ze samen met "pensioen" gegaan...
Ik heb de afgelopen keer niet gezien maar vorig jaar vond ik het er nog helemaal niet goed genoeg uit zien..maar ja.. ik ben dan ook "partijdig" :D

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Paard van sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:19

En al is een paard bomproof, dan nog is het beest gewoon nog een stukje extra training nodig. Een paard met een beetje training is voor ieder ding afzonderlijk echt niet bang, maar je hebt het wel ineens over heel veel verschillende invloeden, die allemaal op zichzelf al eng zijn.

Friends are like snowflakes, when you pee on them, they disapear.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard van sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:24

Het scheelt wel enorm dat de piet die hem/haar vasthoud het baasje is.

& ik dacht ergens te lezen dat de sint-paarden vaak 20+ers zijn?, en vaak politie-paarden geweest, of in ieder geval opgeleid tot politiepaard.

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:32

Ik vond de vorige amerigo wel een stuk rustiger dan de huidige, deze heeft er nog wat meer moeite mee.
Ik meende vorig jaar ook ergens te lezen dat sinterklaaspaarden kalmerende middelen toegediend kregen?
Echter vind ik wel dat sint op zijn paard hoort bij de intocht, dat is imo traditie.
kunnen we deze 'discussie' niet beter ergens anders houden dan yrt? :=

slangentje
Berichten: 55
Geregistreerd: 15-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:39

een paard op mijn ex-manege manege loopt altijd mee in 2 of 3 optochten in tilburg( waar ik ook woon) dat is gewoon een eigen paard, rijd ook altijd in de lessen, heb er een aantal keer op gereden maar vind het echt geen fijn paard :D

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard van sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:07

Ik las net dat het vorige paard 22 jaar het paard van sinterklaas is geweest. Vanaf zijn 8e dus.

De nieuwe moet het ritme eerst te pakken krijgen denk ik, op daken lopen is wel vermoeiend :P


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers